حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Canon PowerShot SX1 IS

در اینجا به معرفی دوربین Canon PowerShot SX1 IS میپردازیم. دوربینی از شرکت کانن که طبیعتا حرف های زیادی برای گفتن دارد. بعد از تولید موفق کانن در مورد دوربین Powershot S5IS و جذب طرفداران زیاد ، در سال 2008 تعدادی دوربین کامپکت را به بازار عرضه کرده است که یکی از آن ها دوربین SX1 IS میباشد . Canon PowerShot SX1 IS دارای قابلیت هایی از قبیل : CMOS 10 مگاپیکسل ، زوم اپتیکال 20 برابر با فاصله کانونی 560 – 28 میلی متر ، سیستم تشخیص چهره AF/AE/FE/WB و نمایشگر2.8 با پیکسل 230000 میباشد .

اجازه بدهید کمی درباره مشخصات این دوربین با شما صحبت کنیم. در این دوربین زوم اپتیکال 20 برابر، به همراه USM و VCM برای داشتن یک زوم سریع، آرام و مطمئن، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی است که برای دوربینی با این ابعاد و اندازه ارایه شده است. پاورشات SX1 IS از جمله مدل‌هایی است که در نوع خودش قابلیت‌ها و کارکردهای بسیار جالبی را ارایه می‌کند که تا پیش از این در هیچ مدل کامپکت و جمع و جوری دیده نشده بود.

 

حسگر این دوربین شرایط خوبی دارد. حس‌گر CMOS کانن با 10 مگاپیکسل موثر، عکاسی پیاپی با سرعتی برابر با 4.0 فریم در ثانیه با رزولوشن کامل و فرمت JPEG، و قابلیت فیلم‌برداری تمام HD مشخصه‌هایی هستند که در این دوربین می‌بینیم. پردازش‌گر DIGIC 4 کانن با طراحی جدیدی که دارد به ثبت جزییات فراوان با کیفیت مطلوب و یک عمل‌کرد سریع می‌انجامد که در کنار هم به داشتن تصاویری تمیز در شرایط مختلف عکاسی کمک می‌کنند.

مشخصات دوربین عکاسی کانن پاورشات SX1 IS

  • تاریخ معرفی به بازار: Sep 17, 2008
  • اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 میلی متر)
  • پیکسل های موثر : 10 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 28–560 میلی متر
  • نوع سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی: اطلاعاتی موجود نیست
  • بازترین دیافراگم : F2.8–5.7

 

زوم اپتیکال نهفته در این دوربین نیز میتواند جوابگوی شما در عکاسی دور باشد. با زوم اپتیکال 20 برابر این دوربین به راحتی می‌توانید تمام سوژه‌های خود را در اختیار داشته باشید. فرقی هم نمی‌کند که سوژه‌ی شما در چه فاصله‌ای از دوربین قرار داشته باشد؛ از منتهای تله‌فتو گرفته تا منظره‌های باز. موتور USM به همراه تکنولوژی VCM دو قابلیت کارآمدی هستند که در کنار هم عمل‌کردی بی‌صدا و سریع را ارایه می‌کنند. به این ترتیب، دیگر نگران عکاسی از صحنه‌های مهیج ورزشی یا حیات وحش نخواهید بود.

اگر دست شما در هنگام عکاسی دچار لرزش میشود باید بگوییم که این دوربین لرزشگیر خوبی دارد. لرزش‌گیر اپتیکال دوربین نیز با قدرتی برابر با 4 گام از میزان محوی تصاویر شما کم می‌کند. این لرزش‌گیر مبتنی بر لنز طراحی شده است. عمل‌کرد آن نیز طوری است که کوچک‌ترین حرکت‌های دوربین را تشخیص می‌دهد و به نوعی آن‌ها را جبران می‌کند. به این ترتیب است که تصاویر شما با کم‌ترین محوی ممکن ثبت خواهند شد. می‌توان گفت با قدرتی برابر با 4 گام عکس‌هایی که در نور کم می‌گیرید هم کیفیت مطلوبی خواهند داشت.

اگر به منظور فیلمبرداری از این دوربین استفاده میکنید باید بگوییم که به منظور داشتن به‌ترین کیفیت بصری ممکن، قابلیت بی‌نظیری در دوربین کانن پاورشات SX1 IS در نظر گرفته شده است: این دوربین می‌تواند با سرعت 30 فریم در ثانیه و ابعاد 1920×1080 پیکسلی به صورت HD فیلم‌برداری کند. این تصاویر را می‌توانید بلافاصله بعد از ضبط آن و با استفاده از کانکشن HDMI بر روی صفحه‌ی تلویزیون‌های HDTV به صورت پخش مجدد تماشا کنید. کیفیت این تصاویر در حد خوبی است و با صدای استریو ضبط می‌شوند. زوم اپتیکال و مشخصه‌ی تشخیص چهره از جمله مزیت‌هایی است که برای داشتن یک کیفیت مناسب ارایه شده است.

