حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

ایده برای عکاسی از کودکان و نوزادان بسیار است اما اسکار خاص‎ترین و لطیف ترین سوژه به عکاسی از کودک در کنار خانواده، خواهر یا برادر. این ژانر عکاسی کلکسیون بی نظیری از احساسات لطیف است که هم در زمان عکاسی و هم بعد چاپ، حسابی احساسات ناب شما قلقلک می‎دهد. حالا تمام این اوصاف را برای عکاسی از دوقلوها در نظر بگیرید. شما را با این حس ناب تنها میگذاریم!

شما به عنوان عکاس، مسئولید که خشت به خشت سازنده خاطرات عجیب ترین دوران زندگی یک فرد باشید و آن را مانند دفتر خاطرات مصور به تصویر بکشید. این مسئولیت همانقدر که جذاب و مهیج است، می تواند سخت و خارج از حوصله باشد.

حالا که هدف این پروژه عکاسی ساختن خاطرات است، چرا به عکس گرفتن از کودکان همراه با خواهر یا برادرشان فکر نکنیم؟ حتی ممکن است سوژه عکاسی شما فرزندان دو قلو یا چند قلو باشند که نور علی نور است. این عکس ها سرشار از احساسات عمیق و پاک هستند.

شما با این تیر چند نشان خواهید زد؛ علاوه بر محقق کردن هدف اصلی این پروژه، با نشان دادن مهر و محبت خواهر یا برادر به کودک یا نوزاد، باعث می شوید که خواهر یا برادر بزرگ تر راحت تر حضور عضو جدید خانواده را بپذیرد. هر کسی که تصاویر شما را مشاهده می کند، اولین چیزی که به ذهنش می رسد، شگفتی و سادگی دنیای کودکان است.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 1 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

القای احساس آرامش و امنیت

وقتی از خواهرها و برادرها عکاسی می کنید، قطعا یکی از آن ها کوچک تر و آسیب پذیرتر است و دیگری بزرگ تر و عاقل تر. با توجه به این که فرزند بزرگتر احتمالا نسبت به خواهر یا برادر کوچک تر خود کمی احساس مسئولیت می کند، خیال شما از بابت امنیت و آرامش کودک در حالت های مختلف، راحت تر است. زیرا شما ممکن است حالت های جذابی مانند نشستن روی تاب یا گوی های بزرگ رنگی در نظر داشته باشید؛ ولی با فکر کردن به خطرات و سختی های احتمالی آن، آن را ببوسید و کنار بگذارید.

عشق خواهرانه یا برادرانه زیر ذره بین عکاس:

بهترین حالتی که شما بتوانید عشق میان خواهر و برادرها را به طور کامل در تصاویر خود نشان دهید، زمانی است که نوزاد یا کودک کوچک تر در آغوش خواهر یا برادرش باشد. در تماس بودن آن ها با هم در تصویر، دیگر جایی برای احساسات بیشتر باقی نمی گذارد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 2 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

چهره های وارونه

کودکان را راهنمایی کنید که به صورت وارونه کنار هم روی یک سطح تمیز دراز بکشند؛ به گونه ای که صورت هایشان کنار هم قرار بگیرد. آنها می توانند سرشان را روی شانه هم دیگر بگذارند، به همدیگر خیره شوند یا به دوربین نگاه کنند. در این عکس ها که اصولا فاصله دوربین با کودکان کم است و جزئیات صورت آنها به خوبی دیده می شود، ذهن بیننده به طور ناخودآگاه به سمت یافتن تفاوت ها یا شباهت ها در این دو صورت جذب می شود. علاوه بر آن، این ژست هم روش خوبی برای انتقال احساسات است.

جادوی فضای باز

اگر کودکان را با هم در فضای آزاد راحت بگذارید، آن ها خودشان در حال بازی کردن و دویدن با خنده های از ته دل، برای شما موقعیت های عکاسی ایجاد می کنند و هرگز شادی آن لحظه را هم از یاد نخواهند برد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 4 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

 

آرامش محیط خانه

عکاسی در منزل، فرصت خوبی برای ثبت روزمرگی های خواهر و برادرها است که ممکن است روزی آن ها را از یاد ببرند. علاوه برآن، آنها در آینده یادگاری هایی ارزشمند از خانه و وسایل دوران کودکی خود خواهند داشت. این روزمرگی ها شامل غذا دادن کودک بزرگ تر به خواهر یا برادرش، حمام رفتن، لباس یا کفش پوشاندن و حتی شیطنت هایی مثل سر خوردن از پله ها (با حفظ نکات ایمنی) هم می شود.

