حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی جامع دوربین Canon PowerShot SX230 HS

در این پست میخواهیم یکی دیگر از محصولات کانن را معرفی و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد. با ما در سایت عکاسی همراه باشید.ظاهر دوربین Canon PowerShot SX230 HS به نظر خیلی شبیه به دوربین مدل پیشین یعنی SX210 IS می‌باشد. ولی از نظر طراحی و عملکرد متفاوت است. کیفیت ساخت همان ترکیب همیشگی پلاستیک و فلز است. دوربین در دست کاملا مستحکم احساس می‌شود و به نظر می‌رسد که توانایی تحمل ضربات وارده‌ی معمول روزانه را داشته باشد. گوشه‌های قوس‌دار آن باعث می‌شوند که نسبت به چیزی که واقعا هست کمتر مستطیلی شکل به نظر بیاید. با اینکه از یک دوربین کامپکت عادی کمی بزرگتر است ولی همچنان خوش دست بوده و به خوبی در کف دست جای می‌گیرد و با کارت حافظه و باتری تنها 215 گرم وزن دارد. البته مقداری از وزن اضافه مربوط به لنز قدرتمند 28-392 میلی‌متری آن با توانایی زوم 14X می‌باشد که در هنگام زوم کامل حدود 2 اینچ (5 سانتی‌متر) از بدنه بیرون می‌آید.

پیچ تنظیم شوتینگ مودها در قسمت سمت راست و بالای سطح پشتی آپشن‌های زیادی را در خود جای داده است که تعداد آن‌ها در کل به 13 عدد می‌رسد. پیچ تنظیم SX230 HS خیلی شبیه به پیچ تنظیم دوربین‌های DSLR سطح مبتدی می‌باشد چرا که شوتینگ مودهای دستی با شوتینگ مودهای اتوماتیک در یک جا قرار گرفته‌اند. کانن در این تنظیمات یک Easy Mode هم جای داده است و این علاوه بر مود Smart Auto می‌باشد که توانایی تشخیص صحنه و سوژه را به دوربین می‌دهد. Easy Mode بر روی پیچ تنظیم با نشانه‌ی “قلب” مشخص شده است. با انتخاب این مود تقریبا تمام اختیارات تنظیمات دستی دوربین توسط کاربر خاموش می‌شود و همه چیز بر روی حالت خودکار قرار می‌گیرد تا فقط لازم باشد که عکاس دوربین را نشانه برود و دکمه‌ی شاتر را بفشارد تا بهترین عکس به صورت خودکار گرفته شود.

پیچ تنظیم شوتینگ مودها جایی است که می‌توانید Scene Mode‌ یا مودهای صحنه را هم در آن جا بیابید. بعضی از آن‌ها همان‌هایی هستند که بر روی دوربین‌های سری سطح مبتدی DSLR‌های کانن و دوربین‌های میکرو چهار سوم یا Micro Four Third هم دیده می‌شوند. همانند آن چیزی که بر روی آخرین دوربین‌های سری PEN کمپانی Olympus دیده می‌شود، در این دوربین نیز می‌توانیم به جلوه‌ی Diorama (که کانن در منوی Functions و به نام Miniature Effect قرار داده) دسترسی پیدا کنیم. بعلاوه یک جلوه‌ی Perspective Fish Eye هم وجود دارد. همه‌ی این‌ها می‌توانند جلوه‌های بسیار زیبا به عکس‌های گرفته شده بدهند. یک عملکرد Smart Shutter Mode هم بر روی این دوربین موجود است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون فشردن فیزیکی دکمه‌ی شاتر، فقط با یک لبخند یا چشمک این کار را انجام دهد. این را هم به حساب ویژگی‌های کاربر دوستانه‌ی این دوربین بگذارید و در کل کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد. برای مثال جلوه‌ی نخستین که به نام Miniature Effect بود در حقیقت عملکرد لنزهای Tilt & Shift بر روی DSLR‌ها را تقلید می‌کند که از این طریق می‌توانید دوستان خود را مانند آدمک‌های اسباب‌بازی خیلی کوچک در آورید. که همه‌ی این مودها بسیار جالب هستند.

