حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

مابین لنزهای 50mm و 85mm کدام برای پرتره مناسب تر است؟ (مقایسه تصاویر)

لنز پرتره یکی از پرکاربردترین لنزهای عکاسی میباشد. بسیاری از عکاسان برای شروع بدنبال یک لنز پرتره میگردند. این موضوع باعث شد در این مقاله دو لنز پرتره بسیار مشهور را با هم مقایسه کنیم.

در مقاله ای که در ادامه میخوانید عکاسی سر شناس با نام مردیث کلارک در باب اختلاف های بین لنز ۸۵mm و ۵۰mm برای عکاسی پرتره از اشخاص صحبت خواهد کرد و برای کمک به مقایسه شما تصویر های گرفته شده با هر یک از این دو لنز را واضح کرده است. پیشتر این نوشته لنزک با ما برای یک مقایسه ابتدایی و کاربردی بین دو لنز خوب پرتره ۵۰ و ۸۰ میلیمتر همراه شوید. هیچ جیز همانند تصویر گویای این تفاوت نیست.

قبل از هرچیز باید یادآوری کنیم که برای ثابت نگه داشتن شرایط، تمام تصویر های این نوشته با دوربین کانن ۶۰D، و یکی از دو لنز کانن ۵۰mm در f/1.8 یا کانن ۸۵mm در f/1.8 گرفته شدند. کانن ۶۰D یک دوربین سنسور APS-C (کراپ سنسور) است، از اینرو به منظور تعیین فاصله کانونی این لنزها بر روی این دوربین، فاصله کانونی لنز را در ۱٫۶ ضرب می کنیم (اگر از دوربین نیکون استفاده می کنید در ۱٫۵ ضرب کنید). از اینرو بر روی یک دوربین کراپ سنسور، لنز ۵۰mm حدودا مانند یک لنز ۸۰mm، و لنز ۸۵mm مانند یک لنز ۱۳۶mm رفتار می کند.

 

اولین تفاوت در عمق میدان لنزهای 50mm و 85mm

این تصویر با لنز کانن ۸۵mm در f/1.8 گرفته شده است.

این تفاوت البته طبیعی است. باید بگوییم که یکی از بزرگترین اختلاف های بین لنز ۸۵mm و لنز ۵۰mm فاصله ای است که شما می بایست از سوژه داشته باشید. با لنز ۸۵mm، حداقل فاصله فوکوس ۲٫۸ فوت (۸۵ سانتیمتر) و با لنز ۵۰mm، حداقل فاصله فوکوس ۱٫۱۵ فوت (۳۵ سانتیمتر) است.

برای توضیح این مطلب باید بگوییم که  که اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، شما با لنز ۸۵mm درمقایسه با لنز ۵۰mm در فاصله بیشتری از سوژه خواهید ایستاد. بجای آن، این مسئله عمق میدان را کاهش می دهد، که به این معنی است که عکس ها گرفته شده با لنز ۸۵mm معمولا بوکه بسیار مات تری درمقایسه با تصویر های گرفته شده با لنز ۵۰mm دارند، حتی وقتی که از یک دیافراگم یکسان استفاده می کنند.

این تصویر با لنز کانن ۵۰mm در f/1.8 گرفته شده است.

اگر به تصویر بالا خوب نگاه کنید شما قادر اید به روشنی اختلاف را در شکوفه های گیلاس در پس عرصه دو تصویر بالا مشاهده نمائید، که هر دوی آنها در f/1.8 گرفته شدند. شکوفه های گیلاس در هر دو تصویر حدودا به خوبی مات شده اند، با اینحال شکل شکوفه ها در عکس گرفته شده با لنز ۵۰mm واضح تر است، و در تصویری که با لنز ۸۵mm گرفته شده شکوفه ها به طرز زیادی مات تر و نرم (خامه ای) تر هستند.

اما باید بدون اغراق بگوییم که بوکه موضوعی سلیقه ایست. امروزه میدانیم که در عرصه بوکه مردم ترجیحات و سلایق متفاوتی دارند. عده ای نرمی یکنواخت تری که لنز ۸۵mm معرفی میکند را ترجیح می دهند، همزمان با اینکه عکاسان دیگر ترجیح می دهند پس عرصه کمی بیشتر واضح باشد.

چپ: لنز ۸۵mm | راست: لنز ۵۰mm.

شما امکان دارد حتی رویکردهای متفاوتی را در کاربردهای مختلف ترجیح دهید! با اسم مثال، من معمولا طرفدار بوکه یکنواخت تر لنز ۸۵mm هستم. ولی باید گفت، وقتی که در حال عکاسی از چمن هستم، بافتی که لنز ۵۰mm معرفی میکند را ترجیح می دهم (مدلهای بالا را مشاهده نمائید).

