حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

روشهای کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسی

اجازه بدهید در ابتدا تعریفی از خلاقیت ارائه بدهیم. در حقیقت تا کنون، روان شناسان و محققان، برداشت های متفاوتی از این واژه داشته و تعاریف متنوعی از آن ارائه کرده اند. وجود چنین اختلاف نظری، ناشی از ماهیت پیچیده آن است. برخی در تعریف خلاقیت، گفته اند: «خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خرا بهمراه خواهد داشت».

با توجه به تعریف بالا، خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید – اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت – تولید می شود. حالا این فرایند ممکن است گاهی دچار رکود شود. در مقاله پیش رو روشهایی را بررسی میکنیم که خلاقیت شما را مجددا به جریان بیاندازد.

 

 

امیدوارم تعریف بالا را بخوبی مطالعه کرده باشید. حال در این مقاله، عکاس پرتره نیک اسپارکز (Nick Sparks) نکات و تجربه های شخصی خود در مورد چگونگی غلبه بر به پایان رسیدن عکاس و مبارزه با رکود خلاقیت را با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.لطفا با ما همراه باشید.

سلف پرتره اثر نیک اسپارکز (Nick Sparks) در ۵۰۰px.com

اجازه بدهید یک تجرذبه عمومی را بیان کنم. برای شروع باید بگویم همه ما زمانی از برداشتن دوربین و بیرون رفتن از خانه ترس داشته ایم. برای من، علت این که از این کار ساده می ترسیدم، نداشتن الهام بوده است. وقتی من احساس می کنم که الهام گرفته ام، چیزی هیجان انگیزتر از قدم برداشتن به بیرون از در خانه نیست، اما وقتی «این احساس را ندارم» چندان اینطور نمی باشد.

با این وجود باید بگویم وقتی من یک پروژه عکاسی ۳۶۵ انجام دادم، مجبور بودم با احساس نداشتن الهام روبرو شوم و خودم را وادار به الهام گرفتن به روش های غیرمعمول کنم. من راه های زیادی برای غلبه بر به بن بست رسیدن عکاس در طول آن دوره پیدا کردم که با شما درمیان می گذارم :

نکته ی اول : بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید

این یک واقعیت است که همیشه مغز انسان می خواهد که شما ایده کامل را پیدا کنید قبل از این که بیرون بروید و کار فشار دادن دکمه شاتر را انجام دهید. (ولی این در بیشتر مواقع پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود)  من فکر می کنم بسیاری از اَشکال هنر مشابه هستند. من روزهای زیادی را بدون گرفتن عکس سپری کرده ام، چون قادر نبودم به هیچ چیزی برای عکس گرفتن فکر کنم. من متوجه شدم که بیرون رفتن و عکس گرفتن از هر سوژه تصادفی که آنجا وجود دارد  البته مهم نیست چقدر کسل کننده باشد چراکه به اندازه خود می تواند الهام بخش باشد. بیرون بروید و از آن شیر آب آتش نشانی، و هر سوژه کسل کننده تصادفی دیگری که ممکن است در مسیر دید شما پیدا شود عکس بگیرید چرا که  این کار ممکن است شما را به جایی غیر منتظره هدایت کند.

نکته ی دوم : یک رنگ پیدا کنید

 

یک تمرین خوب برای شما داریم. توصیه من این است که به بیرون بروید و فقط از یک رنگ عکس بگیرید. محدود کردن سوژه شما به یک رنگ، باعث خواهد شد سوژه هایی را ببینید که در غیر این صورت هرگز نمی دیدید. رنگ های مختلف حس های مختلفی نیز دارند. اگر شما احساس آرامش و خونسردی دارید، از رنگ آبی عکس بگیرید. آیا احساس خوشحالی می کنید؟ از رنگ زرد یا نارنجی عکس بگیرید. منابع اینترنتی زیادی وجود دارند که می توانید برای بررسی چرخه رنگ و تفسیر احساسی رنگ ها به آنها نگاهی بیاندازید، من شروع با گوگل رابه شما عزیزان پیشنهاد می کنم.

نکته ی سوم : احساسات را به تصویر بکشید

 

غروب بهشت اثر ویلیام مکینتاش (William Mcintosh) در ۵۰۰px.com

کنترل احساسات و تمرکز بر روی آن یکی از سخت ترین و الهام بخش ترین روشهای عکاسی است. جالب است بدانید قرار دادن پایه و اساس عکاسی خود بر یک احساس خاص می تواند بسیار الهام بخش باشد. اجازه دهید بگویم که من می خواستم از «خوشحالی» عکس بگیرم. شاید این امر مرا به منطقه ای هدایت کند که در ذهن من با یک زمان شاد مرتبط است. شاید، تلاش برای ثبت یک احساس شادی مرا به عکسی از آن محل با غروب آفتاب بی نقص و تماشایی برساند، و من بتوانم مورد علاقه ترین عکس خودم تا این زمان را ثبت کنم. آیا الهام بخش نیست؟ علاوه بر این ها، شما قادر خواهید یک تابلوی حالت بسازید و از احساسی که با آن به نتیجه می رسید عکس بگیرید.

