حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نکات مفید در عکاسی از انعکاس

 

-learning-blog andy butler - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

 

عکاسی از انعکاس دنیای خود را دارد. علاقه مندان زیادی در پیرامون خود بدنبال سوژه های مناسب در این زمینه میگردند. مقاله زیر از دیجیکالا نکات خوبی در این زمینه دارد که میتواند مورد استفاده شما قرار گیرد.

در ابتدا باید بگوییم استفاده از انعکاس در عکاسی موبایل یکی از تکنیک‌هایی می باشد که می‌تواند جذابیت زیادی در عکس ایجاد نماید. در نتیجه شما قادر هستید به‌جای گرفتن عکس‌هایی بی‌هدف چشمان خود را برای کشف انعکاس‌ها تیز کنید. اگر چشمان خود را برای یافتن انعکاس‌ها ورزیده کنید متوجه خواهید شد که انعکاس‌ها تقریبا همه‌جا پیدا می‌شوند. پنجره‌ها، آیینه‌ها، چاله‌ های آب و دریاچه‌ها همگی سطوحی عالی برای انعکاس می‌سازند. حتی سطوح براقی نظیر شیشه‌ی عینک آفتابی یا یک کتری فلزی هم می‌توانند به‌ خوبی برای ثبت انعکاس مورد استفاده قرار  گیرند.

در ادامه به ۱۰ نکته توجه فرمایید که می‌تواند هنگام عکاسی موبایل به شما برای گرفتن عکس‌هایی زیباتر با استفاده از انعکاس کمک نماید.

 

-learning-blog doves2 - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۱. به ترکیب‌بندی توجه نمایید

گفتنیست تمامی عکس‌ها باید ترکیب‌بندی خوبی داشته باشند. این موضوع در مورد عکاسی موبایل از انعکاس هم صدق می‌کند. ترکیب‌بندی خوب شما را قادر خواهد کرد انعکاس‌هایی را که با حضور خود ابعاد جدیدی به عکس می‌بخشند به‌ خوبی کادربندی و تقویت نمایید.

قابل ذکر است که در زمان تصمیم‌گیری در مورد ترکیب‌بندی می‌توانید از قانون یک‌سوم بهره بگیرید. برای مثال سعی کنید خط افق را به اندازه‌ی یک‌سوم از بالا یا پایین کادر فاصله بدهید.به علاوه هنگام بستن ترکیب‌بندی باید تصمیم بگیرید که کدام بخش انعکاس قرار است تأثیرگذارترین بخش باشد و نقطه‌ی تمرکز اصلی عکس را تشکیل دهد.

شایان ذکر است که در بسیاری از موارد ممکن است انعکاس سوژه‌ی اصلی شما نباشد. سوژه‌ی اصلی می‌تواند یک فرد، یک درخت یا هر شیء دیگری باشد که در صحنه قرار گرفته است. درهر صورت نزدیک کردن سوژه به لبه‌های کادر با فاصله‌ی ایده‌آل یک‌سوم می‌تواند به ساختن عکسی با ترکیب‌بندی خوب کمک نماید.

عکس بالا از آرپیاست.

-learning-blog Marco Lamberto - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۲. از تقارن استفاده نمایید

توجه داشته باشید که تکنیک دیگری که در زمان عکاسی از انعکاس استفاده می‌شود بهره گرفتن از آن برای ایجاد تقارن در عکس است. این شیوه تعادلی کامل در عکس ایجاد خواهد کرد. برای نمونه اگر شیئی در بخش بالایی تصویر داشته باشید انعکاس آن در پایین تصویر قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب می‌توانید از سطوح انعکاسی برای تقسیم تصویر و ایجاد تاثیرات غیرمعمول استفاده کنید. برای مثال تغییر دادن نحوه‌ی نزدیک شدن خطوط به هم با استفاده از انعکاس می‌تواند درک روزمره از پرسپکتیو را به هم ریخته و بیننده را تحت تاثیر قرار بدهد.

عکس بالا از مارکو لامبرتو می باشد.

