حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

درباره اکشن کمرا (Action Camera) بیشتر بدانید

بطور کلی باید بگوییم که دوربین‌های Action Camera به دوربین‌هایی گفته می‌شوند که ابعاد کوچکی دارند، ضدآب هستند و در بیشتر مواقع در فعالیت‌های هیجان انگیز و ورزشی استفاده می‌شوند. محبوب ترین نمونه این گجت‌ها دوربین‌های GoPro هستند که از رده محصولات بسیارگران‌قیمت محسوب می‌شوند.

باید بگوییم که ثبت تصاویر در سفر همانند گذشته مزاحمتی برای شما ندارد. اگر شما اهل ماجراجویی و سفر هستید، یا به اسکی علاقه دارید، یا ممکن است به غواصی در آب‌های گرم می‌پردازید یا با دوچرخه‌ی خود کوهستان‌ها را طی می‌کنید، یک اکشن کمرا (Action Camera) می‌تواند همراهی فرضیه‌آل برای شما باشد. این‌گونه دوربین‌ها در طول چند سال قبلی به شهرت فراوانی دست پیدا کردند و می‌توان آن‌ها را در نمونه‌ها، ابعاد و گروه‌های هزینه ای متفاوتی در مارکت پیدا کرد؛ با اینحال به چه نحو باید دوربین اکشن خوب برای خودتان را پیدا کنید؟

شاید میبایست در ابتدا شرح مختصری در باب دوربین‌های اکشن یا اکشن کمرا (Action Camera) و عملکرد و توانایی‌های آن‌ها بدهیم. این نوع دوربین‌ها به طرز ویژه برای مردم ماجراجو و علاقه‌مندان به تفریحات در محیط آزاد ساخته شده‌اند. اگر می‌خواهید در هر مکانی که برای دوربین‌های دیگر خطرناک است به عکاسی یا تصویر برداری هزینه کنید، اکشن کمرا به کار شما می‌آید. اکشن کمراها ابزار‌هایی کوچک، قابل‌حمل و جدی هستند که هم قادر اند ویدیو و تصویر ثبت کنند و هم در مقابل نفوذ آب و گردوغبار و ضربات مقاوم هستند. به علاوه از طرف دیگر اکثر این دوربین‌ها توانایی اتصال به کلاه ایمنی، اسکی، دوچرخه، بر روی سینه و … را نیز دارند.

با این شرح می‌رویم سر وقت فاکتورهای متفاوتی که باید لحظه خرید اکشن کمرا در نظر بگیرید:

قیمت اکشن کمراها

مانند هر خرید دیگری اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید هزینه است. این ایام می‌توان دوربین‌های اکشن را از هزینه حدود 300 هزار تومان نیز پیدا کرد. بدین جهت این مسئله مهم است که ابتدا تعیین کنید چه میزان می‌خواهید برای خرید اکشن کمرا هزینه کنید. بسیاری از مردم امکان دارد قادر باشند به سادگی دوربین‌های لوکس را نیز تهیه کنند، با این وجود مسئله این است که آیا برای کار مورد نظرشان واقعاً الزامی به خرید دوربین‌های سطح بالا هست یا نه.

دوربین‌های کمتر از 500 هزار تومان مانند Yi Action Camera یا Ploaroid Cube قادر هستند با کیفیت مناسبی تصویر برداری و عکاسی کنند. پیش نهاد‌ی ما این است که اگر می‌خواهید فیلم‌سازی با اکشن کمرا (Action Camera) را یاد بگیرید ابتدا با این نوع دوربین‌ها شروع کنید. به‌این‌ترتیب با هزینه‌ی کمی میتوانید وارد جهان اکشن کمرا شوید، شیوه‌ کار با آن‌ها را یاد بگیرید و در عکس برداری و ادیت عکس ها باتجربه شوید.

 

با این وجود این نوع دوربین‌ها برای مردم حرفه‌ای که نمی‌خواهند دوربین اصلی لوکس خود را به اخطار بیندازند نیز خوب هستند. می‌توان از دوربین‌های ارزان در موقعیت‌های خطرناک استفاده کرد تا در صورت صدمه دیدن نیز زیان فراوانی را متحمل نشد.

بعد از این‌که باتجربه شدید و به‌خوبی با نیازهای خود آشنایی پیدا کردید امکان دارد بخواهید سر وقت دوربین‌های سطح بالاتر بروید. با هزینه‌ای بین 500 هزار تا یک میلیون تومان میتوانید دوربین‌های بهتری را تهیه کنید که عده ای از آن‌ها توانایی تصویر برداری 4K را دارند و عده ای حتی به صفحه‌نمایش نیز تجهیز شده‌اند.

