حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Panasonic Lumix DMC-FZ150

در این بخش تصمیم داریم یکی دیگر ار دوربینهای شرکت پاناسونیک به نام  Panasonic Lumix DMC-FZ150   مورد بررسی قرار دهیم ، امیدواریم با ما در سایت عکاسی همراه باشین .

FZ150 از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری به مدل پیشین خود یعنی FZ100 دارد و بنابراین بسیاری موارد را که در نقد و بررسی آن دوربین گفته بودیم در مورد FZ150 نیز صدق می‌کند. البته از نظر ابعاد کمی بزرگتر از FZ100 می‌باشد. همچنین از جمله تفاوت‌هایی که با FZ100 دارد این است که رزولوشن سنسور از 15.6 به 12.1 مگاپیکسل کاهش یافته ولی در عوض توانایی عکاسی سه بعدی را دارد در حالی که FZ100 این توانایی را نداشت. همانند بسیاری دوربین‌های سوپرزوم امروزی، FZ150 هم شباهت زیادی به دوربین‌های سطح مبتدی DSLR دارد با این تفاوت که فاقد چشمی اپتیکال و امکان تعویض لنز می‌باشد. لنز موجود بر روی این دوربین فواصل کانونی 25-600 میلی‌متر را پوشش می‌دهد که بسیار خوب است. بدین‌ترتیب که در حالت واید یا 25 میلی‌متر میدان دید بسیار گسترده‌ای را پوشش می‌دهد که برای عکاسی از مناظر و چشم‌اندازهای گسترده‌ی طبیعی یا گروه بزرگ دوستان بسیار مناسب است. در ضمن بزرگنمایی 24 برابر در فاصله‌ی کانونی 600 میلی‌متر هم توانایی عکاسی از مناظر بسیار دوردست را برای عکاس به وجود می‌آورد.

اما به دلیل توانایی بزرگنمایی زیاد لنز، احتیاج به لرزش‌گیر دست اپتیکال تصویر هم بیشتر می‌شود چرا که هر لرزش کوچک دست شما می‌تواند در تصویر تا چند برابر بزرگتر شود تا در نتیجه منجر به تارشدگی عکس شما گردد. بنابراین همانطور که گفتیم این دوربین مجهز به لرزش گیر اپتیکال O.i.S می‌باشد تا چنین احتمالی را به خصوص در شرایط نوری ضعیف و سرعت‌های پایین شاتر کاهش دهد. این سیستم حتی در هنگام فیلم‌برداری هم کار می‌کند که به آن Active Mode می‌گویند. کمینه‌ی نسبت کانونی این لنز در حالت واید F/2.8 و در زوم کامل F/5.2 می‌باشد که برای دوربینی در این کلاس عالیست و باعث می‌شود که بتوانید در شرایط نوری ضعیف با سرعت شاتر بالاتری عکاسی کنید و در ضمن به فاکتور عمق میدان کم خیلی سریع‌تر دسترسی پیدا کنید. در حالت زوم کامل لنز حدود 6 سانتی‌متر از بدنه بیرون می‌آید که در مجموع قطر دوربین را به 15 سانتی‌متر می‌رساند.

برای جلوگیری از بازتاب نورهای مزاحم حاشیه‌ای در لنز، پاناسونیک درون جعبه‌ی این دوربین یک هود مناسب برای لنز FZ150 تعبیه کرده که به راحتی می‌تواند بر روی آن نصب شود. در ضمن همانطور که گفتیم سطح این لنز از یک اندود ضد بازتاب نانو هم برخوردار است تا باز هم بتواند در هنگام نیاز از این اثر بکاهد. در کنار بشکه‌ی لنز نیز سویچ AF/AF Macro/MF وجود دارد که اگر MF را انتخاب کنید می‌توانید به فوکوس دستی دسترسی پیدا کنید. در ضمن در کنار همان یک اهرم زوم هم وجود دارد که برای انجام عمل زوم با انگشت شست دست چپ می‌باشد.

این دوربین همچنین از یک دستگیره‌ی نسبتا بزرگ و خوب با روکش لاستیک بهره می‌برد که باعث شده در دست‌گیری دوربین خیلی راحت‌تر و با اطمینان خاطر بیشتری صورت بگیرد. درون همین دستگیره نیز جایگاه قرارگیری باتری قابل شارژ لیتیوم یونی است. خوشحالیم که چنین باتری را مشاهده می‌کنیم چرا که پیش از این بر روی بسیاری دوربین‌های هم رده از چهار باتری قلمی‌سایز AA استفاده می‌شد. این دوربین همچنین مجهز به فلاش داخلی Pop-up با برد 9.5 متر نیز می‌باشد. با این حال یک کفشک فلاش اکسترنال برای کار کردن با فلاش‌های خارجی هم بر روی این دوربین گذاشته شده است.