چالشی به نام انتخاب لباس!

در پروژه عکاسی از خواهر و برادرها یا دو قلوها، حتما باید بین لباس کودکان ارتباطی وجود داشته باشد؛ تفاوتی ندارد که این ارتباط رنگی باشد، یا در مورد سبک لباس ها. ولی پیشنهاد می شود اگر لباس های یک رنگ انتخاب نمی کنید، دست کم هارمونی بین رنگ وجود داشته باشد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 3 1 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

ایده هایی برای عکاسی از دوقلوها، دو سوژه در یک قاب

عکاسی از دوقلوها هم عالمی دارد! شاید با تصور این موضوع که از دو سوژه عکاسی به طور همزمان عکاسی خواهید کرد، جریان عکاسی سخت جلوه دهد ولی وقتی به دل این کار بزنید، می بینید از خیلی جهات مسئولیت کمتری بر دوش شماست. مثلا، شما نیازی به طراحی حالت های عجیب و غریب و سرگرم کردن آنها نخواهید داشت و با همان حالت های طبیعی در انتها مشاهده می کنید که نتایج کار بسیار زیبا و مطلوب هستند.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 6 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

در آغوش کشیدن

از میان تمام تصاویری که از که از فرزندان دو قلوی یک خانواده ثبت می کنید، دست کم یک تصویر را به بغل کردن و تماس کودکان اختصاص دهید. این تماس می تواند به شکل بوسیدن گونه ، چسباندن پیشانی ها به هم و گرفتن دست همدیگر باشد.

اگر سن دوقلوهای مورد نظر شما بیشتر باشد، قطعا آنها در بسیاری از مشخصات با یکدیگر متفاوت هستند. می توانید بر چگونگی نمایش این تفاوت ها هم تمرکز کنید.

پشت به پشت

به دوقلوها بگویید که پشت به پشت هم بنشینند و به هم تکیه کنند سپس به طور غیر مستقیم چیزی به آنها بگویید که ترغیب شوند به هم نگاه کنند. وقتی به هم نگاه کردند، در حالتی زیبا و طبیعی قرار می گیرند که نباید عکس گرفتن از آن را از دست بدهید.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 7 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

دوقلوها در نقش آدم بزرگ ها

می توانید از قبل برای بچه ها لباس هایی تدارک ببینید که استفاده از آن ها برای بزرگترها عمومیت دارد. همینطور با وسایلی مثل سبیل مصنوعی، عینک های بزرگ و انواع کلاه ها می توانید از بچه ها در نقش پدر و مادر خود عکاسی کنید. در این کار می توانید از پوشش شغل پدر و مادر کودکان هم الهام بگیرید.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که عکاسان زمینه کودکان و نوزادان چگونه نسبت به هم برتری پیدا می کنند و مشتری جذب می کنند؟ به نظر شما در این کار فقط مهارت عکاس اهمیت دارد؟ بسیاری از والدینی که به تازگی صاحب فرزندی شده اند، دوست دارند که این روزهای هیجان انگیز زندگی خود را ثبت کنند و از فرزندشان در حالی که هنوز بسیار کوچک است، چندین عکس داشته باشند. قطعا برای والدین نه فقط در این مورد بلکه در هر زمینه ای سلامت و آرامش فرزندشان حرف اول را می زند. عکاسی از نوزادان با اینکه از عکاسی کودکان ساده تر است، ولی به مراتب دقت بیشتری نیاز دارد و کار حساس تری است. پس این پدر و مادر به شما اعتماد می کنند و وظیفه انسانی شما به عنوان کسی که به طور حرفه ای در این زمینه فعالیت می کند، این است که همه موارد را بسنجید و در مراحل کار شما، نوزاد نباید کوچک ترین آسیبی ببیند.

نکاتی در این مورد وجود دارد که رعایت آنها هم تصاویر بی نقصی به دنبال خواهد داشت و هم سلامت و آرامش نوزاد را تضمین می کند.