در هزینه‌های بالای یک میلیون تومان بهترین کیفیت را بهمراه تصویر برداری 4K، توانایی‌هایی مانند مکان‌یاب، بدنه‌ی ضدآب بی توجه به کیس، صفحه‌نمایش لمسی و بسیاری قابلیت ها دیگر را خواهید یافت. به علاوه از طرف دیگر در نظر داشته باشید که برندهای شناخته‌شده مانند گوپرو و سونی معمولاً هزینه‌های بالاتری درمقایسه با رقیبان شبیه به دارند، با این وجود کیفیت بهتر و خدمات رسانی خوب‌تری را هم معرفی می‌کنند.

تعیین هزینه بستگی به نیازهای شما دارد. اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای به فیلم‌سازی هزینه کنید یا به‌صورت مداوم به فعالیت‌هایی مانند غواصی، اسکی، موج‌سواری و … می‌پردازید دوربین‌های سطح بالا برای شما خوب هستند. با این وجود با هزینه‌‌ای کم‌تر از 500 هزار تومان نیز میتوانید وارد جهان اکشن‌کمراها شوید و از ثبت خاطرات سفرها و ماجراجویی‌های خود لذت ببرید.

به نظر شما چه توانایی‌هایی برای یک اکشن‌کمرای خوب مهم هستند؟

اکنون که بودجه‌ی خود را تعیین کرده‌اید باید بدانید که چه توانایی‌هایی برای یک اکشن کمرا (Action Camera) از ارزش بالایی دارا هستند. پیشتر به بررسی توانایی‌هایی که باید به آن‌ها توجه کنید می‌پردازیم:

رزولوشن و کیفیت تصویر برداری در اکشن‌کمرا

رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی که هر فریم از ویدیو را تشکیل می‌دهند اشاره دارد. بیشتر دوربین‌های سطح پایین و ارزان‌هزینه قادر اند با رزولوشن Full HD یا 1080P تصویر برداری کنند. هم اینک بالاترین رزولوشنی که اکشن کمراها معرفی می‌کنند 4K است. این رزولوشن کیفیت و جزئیات بسیار بالایی را معرفی می‌کند، با این وجود باید مطمئن باشید که رایانه و صفحه‌نمایش شما هم توانایی خدمات رسانی از فایل‌هایی با چنین رزولوشن را دارند. در مارکت امروز دوربین‌هایی مانند GoPro Hero 5 Black و GoPro Hero 5 Session از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های 4K هستند. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید انتخاب‌های ارزان‌تری مانند Yi 4K و Yashika YAC-430 نیز وجود دارند.

با این وجود رزولوشن تنها فاکتور مرتبط با کیفیت ویدیو نیست. سعی کنید نمونه‌ی ویدیوهای مرتبط به دوربین مورد نظرتان را در شبکه جهانی وب پیدا کنید. پیش نهاد‌ی ما این است که اگر امکان دارد ویدیوهای خام آن‌ها را پیدا کنید و از یوتیوب، Vimeo یا آپارات دوردستی نمایید؛ چونکه این سایت‌ها ویدیوها را لحظه بار گزاری فشرده می‌کنند و کیفیت حقیقی دوربین را به نمایش نمی‌گذارند.

فریم بر ثانیه در (Action Camera)

حقیقت این است که یکی از دلنشین‌ترین افکت‌ها برای ویدیوهای اکشن و ورزشی بهره برداری از اسلوموشن است. برای حاصل شدن فایل تصویری اسلوموشن روان و باکیفیت به سرعت 60 فریم بر ثانیه یا بالاتر نیاز دارید. اکثر دوربین‌ها تصویر برداری 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام می‌دهند، با این وجود قادر اند ویدیوهای 1080P و 720P را با سرعت‌های 60، 120 و یا 240 فریم بر ثانیه نیز ثبت کنند. پس به این گزینه نیز توجه کنید، چونکه می‌تواند در تولید یک فایل تصویری دلنشین کارآمد باشد. هرچه فریم بر ثانیه بالاتر باشد به میزان بیشتری میتوانید آن را کند کنید و افکت دلنشین‌تری را تولید می‌کند.

گستره‌ی دید (Action Camera)

میدان دید اکشن کمراها معمولا بسیار گسترده است. باید بگوییم که اکشن‌کمراها معمولاً از لنزهای بسیار واید استفاده می‌کنند تا بیشترین گستره‌ی ممکن از مناظر را ثبت کنند. گستره‌ی دید این دوربین‌ها بین 120 تا 170 درجه متغیر است. هرچه این عدد بیشتر باشد گستره‌ی دید بیشتری را در دست خواهید داشت، با این وجود اعوجاج تصویر نیز کمی بیشتر خواهد بود. با این وجود عده ای از دوربین‌ها مانند GoPro Hero 5 Black و Yi 4K این توانایی را دارند که اعوجاج تصویر را به‌صورت نرم‌افزاری اصلاح کنند. معمولاً دوربین‌های لوکس زاویه‌ی دید وسیع‌تری هم دارند.