مشخصه‌ی تشخیص چهره با اولویت AF/AE/FE/WBی این دوربین می‌تواند به صورت اتوماتیک حداکثر تا 35 چهره را در داخل کادر دوربین و پیش از تنظیم فوکوس، نوردهی، فلاش و تراز سفیدی تشخیص دهد و به این ترتیب، کیفیت تصاویر شما تضمین می‌شود. این مشخصه قادر به تشخیص چهره‌ی سوژه‌ی اصلی نیز می‌باشد و در صورتی که هیچ یک از چهره‌ها به عنوان صورت اصلی کادر تعیین نشده باشند، به صورت AiAF نه نقطه‌ای عمل خواهد کرد. قابلیت Face Select & Track نیز به کاربر امکان می‌دهد تا یک صورت به خصوص را به عنوان سوژه‌ی اصلی عکاسی تعیین کرده، آن را ردگیری کند. زمان‌سنج FaceSelf-Timer نیز برای عکاسی‌های دسته‌جمعی یا پرتره از خود به کار می‌رود. فقط کافی ست زمان مورد نظر را تنظیم کنید تا عکس شما گرفته شود.

پردازش‌گر به کار رفته در این دوربین از نوع DIGIC 4 می‌باشد که طراحی جدیدی دارد. به کمک این پردازش‌گر عمل‌کردی سریع و بی‌صدا خواهید داشت. تکنولوژی‌های هوشمندی نیز در نظر گرفته شده که همگی در کنار هم به داشتن یک کیفیت مطلوب کمک می‌کنند. DIGIC 4 هم‌چنین تکنولوژی کاهش نویز، i-Contrast و مشخصه‌ی تشخیص چهره با اولویت AF/AE/FE/WB را قدرت می‌بخشد.

تکنولوژی های خوب دیگری نیز در این دوربین بکارگرفته شده است. تکنولوژی Motion Detection نیز قابلیت دیگری است که در این دوربین ارایه شده است. این قابلیت با ثبت حرکات سوژه و دوربین و تنظیم اتوماتیک حساسیت (ایزو) از محوی تصویر جلوگیری کرده، به داشتن عکس‌های شارپ کمک می‌کند. قابلیت Servo AF نیز مشخصه‌ی دیگری است که به صورت پیاپی بر روی حرکت سوژه فوکوس می‌کند و همین امر از میزان محوی تصویر کم می‌کند.

گاهی ممکن است دوست داشته باشید مستقیا از روی دوربین فرمان چاپ بدهید. دوربین دیجیتال کانن پاورشات SX1 IS به دکمه‌ی مخصوصی برای چاپ یا همان Print مجهز شده که به کمک آن مستقیما به گزینه‌های مختلف چاپ در منوی دوربین دست‌رسی خواهید داشت. دکمه‌ی Print/Share نیز به کاربر امکان می‌دهد تنها با فشار دادن دکمه‌ی چاپ تصاویر خود را بر روی تمام سیستم‌های مبتنی بر Windows یا Mac آپلود کنید. PictBridge نیز قابلیت دیگری است که در آن از تمام چاپ‌گرهای سازگار با PictBridge پشتیبانی می‌شود و دیگر برای چاپ عکس‌ها به داشتن یک کامپیوتر نیاز نخواهد بود.

نکته‌ی دیگری که در مورد دوربین SX1 IS می‌توان به آن اشاره کرد منوی چند زبانه‌ی دوربین است. این منو از 26 زبان مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند که عبارت‌اند از: انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی، دانمارکی، فنلاندی، ایتالیایی، نروژی، سوئدی، اسپانیایی، چینی ساده، چینی باستان، ژاپنی، روسی، پرتغالی، کره‌ای، یونانی، لهستانی، چک، مجارستانی، ترکی، تایلندی، عربی، رومانیایی و اوکراینی. پیش‌بینی می‌شود در پاییز سال 2008 میلادی زبان فارسی هم به این زبان‌ها اضافه شود.

شایان ذکر است در دوربین SX1 IS علاوه بر پشتیبانی از کارت‌های حافظه‌ی SD، SDHC و MMC، از فرمت‌های MMCplus و HC MMCplus نیز پشتیبانی می‌شود. یک کارت 32 مگابایتی نیز به همراه دوربین ارایه شده است.

