حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آشنایی با مفهوم فضای منفی در عکاسی

در این مقاله ما شما را با فضای منفی و چگونگی استفاده از آن در عکاسی بیشتر آشنا می کنیم.لطفا با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

فضای منفی مفهومی است که صدها سال در هنر، طراحی، معماری، و مجسمه سازی از آن استفاده شده است. این مفهوم به همان اندازه در عکاسی نیز مفید است، و می تواند برای تبدیل یک عکس متوسط به یک عکس عالی و برجسته مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه این مفهوم چیزی است که توسط عده نسبتا کمی از مردم درک شده است، ولی توجه داشته باشید با کمی تمرین می تواند به شما کمک کند تا به شیوه ای جدید به عکس های خود نگاه کنید، ترکیب بندی های خود را تغییر شکل دهید و نتایج واقعا نفس گیری به دست آورید.

فضای منفی چیست؟

اولین سوالی که ذهن همه علاقه مندان عکاسی را به خود مشغول میکند همین است، فضای منفی یا همان Negative space چیست !؟

فضای منفی ناحیه ای است که سوژه اصلی را در عکس شما احاطه می کند ( سوژه اصلی تحت عنوان «فضای مثبت» شناخته می شود). این تعریف نسبتا انتزاعی است، در نتیجه مثال زیر را در نظر بگیرید؛ سیم های برق در این تصویر فضای مثبت را تشکیل می دهند، در حالی که آسمان فضای منفی می باشد.

در تصویر بالا آسمان فضای منفی (Negative space) را در اطراف سوژه اصلی تشکیل می دهد. عکس از leecullivan است.

Negative space سوژه عکس را تعریف کرده و بر آن تاکید می کند، و چشم شما را به سمت آن می کشد. این فضا یک «محل تنفس» فراهم می کند، که به چشمان شما جایی برای استراحت می دهد و از به هم ریخته به نظر رسیدن تصویر شما با چیزهای زیاد جلوگیری می نماید.

همچنین فضای منفی (Negative space)، یک محل تنفس فراهم می کند و چشمان شما را به سمت سوژه اصلی می کشددرست مانند تصویر بالا. عکس از Ruben Alexander.

فضای منفی در صورت استفاده درست یک تعادل طبیعی در برابر فضای مثبت در یک صحنه فراهم می نماید.توجه داشته باشید که به دست آوردن درست این تعادل نیازمند مهارت بوده و نسبتا ذهنی است، اما با گذشت زمان و تمرین در آن بهتر خواهید شد.

طرز استفاده از فضای منفی در عکاسی؟

ذهن ما پر از ایده های قبلی در مورد طرز به نظر رسیدن یک سوژه، از نظر اندازه، شکل، رنگ، بافت، و غیره است. متاسفانه، این تصورات قبلی نحوه ای که ما یک صحنه را می بینیم تحریف می کنند، و این می تواند منجر به ایجاد عکس هایی گردد که در ذهن ما خوب به نظر برسند، اما در واقعیت چندان خوب نباشند.

باید به شما بگوییم که کلید غلبه بر این مشکلات این است که در مجموع از اشیاء یک صحنه چشم پوشی کنیم و در عوض بر فضای خالی بین و اطراف آنها تمرکز کنیم. این کار شما را مجبور می کند تا به ترکیب بندی خود توجه بیشتری کنید، و به شما کمک می کند تا اَشکال و اندازه ها را دقیق تر مشاهده کنید.

“بر فضاهای بین اشیاء تمرکز کنید تا به طور موثرتر بین آنها تعادل برقرار کنید” عکس از Joost J Bakker.

به خاطر داشته باشید هنگام کادربندی عکس خود، ترکیب بندی خود را تنظیم کنید تا وقتیکه فضاهای مثبت و منفی در عکس در برابر یکدیگر کاملا متعادل احساس شوند. در مورد مقدار فضای خالی که باقی می گذارید سخاوتمند باشید، و فکر نکنید که باید در هر اینچ مربع از کادر یک چیز جالب بگنجانید.

جالب است بدانید کاری که من دوست دارم هر از گاهی انجام دهم، این است که عکس های قدیمی ام را در فتوشاپ یا لایت روم باز کنم، و کراپ های مختلف را امتحان کنم تا ببینم آنها چطور بر احساس کلی عکس تاثیر می گذارند. این یک راه عالی برای یادگیری نحوه استفاده از فضای منفی می باشد، شگفت انگیز است که چطور یک تغییر کوچک در ترکیب بندی می تواند تفاوت بزرگی در اثربخشی یک عکس ایجاد نماید.

“حتما ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چطور بر احساس عکس تاثیر می گذارند” عکس از Extra Medium.

بی شک تسلط بر استفاده از فضای منفی زمان می برد. ما آنقدر به تمرکز بر سوژه اصلی در صحنه عادت کرده ایم که برخورد با آن به عنوان چیزی که بعدا به کادر اضافه می شود می تواند عجیب به نظر برسد. با این وجود، انجام این کار باعث می شود که شما هر عنصر در صحنه خود را با دقت بیشتری در نظر بگیرید، که منجر به ترکیب بندی های بسیار قوی تر می شود.

بعضی از این نکات کاملا واضح به نظر می رسند، و ممکن است شما با برخی از آنها مخالف باشید. ممکن است ایده هایی در اینجا باشند که شما با آنها راحت نباشید، یا چیزهای دیگری که دوست دارید به جای این موارد اضافه کنید لطفا با به اشتراک گذاشتن افکار خود در قسمت دیدگاه ها، دیگران را نیز از اطلاعات و نظرات خود آشنا کنید.

منبع : photographymad و لنزک
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X