نسل تازه ای از دوربین‌های اکشن هم وجود دارند که قادر به تصویر برداری 360 درجه نیز هستند. Yashica YAC-436 از نمونه این‌گونه دوربین‌ها است. در باب این نوع دوربین‌ها باید به این مسئله دقت کنید که به دلیل پوشش کروی محیط اطراف کیفیت آن‌ها به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ از اینرو تصویر برداری 1080P در یک دوربین 360 درجه به‌هیچ‌وجه کیفیت نمونه‌های شبیه به با دید 120 تا 170 درجه را نخواهد داشت.

عکاسی با اکشن‌کمرا

همانطور که حتما میدانید اکشن‌کمراها در اصل برای تصویر برداری دیزاین شده‌اند، با این وجود بیشتر آن‌ها توانایی عکاسی را نیز دارند. این توانایی با استناد به ساختار مقاوم آن‌ها می‌‌تواند در موارد فراوانی کاربردی باشد. با این وجود نباید از آن‌ها توقع کیفیت شبیه به دوربین‌های DSLR را داشته باشید. در این خصوص ابتدا باید به رزولوشن و سپس به توانایی عکاسی RAW توجه کنید. با این وجود نمونه‌های بسیار محدودی توانایی عکاسی RAW را دارند، با این وجود اگر عکاسی برای شما ارزش بالایی دارد به این توانایی نیاز خواهید داشت.

پیرامون این مثال نیز توصیه می‌کنیم در شبکه جهانی وب جستجو کنید و در سایت‌های نقد و بررسی تصویر‌های سایز اصلی دوربین را پیدا کنید. به این شکل بهتر میتوانید در باب کیفیت تصویر قضاوت کنید.

مقاومت در مقابل عوامل محیطی در اکشن‌کمرا

فضای کار اکشن کمراها محیط های پر خطری برای ابزارهای دیجیتال است. با استناد به این‌که دوربین‌های اکشن در شرایط سخت مورد بهره برداری قرار می‌گیرند مقاومت در مقابل نفوذ آب و گردوغبار از ارزش بالایی دارا است.

پیرامون این مثال انواع اکشن کمرا به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

گروه اول دوربین‌هایی هستند که بدون کیس ویژه در مقابل نفوذ آب مقاوم نیستند. به طرز مثال Yi Action Camera می‌تواند با بهره برداری از کیس ویژه تا عمق 40 متری آب نیز کار کند، با این وجود به‌تنهایی قادر به مقاومت در مقابل عوامل محیطی نیست. پس توجه داشته باشید که این نوع دوربین‌ها را بدون کیس ویژه به پایین آب یا باران نبرید.

گروه دوم دوربین‌هایی هستند که بدون کیس نیز تا حدودی مقاوم هستند. در این خصوص می‌توان پولاروید Cube و +Cube را مثال زد. این نوع دوربین‌ها در مقابل نفوذ گردوغبار و پاشش آب مقاوم هستند، با این وجود نمی‌توان آن‌ها را به پایین آب برد. برای این نوع دوربین‌ها معمولاً عنوان Weatherproof استفاده می‌شود. برای این نوع دوربین‌ها نیز باید کیس مخصوصی را تهیه کنید تا قادر باشند در پایین آب کار کنند.

گروه سوم دوربین‌هایی هستند که بی توجه به لوازم اضافه در مقابل نفوذ آب و گردوغبار مقاوم هستند. دوربین‌های تازه گوپرو مانند Hero 5 Black از این نوع هستند. این نوع دوربین‌ها قادر هستند بدون بهره برداری از کیس تا عمق 10 متری آب نیز به کار ادامه دهند.‌ با این وجود در این دسته دوربین‌های مقاوم‌تری مانند Olympus TG-Tracker نیز قرار دارند که توانایی دارد بدون بهره برداری از کیس تا عمق 30 متری به پایین آب برود.

عمر باتری در اکشن‌کمرا

باتری و طول عمر آن یکی از معضلات ابزارهای دیجیتال امروی ایست. در بیشتر موارد یک اکشن کمرا قادر اند با یکدفعه شارژ بین یک تا سه ساعت تصویر برداری کند. با این وجود این عدد با بهره برداری از وای‌فای، بلوتوث، جی‌پی‌اس یا کیفیت‌های بالاتر تغییر می‌کند. امکان دارد بخواهید سر وقت بیشترین عمر باتری بروید، با این وجود در بیشتر مواقع این کار صحیح نیست. امکان دارد دو دوربین توانایی‌های بطور کلیً مشابهی داشته باشند، با این وجود باتری یکی از آن‌ها بیشتر عمر کند. در این خصوص باید اختلاف هزینه را در نظر بگیرید. آیا خرید دوربین با عمر باتری بیشتر و هزینه بالاتر خوب است یا خرید دوربین‌ ارزان‌تر و یک باتری اضافه؟