متاسفانه هیچ کدام از این جلوه‌ها در هنگام ضبط ویدیویی قابلیت اعمال ندارند. هرچند که در این مود کاربر می‌تواند به تنظیمات My Color دسترسی پیدا کند. از این طریق برای مثال می‌توانید مودهایی چون Colour Swap یا Colour Accentرا انتخاب کنید تا جلوه‌های رنگی خاصی را به تصاویر بدهید و بعضی از آن‌ها می‌توانند عجیب و غریب باشند به طوری که ممکن است بتوانید فیلم‌های گرفته شده را مانند فیلم‌های ویدیویی اوایل دهه‌ی 1990 در بیاورید که کیفیت خاصی داشتند. مود Smart Auto در هنگام ضبط ویدیویی فعال می‌باشد و بدین طریق می‌توانند هر لحظه صحنه‌ی فیلم‌برداری را با 18 مود صحنه‌ی داخلی خود دوربین (در کل 22 مود صحنه وجود دارد ولی برای فیلم‌برداری 18 مود صحنه) تطبیق دهد و از آن‌ها استفاده کند.

این بار باید بگوییم که خوشبختانه استفاده از زوم کامل 14X اپتیکال در موقع فیلم‌برداری مقدور می‌باشد. موتور زوم بسیار کم سر و صدا است و تقریبا صدای آن در هنگام فیلم‌برداری توسط میکروفون‌های استریو ضبط نمی‌شود. معمولا سر و صدای زیاد موتور زوم دوربین‌های مختلف دلیل نخست تولیدکنندگان برای از کار انداختن زوم اپتیکال به هنگام فیلم‌برداری می‌باشد. فوکوس به طور خودکار انجام می‌شود و وقتی عمل زوم یا زوم بک را انجام می‌دهید هم به خوبی می‌تواند این کار را انجام دهد. هرچند که ممکن است برای لحظاتی تصویر تار و سپس دوباره واضح شود. هیچ امکان فوکوس دستی هم برای آن وجود ندارد. سیستم لرزش‌گیر تصویر مکانیکی هم در هنگام ضبط ویدیویی فعال است تا لرزش دست شما را جبران کند. دوربین Canon SX230 HS توانایی ضبط ویدیویی با کیفیتFull HD 1080p با سرعت 24 فریم بر ثانیه را دارد که آن را به یکی از معدود دوربین‌های کامپکت ( جمع و جور) بازار با چنین توانایی در فیلم‌برداری با کیفیت تبدیل کرده است.

کمپانی کانن برای تضمین عملکردهای سریع و با کیفیت PowerShot SX230 HS این دوربین را به پردازنده‌ی تصویر DIGIC 4 مجهز نموده قابل ذکر است که این پردازنده‌ی تصویر اکنون بر روی جدیدترین DSLR‌ این کمپانی نیز دیده می‌شود. همانطور که پیش از این گفتیم این دوربین مجهز به مود Smart Auto با فن‌آوری Scene Detection یا تشخیص صحنه می‌باشد که دوربین را قادر می‌سازد تا با آنالیز صحنه و در نظر گرفتن 22 مود صحنه‌ی داخلی یکی از آن‌ها را برگزیند تا بهترین تنظیمات برای گرفتن بهترین عکس انجام شود. از دیگر فن‌آوری‌های به کار رفته در SX230 می‌توان به i-Contrast (کیفیت جزئیات مناطق سایه در عکس را افزایش می‌دهد)، Smart Flash Exposure (میزان نور فلاش را بسته به شرایط تنظیم می‌کند تا زیاد یا کم نباشد)، فن‌آوری تشخیص چهره که می‌تواند تا 35 چهره‌ی انسان را در یک فریم تشخیص دهد و Face Self Timer که برای در عکس قرار گرفتن خود عکاس خیلی مناسب است اشاره کرد.

دوربین Canon SX230 HS مجهز به فلاش داخلی Pop-Up یا بالا پرنده می‌باشد. نکته‌ی جالب این است که به محض روشن کردن دوربین فلاش به بالا می‌پرد. ما تا به حال شاهد چنین پدیده‌ای نبودیم و معمولا هرگاه به فلاش احتیاج بود خود آن به صورت خودکار بالا می‌آمد. البته شما می‌توانید با دست فلاش را به سمت پایین فشار داده و آن را ببندید تا دوباره به هنگام نیاز بالا بیاید. همانطور که پیش از این نیز گفتیم، SX230 HS نسبت به دوربین‌های کامپکت از لنزی بسیار قدرتمند برخوردار است. از روبرو که به دوربین بنگریم با سطح نسبتا خلوت و ساده‌ای روبرو هستیم. رنگ‌آمیزی بسیار زیبایی دارد و با وجود پلاستیکی بودن خیلی استایلیش است. وقتی دوربین خاموش است این لنز قدرتمند کاملا درون بدنه فرو می‌رود. قسمت لنز کمی خارج از مرکز بوده و به سمت تمایل دارد. در قسمت بالا و سمت چپ آن یک لامپ کمک فوکوس/تایمر هم دیده می‌شود. در قسمت بالا و سمت راست لنز هم یک قسمت کوچک برای فعال کردن دستی فلاش Pop-Up وجود دارد که باید با ناخن انگشت با آن کار کرد. در دو طرف لنز نیز دو سوراخ کوچک دیده می‌شود که همان میکروفون‌های استریو هستند دیده می‌شوند.