پاناسونیک FZ150 با ابعاد 124.3 x 81.2 x 95.2 میلی‌متر اصولا دوربینی نیست که بتوان آن را درون جیب جای داد و با ابعاد نسبتا بزرگی که دارد حتما باید یک کیف مخصوص برای آن تهیه کنید. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی به نظر می‌رسد که به راحتی بتواند ضربات احتمالی که در استفاده‌ی معمولی به آن وارد شود را تحمل بیاورد. دوربین در دست کاملا مستحکم و با دوام به نظر می‌رسد. این در حالی است که با سنگینی 500 گرم همچنان نسبتا سبک وزن می‌باشد. خیلی خوشحالیم که بر روی این دوربین هم یک چشمی الکترونیکی 0.2 اینچی می‌بینیم. کیفیت ارایه شده توسط این چشمی، 201 هزار پیکسل است که متاسفانه نسبت به FZ100 و همچنین دوربین پیش از آن یعنی FZ38 بهبودی نداشته. اما راحتی چشم آن خیلی خوب است به طوری که بدون نیاز به اینکه بخواهید چشم خود را خیلی به چشمی بچسبانید با فاصله‌ای مناسب می‌توانید از درون آن ببینید.

در قسمت بالای دوربین یک پیچ تنظیم به اندازه‌ی یک سکه دیده می‌شود. از طریق این پیچ تنظیم می‌توانید به شوتینگ مودهای مختلف دسترسی پیدا کنید. اتوماتیک‌ترین شوتینگ مودی که بر روی این پیچ تنظیم دیده می‌شود شوتینگ مود iA به معنی اتوماتیک هوشمند است. وقتی با چرخاندن این پیچ تنظیم و قرار دادن iA جلوی نشانک مخصوص این مود را انتخاب می‌کنید، دوربین شما به یک ماشین کاملا خودکار تبدیل می‌شود. بدین ترتیب کافی است که دوربین را به هر سو که خواستید نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا بهترین عکس گرفته شود. در این مود خود دوربین تمامی تنظیمات از قبیل نوردهی، رنگ، فوکوس و دیگر موارد را به بهترین نحو تنظیم می‌کند. اما در کنار این شوتینگ مود، شوتینگ مودهای حرفه‌ای چون Program, Shutter Priority, Aperture Priority و مود تمام دستی Manual هم دیده می‌شوند که شوتینگ مودهایی کاملا حرفه‌ای هستند و تنظیمات نوردهی را در اختیار عکاس قرار می‌دهند. وجود این شوتینگ مودها به علاوه‌ی امکان عکاسی در فرمت RAW باعث می‌شود FZ150 همانند پیشینیانش دوربینی مناسب برای عکاسان حرفه‌ای و مبتدی باشد.

این دوربین مجهز به فن‌آوری‌های نوین و مختلفی می‌باشد که یکی از این فن‌آوری‌ها، فن‌آوری تشخیص چهره است. به طوری که می‌تواند چهره‌ی انسان را تشخیص و بهترین فوکوس و نوردهی را برای آن انجام دهد. علاوه بر این می‌توانید تا 6 چهره‌ی افراد مورد علاقه‌ی خود را در حافظه‌ی دوربین ثبت کنید تا همواره و هر موقع قصد عکاسی از جمعی را داشتید که افراد مورد علاقه‌ی شما هم در آن جمع حضور داشتند بهترین فوکوس و تنظیمات نوردهی فقط برای چهره‌ی آن شخص انجام شود. از فن‌آوری‌های دیگر موجود بر روی این دوربین می‌توان به Motion Deblur برای شارپ‌تر بودن عکس گرفته شده از یک سوژه‌ی متحرک و Intelligent Resolution برای افزایش کیفیت تصویر نام برد. در ضمن در FZ150 امکان افزایش زوم تا 50 برابر هم وجود دارد. بدین‌ترتیب که وقتی این مود را انتخاب می‌کنید دوربین به صورت خودکار فقط از قسمت مرکزی سنسور تصویر برای عکس‌برداری استفاده می‌کند که بدین طریق با بالا بردن Crop Factor باعث می‌شود که به صورت مجازی بزرگنمایی افزایش یابد بدون اینکه کاهشی در کیفیت دیده شود. ولی رزولوشن عکس به 3 مگاپیکسل کاهش می‌یابد.

