حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی با نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر)

احتمالا شما هم مانند بسیاری از علاقه مندان به عکاسی از دیدن تصاویر با نوردهی طولانی لذت می برید. شاید دوست داشته باشید بدانید این تصاویر رویایی چگونه ثبت میشود. میدانیم که يکي از تکنيک هاي جالب و دوست داشتنی عکاسي در شب، نوردهي طولاني است. جلوه هایی که مي تواند توسط نوردهي طولاني ایجاد شوند حيرت آورند و کيفيتي روحاني و رویایی به اثر مي دهند. میدانید چهابزارهایی برای ثبت چنین تصاویری نیاز دارید؟ نیاز شما  يک سه پايه محکم و يک دوربين DSLR است که به شما امکان عکاسي با حالت نوردهي طولاني را بدهد. آیا شما به دنبال آموزشی ساده برای عکاسی با نوردهی طولانی هستید؟ یا شاید تماشای تعدادی عکس نوردهی طولانی الهام بخش؟ و یا آموزش ویرایش آن ها؟ اگر پاسخ شما به این پرسش ها ثبت می باشد در این مقاله مت کلاسکوفسکی (Matt Kloskowski) مقدمات عکاسی با نوردهی طولانی و ویرایش چنین عکس هایی را به شما عزیزان آموزش خواهد داد.لطفا با ما همراه باشید.

دوربین ها همه چیز  را چگونه می بیند ؟

شاید دوست داشته باشید بدانید که به احتمال زیاد همه ما می دانیم که دوربین ما چیزها را آنطور که ما می بینیم نمی بیند، درست است؟ سایه ها، هایلایت ها (قسمت های روشن)، و غیره… بسیار خب چیز دیگری که دوربین به طور متفاوت می بیند حرکت است. با توجه به نور کافی و شرایط مناسب، دوربین شما حرکت را ثابت (فریز) خواهد کرد. گاهی اوقات، به طور مثال در مورد یک عکس ورزشی، این دقیقا چیزی است که ما می خواهیم. اما در مواقع دیگر، مانند هنگام عکاسی از آب، این ممکن است چیزی نباشد که ما واقعا می خواهیم، چرا که ما می خواهیم حرکت را نشان دهیم. ما آب را به صورت ثابت در یک لحظه نمی بینیم، بلکه همیشه در حال حرکت می باشد. پس در نتیجه ما می خواهیم با نوردهی طولانی حرکت آب را به صورت نرم و ابریشمی به تصویر بکشیم.

وارد شدن به عکاسی با نوردهی طولانی

درست  چند سال پیش بود که من  متوجه افزایش چشمگیری در به اشتراک گذاری عکس های نوردهی طولانی شدم. مردم فیلترهای ND (کاهنده نور) ۳، ۶ یا حتی ۱۰ پله ای بر روی دوربین های خود قرار می دادند تا سرعت شاتر را آهسته (طولانی) کنند. نتیجه، این عکس نوردهی طولانی زیبا بود که در آن ابرها، آب و نور یک احساس حرکت مانند زیبا داشتند. من به شخصه عاشق عکاسی از آب هستم. سواحل، آبشارها، دریاچه ها، رودخانه ها، بقیه را شما بگویید. اما من زیاد طرفدار آب متلاطم نیستم. من عاشق بازتاب ها و آب های ابریشمی صاف هستم. در نتیجه برای من، عکاسی با نوردهی طولانی چاره کار بود.

 

 

مسئله ی اضافه کردن حرکت

باید بگویم من در درجه نخست یک عکاس منظره هستم. در بیشتر عکس های منظره همه چیز ثابت و بی حرکت است نه؟ یکی از چیزهای دیگری که من در مورد مناظر و عکاسی با نوردهی طولانی دوست دارم این است که شما را وادار به افزودن حرکت به صحنه ای می کند که در غیر این صورت ایستا و بی حرکت خواهد بود. هنگامیکه شما دارید آن عکس های زیبا را در خارج از منزل می گیرید زمان ثابت و متوقف نمی شود. اما عکس های ما معمولا این را نشان نمی دهد. با عکس های نوردهی طولانی، شما قادر هستید قسمت های واضح و شارپ قابل توجه مناظر را با حرکت آب یا ابرها ترکیب نمایید.به همین سادگی !

عکس پایین  یک نمونه از این تصاویر می باشد. وقتی من تمام ستون بندی ها (الوار) و الگوها را همراه با آب دیدم، فکر کردم این می تواند یک صحنه عالی ایجاد نماید. من دوربینم را بر روی سه پایه قرار دادم و آن را بر روی مُد نوردهی اولویت دیافراگم تنظیم کردم و اجازه دادم تا دوربین بقیه کارها را انجام دهد. این چیزی است که من بعد از یک نوردهی ۱/۲۵ ثانیه ای گرفتم.

 

نکته ی اول این که آب متلاطم حواس پرت کننده می باشد. موج های ریز، بافت ها، و هایلایت هایی وجود دارد که توجه شما را از سوژه اصلی عکس که ستون بندی های پوسیده قدیمی است دور می کنند. به علاوه، چیزهای ناخواسته مانند چوب، برگ، و عوامل حواس پرتکن کوچک دیگری وجود دارند که نگاه کردن به آن را ناخوشایند می نمایند.

باید بگویم پس  از این که فیلتر کاهنده نور ۱۰ پله ای  که من از Lee Big Stopper استفاده می کنم  را جلوی لنز قرار دادم، که اجازه می داد سرعت شاتر را تا ۳۰ ثانیه تنظیم نمایم، و در نهایت این عکسی است که به ثبت رساندم.

