حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تاثیر مثبت منابع نوری بزرگ در نورپردازی پرتره

نور پردازی یک مهارت اساسی در عکاسی است.از گرفتن عکس از یک رویداد گذرا که نور موجود را به کار گرفته تا تصویری تبلیغاتی که در آن از نورپردازیهای خاص استفاده می شود.نور ماهیت عکاسی است و بدون آن عکسی وجود نخواهد داشت. کلمه فوتو-گرافی از کلمه یونانی photo و graph تشکیل شده که به معنای نور نگاری است. برای همراه شدن با زبان نور، عکاس نیازمند دانش، مهارت و هنروری است. منبع: ویکیپدیا

 

مقاله پیش رو درباره نورپردازی با یک منبع بزرگ برای عکاسی از پرتره تدارک دیده شده است. به طور خلاصه باید بگوییم که هرچه منبع نوری بزرگ تر بوده و به سوژه نزدیک تر باشد نوری با سایه های نرم تر ایجاد میشود که برای تصویر برداری از پرتره دلچسب و دوست داشتنی است.

برای شروع باید بگویم که من همیشه یکی از طرفداران منابع نوری بزرگ بوده ام و به طور قطع شرایطی نیز که آن ها مناسب نباشند وجود دارد، اما بسیاری از کارهای من حول نورهای بزرگ و نرم متمرکز شده است. مسئله ای که همیشه مرا به سمت منابع نور بزرگ کشیده است، تطبیق پذیری و تنوع آنها است. تقریبا هر سوژه ای با نور نرم خوب به نظر می رسد. از آنجا ییکه منابع نوری بزرگ سبب چنین درجه بندی نرمی در سایه ها می شوند، می توانند هم برای سوژه های جوان تر با پوست صاف تر، و هم سوژه های پیرتری که ممکن است پوست پُر چین و چروکی داشته باشند، مفید باشند. با این وجود، یک چیز هست که باید روشن شود و آن: تعریف یک منبع نور بزرگ، که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.لطفا با ما همراه باشید.

میخواهم سافت باکس دیگری را به شما معرفی کنم. در آغاز باید توضیح دهم که یکی دیگر از تعدیل کننده های مورد علاقه شخصی من Westcott 7’ Parabolic Umbrella می باشد که پوشش دیفیوزر (پخش کننده نور) اختیاری نیز دارد. این تعدیل کننده بسیار بزرگ می باشد و من بسیار دوست دارم از آن استفاده کنم چون می توانم بدون به خطر انداختن نور نرم خود، یک فاصله خوب را بین سوژه ام و چتر حفظ کنم. اندازه تنها عامل تعیین کننده نرمی یک نور نمی باشد؛ فاصله نیز نقش مهمی ایفا می نماید. هر چه نور از سوژه شما دورتر باشد، سخت تر خواهد بود. یک نمونه ی عالی از این مورد خورشید می باشد. خورشید عظیم، اما فوق العاده دور است. به همین خاطر است که در روزهای صاف و بدون ابر چنین نور سخت و ناخوشایندی دارد .ابر ها درست مانند یک سافت باکس بزرگ نور را نرم می کنند و اگر نباشند نور خورشید شدید و سایه ها شدید خواهند بود . راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد، که من در عرض یک دقیقه آنها را مطرح می کنم.با من همراه باشید.

 

گاهی ممکن است محدودیت در ابهاد سافت باکس داشته باشید . باید بگوییم اشکالی ندارد. خب اگر شما فقط یک سافت باکس کوچک داشته باشید که یک مربع ۲۴ اینچی (۶۰ سانتیمتری) است راه حل چیست؟ یک راه حل وجود دارد اینکه آن را نزدیک تر بیاورید. برای کار ماکرو و هدشات (عکاسی از سر افراد)، کادربندی شما آنقدر تنگ خواهد بود که شما می توانید نور را بسیار به مدل نزدیک کنید. این کار یک نور چشمگیر و یکنواخت را میسر می کند. با توجه به ارتباط بین اندازه و فاصله، عکاسی از محصولات نیز می تواند از این کار بهره ببرد. یک سافت باکس ۲۴ اینچی هنگامی که بالا یا در کنار یک حلقه نامزدی یا ساعت مچی قرار داده شود، ناگهان غول پیکر به نظر می رسد.