این مسئله صرفا به ترجیح شما بستگی دارد، از اینرو شروع به یادداشت برداری ذهنی کنید در باب این که وقتی به کارهای عکاسان دیگر نگاه می کنید معمولا کدام نوع عکس ها را ترجیح می دهید. اگر متوجه شدید که در بیشتر مواقع به سوی بافت خامه ای تر جذب می شوید (قسمت های خارج از فوکوس یا مات نرم از قبیل خامه)، آن وقت لنز ۸۵mm امکان دارد برای شما بهتر باشد. اگر کمی بافت بیشتر در پس عرصه را ترجیح می دهید، بجای آن لنز ۵۰mm را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: عمق میدان را عمقی یاد بگیرید

 

تفاوت کادربندی در لنزهای 50mm و 85mm

این تصویر با لنز ۵۰mm گرفته شده است.

غیر از این، وقت بیشتری را صرف فکر کردن در باب محتوای پس عرصه های خود کنید. بهره برداری از یک لنز ۸۵mm به تصویری منجر خواهد شد که از نزدیکتر بر روی سوژه شما کادربندی شده است. از طرف دیگر، عکاسی با لنز ۵۰mm به عکس هایی منجر می شود که شامل مقدار بیشتری از پس عرصه هستند (در چنین موقعیتی نه به اندازه عکاسی با لنز کانن ۲۴mm).

آیا شما با خوشحالی برای یک نشست تصویر تا بالای یک کوه پیاده روی می کنید؟ تحت این شرایط امکان دارد بخواهید لنز ۵۰mm را به منظور ثبت کاملتر درختان و مناظر در پس عرصه پشت سوژه پرتره خود در نظر بگیرید.

این تصویر دقیقا در همان مکان تصویر قبلی، تنها با بهره برداری از لنز ۸۵mm به جای ۵۰mm گرفته شده است.

از طرف دیگر، آیا اغلب تلاش می کنید که پس عرصه را در عکس ها خود پنهان کنید؟ آیا در محل عکاسی با پس عرصه هایی که گاهی اوقات خارج از کنترل و/یا غیر قابل پیش بینی هستند تصویر می گیرید؟ تحت این شرایط، امکان دارد ضروری باشد لنز ۸۵mm را در نظر بگیرید.

وقتی که شما عمق میدان کاهش یافته لنز ۸۵mm را با کادربندی نزدیک تر سوژه خود ترکیب می کنید، لنز ۸۵mm در ایجاد عکس ها پرتره دلچسب حدودا در هر مکانی به خوبی می درخشد.

 

 فاصله مناسب از سوژه در  لنزهای 50mm و 85mm

این تصویر با لنز ۵۰mm گرفته شده است.

میزان فاصله شما با سوژه نیز در این دو لنز متفاوت است. البته که میزان فاصله در پرسپکتیو نیز موثر است. یادتان هست که گفتم وقتی از لنز ۸۵mm استفاده می کنید، درمقایسه با لنز ۵۰mm باید در فاصله بیشتری درمقایسه با سوژه خود بایستید؟ این دلیل دیگری است که مهم است بدانید، من حدودا هیچ وقت از لنز ۸۵mm در داخل خانه استفاده نمی کنم.

خانه ما حدود ۳۰۰ متر مربع است، و بسته به فضا، گاهی اوقات من از جهت فیزیکی نمی توانم به اندازه کافی از سوژه دور شوم تا از لنز ۸۵mm ام استفاده کنم. قبلی از اشتغال رسمی عکاسی، برای من مهم است که بتوانم هر روز کمی از لحظات خانوادگیمان را ثبت کنم، و از اینرو داشتن یک لنز سریع که بتوانم در داخل خانه از آن استفاده کنم، برای من امری ضروری است.

به توجه به این که من عاشق لنز ۸۵mm ام هستم، با اینحال با استناد به اندازه خانه ما برای این کار خوب نیست. تجربه شما امکان دارد دارای اختلاف باشد.

این تصویر با لنز ۸۵mm گرفته شده است.

نتیجه گیری تفاوت های لنزهای 50mm و 85mm

باید بگویم هردو این لنزها برای عکاسی پرتره عالی هستند. و حتی من هر دوی آنها را در کیف دوربینم نگه می دارم و از آنها حدودا به طرز مساوی سود می برم.

در چنین موقعیتی، اگر هم اینک تنها قادر به خرید یک لنز هستید، هر دوی این لنزها شرایطی دارند که در آن دیگری را تحت الشعاع قرار می دهند، از اینرو مهم است که در باب اولویت های خود و راهی که اغلب از یک لنز پرتره استفاده می کنید، واقع بینانه فکر کنید، تا بهترین استفاده را از پولی که می پردازید بکنید.

لطفا نظرتان را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.  از کدام یک برای عکاسی از اشخاص بیشتر استفاده می کنید؟

نویسنده: مردیث کلارک (Meredith Clark)

منبع

برآمده از: digital-photography-school

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X