حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

عکاسی از مکان های متروکه توسط عکاسی هلندی

 

به عنوان یک عکاسی معمولا عکاسی از مکانهای متروکه جذابیت های زیادی برای عکاسی دارند. یکی از مهمترین جذابیت های آن به اختلاف کنتراست بین گذشته و حال این مکانها برمیگردد. این عکاسی موقعی لذت بخش تر میشود که این مکان‌ها محل عبادت و راز و نیاز بندگان با خدا بوده و از زیبایی معنوی نیز برخوردار باشند.

در این پروژه عکاسی ، عکاس خوش‌قریحه‌ی هلندی به اسم «رومن رابروک» (Roman Robroek) که شیفته‌ی عکاسی کردن از مکان‌های خالی از سکنه و به‌اصطلاح متروکه است در طول چند سال واپسین توجه خود را معطوف بناهای مذهبی کرده و عکس هایی دلچسب و تماشایی از این بناهای عمدتاً قدیمی ثبت و ضبط کرده است.

این فضاها معمولا زیبایی های خاص خود را دارند. در این سری از عکس ها تلاش عکاس بر آن بوده است تا زیبایی این صومعه و کلیساهای متروکه را پیش چشم تماشاگر به نمایش بگذارد. مکان‌هایی از این دست از قدمتی چند صد سال برخوردارند و مملو از خاطراتی هستند که با تار و پود آن‌ها عجین شده است. در عین شباهت بین این مکانها اما اختلاف در معماری این سازه‌های مذهبی بسیار تماشایی است و عکاس باور دارد که هر یک از این مکان‌ها داستانی ممتاز و شیفته‌کننده دارد که ممکن است در شکل این عکس ها، موفق به بازگویی آن‌ها شوند. برخی از این بناها امکان دارد هم‌اکنون به روش تمام و کمال تخریب شده یا در دست نوسازی و مرمت باشند؛ با اینحال بالاخره، گشت و گذار در این دست از مکان‌ها و به پخش کردن زیبایی جادویی و فراموش‌شده آن‌ها، کار ارزشمندی است که ارزش امتحان کردن دارد.

در مجموع باید گفت که صومعه و کلیسا به طور کلی پرطرفدار‌ترین و جذاب ترین مکان‌های متروکه‌ای است که این عکاس اغلب به بازدید آن‌ها می‌رود و ساعاتی را به تماشا و عکاسی کردن از آن‌ها اختصاص می‌دهد. ایشان در خلال این بازدیدها به تک‌تک اتاق‌های این مکان‌ها سر می‌زند و اغلب در هر یک از آن‌ها با موارد جالب و سرگرم‌کننده‌ای مواجه می‌شود؛ وسایلی از قبیل لباس، کتاب‌های قدیمی و اسباب و لوازمی که روزگاری در خدمت اهالی کلیسا بوده‌اند.

بعضی از این مکانها البته بر روی عموم بسته هستن ولی در این میان شماری از این مکان‌ها درهای خود را به روی عموم و مردم عادی گشوده‌اند و مردم قادر اند بدون هیچ محدودیتی به گشت و گذار در آن‌ها بپردازند و عکاسی کنند و شماری دیگر با این وجود حاوی محدودیت‌هایی در این عرصه هستند. گاهی دستیابی به چندین عدد از این بناها به دلایل متفاوتی سخت است، به نوعی مثال روبروک اشاره می‌کند که برای رسیدن به یکی از این مکان‌ها، ناگزیر از طی کردن سربالایی پرفراز و نشیب به اشتراک جاهای کوهستانی ایتالیا بوده است. این مسیر ۴۵ دقیقه‌ای در عین حال با چاله‌های کوچک و بزرگی پوشیده شده و در کل موقعیت نه‌چندان مناسبی برایش ممکن کرده است. در مکان دیگر موقعیت استحکام بر طبق‌اندازه‌ای ناخوشایند بوده که نمی‌توانسته به روش تمام و کمال روی کارش متمرکز شود و از صدمات ممکن هراسان بوده است.

جالب است بدانید که «رومن رابروک» در طول سه سال قبلی به گوشه و کنار اروپا سر زده و از کلیساهای متعددی دیدن کرده است. ایشان بیان می کند تماشای اختلاف معماری و شیوه تولید این بناها در کشورهای مختلف جالب توجه و سرگرم‌کننده است؛ به‌طوری که گاهی این اختلاف‌ها، بسیار مسحورکننده بودند و چشم انسان را خیره می‌کردند.

پیشتر از شما دعوت می‌کنم به تماشای گوشه‌ای از عکس ها ثبت‌شده به وسیله «رومن رابروک» بنشینید.

امیدوارم از تماشای این سری و همراهی با ما استفاده لازم را  برده باشید و نهایتا لذت برده باشید. نظر شما در باب عکاسی از مکان‌های خالی از سکنه و متروکه چیست؟ در صورت علاقه مندی این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذاید.

کلیدواژه : مجموعه عکس
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X