ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

آموزشی عکاسی از رعد و برق

آموزش عکاسی از رعد و برق

نیاز به گفتن ندارد که عکس خوب و زیبا از رعد و برق، فقط با صبر و تمرین به دست می‌آید . دلیل این موضوع نیز واضح است. رعد و برق به عنوان سوزه عکاسی شما تنها برای لحظه‌ای بر آسمان ظاهر می شود و عکاس فرصت کمی برای عکس‌العمل مناسب پیرامون این پدید طبیعی زیبا دارد. حرفه‌ای‌ها معتقدند عکس از این پدیده پاداشی است به صبوری و تلاش یک عکاس! در این مقاله درباره عکاسی از رعد و برق نکات آموزشی خوبی برای ما گردآوری کرده ایم. و امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

همان‌طور که متوجه شده اید عکاسی از هر رویداد آب و هوایی با مخاطراتی همراه است ,عکس های رعد و برق نیز از این امر مستثنا نیستند. جدا از اینکه این نوع عکاسی نیاز به صبر و حوصله دارد ، بخوبی میدانید رعد و برق ها قابل پیش بینی نیستند و اغلب با باران سنگین و بادهای شدید همراه اند. با این وجود اگر شما این کار را درست انجام دهید، می توانند مناظری استثنایی را به تصویر بکشید. در این مقاله، ۱۰ نکته آموزشی در مورد نحوه عکاسی از رعد و برق با یک دوربین DSLR را با شما عزیزان مطرح می کنیم.لطفا با ما همراه باشید.

نکته ی اول : رعد و برق را پیدا کنید

باید بگوییم این نکته واقعا نیاز به توضیح بیشتری ندارد. با این وجود بهتر است سعی کنید در مقابل طوفان قرار بگیرید تا بتوانید رویداد آب و هوایی را مشاهده کنید اما در میان آن نباشید. صدها اپلیکیشن برای کمک در این زمینه وجود دارند و بهترین بخش آن این است که شما به چندین میلیون تومان تجهیزات برای حفاظت از دوربین خود نیاز ندارید.

مطلب مرتبط:
چگونه از پاشیده شدن مایعات داخل فنجان عکس بگیریم ؟

نکته ی دوم : ایمنی

این نکته بسیار مهم است که بدانید رعد و برق ها یک مسیر مستقیم را تا زمین طی می کنند. اگر شما یک دوربین یا سه پایه فلزی را در دست نگه داشته باشید، آنها و شما هدف نخست هستید.  به همین خاطر است که شما هیچ وقت نباید در هنگام رعد و برق به گلف بازی بروید . شما هرگز نباید در یک منطقه باز بیرون باشید، به خصوص اگر آب، درختان بلند یا ساختمان هایی در آن نزدیکی وجود دارند.

توجه داشته باشید که اگر شما در میان طوفان هستید، ما توصیه می کنیم که داخل یک ساختمان یا یک بالکن بمانید، در این صورت از پشت شیشه عکاسی نمی کنید اما با این حال ایمنی دارید.و شما اگر با طوفان فاصله دارید، هنوز هم باید بسیار مراقب باشید. اگر این کار را بکنید، به لوازم مخصوص آب و هوای مرطوب برای دوربین خود نیز نیازی نخواهید داشت.

 

تصویر از هیگینز در تعقیب طوفان از جف هیگینز (Jeff Higgins)

نکته ی سوم : تجهیزات

ذکر این نکته ضروری ایست که درست مثل عکاسی از ستارگان یا آتش بازی، شما به یک سه پایه و ریموت کنترل شاتر برای ثابت نگه داشتن دوربین نیاز دارید. اگر ریموت کنترل شاتر برای دوربین ندارید، می توانید آن را بر روی ۲ ثانیه تاخیر تنظیم نمایید و بعد از آن دور شوید تا از ضربه زدن به دوربین و لرزش های احتمالی هنگام فشردن دکمه شاتر خودداری نمایید. شما همچنین به باتری، و تعداد زیادی کارت حافظه نیاز خواهید داشت. همیشه بهتر است آماده باشید تا این که به دلیل تمام شدن شارژ باتری یا فضا بر روی کارت حافظه بهترین عکس را از دست بدهید.

مطلب مرتبط:
آموزش افکت پرتره قدیمی شیشه خیس در فتوشاپ

نکته ی چهارم : ترکیب بندی

شاید دوست داشته باشید بدانید مسئله ای که یک عکس رعد و برق را فوق العاده می کند نحوه ترکیب بندی آن است. نادر است که عکس های رعد و برق را بدون پیش زمینه یا کمی زمینه برای مقیاس ببینیم. هنگام تنظیم عکستان، در نظر داشته باشید که کل آسمان و آنچه با چشم غیر مصلح نمی توانید  مشاهده کنید با رعد و برق روشن خواهند شد. و اما توصیه ما به شما اینست که سه پایه خود را در محل با ترکیب بندی ای که دوست دارید قفل کنید تا در نهایت تصاویر متعددی با کادر دقیقا یکسان به دست آورید. این کار در پس پردازش به شما کمک خواهد کرد.

توجه : شما با نصب دوربین روی سه پایه قادر خواهید بود عکس هایی با کادربندی یکسان گرفته و در مرحله ویرایش تعدادی از آن ها را با هم ترکیب نمایید. بدین ترتیب قادر خواهید بود چند رعد و برق را در یک کادر نشان دهید و تصویر جالب تری خلق نمایید. هنگام تهیه تجهیزات برای عکاسی از رعد و برق حتما سه پایه و ریموت کنترل شاتر را در صدر لیست خود قرار دهید.

در اینجا به تنظیمات دوربین می پردازیم.

