حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین (Typ 601) Leica SL

برای شما کاربران عزیز سایت عکاسی قصد داریم که یکی از بهترین دوربینهای فول فریم بدون آینه موجود در بازار را به نقد بکشیم .

  • معرفی دوربین

دوربین عکاسی Leica SL (Typ 601) یک دوربین بدون آینه 24 مگا پیکسل مجهز به یک سنسور تصویر CMOS فول فریم 35 میلی متری (با ابعاد 24x36mm) و فاقد فیلتر پایین گذر اپتیکال است که قابلیت ضبط فیلم های 4K با فریم ریت 30 فریم در ثانیه، سریع ترین سیستم فوکوس خودکار دنیا در بین دوربین های عکاسی فول فریم، یک منظره یاب الکترونیکی با رزلوشن بسیار بالا و خیره کننده 4400 کیلو نقطه، یک صفحه نمایش LCD با اندازه 2.95 اینچ و زاویه دید حداکثر تا 170 درجه و کنترل لمسی، موتور پردازش تصویر سری Leica Maestro II، حداکثر سرعت 11 فریم در ثانیه در عکاسی متوالی، سیستم Wi-Fi داخلی همراه با قابلیت NFC یا ارتباطات میدان نزدیک و سیستم GPS داخلی، حداکثر حساسیت به نور ISO 50000 و سازگاری با دو کارت حافظه UHS II را ارائه می کند. قیمت خرده فروشی پیشنهادی دوربین Leica SL (Typ 601) در بازارهای جهانی 5050 پوند / 7450 دلار است.

  • طراحی، مشخصات، کنترل ها و نحوه کار با دوربین عکاسی Leica SL (Typ 601)

از نظر طراحی و چیدمان کنترل ها، دوربین عکاسی Leica SL بسیار شبیه به دوربین فرمت متوسط پرچمدار Leica S است. بدنه این دوربین از دو تکه آلومینیوم یکدست ساخته شده است و در اطراف تمام دکمه ها و کنترل های خود دارای واشر و درزبندی بسیار دقیق است. بدون شک باید بگوییم دوربین Leica SL (Typ 601) از نظر کیفیت ساخت بهترین دوربین بدون آینه ای است که ما تاکنون بررسی کرده ایم. بدنه این دوربین فاقد هر گونه لقی و حرکت بوده و تا اندازه ای قیمت بسیار بالای آن را توجیه می کند. این دوربین در یک بدنه تمام سیاه همراه با یک دستگیره بزرگ در جلوی دوربین عرضه می شود و عقب دوربین نیز دارای الگوی چرمی لوزی شکل ریزی است که به محکم در دست گرفتن دوربین کمک می کند.

ما دوربین Leica SL را با زوم لنز جدید Leica Vario-Elmarit-SL 24–90 mm f/2.8–4 ASPH. آزمایش کردیم، که علاوه بر اضافه کردن مبلغی برابر با 3150 پوند به قیمت این دوربین، باعث می شود ترکیب دوربین – لنز در حد و اندازه های دوربین های عکاسی بدون آینه بسیار بزرگ شود. در عوض، وقتی این لنز بر روی دوربین بسته شود ظاهر آن بسیار شبیه به یک دوربین عکاسی DSLR حرفه ای می شود. لنز 24–90 mm اولین زوم لنز استاندارد برای دوربین Leica SL است، و دو لنز Leica APO-Vario-Elmarit-SL 90–280 mm f/2.8–4 و Leica Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH. نیز قرار است در سال جدید میلادی برای این دوربین به بازار عرضه شوند.

دوربین Leica SL (Typ 601) در واقع از همان مانت یا پایه لنزی استفاده می کند که در دوربین Leica T بکار رفته است، و حال شرکت نام آن را به مانت و پایه لنز L تغییر داده است؛ در نتیجه اگر دوست داشته باشید، می توانید لنزهای طراحی شده برای دوربین Leica T را نیز بر روی این دوربین بدون آینه فول فریم جدید ببندید، که به یک ضریب برش و کراپ 1.5x منجر شده (دامنه کانونی این لنزها را 1.5 برابر می کند)، تصاویری با رزلوشن 10.7 مگا پیکسل تولید می کند. سازگاری دوربین دیجیتالی Leica SL (Typ 601) با مانت یا پایه لنزهای T همچنین به این معنی است که بر روی این دوربین می توانید از لنز بردیاب با پایه لنز M همراه با آداپتور موجود در بازار استفاده کنید، و این شرکت تولید کننده قصد دارد در طول سال 2016 میلادی آداپتورهای بیشتری را برای لنزهای سینمایی PL، لنزهای فرمت متوسط S و لنزهای SLR دارای پایه لنز R عرضه نماید. همچنین، شرکت لیکا ادعا می کند: «سازگاری استثنایی سیستم Leica SL دسترسی به تقریبا تمام لنزهایی لیکایی که تا کنون ساخته شده است را فراهم می کند.»