یک ویژگی بسیار جالب توجهی که FZ150 از آن بهره می‌برد توانایی عکاسی سه بعدی است. البته نوع عکاسی سه بعدی که این دوربین می‌تواند انجام بدهد با عکاسی سه بعدی دوربین‌هایی که دارای دو لنز و دو سنسور هستند کمی تفاوت می‌کند ولی به هر صورت FZ150 نیز از روشی تقریبا شبیه به روش دوربین‌های Sony Cybershot بهره می‌جوید. همانگونه که در دفترچه‌ی راهنمای دوربین هم آمده بر روی این مود بروید، یک عکس می‌گیرید و سپس تا 10 سانتی‌متر به صورت خیلی یکنواخت دوربین را به جهت راست یا چپ حرکت می‌دهید تا در این حین دوربین به صورت خودکار 20 عکس بگیرد که این کار با سرعت خیلی زیادی انجام می‌شود. سپس دوربین خود دوتا از بهترین عکس‌ها را انتخاب می‌کند و بوسیله‌ی اختلاف منظری که دارند از آن‌ها یک عکس سه بعدی تولید می‌کند. سپس می‌توانید این عکس‌های سه بعدی را بر روی تلوزیون‌های دیجیتال سه بعدی خانگی مشاهده کنید.

این دوربین توانایی ضبط ویدیویی Full HD را هم دارد. برای شروع فیلم‌برداری فارغ از هر شوتینگ مودی که در آن هستید کافی است که دکمه‌ی قرمز رنگ Record در قسمت بالای دوربین را بفشارید تا ضبط ویدیویی آغاز شود. برای خاتمه دادن به آن نیز دوباره باید همان دکمه را بفشارید. این دوربین توانایی فیلم‌برداری 1080p Full HD و 720p HD و در رزولوشن‌های پایین‌تر را هم دارد. ویدیوها با فرمت AVCHD ضبط می‌شوند که حدود دو برابر فشرده‌تر از Motion JPEG است و بنابراین بر روی یک کارت حافظه زمان فیلم‌برداری شما تا دو برابر نسبت به Motion JPEG افزایش پیدا می‌کند. در هنگام فیلم‌برداری امکان تغییر سرعت شاتر و گشودگی دیافراگم نیز وجود دارد.

همچنین مود خودکار هوشمند یا همان iA در فیلم‌برداری هم کار می‌کند. کافی است که پیش از فشردن دکمه‌ی Rec، پیچ تنظیم را بر روی iA قرار دهید تا در هنگام فیلم‌برداری دوربین را به هر سو که نشانه می‌روید دوربین نوع صحنه، نوردهی، نقاط فوکوس و غیره را تشخیص بدهد و تنظیمات را بر روی بهترین حالت قرار دهد تا با کیفیت‌ترین فیلم ضبط شود.

در ضمن باید بگوییم که زوم کامل اپتیکال و ضبط صدای استریو هم در هنگام فیلم‌برداری با این دوربین مقدور می‌باشند. عمل زوم با سرعت کمتری انجام می‌گیرد تا صدای موتور زوم در فیلم ضبط شده شنیده نشود. صدای استریو هم بوسیله‌ی اسپیکرهای موجود بر روی بدنه‌ی دوربین با کیفیتی بسیار بالا ضبط می‌شوند. اگر به کیفیت باز هم بالاتر احتیاج داشتید می‌توانید از میکروفون استریو اکسترنال استفاده کنید. بوسیله‌ی پورت HDMI نیز می‌توانید FZ150 را به تلوزیون دیجیتال خود متصل کنید و تصاویر را در نهایت کیفیت مشاهده نمایید. در حین فیلم‌برداری، عکاسی نیز می‌توانید بکنید ولی رزولوشن عکس‌ها به 3.5 مگاپیکسل کاهش می‌یابد. در ضمن سیستم لرزش‌گیر اپتیکال دست هم در هنگام فیلم‌برداری کار خود را به خوبی انجام می‌دهد تا به راحتی بتوانید در حالی که دوربین را با یک دست نگه داشته‌اید فیلم‌برداری کنید.

همانطور که گفتیم دوربین FZ150 از سنسور پر سرعت CMOS بهره می‌برد. بنابراین باعث شده است که سرعت عکاسی پیاپی با این دوربین کاملا افزایش یابد به طوری که این دوربین توانایی عکاسی با سرعت 12 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل را دارد. البته این بدون فوکوس خودکار بین هر عکس است و در صورت عکاسی پیاپی با فوکوس خودکار سرعت به 5.5 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. سرعت‌های بسیار بالاتر 50 و 60 فریم بر ثانیه هم مقدور می‌باشند که البته با کاهش رزولوشن تصویر به 5 مگاپیکسل صورت می‌گیرد. عکاسی پیاپی با چنین سرعت‌هایی، هم در فرمت JPEG و هم فرمت RAW امکان‌پذیر است ولی در فرمت RAW پس از عکاسی باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا عکس‌ها بر روی کارت حافظه ذخیره شوند. باتری لیتیوم-یونی این دوربین با یک بار شارژ کامل می‌تواند برای گرفتن تا 400 عکس شارژدهی کند.