نکات اولیه عکاسی از نوزادان

1-بهداشت و پاکیزگی محیط

اصولا در عکاسی از نوزادان، پتوها و بالش های کوچک و کلاه های فانتزی عناصراساسی طراحی صحنه محسوب می شوند. از آنجا که این وسایل به طور مستقیم با نوزادان تماس دارند، باید همیشه تمیز باشند. عکاس و دستیار او هم که نوزاد را لمس خواهند کرد، باید پیش از شروع کار دست های خود را بشویند و از نظر بیماری های واگیر حتی سرما خوردگی های جزئی چک بشوند. هیچ وقت فراموش نکنید که نوزادان حساس ترین سوژه عکاسی شما هستند و نبست به عوامل بیرونی آسیب پذیرند.

2-تنظیم دمای محیط

در عکاسی از نوزادان به دمای محیط در حالت هایی که از نوزاد بدون لباس عکاسی می شود توجه کنید؛ قطعا برای جلوگیری از سرما خوردن نوزاد باید فکری بکنید. استفاده از وارمرهای کوچک و قابل حمل برای اینکه دمای محیط دقایقی بیشتر باشد، توصیه می شود.

3-آماده سازی وسایل

برای صرفه جویی در وقت صحنه عکاسی شما  و وسایل نورپردازی باید از قبل آماده باشد و وسایلی مثل پتوهای رنگی، لباس ها و کلاه ها و عروسک ها در دسترس شما قرار داشته باشند.

4- بهترین زمان عکاسی

برای عکاسی از نوزاد، مهم است که زمانی را انتخاب کنید که بدن نوزاد هنوز بسیار منعطف باشد تا قرار دادن او در حالت های مختلف آسان تر شود. بهترین سن برای انجام این کار، حدودا بین 5 تا 15 روزگی است. در این سن هوشیاری کودک هنوز زیاد نیست و خواباندن او راحت تر است.

 پیش شروع فرایند عکاسی انجام چه اقداماتی ضروری است؟

از پدر و مادر بخواهید که قبل از عکاسی نوزاد خود را حمام کرده باشند تا نوزاد در آتلیه خواب آلود تر باشد. همچنین وسایل رفاهی مورد نیاز کودک را به آنها یاد آوری کنید.

پیش از شروع عکاسی باید به نوزاد شیر بدهند تا سیر باشد. قطعا با صرف زمان بیشتر، تمرکز و حوصله برای ثبت تصاویر از نوزاد، نتایج بهتری هم کسب می شود. پس خانواده ها را از قبل آماده کنید که پروسه عکاسی بین 2 تا 3 ساعت زمان خواهد برد.

5- تمرکز بر جزئیات

چند دقیقه ای به چهره نوزاد و سایر قسمت های بدنش نگاه کنید. می توانید مجموعه عکسی از نوزاد به صورت داستان ایجاد کنید. پس چندین عکس را به قسمت هایی از بدن مثل چشم، دست، گوش و پا اختصاص دهید. نوزادان به سرعت بزرگ می شوند و تغییر می کنند؛ پس والدین اصولا به این گونه تصاویر اشتیاق نشان می دهند.

6- وسایل نوزادی

خوب است برای تجدید خاطرات در تصاویر وسایل مخصوص نوزاد مثل شیشه شیر یا عروسک های او را در کنار نوزاد جای دهید.

7-چشم های باز

با اینکه عکاسی از نوزاد در هنگام خواب راحت تر است، ولی سعی کنید که از او در هنگام بیداری و با چشمانی باز هم عکس بگیرید. مخصوصا فرصت ثبت چشم های زیبای او را از دست ندهید. در نورپردازی توجه داشته باشید که نور فلاش نباید به طور مستقیم به صورت او بتابد و ممکن است به چشم او آسیب بزند.

8-وسایل تزیینی

با اینکه استفاده از کلاه های عروسکی، گردنبندهای مرواریدی، گل سر و سربندهای رنگی به سلیقه پدر و مادر نوزاد بستگی دارد، ولی شما باید تعدادی از این وسایل را برای کار خود تهیه کنید و همیشه در حال بروز رسانی آنها و جایگزین کردن وسایلی زیبا تر باشید. به کار بردن صحیح آن ها در عکاسی از نوزادان تصاویر شما را جذاب تر می کند. فقط سعی کنید بین رنگ این کلاه یا سربند و رنگ پتوی نوزاد و بک گراند تصویر هماهنگی ایجاد کنید.