شرکت لیکا در افزایش برد تله فوتوی زوم لنز 24–90 mm f/2.8–4 ASPH. به 90 میلی متر و تبدیل کردن آن به یک لنز با دیافراگم متغییر، به جای استفاده از دیافراگم ثابت f/2.8 در کل دامنه کانونی و کوتاه تر کردن آن، تصمیم شجاعانه ای را گرفته است. سریع ترین دیافراگم f/2.8 این لنز تنها در تنظیم واید 24mm موجود است، که در دامنه کانونی 50mm به حداکثر دیافراگم f/3.5 و درست قبل از رسیدن به برد 90mm به حداکثر مقدار f/4 می رسد. دوربین دیجیتالی Leica SL فاقد سیستم لرزه گیر اپتیکال در داخل بدنه (از نوع شیفت یا جابجایی سنسور تصویر) است، اما خود زوم لنز 24–90 mm f/2.8–4 سیستم لرزه گیر اپتیکال کارآمدی دارد، که به جای روشن و خاموش شدن به شکل ساده تر به وسیله یک سوئیچ بر روی بدنه خود لنز از طریق منوی اصلی دوربین روشن و خاموش می شود.

به دلیل این که این دوربین بدون آینه فول فریم یک دوربین ساخت شرکت Leica است، بدون شک امکان فوکوس دستی در آن وجود دارد، و عملکرد بسیار خوبی هم دارد. چنانچه انتظار می رود، حلقه فوکوس دستی بر روی زوم لنز 24–90mm ساخت بسیار خوبی دارد و سه ابزار کمکی برای فوکوس دستی نیز در دوربین دیجیتال Leica SL (Typ 601) ارائه شده اند : بزرگنمایی خودکار (دو گزینه 3 و 6 برابر)، قله فوکوس و بزرگنمایی خودکار همراه با قله فوکوس. با منظره یاب بسیار رزلوشن بالایی که این دوربین عکاسی بدون آینه فول فریم ارائه می کند، تعیین دقیق شارپ بودن فوکوس بسیار آسان است.

در بالای صفحه نمایش دوربین دیجیتال Leica SL، منظره یاب الکترونیکی این دوربین قرار گرفته است؛ آن هم چه منظره یابی! با داشتن رزلوشن 4400 کیلو نقطه، نرخ نوسازی تصویر 60 فریم در ثانیه، و بزرگنمایی 0.82 برابر، منظره یاب الکترونیکی این دوربین فول فریم بهترین مدلی است که ما تا کنون دیده ایم. همان تنظیمات اصلی عکاسی که بر روی صفحه نمایش عقب دوربین نمایش داده می شوند، بدون اینکه مانع دید عکاس شوند بر روی این منظره یاب نیز در بالا و پایین کادر نمایش داده شده، و منظره یاب برای افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند دارای کنترل دیوپتر داخلی است.

دوربین عکاسی دیجیتال Leica SL (Typ 601) مجهز به یک سنسور تصویر CMOS 24 مگا پیکسل فاقد فیلتر پایین گذر اپتیکال است که عکس هایی با رزلوشن 6000×4000 پیکسل تولید می کند. این دوربین بدون آینه فول فریم حالت فیلمبرداری بسیار پیچیده ای را ارائه می کند که قادر به تولید فیلم های 4K است، تنها در حالت کراپ و برش Super 35mm (کراپ APS-C). برای ضبط فیلم های 4K در دوربین عکاسی دیجیتال Leica SL می توانید از دو نسبت ابعاد استفاده کنید: 16:9 (3840 در 2160 پیکسل) با حداکثر سرعت 25 و 30 فریم در ثانیه، یا فرمت 4K سینمایی عریض تر (با رزلوشن 4096 در 2160 پیکسل) با سرعت 24 فریم در ثانیه. فیلم های در داخل دوربین بر روی یک کارت حافظه SD در یکی از دو فرمت MP4 یا MOV با کیفیت 4:2:0 8 بیتی فشرده ضبط می شوند. هنگام ضبط با دوربین عکاسی دیجیتالی Leica SL (Typ 601) بر روی یک دستگاه ضبط خارجی از طریق پورت HDMI دوربین، امکان ضبط فیلم های باکیفیت تر 4:2:2 10 بیتی نیز وجود دارد. علاوه بر این، این دوربین فول فریم بدون آینه قابلیت ضبط فیلم با تنظیم فول HS (با رزلوشن 1920 در 1080 پیکسل) و تنظیم 720p با فریم ریت های 120، 100، 60، 50، 30، 25، و 24 فریم در ثانیه با استفاده از تمام مساحت سنسور تصویر در فرمت MP4 را نیز ارائه می کند.