به قسمت پشت دوربین که نگاه بیندازیم با نمایشگر بزرگ 3 اینچی 460,000 نقطه‌ای مواجه می‌شویم. این نمایشگر از نوع چرخنده می‌باشد. خوشبختانه نمایشگر دارای یک تک لولا در قسمت سمت چپ می‌باشد و می‌تواند کاملا به جهات مختلف و حتی به صورت وارون بچرخد. بدین‌ترتیب حتی اگر بخواهید از خودتان هم عکس بگیرید می‌توانید کاملا نمایشگر را بچرخانید تا خودتان را در کادر به صورت مناسب تنظیم کنید. همچنین می‌توانید برای محافظت بیشتر، نمایشگر را به صورت بر عکس بر سر جای خود بگذارید تا قسمت شیشه‌ای درون قرار بگیرد. این نمایشگر کیفیت بسیار بالایی را ارایه می‌کند و دیدن آن زیر نور آفتاب نیز آسان است. با وجود این نمایشگر بسیار خوب در 90 درصد اوقات تقریبا هیچ احتیاجی به چشمی الکترونیکی پیدا نکردیم.

کارآیی دکمه‌های موجود در قسمت سمت راست و بالای نمایشگر هم با استفاده از برچسب کاملا معلوم شده و فرق چندانی با دیگر دوربین‌های هم رده و دوربین FZ100 ندارند. در قسمت بالای دوربین هم می‌توانید سویچ روشن و خاموش کردن آن را ببینید. به محض روشن کردن، دوربین در عرض 1 ثانیه آماده‌ی عکاسی می‌شود. با فشردن دکمه‌ی فلزی بزرگ شاتر در قسمت بالا و جلو هم می‌توانید عمل عکاسی را انجام دهید. پیرامون دکمه‌ی شاتر اهرم زوم قرار دارد. در قسمت زیرین دوربین جایگاه باتری و کارت حافظه قرار گرفته و پیچ فلزی اتصال سه پایه هم در همان قسمت دیده می‌شود. گیره‌های اتصال بند گردنی هم در طرفین طراحی شده‌اند. FZ150 از کارت‌های حافظه‌ی SD, SDHC, SDXC پشتیبانی می‌کند.

در تست‌های کیفیت عکسی که انجام دادیم، کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط FZ150 از کیفیت خیلی خوبی برخوردار بود. بر روی این دوربین از سنسور 12.1 مگاپیکسلی CMOS با سایز استاندارد 1/2.3 اینچ استفاده شده است که توانایی تولید عکس‌های بدون نویز از ایزو 100 تا 400 را دارد. از ایزو 800 مقداری نویز و کاسته شدن از غلظت رنگ‌ها مشاهده می‌شود. ایزو 1600 مقدار نویز بیشتری دارد. ایزو 3200 و 6400 هم نویزی‌تر هستند ولی همچنان عکس‌های تولید شده در آن‌ها برای استفاده در ابعاد کوچک مناسب هستند. اصولا هم عکس‌های RAW نویزی‌تر از عکس‌های JPEG می‌باشند. این دوربین خیلی خوب از پس ابیراهی‌ها به خصوص ابیراهی رنگ بنفش بر می‌آید. عملکرد عکاسی ماکرو آن هم خیلی عالیست به طوری که می‌تواند بر روی سوژه‌ای به نزدیکی 1 سانتی‌متر فوکوس کند.

در کل همانطور که گفتیم دوربین سوپرزوم FZ150 به عنوان دوربین پس از FZ100 شباهت‌های زیادی به آن دارد. به جز این که در FZ150 رزولوشن سنسور به 12.1 مگاپیکسل کاهش یافته ولی در عین حال مجهز به امکان عکس‌برداری 3D شده است. FZ150 با قابلیت‌هایی که دارد کاملا مناسب عکاسان مبتدی علاوه بر عکاسان حرفه‌ای می‌باشد. از رقبای اصلی این دوربین می‌توان به Canon Powershot SX30 IS, Fujifilm Finepix HS20, Nikon P100, Olympus Sp-800 UZ, Panasonic Lumix FZ-45, Sony Cybershot DSC-HX100v اشاره کرد.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X