مانت و اتصالات اکشن‌کمراها

درباره اتصالات اکشن کمراها باید بگوییم که اکثر دوربین‌های عکاسی و تصویر برداری معمولی از کفشک و پیچ 1/4 اینچی برای اتصال به سه‌پایه‌ها و تک‌پایه‌ها استفاده می‌کنند، با این وجود تنوع اتصالات در بین اکشن‌کمراها کمی بیشتر است. در این خصوص بیشترین ابزارهای جانبی برای اتصال سه‌شاخه‌ی گوپرو وجود دارند. پس بهترین انتخاب این است که دوربینی را تهیه کنید که با ابزارهای جانبی گوپرو هماهنگی داشته باشند. با این وجود عده ای از دوربین‌ها مانند سری Yi از پیچ 1/4 اینچی نیز خدمات رسانی می‌کنند، با این وجود کیس محافظ آن‌ها با اتصال سه‌شاخه‌ی گوپرو سازگار است.

صفحه‌نمایش اکشن‌کمرا

لازم به گفتن است که بیشتر اکشن کمراها فاقد صفحه‌نمایش هستند، به‌خصوص نمونه‌های کوچک‌تر یا ارزان‌تر. ولی حقیقت این است که صفحه‌نمایش می‌تواند برای انجام تنظیمات و کادربندی بینهایت سودمند باشد. تفاوتی که صفحه‌نمایش ایجاد می‌کند معمولاً هم در هزینه و هم در ابعاد دوربین قابل درک است؛ از اینرو اگر به دوربین‌های بسیار کوچک نیاز دارید احتمالا از صفحه‌نمایش محروم خواهید شد.

اکنون که می‌دانید چه دوربینی با چه توانایی‌ها و هزینه ای را نیاز دارید می‌رویم سر وقت ابزارهای جانبی. عده ای از این ابزارهای جانبی از ضروریات هستند و عده ای دیگر قادر اند به شما کمک کنند عکس هایی حرفه‌ای‌تر و بهتر را ثبت کنید:

کارت حافظه در اکشن‌کمرا

در اینجا نکاتی درباره کارت حافظه برای شما یادآوری می کنیم. برای خرید کارت حافظه ابتدا باید به توانایی سازگاری دوربین با کارت‌های مختلف توجه کنید. برای اطمینان از ثبت فایل تصویری باکیفیت و روان به کارت‌های حافظه‌ی Class 10 با سرعت 30 مگابایت بر ثانیه یا بیشتر نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که برای تصویر برداری 4K خوب است کارت‌هایی را استفاده کنید که علامت U3، V30 یا V60 را بر روی خود داشته باشند. میتوانید از چارت پایین نیز برای انتخاب کارت حافظه‌ی خوب استفاده کنید:

پایه و اتصالات اکشن‌کمرا

اکشن کمراها ابزارهای جانبی زایدی دارند. یکی از مزایای اکشن کمراها این است که میتوانید آن‌ها را در مکان‌های متفاوتی نصب کنید و از زوایای گوناگونی تصویر برداری نمایید. میتوانید از اتصالات برای نصب دوربین بر روی کلاه، روی سینه، شیشه‌ی خودرو، روی دوچرخه و … استفاده کنید و ویدیوهای جالب توجهی را ثبت نمایید. گوپرو متنوع‌ترین ابزارهای جانبی و پایه‌ها را در بین تولیدکنندگان معرفی می‌کند.

لرزش‌گیر و گیمبال در اکشن‌کمرا

اگر قصد فیلمبرداری با اکشن کمراها را دارید باید بگوییم که برای حاصل شدن ظاهری حرفه‌ای در ویدیوهایتان بهترین کار بهره برداری از لرزش‌گیرها است. گیمبال‌ها لرزش‌گیرهایی کارآمد و جمع‌وجور هستند که عملکرد بسیار خوبی دارند. گوپرو گیمبال ویژه خودش به اسم Karma Grip را دارد، با این وجود گیمبال‌های پیشرفته‌ی دیگری نیز در مارکت پیدا می‌شوند. حتی نمونه‌هایی مانند Osmo Mobile نیز وجود دارند که برای کار با تلفن های همراه هوشمند دیزاین شده‌اند.

باتری در اکشن‌کمرا

یکی از مهمترین نکات موجود در اکشن کمراها باتری آنهاست. باید بدانید اکشن کمراها به دلیل ابعاد کوچک باتری‌های کوچکی هم دارند. بدین جهت پیش نهاد می‌کنیم حتماً حداقل یک باتری فراوانی نیز برای آن‌ها تهیه کنید تا قادر باشید برای مدت بیشتری به تصویر برداری ادامه دهید.

منبع: پیکسل

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X