اندازه صفحه نمایش موجود در صفحه عقب دوربین عکاسی دیجیتالی Leica SL 2.95 اینچ و رزلوشن آن مقدار قابل قبول 1040 کیلو نقطه است. این LCD دو سوم فضای عقب دوربین را اشغال کرده و از نوع لمسی است و یکی از ویژگی های خوب این دوربین عکاسی سیستم کامپکت جدید این است که از رابط کاربری لمسی بسیار متوازن و خوبی برخوردار است، که به خوبی در کنار دکمه ها و کنترل های فیزیکی دوربین کار می کند. قابلیت Touch AF یا فوکوس لمسی در دوربین بدون آینه Leica SL (Typ 601) این امکان را برای شما فراهم می کند با زدن انگشت بر روی صفحه نمایش دوربین بر روی سوژه خود فوکوس کنید، و برای این کار می توانید از 80% مساحت صفحه نمایش استفاده کنید. به هنگام پخش و دیدن عکس ها، به راحتی با کشیدن انگشت بر روی صفحه نمایش به سمت راست یا چپ می توانید تصاویر خود را ورق زده و با دوبار کلیک یا استفاده از دو انگشت عکس های خود را بزرگ یا کوچک کنید، البته امکان استفاده از منوی اصلی دوربین از طریق صفحه نمایش لمسی وجود ندارد.

دوربین بدون آینه Leica SL برای اتصال بی سیم با وسایلی از قبیل تلفن های هوشمند، تبلت یا یک کامپیوتر، مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی است. شما به راحتی می توانید تصاویر خود را با استفاده از این سیستم منتقل کرده و همچنین دوربین را از راه دور از طریق نرم افزار Leica (در دو نسخه اندروئید و iOS) کنترل کنید، که این نرم افزار در کنار سایر ویژگی ها امکان تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم از راه دور را فراهم می کند. این نرم افزار همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند تصاویر خود را به شبکه های اجتماعی منتقل کرده یا آنها را ایمیل کنید. دوربین بدون آینه دیجیتال Leica SL (Typ 601) همچنین فن آوری و قابلیت NFC یا ارتباطات میدان نزدیک را ارائه می کند که امکان ایجاد یک اتصال بی سیم بین دوربین با یک وسیله سازگار از طریق نزدیک کردن یا چسباندن آنها به یکدیگر را فراهم می کند. این دوربین همچنین مجهز به سیستم GPS داخلی است.

در صفحه جلوی دوربین دیجیتال Leica SL آرم قرمز رنگ معروف این شرکت تولید کننده به چشم می خورد که در بالا سمت چپ لنز قرار گرفته است. بالا سمت راست صفحه جلوی دوربین، اگر به آن از روبرو نگاه کنید، دو روزنه وجود دارد که نورافکن های دستیار فوکوس خودکار و تایمر خودکار را در خود جا داده اند. در سمت چپ لنز، یک دکمه گرد خاکستری برای آزاد کردن لنز و یک دکمه Fn سیاه رنگ با قابلیت تغییر کاربری به صورت سفارشی وجود دارد، که به صورت پیش فرض برای تنظیم یک توازن نور سفید سفارشی با استفاده از مقوای خاکستری استفاده می شود. همانطور که اشاره شد، این دکمه یک دکمه با کاربری سفارشی است و این به این معنی است که می توانید کاربری آن را به دلخواه برای کنترل مولفه و تنظیم دیگری تعریف کنید.

