حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آشنایی با سنسور HDR Flickr سونی

احتمالا با مفهوم HDR در عکاسی آشنایی دارید. همان‌طور که از معنی HDR مشخص است، این قابلیت موجب افزایش محدوده‌ی دینامیکی تصاویر می‌شود. بطور کلی در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است. برای ایجاد و تهیه یک تصویر HDR به جای یک تصویر به 3 تصویر نیاز داریم، هر تصویر با میزان جذب نور (یا اسکپوژر) متفاوتی گرفته شده و لذا جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این 3 تصویر، متفاوت است. نهایتا این تصاویر با هم تلفیق شده و تصویری با جزئیات خوب بدست می آید.

امروزه میتوان گفت عکاسی و فیلم‌سازی به کمک تکنیک HDR، جذابیت فراوانی دارد، و حالا نیز سونی با یک سنسور تازه، توانسته روش HDR را به خدمت تکنولوژی‌های دیگر، از نمونه رانندگی اتوماتیک (خودران) درآورد.

بحث تولید تصاویر HDR مختص امروز نیست و از وقتی که دوربین‌های آنالوگ برای عکاسی استفاده می‌شدند نیز بحث عکاسی HDR به معنی برداشت تصویر با محدوده دینامیکی بالا (High Dynamic Range) ارزش خود را بخوبی داشته است. با این روش می‌توان تصویری ثبت کرد که تمام اجزای آن از لحاظ تاریکی یا روشنایی در محدوده‌ی دید ما و بطور کلی واضح باشد. با اسم مثال، کفایت می کند از یک منظر‌ با آسمان ابری عکاسی کنید. تحت این شرایط، با اینحال اگر دوربین دیجیتال شما تجهیز به مود HDR نباشد، تصویر نهایی معمولا به دو صورت ناخوشایند ثبت می‌شود. امکان دارد در عکس، ابرهایی واضح و سطح عرصه‌ای تاریک داشته باشید، یا برعکس؛ سطح با روشنایی خوب و آسمان با نور بسیار زیاد و بطور کلی سفید، ثبت شود.

اگر به گذشته عکاسی نگاه کنیم ، درگذشته و در بهره برداری از دوربین‌های آنالوگ، رفع این مشکل با نورسنجی دقیق و تکنیک‌هایی بطور کلی حرفه‌ای لحظه عکاسی و چاپ نگاتیو، تاحدودی رفع می‌شد تا تصویر نهایی، نور یک‌دست و معقولی داشته باشد، با اینحال در دوران معاصر و به کمک دوربین‌های دیجیتال، ثبت عکس ها HDR بسیار ساده‌تر شده است و حتی دوربین‌های فیلم‌بردای نیز، تجهیز به تکنولوژی مرتبط با این مسئله هستند.

-news 89219  1 - آشنایی با سنسور HDR Flickr سونی

ولی امروز شرایط بسیار راحت تر شده است و عکاسان حرفه‌ای، با قرار دادن دوربین، در جایی ثابت و تنظیماتی دقیق، دو یا چند تصویر با نوردهی دارای اختلاف (معمولا ۳ تا ۵ تصویر با سرعت شاترهای مختلف) می‌گیرند و با ترکیب آن‌ها در فوتوشاپ یا نرم‌افزارهای دیگر، به یک تصویر HDR می‌رسند. فراموش نکنیم، دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های هوشمند مدرن، تجهیز به مود عکاسی HDR هستند که تحت این شرایط، خود دوربین اقدام به برداشت ۳ تا ۵ تصویر پشت سر هم با نوردهی مختلف و ترکیب اتوماتیک آن‌ها می‌کند.

در زمینه عکاسی و فیلمبرداری کسی نیست که به نام سونی آشنایی نداشته باشد. این شرکت از پیشگامان دوربین‌های فیلم‌بردای دیجیتال شمرده می‌شود و پیوسته به بهره برداری از تکنولوژی‌های مدرن در دوربین‌های خانگی و نیمه‌حرفه‌ای بهره برده است. این تولیدکننده سال‌ها پیش، از تکنیک HDR در فیلم‌بردای استفاده کرد که با داشتن سنسور اصلی چندبخشی و نرم‌افزار داخلی هوشمند، امکان برداشت تصویر HDR را ممکن می‌کرد. اکنون با ارزش فراوانی که تکنولوژی‌های مرتبط با دوربین‌های تصویر برداری یافته‌اند، سونی برای ارتقاء سنسورهای HDR خود دست به کار شده است.

در زمینه عکاسی تکنولوژی خودران با سرعتی باورنکردنی درحال پیشرفت است. برندهای مطرح خودروسازی دنیا، در تلاشی گسترده برای تولید خودروهای ایمن، با قابلیت حرکت بدون راننده هستند. مسلما این تکنولوژی نیازمند سنسورهایی مدرن در بحث دریافت معلومات محیط است و سیستم‌های مرتبط با برداشت تصویر ارزش بالایی در آن دارند. سنسور تازه سونی به اسم IMX390 نه‌تنها تصویری با دامنه‌های دینامیک بالا (HDR) و یکدست از لحاظ نوری، ممکن می‌کند که چراغ‌های چشمک‌زن را هم به‌خوبی تشخیص‌ می‌دهد.

-news 89219  2 - آشنایی با سنسور HDR Flickr سونی

بصورت خلاصه باید گفت که تکنولوژی بکار رفته در IMX390، روشنایی نقاط تاریک را بدون ایجاد نویز‌، گسترش می‌دهد و حتی در محیطی با شدت نور ۰.۱ لوکس (لوکس واحد اندازه‌گیری روشنایی محیط است و ۰.۱ لوکس برابر با نور ماه کامل روی سطح زمین اندازه‌گیری می‌شود.) می‌تواند تصویری واضح معرفی دهد. همان‌طور که در فیلم می بینید، سنسور سونی کمک بزرگی به تکنولوژی خودران خواهد نمود، تا اطلاعاتی دقیق به پردازشگر خودرو برسد. با کمک IMX390، نور مربوط به بخشی از تصویر که چراغ‌ راهنمایی در آن قرار دارد، طوری تنظیم می‌شود که ثابت یا چشمک‌زن بودن آن‌هم واضح شود.

قبل از این، در سنسور IMX378 که سونی برای تلفن هوشمند گوگل پیکسل معرفی کرده بود، تکنولوژی شبیه به IMX390 را دیده بودیم، با اینحال جدی ترین اختلاف سنسور تازه با نمونه قبلی در پایین‌ بودن رزولوشن تصویر و سرعت تصویر برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است که منجر به درشت شدن پیکسل‌ها و درک‌ بهتر معلومات آن‌ها برای سیستم خودروهای هوشمند می‌شود.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X