حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نکاتی مهم در استفاده از رفلکتور در هنگام عکاسی پرتره

در این مقاله آموزشی تصمیم داریم به شما کاربردها و ترفند های استفاده بهینه از رفلکتور در عکاسی پرتره را آموزش بدهیم. در ادامه با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

برای استفاده از رفلکتور شما خواهید توانست رفلکتور خود را پایین قرار دهید تا سایه ها را پُر کنید، یا بالا تا نور مزاحم را مسدود کنید. شما می توانید نور خورشید را از رفلکتور نقره ای بازتاب دهید تا یک نور اصلی ایجاد کنید، یا می توانید از یک رفلکتور با یک طرف سیاه استفاده کنید تا سایه های عمیق تری ایجاد کنید. شما حتی می توانید هنگام عکاسی در فضای بیرون بر روی رفلکتور خود بنشینید تا شلوارتان تمیز بماند، مو های مدل را با آن باد بزنید، یا حتی از آن برای جلب توجه کودکان استفاده نمایید. ما در این مقاله ی آموزشی ۶ روش استفاده از رفلکتور برای گرفتن عکس های پرتره بهتر را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

باید بگویم من ۲۰ سال به عنوان عکاس زندگی کرده ام، و به مرور زمان هزاران دلار ابزار و لوازم عکاسی جمع کرده ام. من آخرین مدل دوربین های SLR کانن، مجموعه کاملی از لنزها، استروب ها، پایه های فلاش، ژل ها، فیلترها، سافت باکس ها، سه پایه ها، و حتی برخی لوازم صوتی و تصویری را نیز دارم. اما امری که اغلب بیشترین تفاوت را در کیفیت پرتره های من ایجاد می نماید، یک رفلکتور ساده ۲۰ دلاری می باشد که من هیچ وقت خانه را بدون آن ترک نمی کنم و شما هم نباید این کار را انجام بدهید.

قابل توضیح است که در هنگام عکاسی پرتره در فضای باز، نخستین موضوعی که بسیاری از عکاسان در مورد آن فکر می کنند پس زمینه است، اما حرفه ای ها در درجه اول کیفیت نور را در نظر می گیرند. آنها به عنوان مثال می دانند که یک پرتره با نورپردازی بالای سر تند و زننده خوب از کار در نمی آید، مهم نیست پس زمینه چقدر جالب باشد. در ادامه خواهید دید که چگونه یک رفلکتور می تواند در نورپردازی  عکاس کمک کند.

بیشتر عکس های آورده  شده در این مقاله با یک رفلکتور ۵ در ۱ گرفته شدند که شما قادر هستید با قیمت کمتر از ۲۰ دلار بخرید. ۵ در ۱ به این واقعیت اشاره دارد که رفلکتور و کاور می توانند با هم ترکیب شوند تا پنج گزینه مختلف را به شما بدهند: طرف های سفید، نقره ای، طلایی، و سیاه، و همچنین یک دیفیوزر (پخش کننده نور).

نکته اول :استفاده از رفلکتور به عنوان نور تکمیلی یا پُر کننده

باید بدانید متداول ترین استفاده از رفلکتور بازتاب دادن نور به سایه ها برای کاستن از شدت شان یا کم تر کردن آن هاست. در عکس زیر من همسرم کارن را به پارک محله خودمان بردم تا این استفاده رفلکتور را به شما نشان دهم.

توجه کنید که در عکس سمت چپ (بالا)، از او در نور نرم و خوب عکس گرفته شده است، اما هنوز هم سایه های نسبتا عمیقی در زیر چشم ها و چانه او وجود دارد. در عکس سمت راست، او یک رفلکتور را در قسمت کمر خود نگه داشته است. سایه های روی صورت او به طور قابل ملاحظه ای روشن تر شده اند و یک کچ لایت یا برق چشم ظریف، بازتاب رفلکتور، در چشم های او ایجاد شده می باشد. اگر او یک فرد مسن تر با بافت پوست بیشتر (چین و چروک بیشتر) بود، اختلاف حتی از این هم بیشتر می شد و کاملا مشهود بود.

مشاهده کنید که در این تصویر ما از رفلکتور به عنوان نور تکمیلی یا پُر کننده (fill light) استفاده کردیم. شما حتی به یک رفلکتور رسمی نیاز ندارید. هر چیزی که نور را بازتاب کند کارساز خواهد بود. من زمان هایی که مجبور بودم، از هر چیزی از روزنامه های قدیمی گرفته تا یک نفر در آن نزدیکی که یک لباس سفید پوشیده است، استفاده نموده ام شما هم می توانید همین کار  را انجام دهید.

نکته ی دوم :استفاده از یک رفلکتور به عنوان منبع نور اصلی

این نکته یکی از استفاده های من از رفلکتور، و یک راه آسان برای شگفت زده کردن دوستان و خانواده تان می باشد. شما سوژه را در جای خود قرار می دهید با نوری که از پشت به او می تابد، سپس از یک رفلکتور برای بازتاب نور به صورت او استفاده می کنید. شما نور نرم خوبی بر روی صورت او، و نور حاشیه ای چشمگیری در پشت سر سوژه به دست خواهید آورد. در این مرحله تنها نکته این می باشد که خودتان طوری قرار گیرید که نور مستقیما به لنزتان نتابد و لنز فِلیر ایجاد نکند البته مگر این که شما آن ظاهر را دوست داشته باشید.

