حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

 

این قانون طلایی به قدری قدیمی است که که دیگر نمیتوان گفت چه کسی اولین بار این قانون را مطرح کرده است. خیلی قبل تر از اینکه دوربین اختراع شود، هنرمندان زمان رنسانس از قانون یک سوم و نقاط طلایی در آثار هنری خود بهره میبردند. حال در مقاله پیش رو درباره این قانون و نحوه استفاده از آن در عکاسی با موبایل صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا باید بگوییم ترکیب‌بندی یکی از جنبه‌های کلیدی در عکاسی و عکاسی موبایل می باشد که برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. قبلا، مطلبی را با عنوان «ترکیب‌بندی در عکاسی موبایل؛ ۱۰ نکته برای گرفتن عکس‌های بهتر» برای شما منتشر نمودیم. اولین نکته‌ی این مقاله در رابطه با قانون یک سوم بود. قانون یک سوم برای بسیاری از عکاسان تازه‌کار همانند یک معجزه عمل می‌کند. به محض این‌ که این قانون را فرا گرفته و در عکاسی موبایل به کار ببرید استاندارد عکس‌های شما به سطح بسیار بالاتری خوهد رسید. در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق‌تری به قانون یک سوم در عکاسی موبایل بیندازیم. در ادامه تکنیک‌های ساده‌ای برای استفاده از قانون یک سوم و پیشنهادهایی را برای زیر پا گذاشتن آن در مواقع مناسب خواهید یافت. لطفا با ما همراه باشید.

بطور کلی قانون یک سوم چیست؟

گفتنیست هر عکسی نیاز به یک سوژه دارد. بدون سوژه عکس جذابیت و نقطه‌ی تمرکز نخواهد داشت. نقطه‌ی تمرکز محلی است که عکاس قصد دارد چشم بیننده را ابتدا به سوی آن بکشاند. قانون یک سوم مجموعه‌ای از اصول راهنماست که از یک گرید (جدول) فرضی با دو خط افقی و دو خط عمودی استفاده می‌کند. سوژه‌ها روی خطوط این گرید یا محل تلاقی آن‌ها با هم قرار داده می‌شوند تا به عکس عمق و جذابیت بیشتری بدهند. برای نمونه در عکس زیر که توسط «آرپیتا اوپادهیایا» (Arpita Upadhyaya) گرفته شده است، سوژه در نقطه‌ی تلاقی سمت چپ بالا قرار داده شده امی باشد.

قابل ذکر است که در عکس بعدی سوژه فردی می باشد که در گوشه‌ی پایین راست کادر قرار داده شده. با قرار دادن سوژه در چنین محلی می‌توانید نسبت به زمانی که سوژه در مرکز کادر قرار داده شده باشد به ترکیب‌بندی بسیار جذاب‌ تری خواهید رسید.

-learning-blog rule of thirds grid 68603 - اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

چگونه میتوان  از قانون یک سوم استفاده بهینه کنیم؟

۱.ابتدا  گرید قانون یک سوم را در اپلیکیشن دوربین موبایل خود فعال نماییید.

شایان ذکر است  زمانی که به اندازه‌ی کافی استفاده از قانون یک سوم را تمرین کرده باشید حتی بدون حضور یک گرید واقعی هم می‌توانید محل خطوط و تقاطع‌ها را به‌صورت ذهنی تجسم کنید. ولی در ابتدای مسیر بهتر است برای رسیدن به این مهارت گرید اپلیکیشن دوربین موبایل خود را فعال نگه‌ دارید. خوشبختانه بیشتر اپلیکیشن‌های عکاسی به قابلیت نمایش این گرید مجهز می باشند. در زمان ویرایش عکس هم می‌توانید از گرید ابزار برش (Crop) برای تصحیح کادربندی و ترکیب‌بندی عکسی که در هنگام عکاسی به‌خوبی ثبت نکرده‌اید استفاده نمایید. اپلیکیشن‌های عکاسی جایگزین دیگری مانند +Camera و VSCO هم وجود دارند که اجازه می‌دهند از گرید راهنمای قانون یک سوم روی صفحه‌نمایش استفاده نمایید.

-learning-blog rule of thirds 68603 - اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

۲. در مرحله بعدی سوژه‌ی خود را روی یکی از چهار نقطه‌ی تلاقی قرار دهید.