در بالای این دوربین یک کفشک تاشو برای فلاش های خارجی وجود دارد که برای فلاش های Leica SF 24D و Leica SF 58 سازگاری کامل فراهم می کند، اما این دوربین فول فریم فاقد فلاش داخلی از نوع پرشی است. در سمت چپ صفحه بالای دوربین بدون آینه دیجیتالی Leica SL کوهان نه چندان خوش استیلی قرار دارد که سیستم GPS داخلی این دوربین را در خود جای داده است، و در سمت راست نیز یک صفحه نمایش LCD سیاه و سفید 1.3 اینچ قرار دارد که تمام تنظیمات اصلی عکاسی را نمایش می دهد. در کنار این صفحه نمایش وضعیت، چهار کنترل تعبیه شده اند: دکمه شاتر، یک پیچ تنظیم سرعت شاتر بزرگ و بدون نشانه گذاری، یک دکمه بدون علامت برای تعویض حالت دوربین بین عکاسی و فیلمبرداری که دارای کاربری دوگانه بوده و با نگه داشتن آن می توانید جبران نوردهی را تنظیم کنید، و یک دکمه قرمز رنگ برای شروع و توقف ضبط فیلم.

این دوربین ظرف مدت تقریبا 2 ثانیه از حالت خاموش آماده گرفتن اولین شات می شود. با فشار دادن دکمه شاتر در حالت تک شات یک عکس با رزلوشن کامل گرفته می شود و صفحه نمایش دوربین بلافاصله عکس گرفته شده را نمایش می دهد. در این دوربین امکان تولید فایل های JPEG کیفیت بالا و فایل های DNG نسخه اختصاصی فایل های Raw شرکت لیکا وجود دارد و در هر دو حالت سرعت دوربین چندان تفاوت نمی کند، علاوه بر اینکه فرمت DNG از این مزیت برخوردار است که امکان باز کردن مستقیم آن در نرم افزار فوتوشاپ بدون نیاز به نرم افزار تبدیل خاصی وجود دارد. دوربین عکاسی بدون آینه Leica SL با تمام انواع کارت های حافظه SD سازگار است، از جمله جدیدترین و سریع ترین فرمت UHS-II این کارت ها. این دوربین فول فریم جدید دو حالت درایو تک شات (S) و متوالی (C) را ارائه می کند، که حالت عکاسی متوالی سرعت بالای آن خود دارای سه گزینه High یا سرعت بالا با حداکثر سرعت 11 فریم در ثانیه، Medium یا سرعت متوسط با حداکثر سرعت 7 فریم در ثانیه و Low یا سرعت پایین با حداکثر سرعت 4 فریم در ثانیه است؛ همراه با 2 گیگا بایت ظرفیت بافر داخلی که امکان گرفتن حداکثر تا 33 تصویر با فرمت DNG یا تعداد نامحدود فایل های JPEG با حداکثر سرعت 11 فریم در ثانیه را فراهم می کند. توجه داشته باشید که حداکثر سرعت 11 فریم در ثانیه در دوربین عکاسی سیستم کامپکت Leica SL (Typ 601) تنها با قفل کردن فوکوس خودکار در اولین فریم فراهم می شود و برای داشتن فوکوس خودکار تمام وقت یا پیوسته در طول عکاسی متوالی باید از گزینه سرعت متوسط با حداکثر سرعت 7 فریم در ثانیه استفاده کنید.

دوربین عکاسی کامپکت Leica SL مجهز به یک سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و کم صدای 37 نقطه از نوع تشخیص کنتراست است. با وجودی که این سیستم فوکوس خودکار در شرایط نور کم گاهی برای پیدا کردن سوژه اصلی دچار فوکوس گردی می شود، در کل عملکرد سریعی در قفل کردن بر روی سوژه و تعیین فوکوس و نوردهی دارد. می توانید این 37 تقطه فوکوس با آرایش گرد را به 49 نقطه فوکوس با آرایش مستطیلی افزایش دهید، همراه با دو گزینه Static یا ساکن و Dynamic (Tracking) یا پویا (رهگیری) برای حالت فوکوس. در حالت فوکوس خودکار رهگیری یا پویا، دوربین سیستم کامپکت Leica SL (Typ 601) با نیم دکمه کردن شاتر بر روی سوژه قفل کرده و آن را با استفاده از یک کادر مستطیل سبز رنگ در کل فریم دنبال می کند. علاوه بر انتخاب یک نقطه فوکوس خودکار از بین 37 یا 49 نقطه فوکوس، این دوربین فول فریم را می توان در حالت فوکوس تک نقطه در مرکز کادر و فریم، یک حالت ناحیه 9 نقطه ای قابل حرکت، یا حالت فوکوس خودکار رهگیری چهره نیز تنظیم کرد.

