حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

روشی عملی برای پیدا کردن سبک عکاسی خودتان

باید بی اغراق بگوییم که مانند همه هنرها، عکاسی هم انواع مختلف دارد چرا که این نوع از هنر چه به عنوان یک سرگرمی و چه در جایگاه یک شغل و حرفه بسیار مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. دسته بندیِ سبکهای عکاسی مشکل است از این رو که هر عکاس میتواند به خودیِ خود یک سبک از عکاسی باشد. میخواهیم در این مقاله روشی عملی برای پیدا کردن سبک عکاسی خودتان به شما یاد بدهیم.

همانطور که میدانید جنبه های فراوانی می باشد که یک «سبک شخصی» را در عکاسی تشکیل می دهد. این جنبه می تواند تجهیزاتی که استفاده می کنید، نوع نور، سبک پس پردازش شما یا انتخاب فیلم باشد. سبک شما می تواند به وسیله جریان هایی که سعی دارید بگویید، فلسفه پشت کارتان، معنی یا پیغام شما واضح گردد.

جنبه هایی که در بالا مطرح شد (ابزارهای، نوع نور، پس پردازش، فلسفه پشت کارتان و…) چند مورد از چیزهایی هستند که می توانند به یک سبک خاص کمک کنند. با اینحال آیا سبک عکاسی شما آگاهانه و عمدی است؟ آیا شما از مسیر خود خارج می شوید تا به یک ظاهر سازگار با عکاسی خود برسید؟

من کتاب های فراوانی خوانده ام که بر «تمرین» تمرکز دارند. از کتاب هایی مانند «قله – Peak» گرفته، تا «خیلی خوب است که آنها قادر نیستند شما را نادیده بگیرند – So Good They Can’t Ignore You» و «سنگ ریزه – Grit»، که همه آنها مرتبط به مسئله تمرین آگاهانه بودند. این فرضیه بیان میکند که، برای افزایش، شما باید فراتر از هدف کلی ای مانند «ارتقاء ترکیب بندی (کامپویشن) خود» بروید که به روش مکرر مطالعه و تمرین می کنید تا وقتی که اتوماتیک شود.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

می گویند، وقتی بحث پیشرفت سبک شما فراتر از معمول مطرح باشد، این راه اشتباهی برای یادگیری است. «قانون» ۱۰۰۰۰ ساعت تمرین دقیقا درست نیست.

بجای آن، شما باید المان ها را حتی بیشتر تجزیه کنید (هدف کلی را به جزء های کوچک تر بشکنید)، مانند این که به طرز ویژه تصمیم گرفته اید بر روی چه ترکیب بندی (کامپویشن) ای کار کنید. نویسندگان این کتاب ها توصیه می دهند که سوالاتی مانند این بپرسید: چرا هم اینک آن را خوب انجام نمی دهید؟ چگونه می توان آن را افزایش بخشید؟ آیا راه بهتری برای انجام این کار می باشد؟ من چه چیزی را اشتباه انجام می دهم؟ این لیست ادامه دارد، با اینحال نقطه شروع، تجزیه و بررسی آنچه شما هم اینک می دانید و افزایش خودتان است.

تمرین آگاهانه داشتن اهداف ویژه کوچکی است که شما قادر اید آنها را افزایش ببخشید تا بعدا به اهداف حتی بزرگتر – مانند استاد شدن در ترکیب بندی (کامپویشن) سیاه و سفید – دست یابید. با اینحال کتاب هایی که من خوانده ام توصیه می کنند که شما باید این کار را به طرز مداوم در یک دوره از سال یا به روش مادام العمر انجام دهید، و هیچ وقت به خودتان اجازه ندهید این کار را به روش اتوماتیک انجام دهید. آنها می گویند که شما باید آگاهانه به دستاوردهای قبلی خود فکر کرده و آنها را افزایش بخشید.

از اینرو قادر اید این شیوه «تمرین آگاهانه» را برای پیدا کردن سبک خاص خودتان اجرا کنید؟ جواب مثبت است!

یک نقطه شروع، پیدا کردن هنرمندان یا تاثیرگذارانی است که الهام دهنده شما هستند. از خودتان بپرسید چرا به سوی این مردم کشیده شده اید، سعی کنید کار آنها را تجزیه کنید تا عنصر های مخصوصی که دوست دارید را پیدا کنید، و سپس یکی از آن عنصر های را مقرر کرده و از آن در تمرین خود استفاده کنید. این کار را انجام دهید تا وقتی که برای شما علاقه مندان جا بیفتد… سپس عنصر دیگری اضافه کنید… و به همین ترتیب ادامه دهید…

با این وجود این کار به زبان ساده است، و در رفتار سخت است. این یکی از شیوه هایی است که من برای پیشرفت سبک عکاسی خودم از آن استفاده کردم.

در اوایل عکاسی خودم من در بیشتر مواقع به سوی عکاسان تک رنگ کشیده می شدم، از اینرو تصمیم گرفتم این شیوه را تنها روی تصویر های سیاه و سفید استفاده کنم. من استفاده ثابت از یک دوربین و لنز (عدم بهره برداری از لنز ها یا بدنه های مختلف) هنرمندانی که تحت تاثیر آنها بودم را پسندیدم، از اینرو این شیوه را اجرا کردم و هم اینک برای حاصل شدن یک احساس و ظاهر ثابت یا سازگار در تصاویرم، تنها از یک دوربین و لنز سود می برم. من عاشق این بودم که چگونه عکاسانی که از آنها الهام گرفته بودم، از نور طبیعی بهره می بردند، از اینرو خودم را مجبور به استفاده تنها از نور موجود کردم.

در نهایت نیز، برای حاصل شدن یک ظاهر ثابت در طول روند ادیت، من با بهره برداری از Kodak Tri-X 400 تصویر می گیرم، چه فیلم باشد و چه یک پیش تنظیم (preset). اینها عده ای از محدودیت هایی هستند که سبک من را تشکیل می دهند.

حرف من این است که شما قادر اید یک سبک آگاهانه بوجود بیاورید – تمام چیزی که نیاز دارید اهداف کوچکی است که به دستاوردها و آرمان های بزرگتر منجر می شوند. تنها هر تصویر را آگاهانه و از عمد ثبت کنید، هیچ وقت اتوماتیک وار و بدون فکر این کار را انجام ندهید، تحت این شرایط سریعتر به مقصد خود خواهید رسید.

نوشته: ای.بی. واتسون (A.B. Watson)

صفحه اینستاگرام ای.بی. واتسون

instagram.com/helloabwatson

برآمده از: petapixel

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X