توجه داشته باشید که قرار دادن سوژه روی یکی از نقاط تلاقی از نظر زیبایی‌شناسی به عکس ظاهری مطلوب‌تر و طبیعی‌تری می‌بخشد. علاوه بر اینها این شانس را خواهید داشت تا به شکلی خلاقانه از فضای منفی استفاده کنید. در عکس پایین قایق سفیدی که در گوشه‌ی چپ بالای تصویر قرار دارد سوژه‌ی اصلی است. سوژه‌ی اصلی در نقطه‌ی تلاقی سمت چپ بالا قرار داده شده و طناب متصل به آن تقریبا منطبق بر خط عمودی سمت چپ است. این ترفند سبب شده تا چشم بیننده درست به سمت این قایق خاص هدایت گردد. هنگام عکاسی از مردم یک روش مناسب این می باشد که چشمان آن‌ها را با یکی از نقاط تلاقی میزان کرده و از آن‌ها بخواهید به سمت دوربین نگاه کنند.

-learning-blog rule of thirds photo 4 68603 - اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

۳. سپس سوژه‌ی خود را روی یکی از خطوط افقی یا عمودی قرار دهید.

باید ذکر کنیم که در زمان عکاسی از مناظر تلاش نماییید افق را روی خط افقی پایینی گرید قانون یک سوم قرار دهید تا بخش بیشتر عکس با آسمان پر شود. در عکس بالا خطوط طبیعی ساحل و اسکله در یک سوم پایینی تصویر قرار گرفته‌ اند و بخش بیشتر تصویر با نور و ابرهای دراماتیک آسمان و شعاع‌های خورشید پر شده است. شیوه‌ی دیگر این است که افق را روی خط افقی بالایی گرید قرار دهید تا بیشتر عکس با پیش‌زمینه پر گردد. هنگام عکاسی از مناظر شهری هم بهتر  می باشد ساختمان‌های بلند را در راستای خطوط عمودی گرید قرار دهید.

-learning-blog rule of thirds photo 3 68603 - اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

۴. بعد از این کارها عکس را به‌صورت مورب متعادل نمایید.

فراموش نکنید که  تقاطع خطوط افقی و عمودی گرید قانون یک سوم، کادر عکس را به ۹ بخش کوچکتر تقسیم می‌کند. با استفاده از این تقسیمات ۹گانه می‌توانید ترکیب‌بندی عکس را متعادل نمایید. کافی می باشد سوژه‌ی اصلی را در یک گوشه‌ی عکس و یک سوژه‌ی فرعی دیگر را در سمت مقابل آن قرار دهید. بهتر است ترکیب‌بندی عکس در هیچ سمت کادر سنگین نباشد.

برای نمونه در عکس بالا سوژه‌ی اصلی مردی است که در سمت راست قرار گرفته و سوژه‌ی فرعی ستونی می باشد که از داخل آب بیرون زده. با قرار دادن دو سوژه در مقابل هم هر دو سمت تصویر به تعادل رسیده و ترکیب‌بندی عکس قوی‌تر شده است. همچنین اشاره کردن مرد به سمت ستون، به تقویت ارتباط بین دو سوژه کمک می‌نماید.

در ادامه باید بگوییم در عکس بالا پسربچه‌ای را میبینیم که از پنجره‌ی راه‌پله‌ی یک ساختمان بلند به عبور مردم از خیابان نگاه می‌کند. ترکیب‌بندی عکس با قرار گرفتن گروه افراد حاضر در خیابان در گوشه‌ی چپ بالای تصویر متعادل شده که وزن سوژه‌ی اصلی را در گوشه‌ی راست پایین تصویر خنثی می‌نماید.

چه زمانی مجاز به شکستن قانون یک سوم هستیم.

جالب است بدانید برخلاف چیزی که از نام قانون یک سوم برداشت می‌گردد این تکنیک تنها مجموعه‌ای از اصول راهنما است، نه مجموعه‌ای از قوانین خشک که باید بدون توجه به شرایط همواره به آن‌ها چسبید. در حقیقت زمانیکه شما اصول پایه‌ی عکاسی را به‌خوبی فرا گرفتید مجاز خواهید بود تمام آن‌ها را زیر پا بگذارید.حتی بدون استفاده از قانون یک سوم هم عناصر دیگری وجود دارند که می‌توانند به خلق یک ترکیب‌بندی جذاب منجر شوند. در این راستا قادر می باشید از نورپردازی، سایه‌ها، شکل اشیا و کادربندی‌های مختلف بهره بگیرید. عکس زیر از راهروی یک مدرسه‌ی قدیمی گرفته شده است. کادر مربعی تصویر در کنار خطوط حاصل از پرسپکتیو، عکس جالبی را پدید آورده می باشد.

-learning-blog rule of thirds photo 4 1 68603 - اصل مهم قانون یک‌سوم؛ ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی موبایل

ببیند که در عکس بعدی پسربچه‌ای در حال عبور از یک کوچه‌ی باریک به تصویر کشیده شده می باشد. سوژه در این عکس در مرکز کادر قرار داده شده ولی سایه‌های حاصل از ساختمان‌های دو سمت کوچه به‌طور طبیعی چشم را به سمت میانه‌ی تصویر می‌کشند.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X