 

در این تصویر مشاهده می کنید که امواج نرم شده اند، ما درجه ای از بازتاب داریم و یک حس کلی آرامش نسبت به عکس وجود دارد. ابرها حتی شروع به کمی رگه دار شدن کرده اند که سبب می شود اینطور احساس شود که کل صحنه در حال حرکت است، با وجود این که اینطور نیست.

توجه : در تصویر اول، مت انتخاب سرعت شاتر را بر عهده دوربین گذاشته  چراکه در مُد اولویت دیافراگم عکاسی کرده  است. علاوه بر این فیلتر ND یا کاهنده نور نیز به لنز متصل نبوده تا از ورود نور بکاهد و اجازه تظیم سرعت های شاتر آهسته تر را بدهد، در نتیجه دوربین سرعت شاتر نسبتا سریع ۱/۲۵ ثانیه را انتخاب کرده و حرکت آب به نحوی ثابت و فریز شده بود. و اما برای عکس دوم، مت یک فیلتر کاهنده نور به لنز خود متصل می کند و این اجازه می دهد که سرعت شاتر آهسته ای را تنظیم نماید و با نوردهی طولانی آب را نرم و ابریشمی به تصویر بکشد.

نکته: در پاسخ به این پرسش که چرا اصلا در عکاسی با نوردهی طولانی (سرعت شاتر های آهسته) از فیلتر ND استفاده می کنیم؟ باید بگوییم که نوردهی طولانی به این معنی است که نور به مدت طولانی تری توسط سنسور ثبت خواهد شد که این می تواند سبب نوردهی بیش از حد شده و حتی در مواردی منجر به عکسی کاملا سفید شود. عکاسان با قرار دادن فیلتر ND مقابل لنز خود، که خود درجات مختلفی دارند، از شدت ورود نور می کاهند و این به آن ها اجازه تنظیم سرعت های شاتر آهسته تر یا همان عکاسی با نوردهی طولانی را می دهد.

ورود به فتوشاپ برای کامل کردن همه چیز

ذکر این نکته ضروری ایست که به همان اندازه که من دلم می خواهد همه چیز در دوربین درست به دست بیاید، گاهی اوقات کارهایی هست که ما به سادگی نمی توانیم انجام دهیم. در نمونه بالا، فیلتر ND یا کاهنده نور ۱۰ پله ای کار بزرگ نرم کردن آب را انجام داد. این کاری است که انجام آن در فتوشاپ تقریبا کار غیرممکنی می باشد. با این وجود، ابرها، اگرچه به نوعی رگه دار هستند، هنوز هم آنقدر که من می خواستم در خود حرکت ندارند و سرعت شاتر به اندازه ای آهسته نبوده که حرکت ابرها به تصویر کشیده شود .

توجه داشته باشید که همه ما آن ابرهای زیبایی که در هوا حرکت می کنند و احساسی که به ما می دهند را دیده ایم. در اینجا ۳۰ ثانیه برای به تصویر کشیدن حرکت کافی نبود. اینجاست که کمی فتوشاپ به کار می آید.

در مرحله ی اول من نخست عکس را در فتوشاپ باز کرده و با استفاده از ابزار Quick Selection آسمان را انتخاب کردم.

 

بعد از آن کلید های Ctrl + J را فشار دادم تا ناحیه آسمان را بر روی لایه خودش در پنل Layers تکثیر کنم و سپس Ctrl-کلیک کردم تا دوباره یک ناحیه انتخابی (selection) در اطراف همان ناحیه آسمان ایجاد  نمایم.

در ادامه، من به مسیر Filter>Blur>Radial Blur رفتم. من Blur Method را به Zoom تغییر داده و مقدار آن را به ۵۰ درصد افزایش دادم.

و در مرحله ی پایانی، من ناحیه ای که در بخش Blur Center پنجره قرار داشت را به طرف پایین کشیدم تا اینطور به نظر برسد که ابرها در میان آسمان دارند به سمت ما می آیند.

و اما نتیجه، آن اثر رگه داری است که ما در ابرها به دست آوردیم، طوری که بیننده حرکت ابر ها را در عکس تجسم کند. به نظر من، این افکت پایانی خوبی بر روی عکس بود و به عکس حسی داد که من وقتی آنجا در حال گرفتن آن بودم داشتم.

 

فلوچارت زیر در انتخاب سرعت شاتر مناسب به شما کمک خواهد کرد:

سخن پایانی

در پایان من امیدوارم که این مطلب باعث جرقه زدن ایده هایی در زمینه عکاسی در ذهن شما بشود. عکس های نوردهی طولانی به تازگی واقعا محبوب شده اند. و به لطف دوربین های دیجیتال، ما می توانیم نتایج امتحان کردن عکاسی با نوردهی های طولانی تر یا کوتاه تر را درست همان لحظه در پشت دوربین ببینیم.

توجه داسته باشید که شما حتی لازم نیست تا فیلتر ND یا کاهنده نور ۱۰ پله ای پیش بروید. با فیلترهای ۳ یا ۶ پله ای (stop) نیز امتحان کنید. من به عنوان یک عکاس فضای باز فکر می کنم که این کار یک حوزه کاملا جدید از خلاقیت به شما ارائه می دهد، چون ما به طور معمول به عکاسی از صحنه های ایستا بدون هیچ حرکتی عادت کرده ایم. برای من، نوردهی طولانی در هر دو زمینه مفید بود.و در پایان همه مراقب خود باشید. ممنون که برای خواندن این مطلب وقت گذاشتید و اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر بخوانید، مرا در وبلاگم در www.mattk.com دنبال کنید.

 امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی از مت کلاسکوفسکی (Matt Kloskowski) برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X