حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کامل دوربین سوپرزوم Canon PowerShot SX130 IS

در این پست در سایت عکاسی تصمیم داریم شما را به یکی دیگر از دوربین های کانن آشنا کنیم، با ما مثل همیشه همراه باشید.

دوربین Canon PowerShot SX130 IS همانند اجدادش دوربین جمع و جوری نیست ولی با این حال از دوربین‌های سوپرزوم معمولی بسیار کوچک‌تر می‌باشد و نسبت به دوربین‌هایی مثل Panasonic DMC-TZ10 و Samsung WB650 که توانایی زوم بیشتری دارند بزرگ‌تر است. بر روی این دوربین ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون کشفشک فلاش اکسترنال هم وجود ندارد و باید به وجود همان فلاش POP-UP بسنده کرد. در ضمن انرژی این دوربین هنوز هم از باتری‌های قلمی سایز AA تامین می‌شود که می‌توانید مدل قابل شارژ آن را هم خریداری کنید تا صرفه جویی اقتصادی نیز کرده باشید. هرچند که استفاده از این باتری‌ها برای مسافرت‌های طولانی بهتر است چرا که به محض تمام شدنشان، می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید تا اگر دسترسی به برق شهری برای شارژ کردن باتری نداشتید؛ به مشکل برخورد نکنید. در ضمن این دوربین از کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC و مدل جدیدتر SDXC که ظرفیت بیشتری دارد نیز استفاده می‌کند. بدنه‌ی این دوربین پلاستیکی است.

در قسمت جلوی دوربین PowerShot SX130 IS لنز مشاهده می‌شود که بیشتر آن درون بدنه قرار گرفته است و به محض فشردن دکمه‌ی پاور در عرض دو ثانیه از بدنه بیرون می‌آید، در حالت واید قرار می‌گیرد و آماده‌ی عکاسی می‌شود. بعلاوه در قسمت بالای لنز که فلاش قرار دارد ارتفاع بیشتر شده است. در قسمت بالا سمت راست و سمت چپ لنز دو سوراخ میکروفون‌های استریو قرار دارند و در سمت راست نیز لامپ Timer/AF assist (تایمر/ لامپ کمک فوکوس) قرار دارند.

بر روی Canon SX130 IS چشمی اپتیکال یا الکترونیک وجود ندارد. در قسمت سمت راست و چپ دوربین گیره‌های متصل کردن بند گردنی وجود دارد. در قسمت سمت راست نیز یک لاستیک وجود دارد که در زیر آن پورت‌های AV Out, DC In و پورت‌های USB قرار دارند. قسمت بالای دوربین نیز نسبت به مدل قبلی تغییرات چندانی نداشته. با این حال خیلی ساده است و یک پیچ کنترل، دکمه‌ی پاور و دکمه‌ی شاتر که توسط اهرم زوم در بر گرفته شده است. عمل زوم خیلی روان صورت می‌گیرد و در ضمن صدای خیلی کمی هم تولید می‌کند و این برای فیلمبرداری و زوم کردن خیلی مناسب است چرا که هم می‌توان در هنگام ضبط ویدیو زوم کرد و در عین حال صدای موتور زوم هم در فیلم ضبط شده حداقل باشد. خود دوربین نیز در عرض دو ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌شود.

دوربین PowerShot SX130 IS توانایی ضبط ویدیویی 720p HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد. برای شروع فیلمبرداری نخست باید از طریق پیچ کنترل بالایی بر روی مود مخصوص بروید. عمل زوم در هنگام فیلمبرداری با سرعت کمتری انجام می‌گیرد تا صدای موتور زوم در فیلم ضبط شده کمتر باشد. برای کاربرانی که آشنایی کمتری با شوتینگ مودها دارند بگوییم که مود M به معنی کاملا دستی است که با آن می‌توان همه‌ی پارامترهای نوردهی از جمله سرعت شاتر، گشودگی دهانه و حساسیت سنسور را تعیین کرد. مودهای AV و TV هم به‌ترتیب اولویت دیافراگم و اولویت شاتر هستند که در هر کدام از شوتینگ مودها امکان کنترل دستی این پارامترها به شما داده می‌شود. مود P هم به معنی Program است که چیزی مابین مودهای اتوماتیک و دستی قرار می‌گیرد. با این حال کاربران مبتدی می‌توانند از دیگر شوتینگ مودها از جمله Auto استفاده کنند.

در قسمت پشت دوربین Canon PowerShot SX130 IS نمایشگر 3 اینچی قرار دارد که متاسفانه کیفیت آن در حد 230,000 نقطه است. کمی در مورد دکمه‌های پشت دوربین توضیح بدهیم که اولی از بالا دکمه‌ی Play Back برای تماشای عکس‌های گرفته شده می‌باشد. در زیر آن نیز دو دکمه‌ی جبران نوردهی و تنظیم تشخیص چهره قرار دارند که دکمه‌ی جبران نوردهی یا Exposure Compensation دو کاره است و در مود تماشای عکس برای Delete کردن هر عکس عمل می‌کند. در زیر آن نیز کنترل دایره‌ای شکل چهار جهته است که با آن می‌توان به تنظیماتی چون ISO، فلاش، تایمر و مود فوکوس ماکرو دسترسی پیدا کرد. این خود یک پیچ کنترل هم می‌باشد که با چرخاندن آن می‌توانید پارامترها را تغییر دهید. در زیر آن نیز دکمه‌های Display و Menu قرار دارند.

سخن آخر

کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط Canon PowerShot SX130 IS خوب است. از ایزو 400 در عکس‌های گرفته شده کمی نویز مشاهده می‌شود. جزئیات تار می‌شوند و کمی از غلظت رنگ‌ها نیز کاسته می‌شود. این وضعیت در ایزوهای 800 و 1600 بیشتر می‌شود. عملکرد ماکرو نیز بسیار عالی است و به شما این امکان را می‌دهد تا از فاصله‌ی 1 سانتی‌متری بر روی سوژه‌ی مورد نظر خود فوکوس کرده و عکس بگیرید. از جدی‌ترین رقبای این دوربین می‌توان به Sony Cybershot H55, Olympus mju 9010, Nikon Coolpix S8000 اشاره کرد.

منبع دیجیکالا

 

http://adorama.ir/product/canon-powershot-sx130-is/

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X