حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین دیجیتال Casio Exilim EX-FS10

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات کاسیو را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 یکی دیگر از دوربین‌های عکاسی سری بسیار باریک (سری Exilim) کاسیو می‌باشد که تنها از 20mm قطر برخوردار است. زمانی که آن را در دست بگیریم چیزی که مشاهده می‌کنیم یک دوربین عکاسی با طراحی استایلیش، خوش ساخت، کاملا جیبی با سنسور تصویر 9 مگاپیکسلی، لنز زوم 3X و نمایشگر 2.5 اینچی می باشد. ولی چیزی که واقعا آن را از بقیه‌ی رقیبانش متمایز می‌سازد سرعت عمل بسیار بالای این دوربین عکاسی زیبا است. دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 دقیقا مشابه برادر بزرگترش یعنی دوربین عکاسی کاسیو EX-FC100 قادر به عکاسی پیاپی با سرعت 30 فریم بر ثانیه در حالت 6 مگاپیکسل ماست بعلاوه قابلیت ضبط ویدیویی بسیار سریع با سرعت 1000 فریم بر ثانیه را نیز دارد و می‌تواند ضبط ویدیویی 720p HD انجام دهد.

گفتنیست دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 دوربین عکاسی بسیار جمع و جور، باریک و خوش ساخت می‌باشد. بدنه‌ی آن درخشان و به رنگ‌های خاکستری، قرمز، آبی و سفید براق طراحی شده است. این دوربین عکاسی جذاب به اندازه‌ی کافی کوچک می‌باشد و به راحتی کف دست شما جای می‌گیرد. لنز زوم 3X این دوربین معادل لنزی با فاصله کانونی 38-114mm است. بزرگترین گشودگی دهانه‌ی لنز برای وایدترین حالت F3.9 و در حالت زوم F7.1 است. در نتیجه می توانیم بگوییم که لنز دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 چندان عالی به نظر نمی‌رسد به جز اینکه کوچک می‌باشد. وقتی که دوربین عکاسی در حالت خاموش قرار دارد لنز آن به درون بدنه می‌رود که قطر آن تنها 1.63 سانتی‌متر می‌باشد که برای جای گرفتن در تنگ‌ترین جیب‌ها بسیار مناسب است. وزن دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10نیز بدون باتری حدود 121 گرم است.

باید توضیح دهیم که نسبت به دیگر مدل‌های کاسیو که مورد نقد و بررسی قرار دادیم دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10یکی از خوش ساخت‌ترین آن‌ها از لحاظ کیفیت ساخت می‌باشد. بعلاوه گیره‌ی سه‌پایه‌ی آن نیز به جای پلاستیک از فلز می‌باشد و کاملا در وسط قرار دارد. تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد دانست این می باشد که در جلوی دوربین عکاسی جای دست وجود ندارد و کاملا صاف و صیقلی ساخته شده است. تعویض باتری و کارت حافظه نیز وقتی دوربین عکاسی بر روی سه پایه قرار دارد به سبب نزدیکی قسمت آن‌ها به نگهدارنده‌ی سه‌پایه، امکان‌پذیر نمی باشد.

در اینجا درباره‌ی ویژگی منحصر بفرد دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10ن باید بگوییم که در مود عکاسی پیاپی FS10 قادر به ثبت 30 فریم بر ثانیه می‌باشد. البته چنین سرعت بالایی تنها در حالت 6 مگاپیکسل بدست می‌آید و در 9 مگاپیکسل قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 1 فریم بر ثانیه را دارد. سرعت عکاسی پیاپی در 6 مگاپیکسل نیز قابل تنظیم می‌باشد و عکاس قادر است آن را بر روی 3، 5، 10، 15 و 30 ثانیه قرار بدهد.

بر روی دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 یک امکان بسیار جالب هم وجود دارد، که دوربین عکاسی 25 فریم پیش از فشرده شدن دکمه‌ی شاتر توسط کاربر را نیز ثبت می‌نماید و این برای جلوگیری و از دست رفتن صحنه‌ی قبلی بسیار مناسب می باشد چنین امکانی بر روی دوربین عکاسی کاسیو F1 نیز تعبیه شده است.

 

با دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 ضبط ویدیویی با کیفیت HD 720p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه امکان‌پذیر می‌باشد. ویدیوها با فرمت AVI ذخیره‌سازی می‌گردند. بدین صورت حجم زیادی را اشغال می‌کنند و کارت حافظه به سرعت پر می‌شود. نکته‌ی قابل توجه تر این است که هربار فقط می‌توان 10 دقیقه ضبط ویدیو انجام داد. این مشکل در دیگر دوربین‌های عکاسی سری Exilim کاسیو نیز یافت می‌شود. ضبط صدا نیز چندان خوب صورت نمی‌گیرد و نویز پشت زمینه کاملا در آن قابل شنیدن استد. از همه بدتر اینکه در هنگام ضبط ویدیو دوربین قادر به زوم اپتیکال نمی‌باشد. البته اگر غیر از این بود باید تعجب می‌کردیم چرا که در مدل‌های دیگر نیز شاهد این کمبودها می باشیم. به جز ضبط ویدیو HD امکان ضبط ویدیو با سرعت‌های بسیار بالای 210، 420 و 1000 فریم ثانیه نیز وجود دارد که در حین ضبط ویدیو می‌تواند تغییر سرعت داد. با چنین سرعت بالای فیلم‌برداری می‌توان از صحنه‌های بسیار سریع ویدیو تهیه نمود و سپس آن‌ها را به صورت اسلوموشن یا کند مشاهده نمود. ابعاد ویدیوها به ترتیب 360 × 480 و 168 × 224 و 64 × 224 پیکسل است.

شایان ذکر است که باتری دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 از نوع لیتیوم-یونی و بسیار باریک می‌باشد. در کمال تعجب می‌بینیم که ظرفیت باتری فقط 125 عکس در هر بار شارژ کردن کامل آن می‌باشد. در عوض سرعت روشن شدن این دوربین عکاسی فوق العاده تا آمادگی برای عکاسی بسیار سریع و حدود 2.5 ثانیه بوده و 2 ثانیه نیز طول می‌کشد تا زوم آن از وایدترین حالت به حالت زوم در بیاید. در شرایط نوری خوب، فوکوس سریع انجام می‌شود. در نور کم نیز دوربین عمل فوکوس اتوماتیک را بوسیله‌ی لامپ کمک کننده انجام می‌دهد. برای هر عکس گرفته شده فقط 0.5 ثانیه به طول می‌انجامد تا بر روی کارت حافظه ذخیره گردد که مدت زمان خوبی است.
در مجموع دوربین عکاسی دیجیتال کاسیو FS10 را می‌توان دوربین عکاسی شیک، استایلیش، باریک و خوش ساخت مشاهده کرد که مودهای عکاسی سریع خلاقانه‌ای را عرضه می‌کند و تنها از شارژدهی کم باتری و لنز با توان متوسط رنج می‌برد.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X