از دیگر مشخصه‌های این دوربین می‌توان به تنظیمات تمام دستی آن اشاره کرد که برای هر دو حالت سرعت شاتر و دیافراگم قابل اعمال است. یک کلید چند حالته (Multi Control Dial) نیز ارایه شده که دست‌رسی شما را به تمام تنظیمات دوربین میسر می‌سازد. افزون بر این، لوازم جانبی مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کارکرد i-Contrast قابلیت دیگری است که در هر دو حالت عکاسی یا پخش مجدد تصویر ارایه شده است. این کارکرد می‌تواند نوردهی، محدوده‌ی دینامیکی و دیگر شاخصه‌های یک تصویر را تجزیه و تحلیل کند و سپس، با توجه به این مشخصه‌های تصویری، کیفیت ثبت جزییات نقاط تاریک را بالا می‌برد. در نتیجه، حداکثر جزییات ممکن در تصویر ارایه می‌شود.

iSAPS یا تحلیل هوشمند صحنه در فضای عکاسی (intelligent Scene Analysis based on Photographic Space) قابلیت جالب دیگری است که در این دوربین می‌بینیم. عمل‌کرد این مشخصه طوری است که هر صحنه با توجه به فضای عکاسی آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به این ترتیب، به‌ترین تنظیمات ممکن اعمال خواهد شد. این تنظیمات می‌تواند نوردهی اتوماتیک، فوکوس اتوماتیک و تراز سفیدی اتوماتیک پیش از ثبت تصویر باشد.

مشخصه‌های اصلی دوربین دیجیتال کانن مدل پاورشات SX1 IS:

• دارای زوم اپتیکال 20 برابر (28 میلی‌متری، f/2.8)
• دارای لرزش‌گیر اپتیکال
•دارای  حس‌گر 10.0 مگاپیکسل موثر CMOS
• قابلیت فیلمبرداری تمام HD با سرعت 30 فریم در ثانیه به همراه خروجی HDMI
• دارای پردازش‌گر DIGIC 4
• دارای مودهای مختلف عکاسی و تنظیمات دستی
• Face Detection AF/AE/FE/WB • Face Select & Track • FaceSelf-Timer
•دارای  ایزوی 1600-80
• i-Contrast برای تقویت میزان درخشانی تصویر و حفظ جزییات در نقاط تاریک
• دارای صفحه نمایش 2.8 اینچی با زوایای مختلف
• دارای کلید مدرج چند منظوره
• دارای قابلیت پشتیبانی از کارت‌های SD / SDHC / MMC / MMC Plus / HC MMC Plus
• دارای ابعاد:‌ 88×88×1284 میلی‌متر
• دارای وزن: 585 گرم (بدون باتری)

 

مشخصات فنی Canon PowerShot SX1 IS

 

تقدم دیافراگم دارد
مشخصات باتری AA batteries (NiMH توصیه شده)
نوع باتری AA
فلاش داخلی دارد
ابعاد 128 x 88 x 88
جبران نوردهی ±2 (at 1/3 EV steps)
نصب فلاش دارد
تنظیمات فلاش Auto, Fill-in, Red-Eye reduction,
محدوده فلاش 5.20 متر
نقاط فوکوس 9
عکاسی پیاپی 4.0 فریم در ثانیه
موقعیت یاب GPS ندارد
خروجی HDMI دارد
اندازه نمایشگر 2.8″
تصویر زنده Live View دارد
فاصله ماکرو 0 سانتی متر
نورسنجی دستی دارد
رزولوشن تصویر 3648 x 2736
حداکثر سرعت 1/3200 ثانیه
روش های نورسنجی Multi Center-weighted Spot
کیفیت ضبط صدا استریو
حداقل سرعت شاتر 15 ثانیه
فرمت فیلم MPEG-4, H.264
خرده فروشی اطلاعاتی موجود نیست
حداقل فاصله 50 سانتی متر
ژیروسکوپ دارد
کنترل از راه دور دارد
دقت صفحه نمایش 230,000
سایز صفحه نمایش 2.8″
ضد آب ندارد
عکاسی خودکار دارد (2 یا 10 ثانیه)
نوع کارت حافظه SD/SDHC/MMC
صفحه نمایش لمسی ندارد
تقدم شاتر دارد
خصوصیات USB USB 2.0 (480 مگابایت در ثانیه)
رزولوشن فیلم 1920 x 1080 (30 fps),
نوع چشمی الکترونیکی
ابعاد حسگر (6.17 x 4.55 میلی متر)
ایزو Auto 80
بیشینه دیافراگم 20×
خصوصیات LCD کامل
دقت موثر حسگر 10 مگاپیکسل
زوم اپتیکال 20×
زوم دیجیتال دارد (4X)
سطوح کیفیت JPEG Super-Fine, Fine,
فاصله کانونی 28–560 میلی متر
فرمت غیر فشرده RAW
فوکوس دستی دارد
نسبت ابعاد عکس 4:3, 3:2, 16:9
نوع حسگر CMOS
نوع لرزشگیر اپتیکی
تاریخ معرفی Sep 17, 2008
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X