خب بخشی از عکاسی ممکن است مربوط به زاویه بسته تر در پرتره باشد عکاسی از سر و شانه. اکنون، چه می شود اگر من بخواهم بیشتر از سر و شانه مدل را در عکس جای دهم؟ اجازه دهید اینگونه توضیح دهم که می خواهم یک پرتره کامل (تمام قد) را عکاسی کنم. آن سافت باکس مربعی ۲۴ اینچی هنوز هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ ما فقط باید یک چیز به معادله اضافه کنیم: پارچه پخش کننده نور. من شخصا Westcott Scrim Jim را به دلیل اندازه های مختلفی که در اختیار می گذارد ترجیح می دهم. پارچه آستری (scrim) قطعه ایست که پخش کننده نور می باشد شما می بایست به یک پارچه سفید در مقابل سافت باکس خود یا عکاسی از میان یک چتر فکر کنید . در نتیجه، این کاری است که شما می توانید انجام دهید: سافت باکس خود را طبق معمول قرار دهید، سپس بین سوژه و سافت باکس (کمی نزدیک تر به سوژه تا به سافت باکس)، پارچه خود را قرار دهید. این کار به طور موثر اندازه منبع نور شما را افزایش می دهد. اگر شما تنها یک نور کوچک دارید که با آن کار کنید، اما به فاصله بیشتری نیاز دارید، این ترفند بسیار موثر می باشد. باز هم، عکاسان محصولات در اینجا می توانند بهره ببرند. داشتن پارچه آستری یا هر ماده دیگری با خاصیت انتشار نور در استودیو به شما اجازه خواهد داد تا بدون تغییر تعدیل کننده، به آسانی بین محصولات کوچک و محصولات بزرگ سوئیچ نمایید. با این کار، آن سافت باکس ۲۴ اینچی (۶۰ سانتی متری) ناگهان می تواند ۱۲۰ سانتیمتر در ۱۲۰ سانتیمتر، یا ۱۸۲ سانتیمتر در ۱۸۲ سانتیمتر شود و به شما اجازه دهد تا سوژه های بزرگ تر را نورپردازی کرده و عکاسی کنید. همچنین در بسیاری از عکس های ماشین ها از سافت باکس های بزرگ (فکر می کنم ۳ متر در ۳ متر) با چندین استروب (فلاش) در میان آنها استفاده می شود.

 

 

 

در ادامه این بحث میخواهیم نور فلاش را فراموش کنیم و به نور طبیعی رو بیاوریم. تصور می کنیم که اصلا از فلاش استفاده نمی کنیم. نور طبیعی می تواند یک ابزار عالی در کارنامه هر عکاسی باشد، اما لازم است که به درستی مهار و درک شود. مانند منابع نور مصنوعی، راه های مختلفی برای تعدیل نور طبیعی نیز وجود دارد؛ شما فقط می بایست خلاق باشید.به همین سادگی !

 

 

همانطور که گفتیم خورشید منبع نوری بزرگ است ولی فاصله دور آن باعث میشود سایه ها بر روی چهره تند و آزاردهنده باشند. راه حل چیست؟ در نظر داشته باشید که پارچه ها برای عکاسی در فضای باز عالی هستند. اگر خورشید نور بیش از حد تند و زننده ای دارد، به سادگی یک پارچه بالای سوژه خود قرار دهید و می بینید که سایه ها کاملا نرم می شوند. اگر شما تا به حال پشت صحنه های عکاسی مد و زیبایی را دیده باشید، بیشتر اوقات یک ماده پخش کننده نور (یک دیفیوزر) بالای سر سوژه می بینید. این به شما اجازه خواهد داد تا کنترل بسیار بهتری بر نور داشته باشید، چون بعدا می توانید در صورت لزوم فلاش اضافه نمایید.

شاید برای شما هم جالب باشد که هر عکاسی نمی تواند یک دستیار برای نگه داشتن پارچه داشته باشد، و هر مکانی هم اجازه نصب کردن پایه ها و بست ها برای بالا نگه داشتن پارچه را نمی دهد. باید بدانید که در این شرایط، محیط زیست بهترین دوست شما است. ساختمان ها، درخت ها و سایبان ها تنها چند نمونه از مواردی هستند که شما می توانید برای ایجاد یک نور نرم از آنها استفاده نمایید.

 

شاید جالب باشد بدانید که ابر میتواند بعنوان یک سافت باکس خوب عمل کند. پس توجه داشته باشید که آب و هوا نیز می تواند مفید باشد. همیشه امکان پذیر نیست اما ثبت عکس ها در یک روز ابری می تواند بسیار سودمند باشد. ابرها نظیر یک پارچه عظیم در آسمان عمل می کنند، یک سافت باکس عظیم طبیعی، که نور را برای شما نرم کرده و اجازه می دهند هر جایی که دوست دارید عکس بگیرید. اما اگر شما نور خورشید یا آن نور پس زمینه زیبای ساعت طلایی را بخواهید چطور؟ یک فلاش با کمی ژل نارنجی رنگ اضافه کنید و شما آماده می باشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید نور بزرگ می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از فلاش گرفته تا نور ثابت (Continuous) و نور طبیعی، تکنیک های زیادی وجود دارند که به شما اجازه می دهند یک نور را نرم کرده یا بزرگ کنید. شخصا، منابع نور بزرگ همیشه مورد علاقه من بوده اند، چون می توانم از آنها تقریبا برای هر پرتره ای استفاده کنم. اگر شما تازه عکاسی را شروع کرده اید، من به شدت توصیه می کنم که به دنبال یک اکتاباکس (Octabox) حدود ۴۵ تا ۵۰ اینچ باشید، چرا که آن ها آنها بدون به خطر انداختن تطبیق پذیری و سهولت استفاده، یک نور بزرگ کافی برای عکاسی از ترکیب بندی های عریض تر به شما می دهند. داشتن چیزی نظیر آن در کیف شما ضروری است تا چیزی مانع عکاسی شما نگردد.

در پایان باید بگوییم بعضی از این نکات کاملا واضح به نظر می رسند، و ممکن می باشد شما با برخی از آنها مخالف باشید. ممکن است ایده هایی در اینجا باشند که شما با آنها راحت نباشید، یا چیزهای دیگری که دوست دارید به جای این موارد اضافه کنید برای به اشتراک گذاشتن افکار خود در قسمت دیدگاه ها، پایین صفحه زیر، راحت باشید، چون بقیه هم ممکن است با شما موافق باشند.

منابع: لنزک و …

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X