در صفحه عقب دوربین Leica SL در سمت چپ منظره یاب الکترونیکی دوربین یک سوئیچ روشن – خاموش دیده می شود. در سمت راست نیز یک دکمه بدون علامت برای تغییر دستی نمای دوربین از منظره یاب الکترونیکی و صفحه نمایش عقب دوربین تعبیه شده است، البته دوربین برای انجام این تغییر به صورت خودکار یک سنسور چشم را نیز ارائه می کند. در کنار این دکمه یک جوی استیک برای گشتن در منوی دوربین، تنظیم نقطه فوکوس، و فعال کردن فوکوس خودکار از طریق فشار دادن آن به داخل قرار دارد. در سمت راست در بالای صفحه عقب دوربین عکاسی بدون آینه دیجیتال Leica SL (Typ 601) یک پیچ فرماندهی در زیر انگشت شست کاربر قرار گرفته است که از آن برای تنظیم دیافراگم استفاده می شود. با فشار دادن این پیچ به داخل می توانید حالت های نوردهی مختلف دوربین (از جمله حالت های نوردهی دستی برنامه، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم و تمام دستی) را تغییر دهید.

در اطراف صفحه نمایش دوربین عکاسی بدون آینه دیجیتال Leica SL چهار دکمه بزرگ و بدون علامت قرار دارند که برای پخش تصاویر، انتخاب حالت نمایش، تنظیم میزان بزرگنمایی، و دسترسی به منوی اسصلی دوربین استفاده می شوند. این دکمه ها همگی دارای کاربری دوبل هستند و با نگه داشتن آنها به مدت طولانی تر می توانید به حالت فوکوس، پروفایل، توزان نور سفید و سرعت ISO دسترسی داشته باشید. از طریق زیرمنوی Short Cuts یا میانبرها در فولدر Setup یا تنظیمات می توانید کاربری دوم این دکمه ها (کاری که دکمه ها با نگه داشتن طولانی تر انجام می دهند) را به صورت سفارشی تغییر دهید، ولی امکان تغییر کاربری اول و اصلی آنها (کاری که با یک تک فشار انجام می دهند) وجود ندارد. استفاده از چهار دکمه بدون هیچ گونه علامت گذاری چنین به نظر می رسد که به هنگام کار کردن با دوربین عکاسی بدون آینه دیجیتالی Leica SL (Typ 601) با سردرگمی زیادی روبرو خواهید شد، اما با وجودی که عادت کردن به این کنترل ها کمی زمان می برد، در عمل استفاده از آنها فوق العاده ساده بوده و از قابلیت سفارشی سازی کاربری بسیار خوبی هم برخوردار هستند.

در شانه سمت راست دوربین عکاسی بدون آینه دیجیتالی Leica SL یک میله بزرگ برای بستن بند به دوربین و شکاف های دوبل کارت حافظه قرار دارند که این شکاف ها در داخل یک محفظه ضد آب و دارای درزبندی طراحی شده اند. در شانه سمت چپ دومین میله بند دوربین و یک فلاپ لاستیکی که از چهار پورت دوربین محافظت می کند قرار دارند: USB 3.0، خروجی HDMI، یک کانتکور اختصاصی برای هدفون / میکروفون / ریموت کنترل، و یک سوکت سینک فلاش در بالا.

در کف دوربین عکاسی سیستم کامپکت دیجیتال Leica SL (Typ 601) یک بوش سه پایه با فاصله کمی خارج از مرکز لنز، یک رابط چند منظوره برای دستگیره اختیاری دوربین، و یک محفظه برای باطری لیتیوم – یون BP-SCL4 با در جفتی بزرگ قرار دارد. دوربین عکاسی سیستم کاپکت دیجیتال Leica SL همراه با یک ضمانت دو ساله، برخلاف ضمانت های رایج یک ساله، همراه با پوشش خسارات تصادفی یک ساله و آپشن دانلود برای نرم افزار لایت روم ادوبی ارائه می شود، که کد دانلود این نرم افزار پس از ثبت دوربین خریداری شده ارائه می شود.