نکته مهم : لنز فِلِیر (Lens flare) به درخشش خیره کننده نور، ثبت شده در عکس، به دلیل تابش مستقیم اشعه خورشید در لنز گفته می شود. گاهی ممکن است عکاس، به طور عمد، بخواهد آن را جهت زیبایی به عکس خود اضافه کند   اما بیشتر اوقات برای حذف آن از سایبان لنز یا هود لنز – lens hood  استفاده می نمایند.

همانطور که می بینید در عکس بالا خورشید به سمت چپ صورت و بازوی او می تابد. نور حاصل از یک رفلکتور کمی از نور خورشید را بازتاب می کند تا صورت او را روشن تماید.

باید بگویم شما ممکن است متوجه عمق میدان کم در این عکس نیز شده باشید. اگر دارید با یک رفلکتور نورپردازی می کنید، می توانید سرعت شاتر خود را تا هر مقدار که می خواهید افزایش دهید تا امکان استفاده از یک دیافراگم بازتر میسر گردد .این عکس در ۱/۱۲۵۰ ام ثانیه در f/2.0، با یک لنز ۵۰mm گرفته شده است.

فراموش نکنید که اگر می خواستید از فلاش برای ایجاد همین افکت استفاده نمایید،حتما باید سرعت شاتر خود را آهسته انتخاب می کردید تا با فلاش همگام و سینک شود به طور مثال ۱/۲۵۰ ثانیه – بسته به سرعت همگام سازی دوربین شما با فلاش ، که در نتیجه به یک دیافراگم بسته تر نیاز پیدا می کردید و عمق میدان زیاد می شد  .نمی توانستید مانند عکس بالا عمق میدان کم و پس زمینه ای مات داشته باشید .

به طور یقین بعضی از شماها بدون شک فکر می کنید، «فلاش با همگام سازی سرعت بالا چطور؟!» خب، بله، با آن هم می توان سرعت شاتر را بالا برد و دیافراگم باز تری انتخاب کرد (تا پس زمینه مات شود) ولی باید تجهیزات مناسب داشته باشید و بدانید چطور آن را انجام دهید. درحالیکه قادر هستید به سادگی از یک مقوای سفید به عنوان رفلکتور استفاده نمایید.

شایان ذکر است فلاش با همگام سازی سرعت بالا (high speed sync flash) هنگامی که عکاس به سرعت شاتری فراتر از سرعت همگام سازی فلاش نیاز دارد، کاربرد دارد. سرعت همگام سازی فلاش معمولا ۱/۲۵۰ ثانیه می باشد. تنظیم کردن فلاش در این وضعیت به عکاس این امکان را می دهد تا از سرعت شاتر مطلوبش استفاده نماید  حتی ۱/۸۰۰۰ ثانیه . چیزی که در این حالت رخ می دهد این است که فلاش در طول نوردهی به جای یک بار شلیک نور، با فرکانس بالا به تولید پالس های نوری می پردازد. این پالس های فرکانس بالا، پوشش نور در هنگام باز بودن شاتر را تضمین می نمایند. هزینه به دست آوردن این قابلیت، هدر رفتن انرژی می باشد، بنابراین فلاش باید نزدیک تر و حتی گاهی بسیار نزدیک به سوژه قرار بگیرد.

در نمونه ی بعدی در بالا، ما مدل خود کارن را مقابل یک درخت قرار دادیم و دختر خاله اش کلودیا یک نقطه از نور خورشید را از حدود ۳ متر دورتر بر روی او بازتاب نمود. در این فاصله، نور انعکاس یافته از رفلکتور بیشتر اینطور به نظر می رسد که یک اسنوت روی منبع نور نصب شده بوده به عبارت دیگر، نور متمرکز و چشمگیر می باشد حتما به تابش نور بر روی پاها توجه کنید . این یک ظاهر جالب است که شما می توانید آن را با یک رفلکتور، چند متر فویل آلومینیوم، یا آینه حمام خود ایجاد نمایید.

ما در تصویر زیر   رفلکتور را به این شکل مقابل سوژه گرفتیم تا یک نور حاشیه ای زیبا روی صورت او ایجاد نماییم.

نکته ی سوم : استفاده از یک رفلکتور برای مسدود کردن نور

گاهی اوقات پیش میاد که شما برای عکاسی در یک سایه زیبا زیر یک درخت می باشید، و تنها یک پرتوی آفتاب کوچک مزاحم راه خود را در میان برگ ها باز می کند تا گوش چپ سوژه شما را روشن کند. زمانی این اتفاق می افتد، رفلکتور خود را به یک مسدود کننده نور تبدیل نمایید.

من این کار را در هنگام عکاسی از یک خانم باردار انجام دادم که در تصویر زیر می توانید مشاهده نمایید. اگر به رفلکتور نگاه کنید، می توانید لکه های روشن نور خورشید را که مسدود کرده است مشاهده کنید .حال  تصور کنید اگر ما آن لکه ها را مسدود نمی کردیم، چطور می توانستند عکس نهایی را زشت کنند.