نوار قسمت بالایی کمی جذاب‌تر است. از بالا که به دوربین نگاه کنیم در قسمت سمت چپ فلاش Pop-Up را می‌بینیم که در حالت بسته کاملا هم سطح بدنه قرار می‌گیرد. در کنار آن اسپیکر برای پخش صدای فیلم‌های ضبط شده قرار دارد. در سمت راست می‌توانیم دکمه‌ی فلزی و بزرگ شاتر را مشاهده کنیم که به طور طبیعی در زیر انگشت اشاره قرار می‌گیرد. به جز پیچ تنظیم و پیچ اسکرول پشتی، این بزرگترین کنترل بر روی دوربین است و همچنان مانند دیگر دوربین‌ها دو مرحله‌ای می‌باشد. اهرم زوم اپتیکال نیز پیرامون همین دکمه‌ی شاتر قرار گرفته است. دکمه‌ی پاور یا همان دکمه‌ی روشن و خاموش به قسمت پشتی دوربین انتقال یافته است. به محض فشردن آن دوربین در عرض یک ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌شود. در این حالت نمایشگر روشن می‌شود، لنز بیرون می‌آید و در واید‌ترین حالت قرار می‌گیرد و فلاش Pop-Up نیز به طرز غریبی بالا می‌آید. با فشردن دکمه‌ی شاتر تا نیمه، نوردهی، نقاط فوکوس، ترازسفیدی و تمامی پارامترهای دیگر بستگی به اینکه در چه مود شوتینگی باشید تنظیم می‌شود تا به محض فشردن کامل دکمه‌ی شاتر عکس گرفته شود. بدین صورت عکس 12 مگاپیکسلی در عرض 2 ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره خواهد شد.

این دوربین مجهز به نمایشگر 3 اینچی بسیار عالی 460,000 نقطه واید می‌باشد که در حالت پیش‌فرض عکس‌ها را با نسبت 4:3 نمایش می‌دهد و این در حالی است که اگر در حال ضبط ویدیویی HD باشید به طور خودکار تصویر با نسبت 16:9 نشان داده می‌شود تا بیشتر شبیه به اجرای آن بر روی نمایشگرهای خانگی باشد. این دوربین توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 3.2 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل و با سرعت 8.1 فریم بر ثانیه ولی با رزولوشن 3 مگاپیکسل را دارد. البته با مود فیلم‌برداری Super Slow Motion می‌توان با سرعت 240 فریم بر ثانیه و در رزولوشن 240 × 320 پیکسل و با سرعت 120 فریم بر ثانیه در رزولوشن 480 × 640 پیکسل فیلم‌برداری کرد و وقتی آن را با سرعت 30 فریم بر ثانیه مشاهده می‌کنیم شاهد فیلمی با دور کند یا Slow Motion خواهیم بود.

تقریبا چهار پنجم قسمت پشت دوربین توسط نمایشگر در بر گرفته شده است. بنابراین تمام کنترل‌ها به قسمت سمت راست نمایشگر منتقل شده‌اند. از بالا که شروع کنیم شاهد یک دکمه‌ی On/Off هستیم. سپس به پیچ تنظیم که به اندازه‌ی یک سکه است می‌رسیم. پیشتر درباره‌ی آن توضیحاتی ایراد کردیم. 13 شوتینگ مود دارد که برای انتخاب هرکدام می‌بایست آن را روبروی نشانک سفید رنگ قرار داد. وقتی قرار گرفت صدای کلیک شنیده می‌شود. شوتینگ مودهای دستی شامل M به معنی تنظیمات دستی کامل، TV به معنی اولویت تنظیم سرعت شاتر و تنظیم دیافراگم به صورت خودکار، AV به معنی اولویت تنظیم دیافراگم و تنظیم سرعت شاتر به صورت خودکار و P به معنی Program که تلفیقی از این سه مود می‌شود. دیگر مودها شامل Smart Auto به رنگ سبز و Easy Mode به شکل قلب و رنگ قرمز می‌باشند. پس از آن‌ها نیز مودهایی چون مود عکاسی پرتره برای عکاسی از چهره، مود عکاسی منظره یا Landscape یک مود جدید Effect، مودهای Kids و Pets به معنی کودک و حیوان خانگی و در آخر نیز مود ضبط ویدیویی دیده می‌شود. البته برای شروع فیلم‌برداری نیازی نیست که حتما در Movie Mode باشید و همین که دکمه‌ی Record که به رنگ قرمز است و در زیر آن قرار دارد را بفشارید فیلم‌برداری شروع می‌شود. یک Movie Digest Option هم وجود دارد که به پیچ تنظیم اضافه شده است و کاملا جدید می‌باشد. این مود توانایی این را دارد که تا 4 ثانیه پیش از گرفته شدن هر عکس را ضبط کند. سپس در آخر روز آن‌ها را پشت سر هم می‌چسباند تا یک فیلم Time Lapse در فرمت VGA به عنوان Over View از وقایع آن روز و پیش از گرفته شدن هر عکس بدست آید.