نکته ی چهارم : عکاسی خیابانی

 

بازی انتظار اثر دیوید مار کوئینتو (David Mar Quinto) در ۵۰۰px.com

این سبک از عکاسی تاثیر خوبی بر ایجاد الهام در شما میکند. به شدت توصیه میکنیم که هر از گاهی این سبک را امتحان نمائید. حتی ار مورد علاقه شما نیست. توصیه من این است که حتما به مرکز شهر نزدیک ترین منطقه شهری خود بروید. هزاران نفر از مردم هر روز از آن منطقه عبور می کنند. همه آنها داستان های متفاوت و روز متفاوتی دارند. مطمئنا، شما می توانید از آنجا کمی الهام بگیرید. خودتان را جای آنها بگذارید، سپس از چیزی که برای شما پرمعنی است عکس بگیرید.

نکته ی پنجم : عکاسی تکنیکی ای که قبلا هیچ وقت امتحان نکرده اید

 

کوه برومو در زیر ستارگان اثر الیا لوکاردی (Elia Locardi) در ۵۰۰px.com

افزایش مهارت شما در عکاسی با شناخت مسایل فنی گره خورده است. شاید دوست داشته باشید بدانید که عکاسی تکنیکی نه تنها جالب است، بلکه عکاسی عکس های پیچیده فنی به افزایش مجموعه مهارت های شما نیز کمک خواهد کرد. شما اکنون با بیرون رفتن و گسترش مجموعه مهارت های خود، قادر به استفاده از آن مهارت ها در آینده خواهید بود. به طور معمول، من وقتی برای اولین بار به یک شیوه جدید عکس می گیرم، نتیجه ناامید کننده است و خوب از کار در نمی آید، اما داشتن آن تجربیات ناامید کننده به من کمک کرده است که این مسیر را طی کنم و در آن کار موفق شوم. چند مجموعه مهارت که شما قادر هستید یاد بگیرید نقاشی با نور، نوردهی طولانی، دستکاری عکس و عکاسی از رد ستارگان می باشند. مشغول نگه داشتن و گسترش مجموعه مهارت هایتان می تواند به شما کمک کند تا آن ایده ها را در تصاویر آینده خود جای دهید. در نتیجه راه های بیشتری برای ثبت الهام به شما می دهند.

نکته ی ششم : به یک جای جدید بروید

غروب آفتاب در بلچیت اثر تونی گوران (Tony Goran) در ۵۰۰px.com

عکاسی و سوژه های آن همیشه در اطراف شما نمیگذرد. این فرصتی است که دنیای جدیدی را پیش روی شما میگذارد. وقت آن رسیده که کیف عکاسی خود را برداشته و یک گام بزرگ به بیرون در خانه بردارید. به خودتان یک مسیر متفاوت بدهید، و ببینید که شما را به کجا هدایت می کند. من چندین بار این کار را انجام داده ام، و هیچ وقت از نتایج آن ناراضی نبوده ام. البته من زیاد از آنها در نمونه کارهایم استفاده نکرده ام، چون من در چند سال گذشته، موکدا به عنوان یک عکاس پرتره شناخته شده ام. آخرین سفری که داشتم مرا به یک حومه شهر معدن کاری رها شده برد. اجازه دهید فقط بگویم که وقتی به آنجا رسیدم احساس می کردم بسیار الهام گرفته ام.

نکته ی پایانی : همکاری کنید

شاید برای شما هم جالب باشد که همکاری کردن همیشه سرگرم کننده می باشد. به اینصورت، شما می توانید از خلاقیت افراد دیگر بهره ببرید یا از آنها الهام بگیرید. شما می توانید با یک عکاس دیگر، مدل، گریمور، گروهی از دوستان، و همسایگان خود همکاری نمایید. تصاویر زیر همکاری بین من و جاشوا مارابل (Joshua Marable) هستند. ما با ایده یک احساس شخصیت از دست رفته یا افسرده – یک احساس غرق شدن – به توافق رسیدیم. جاشوا به گودویل رفت و لوازمی را که فکر می کرد برای ثبت این احساس مناسب هستند برداشت. من در مورد محل عکاسی تصمیم گرفتم، و به روش های مختلف عکاسی از آنجا به منظور ثبت احساس این شخصیت خیالی فکر کردم.

غرق شدن اثر نیک اسپارکز در ۵۰۰px.com

یک رویا اثر نیک اسپارکز در ۵۰۰px.com

 

 امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی از نیک اسپارکز (Nick Sparks) برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید. 

مجتبی صدیق
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X