نکته ی پنجم : فوکوس

این نکته بسیار مهم است که شما فوکوس دوربین را بر روی حالت دستی تنظیم نمایید. شما نمی خواهید که دوربین در نور کم به دنبال یک نقطه فوکوس بگردد و عکس ها را از دست بدهید. به خاطر تصادفی بودن جایی که رعد و برق اصابت می کند، تنظیم کردن فوکوس به بینهایت باید تضمین نماید که شما عکس های تار به دست نخواهید آورد.

مطلب مرتبط:
راههای تمیز نگه داشتن لنز دوربین

نکته ی ششم : دیافراگم

شایان ذکر است که این نکته بسته به این که رعد و برق به کجا اصابت می کند متفاوت خواهد بود. یک دیافراگم f/6 یا باز تر به بهترین شکل جواب خواهد داد. عمق میدان کم تنها در صورتی یک مشکل خواهد بود که شما چیزی در پیش زمینه داشته باشید که بخواهید در فوکوس قرار گیرد. به این که عکس را چگونه ترکیب بندی کرده اید نگاهی بیندازید و دیافراگم خود را با توجه به آن انتخاب نمایید.

نکته ی هفتم : ایزو

ذکر این نکته ضروری ایست که قانون کلی برای عکس های نوردهی طولانی این است که ایزو را تا آنجا که ممکن است پایین نگه دارید. برای رعد و برق بسته به مدت زمان نوردهی (سرعت شاتر) شما قادر خوهید بود بدون مواجه شدن با نویز با خیال راحت تا ۸۰۰ بالا بروید. برای نورپردازی عکس ها در طول روز لازم است که ایزو را ۱۰۰-۲۰۰ نگه دارید.

 

تیموتی باکستر (Timothy Baxter) / نیکون d700، لنز f-2.8 AT-X-Pro-FX توکینا ۲۸-۱۶ میلیمتر. سه پایه با ریموت کنترل. سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه، دیافراگم f5.6، ایزو ۱۰۰

نکته ی هشتم : سرعت شاتر

در اینجا میخواهیم درباره زمان مناسب برای باز بودن شاتر توضیحاتی به شما بدهیم. توجه داشته باشید که شاتر شما حداکثر باید به مدت ۸-۱۰ ثانیه باز باشد. اگر از این طولانی تر شود، شما در معرض ریسک نوردهی بیش از حد تصویر قرار می گیرید. رعد و برق همیشه روشن تر از چیزی است که شما فکر می کنید بنابراین دوربین خود را بر روی مُد bulb تنظیم نمایید و شاتر را باز نگه دارید تا از رعد و برق عکس بگیرید و به محض این که تمام شد آن را ببندید.

مطلب مرتبط:
آموزش عکاسی از رویداد ها و مناسبت های شرکتی

باید این نکته را بگوییم که در حالی که در بیشتر مواقع تصور می شود که عکس های رعد و برق باید در شب گرفته شوند، همیشه این طور نیست. همانطور که می توانید در بالا مشاهده کنید، این تصویر توسط تیموتی باکستر هنگام غروب آفتاب گرفته شده است. او می گفت که عکسی مانند این چالش برانگیزتر است چون رعد و برق بسیار سریع است و شما باید با حفظ تعادل سعی کنید طولانی ترین سرعت شاتر را بدون بیش از حد نوردهی کردن تصویر به دست آورید. البته در نظر داشته باشید که این عکس یکی از مواردی است که شانس با عکاس یار بوده، او داشته برای شروع از ابرها عکس می گرفته و اصلا انتظارش را نداشته چنین صحنه ای را به تصویر بکشد.

نکته ی نهم: RAW

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم عکاسی با فرمت خام یا raw بهترین دوست شما خواهد بود. به همین خاطر است که ما تعداد زیادی کارت حافظه را توصیه می کنیم. این کار در پس پردازش قدرت مانور بیشتری در اختیار شما می گذارد و نتیجه بهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

نکته ی دهم : پس پردازش

جالب است بدانید در پس پردازش عکس های رعد و برق گزینه های زیادی در اختیار دارید. پس از مدتی عکاسی در این سبک شما متوجه خواهید شد که رعد و برق هر چه دور تر باشد، یک ته رنگ زرد خواهد داشت. هرچه نزدیک تر باشد، این ته رنگ بیشتر به آبی و بنفش تمایل پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط:
اصول پایه در نورپردازی که باید در ابتدای عکاسی ام آنها را می دانستم!

توجه داشته باشید که اگر شما یک کادربندی یکسان را برای عکس های خود حفظ کرده باشید، می توانید چند رعد و برق را در یک کادر نمایش دهید، البته این کار نیاز به یک لنز واید داشته اما تجربه شما نیز میتواند در این راه کارساز باشد. اما ویرایش هم میتواند کمک حال شما باشد . شما  تمام کاری که باید انجام دهید انباشت کردن (stacking – روی هم قرار دادن) تصاویرتان در بالای یکدیگر در فتوشاپ است البته با کمی تنظیمات  و آنگاه شاهکاری را که پیش بینی می کردید خواهید داشت.

توجه : باید بگوییم برای ساختن عکسی ترکیبی از رعد و برق های مختلف، باید عکس هایی که با کادربندی یکسان گرفته اید را به صورت لایه های مجزا (اما در یک پرونده) در فتوشاپ باز کنید. سپس مد ترکیبی (blending mode) این لایه ها را روی Lighten قرار دهید. قرار دادن مُد ترکیبی روی Lighten باعث می شود که قسمت های روشن تر لایه های زیرین آشکار شوند.
امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا شکل زیر را با استفاده از اعداد به ترتیب از چپ به راست بنویسید (ضد اسپم)