نکته مهم : به مسدوده کننده نور در عکاسی، فلگ (flag) یا گوبو (gobo) گفته می شود. این مسدود کننده نور می تواند به سادگی یک مقوای سیاه، پارچه سیاه یا هر وسیله دیگری که جلوی نور را می گیرد باشد.

نکته ی چهارم : استفاده از یک رفلکتور سیاه برای ایجاد سایه های دراماتیک تر

گاهی اوقات شما در حقیقت می خواهید سایه ها را عمیق تر کنید. من همیشه از این تکنیک در استودیوی عکاسی سر و شانه (هدشات) خودم استفاده می کنم. در زیر یک عکس از من با یک پس زمینه سفید مشاهده می کنید. در عکس نخست، من یک رفلکتور نقره ای در طرف مقابل نور اصلی دارم، که نور را به سمت گونه سمت چپ من بازتاب می دهد:

سمت دیگر رفلکتور یک پوشش سیاه وجود دارد، که نور بازتاب شده را جذب کرده، و یک سایه تیره بر روی گونه من می تاباند:

توجه داشته باشید که به جز تغییر کوچک، یعنی چرخاندن رفلکتور از یک طرف به طرف دیگر، تنظیمات نورپردازی یکسان می باشد ، اما همانطور که می توانید مشاهده نمایید تفاوت بسیار چشمگیر می باشد .برای علاقه مندان به نورپردازی استودیویی، نور کلیدی من در اینجا یک سافت باکس بزرگ است، و دو سر بدون پوشش که به سمت پس زمینه نشانه گرفته شده اند تا اطمینان حاصل گردد که خوب و سفید روشن باشد .

نکته ی پنجم : چه کسی رفلکتور را نگه خواهد داشت؟

ممکنه این سوال برای شما پیش بیاید که  «اما من که دستیار ندارم! چه کسی قرار است رفلکتور را برای من نگه دارد؟». من هم معمولا دستیار ندارم، اما اغلب یک نفر در آن نزدیکی وجود دارد که خوشحال می شود به شما کمک کند، که می تواند یک عضو خانواده، یک رهگذر، مهمان عروسی، و غیره باشد. گاهی اوقات شما حتی می توانید از سوژه عکس بخواهید خودش رفلکتور را نگه دارد درست مانند عکس همسر من در بالا، که خودش رفلکتور را در قسمت کمرش نگه داشت). البته، اگر شما در استودیو، یا خارج از آن در یک روز بدون وزش باد شدید می باشید، می توانید رفلکتور خود را بر روی یک پایه فلاش قرار دهید درست مثل عکس های استودیویی من در بالا .

در تصویر زیر، من داشتم بر روی یک ساحل در فلوریدا پرتره های عروسی می گرفتم. آن روز دستیار من برای نگه داشتن رفلکتور یکی از ساقدوش های عروس بود، که واقعا از کمک کردن به دوستانش برای گرفتن پرتره هایشان لذت می برد.

نکته ی ششم : رفلکتورها در محیط

بعد از مدتی کار کردن با رفلکتور ها، شما احتمالا متوجه می شوید که نور انعکاس یافته همه جا وجود دارد. تا به حال یک ساختمان سفید را مشاهده کرده اید که در نور خورشید به شدت می درخشد؟ خب آن چیزی نیست جز یک رفلکتور غول پیکر! بسته به این که چه چیزی در اطراف آن هست، شما ممکن است خودتان را در یک استودیوی عظیم، بدون هیچ گونه هزینه اجاره پیدا کنید.

باید یادآور شوم که هر چیزی که نور کافی بازتاب می کند می تواند به عنوان یک رفلکتور عمل کند. یک ساختمان آجری، یک کامیون بزرگ، یک دسته مرغان دریایی که درست در لحظه مناسب در حال پرواز می باشند .

نکات مهم پایانی

توجه داشته باشید که رفلکتورها اگرچه ممکن است به اندازه کیت های فلاش استودیویی جذاب نباشند، اما اغلب می توانند نتایج مشابه، یا بهتری برای پرتره های شما حاصل کنند، و استفاده از آنها ارزان تر و ساده تر می باشد. من چند عکس دیگر در اینجا برای شما قرار خواهم داد، که تنها با استفاده از یک رفلکتور به ثبت رسیده اند.

در تصاویر پرتره های زیر از کودکان، توجه داشته باشید که در هر دو مورد در پشت بچه ها نور وجود دارد، اما هنوز هم نور زیبایی بر روی صورت آنها هست  که همان نور انعکاس یافته توسط رفلکتور است.

و در عکس پایانی   گروهی از میهمانان عروسی را مشاهده می کنید که آنقدر شیفته رفلکتور من بودند که می خواستند با آن یک عکس بگیرند  امیدوارم شما هم به زودی احساس مشابهی نسبت به رفلکتور خود بهتون دست بدهد.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای در مورد رفلکتور برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دنیس درنر (Dennis Drenner)

منبع digital photography school و لنزک

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X