  • کیفیت تصویر

Leica SL در طول بررسی های ما تصاویر و عکس هایی با کیفیت تصویر بسیار خوب و عالی تولید کرد. این دوربین از تنظیم ISO 50 تا تنظیم ISO 1600 تصاویری عاری از نویز تولید می کند، و سر و کله نویز کمی در تنظیم ISO 3200 در تصاویر پیدا می شود. حساسیت های بالاتر ISO 6400 و ISO 12800 کاملا قابل استفاده هستند، البته ما توصیه می کنیم تنظیم ISO 25600 و بویژه تنظیم ISO 50000 را در صورت امکان کلا کنار بگذارید. تصاویر 24 مگا پیکسل خروجی دوربین عکاسی سیستم کامپکت دیجیتالی Leica SL در تنظیم پیش فرض وضوح افزایی کمی تار هستند و نیاز به کمی اعمال وضوح افزایی بر روی آنها در نرم افزارهایی از قبیل فوتوشاپ دارند که ظاهر آنها را بهتر می کند، یا اینکه می توانید میزان وضوح افزایی را از داخل دوربین تنظیم کنید. عکاسی در شب با دوربین فول فریم Leica SL (Typ 601) بسیار خوب بود، و حداکثر سرعت شاتر 60 ثانیه این دوربین این امکان را برای شما فراهم می کند در اکثر موقعیت ها نور کافی دریافت کنید.

  • نویز تصویر

دوربین فول فریم Leica SL دارای 11 تنظیم ISO است. در زیر کراپ های 100% را مشاهده می کنید که میزان نویز تصویر در هر یک از تنظیمات ISO را برای فایل های JPEG و Raw نشان می دهند.

  • وضوح افزایی

در زیر دو کراپ 100% را مشاهده می کنید که در فوتوشاپ به صورت Web – Quality 50 ذخیره شده اند. بر روی تصویر سمت راست در فوتوشاپ کمی وضوح افزایی اعمال شده است. تصاویر خروجی دوربین عکاسی فول فریم Leica SL (Typ 601) در تنظیم پیش فرض وضوح افزایی کمی تار هستند. اگر از ظاهر پیش فرض عکس ها خوشتان نمی آید، می توانید میزان وضوح افزایی را از داخل دوربین تغییر دهید.

  • عکاسی در شب

حداکثر سرعت شاتر دوربین عکاسی فول فریم Leica SL در حالت نوردهی Manual یا دستی، 60 ثانیه است و این دوربین یک حالت Bulb را نیز برای نوردهی هایی حداکثر تا 30 دقیقه ارائه می کند؛ که اگر شما هم علاقه خاصی به گرفتن عکس از مناظر شبانه دارید، خبر خوبی است. شات زیر با استفاده از سرعت شاتر 30 ثانیه در ISO 50 گرفته شده است.

  • لرزه گیر

دوربین Leica SL (Typ 601) دارای یک مکانیسم لرزه گیر تصویر است که این امکان را برای شما فراهم می کند در سرعت شاترهای پایین تر نسبت به زمانی که این مکانیسم روشن نباشد، عکس های شارپی را بگیرید. ما برای آزمایش کردن این مکانیسم از یک سوژه واحد با تنظیمات یکسان دو شات را بر روی دست گرفتیم. شات اول با خاموش بودن سیستم لرزه گیر و شات دوم با روشن بودن آن گرفته شده.

 

  • نتیجه گیری

ایراد گرفتن از دوربین عکاسی Leica SL (Typ 601) کار ساده ای نیست و این دوربین برخی از فن آوری های بسیار پیشرفته در دوربین های بدون آینه را در بدنه ای ارائه می کند که به اندازه بدنه یک دوربین عکاسی DSLR حرفه ای بزرگ است، همراه با کیفیت ساخت استثنایی و البته قیمتی که با آن مطابقت دارد. بدون شک دوربین بدون آینه فول فریم Leica SL (Typ 601) بیشتر رقیب دوربین های عکاسی DSLR پرچمداری نظیر Canon EOS 1DX یا Nikon D4s است، تا رقیب دوربین های عکاسی بسیار کوچکتر و ارزان تر بدون آینه ای نظیر Sony A7R II. در عمل، این دوربین ثابت می کند که مدل بسیار رضایت بخشی هم برای عکاسان و هم برای فیلمبرداران است.