کمی هم به Effect Mode بپردازیم. این جا جایی است که می‌توانیم جلوه‌های تصویری جالب کانن را بیابیم. برای دسترسی به آن نخست پیچ تنظیم را بر روی این مود قرار دهید. سپس در پیچ اسکرول پایینی دکمه‌ی Set/Function را بفشارید. یک نوار ابزار آشنا (دست کم برای کاربران کانن) در قسمت سمت چپ نمایشگر ظاهر می‌شود. نخستین آپشنی که به آن برخورد می‌کنید Record Mode است. این همان جایی است که می‌توانید جلوه‌های Fisheye, Miniature, Toy Camera, Monochrome, Super Vivid, Poster, Colour accent و Colour Swap را بیابید. اثر هر کدام را همان جا می‌توانید به صورت زنده مشاهده کنید تا دیگر نیازی به گرفتن عکس برای تست هرکدام نباشد.

در زیر پیچ تنظیم می‌توانید دکمه‌ی شروع ضبط ویدیو که با رنگ قرمز مشخص شده است را بیابید. در سمت راست آن نیز دکمه‌ی Play Back برای تماشای عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده قرار دارد. در زیر آن پیچ اسکرول و دکمه‌ی Function/Set دیده می‌شوند که در حقیقت کنترل و رفت و آمدن بین منوها تماما باید از طریق همین پیچ انجام گیرد. در زیر آن‌ها نیز دکمه‌های Display و Menu قرار دارند که عملکرد آن‌ها تا حدود زیادی مشخص است. متاسفانه دکمه‌ی Delete برای پاک کردن عکس‌های گرفته شده بر روی بدنه دیده نمی‌شود و باید از طریق منوها این کار را انجام داد که برای پاک کردن هر عکس از روی کارت حافظه دست کم به 6 کلیک نیاز است. در قسمت سمت راست دوربین می‌توانید جایگاه پورت‌های AV/USB و HDMI را ببینید. با HDMI می‌توانید دوربین را به تلوزیون‌های HDTV متصل نموده و فیلم‌های گرفته شده را با کیفیت HD و یا Full HD تماشا نمایید. در زیر دوربین نیز درب جایگاه باتری-کارت حافظه قرار گرفته است. با یک بار شارژ کامل باتری می‌توانید تا حدود 210 عکس بگیرید که 50 عکس کمتر از مدل پیشین می‌باشد.

سخن آخر

عکس‌های گرفته شده توسط دوربین Canon Powershot SX230 HS کیفیتی خیلی خوبی دارند. عکس‌های گرفته شده تا ایزوی 400 کاملا بدون نویز هستند و فقط مقداری نویز در ایزو 800 دیده می‌شود. در ایزو 1600 نویز واضح‌تر است و مقداری کاهش غلظت رنگ مشاهده می‌شود ولی عکس همچنان قابل استفاده است. عملکرد ماکرو نیز خوب است و به شما اجازه می‌دهد تا از فاصله‌ی 5 سانتی‌متری سوژه بر روی آن فوکوس کنید. در کل به جز ایراداتی که در بعضی موارد مانند بالا آمدن فلاش به هنگام روشن شدن و نداشتن دکمه‌ی فیزیکی مستقیم Delete برای پاک کردن عکس‌ها به آن وارد است، دوربین Canon SX230 HS یکی از بهترین و کامل‌ترین دوربین‌های کامپکتی است که تا به حال دیده‌ایم.

منبع دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X