حالت های نوزاد برای عکاسی

برای عکاسی از نوزادان چند ژست یا حالت اصلی وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم. پس از مشورت با والدین نوزاد برای انتخاب حالت، می توانید از آنها در عملی کردن حالت های مورد نظر هم کمک بگیرید. این ژست های بامزه شامل…

  1. دمر با دست و پای جمع شده
  2. خوابیده به پهلو
  3. دمر و سر روی دست ها
  4. دست بر زیر چانه
  5. پیچیده شده در پتو یا پارچه
  6. خوابیده به پشت به حالت دایره
  7. قورباغه
  8. قرار گرفتن در سبد

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 8 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

 

نگاه مستقیم پدر و مادر به نوزاد، توجه و اهمیت دادن والدین به نوزاد را توصیف می کند.

قرار داشتن دست والدین در کنار دست نوزاد، علاوه بر مقایسه آنها احساس امنیت هم القا می کند.

استفاده از حلقه های ازدواج پدر و مادر در تصویر، به طور کامل نشان دهنده عشق در خانواده است. عشقی که البته به ثمر رسیده است.

و رفتار های دیگری مانند به آغوش کشیدن نوزاد، چسباندن پیشانی ها به هم، بوسیدن و هزاران مورد دیگر می تواند عشق عمیق و بی نهایت میان اعضای خانواده را به زیبا ترین شکل نمایش دهد.

عکس های سیاه و سفید از والدین به همراه نوزاد احساسی تر هستند و حس خلوص و معنویت بیشتری را به بیننده منتقل می کنند. این عکس ها که حالت کلاسیک دارند، هرگزقدیمی نمی شوند و در هر زمانی طرفداران بسیاری خواهند داشت.

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 9 - ایده های ناب برای عکاسی از دوقلوها

 

اهمیت ویرایش دقیق

به ندرت نوزادی را مشاهده خواهید کرد که در این سن لک ها و دانه های قرمز و کبودی های مربوط به زایمان روی پوست او خود نمایی نکند. یک عکاس حرفه ای این توانایی را دارد که با ویرایش صحیح رنگی ملایم و یکدست در پوست نوزاد ایجاد کند تا لطافت و جذابیت بیشتری در تصویر خود به وجود آورند. با توجه به این که سبک تصاویری که در آتلیه ثبت می شوند با عکس های طبیعی متفاوت است، ویرایش بخش مهم و جدا نشدنی این کار است که با توجه به لطافت پوست نوزادان، باید با دقت زیادی انجام شود تا حالت رنگ آمیزی به خود نگیرد.

این دوره از زندگی مثل برق و باد می گذرد و کودکان از همان زمان تولد به سرعت تغییر و رشد می کنند. این دوران شیرین ترین برهه زندگی همه ما است که در آینده و شخصیت ما بسیار تاثیر خواهد گذاشت. این عکس ها هستند که هر چه از این دوران دور تر می شویم، ارزشمند تر می شوند.

نوع دیگر عکاسی از نوزادان، ترکیب آن با عکس خانوادگی است. ملموس شدن و آشکار شدن عشق و محبت پدر و مادر نسبت به نوزاد در تصویر، هنر یک عکاس با تجربه است. گنجاندن احساساتی مثل آرامش، امنیت، عشق و فداکاری والدین در عکس چیزی است که بر بیننده تاثیر می گذارد و به آن تصویر جلوه می بخشد.

شما می توانید با در نظر گرفتن سن فرزند خود، محل زندگی، سلیقه خود و همسرتان و همینطور روحیات فرزندتان مکان های عکاسی و حالت های متفاوتی برای ثبت تصاویر انتخاب کنید. برای گرفتن وقت آتلیه این دست و آن دست نکنید. نوزادان به سرعتی باور نکردنی رشد می کنند و ممکن است شما این فرصت کوتاه برای ثبت خاطرات شیرین خود را از دست بدهید. با یک عکاس ماهر برای عکاسب از فرزندتان مشورت کنید و نظرات و ایده های خود را در این مورد بیان کنید.

این که این تصاویر در خانه، فضای آزاد یا آتلیه ثبت شوند تفاوتی ندارد؛ چیزی که در هر شرایطی حرف اول را می زند، آرامش و راحتی کودک است. حتی بینظیر ترین تصاویر هم ارزش این را ندارد که سلامت کودک در خطر قرار بگیرد و یا اذیت شود. مخصوصا اگر سن کودک بالا تر باشد، این تصاویر برای او یک خاطره بد را یاد آور خواهد شد. فراموش نکنیم که عکس ها در نهایت دوست داشتنی ترین سرمایه های ما خواهند بود که به ما یاد آوری می کنند کجا بودیم و در چه جهتی حرکت می کنیم.

مهتاب معصومی
X