کیفیت تصویر دوربین دیجیتال Leica SL (Typ 601) همراه با رنگ های غنی، جزئیات بالا به دلیل استفاده از یک سنسور تصویر فول فریم در این دوربین و عدم وجود فیلتر پایین گذر اپتیکال بر روی آن، و عملکرد بسیار خوب از نظر مهار نویز از تنظیم ISO 50 تا ISO 3200، بسیار خوب و عالی است. قابلیت ضبط فیلم های 4K همراه با مجموعه متنوعی از گزینه های پیشرفته برای کاربران حرفه ای سورپریز بسیار جالبی از شرکتی است که بیشتر برای دوربین های عکاسی خود معروف است، و باعث می شود دوربین Leica SL از آنچه در ابتدا به نظر می رسد سازگارتر باشد.

دوربین بدون آینه Leica SL مجهز به یک سیستم فوکوس خودکار عالی است، که بر خلاف اینکه یک سیستم فوکوس خودکار از نوع تشخیص کنتراست است، سریع ترین سیستم فوکوس خودکاری است که ما تا کنون بر روی یک دوربین Leica دیده ایم و با بهترین سیستم های فوکوس خودکار موجود در دوربین های بدون آینه در بازار برابری می کند. منظره یاب الکترونیکی بسیار خوب دوربین Leica SL (Typ 601) نیز بدون شک یکی از ویژگی های برجسته این دوربین است، که عملکرد آن بسیار بهتر از منظره یاب بکار رفته بر روی دوربین Sony A7R II و سایر دوربین های بدون آینه موجود در بازار است. طرفداران دوربین های عکاسی SLR شاید هنوز یک چشمی اپتیکال واقعی را به یک منظره یاب الکترونیکی ترجیح بدهند، بویژه برای حرکت ها و سوژه های سریع، اما ما در اکصر موقعیت های عکاسی ترجیح می دادیم از منظره یاب الکترونیکی بسیار رزلوشن بالای این دوربین فول فریم استفاده کنیم.

بزرگ ترین دقدقه سر راه افرادی که برای اولین بار  می خواهند با خرید دوربین Leica SL به جمع کاربران دوربین های عکاسی این شرکت ملحق بشوند این است که در حال حاضر تنها یک لنز زوم استاندارد برای این دوربین در بازار وجود دارد (البته امیدواریم که تا زمان انتشار این مقاله افزایش پیدا کند)؛ زوم لنز Leica Vario-Elmarit-SL 24–90 mm f/2.8–4 ASPH. که علاوه بر بزرگ بودن قیمت بسیار بالایی نیز دارد و باعث می شود قیمت کلی سیستم دوربین – لنز بیش از پیش افزایش یابد. البته دوربین عکاسی Leica SL برای کاربران قدیمی دوربین های عکاسی این شرکت، بویژه افرادی که برخی از لنزهای دارای پایه لنز M را در اختیار دارند، از همان لحظه عرضه گزینه معقولی است، و اگر قبلا با سیستم فرمت متوسط Leica S کار کرده باشید، سیستم کنترل این دوربین بدون آینه فول فریم جدید کاملا برای شما آشنا خواهد بود.

اکثر علاقمندان به دوربین های عکاسی این شرکت تولید کننده بیشتر منتظر بودند، و حتی می توان گفت امیدوار بودند، که شاهد عرضه مدل و نسخه لنزخوری از دوربین Leica Q باشند؛ اما این شرکت با عرضه مدل Leica SL تقریبا آب سردی بر روی این علاقمندان پاشید. بر خلاف واکنش اولیه تقریبا منفی به این مدل جدید، دوربین عکاسی Leica SL  در عمل دوربین دوست داشتنی ای برای کار کردن است: کیفیت ساخت آن بی نقص است، اندازه آن باعث می شود کار کردن با آن شبیه به کار کردن با دوربین های عکاسی DSLR باشد، استفاده از منظره یاب الکترونیکی آن فوق العاده لذت بخش است، سرعت فوکوس و واکنش های آن بسیار خوب است، و عکس های تولیدی و فیلم های 4K گرفته شده با این دوربین، چنانچه می توان از یک دوربین Leica انتظار داشت، از بالاترین کیفیت تصویر برخوردار هستند. فاکتور ارزش در ازاء پولی که برای آن پرداخت می کنید نمی تواند یکی از ویژگی های برجسته دوربین عکاسی Leica SL (Typ 601) باشد، اما اگر این مقدار پول و هزینه مشکلی برای شما نیست ما دوربین عکاسی بدون آینه فول فریم Leica SL را از اکثر جنبه های فنی توصیه و تایید می کنیم.

منبع : پارس کانن

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X