-learning-blog Arpi - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۳. کادر را ساده نگه دارید

باید بگوییم  برای تاثیرگذار بودن یک عکس لزوما نباید پیچیده باشد. در بیشتر موارد ایده‌ی «هرچه کمتر بهتر» (Less is more) در مورد عکاسی موبایل کارایی بیشتری دارد. این موضوع می‌تواند به‌خصوص در مورد استفاده از انعکاس در عکس صادق باشد. یک سوژه و انعکاس گیرا می‌تواند بر عکس مسلط شده و تمام جذابیتی را که نیاز دارید مهیا کند. قرار دادن عناصر دیگر در عکس با ایجاد نقاط تمرکز غیرضروری تنها سبب حواس‌ پرتی خواهد گردید.

عکس فوق  از اندی باتلر است.

-learning-blog Marzia Bellini - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۴. به سطح انعکاس‌دهنده نزدیک گردید

باید ذکر کنیم که اگر با استفاده از آب عکاسی می‌کنید تلاش نمایید به سطح آن نزدیک شوید. با این کار پیش‌زمینه‌ی تصویر با انعکاس آسمان و سوژه‌ی عکاسی پر خواهد شد. بعلاوه این کار به بهبود ترکیب‌بندی و جذابیت عکس و حذف کردن نقاط تمرکز غیرضروری کمک خواهد نمود. نزدیک شدن به آب همچنین سبب تقویت جنبه‌های خاصی نظیر امواج و درخشش نور خورشید روی سطح آن می‌گردد.

عکس بالا از مارزیا بلینی می باشد.

-learning-blog roozbeh roozbehani reflection - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۵. در ساعت‌های طلایی  به عکاسی بپردازید

جالب است بدانید ساعت طلایی به زمان کوتاه قرار گرفتن خورشید در نزدیکی خط افق پس از طلوع و پیش از غروب آفتاب گفته می‌شود. در نتیجه منظور از ساعت طلایی دقیقا مدتی برابر با یک ساعت نمی باشد. دلایل زیادی برای علاقه‌ی عکاسان به این زمان از روز وجود دارد. یک دلیل این است که آسمان در ساعت طلایی می‌تواند با رنگ‌های درخشان قرمز، نارنجی و زرد خود پس‌زمینه‌ای دراماتیک برای ثبت صحنه‌ای که در برابر شماست فراهم نماید. در عکاسی موبایل از انعکاس استفاده از بازتاب خورشید هنگام طلوع یا غروب از روی سطح دریا یا دریاچه می‌تواند به خلق عکسی فوق‌العاده زیبا و سرشار از جذابیت منجر گردد.

علاوه بر این ها نور در ساعت طلایی بسیار نرم‌تر است و عکاسی کردن به سمت آفتاب را آسان‌تر می‌ نماید. هنگام عکاسی به سمت نور سوژه‌ی شما به شکل سیلوئت در برابر آسمان ظاهر خواهد شد و بازتاب آن بر سطح نازک آب قرارگرفته روی شن‌های ساحل یا در یک گودال آب نیز همین وضعیت را خواهد داشت.

عکس  بالا از جسیکا اندروز است.

-learning-blog tomaso bellini - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۶. از آیینه‌ها برای کادربندی سوژه استفاده نمایید

در ادامه باید بگوییم استفاده از آیینه‌ها تکنیکی هوشمندانه در عکاسی موبایل می باشد که اجازه می‌دهد سوژه را به شکلی متفاوت کادربندی نمایید. این تکنیک نمونه‌ای عالی است که نشان می‌دهد انعکاس چگونه می‌تواند توازن نیروهای یک تصویر را تغییر دهد. می‌توانید از تصویر منعکس‌شده در یک آیینه برای ساختن کادری طبیعی در اطراف سوژه استفاده نمایید. پس‌زمینه همچنان سر جای خود قرار دارد ولی تصویر قرارگرفته در آیینه کاملا برجسته شده و نوعی ترکیب‌بندی «تصویر در تصویر» خواهد ساخت.

در زمان استفاده از این تکنیک شما باید مطمئن شوید که فوکوس دوربین به‌جای محیطی که آیینه را احاطه می‌کند روی سوژه‌ای که در درون آیینه قرار دارد تنظیم شده باشد. با استفاده‌ی خلاقانه از افکت‌های محوشدگی (Blur) یا کاهش عمق میدان می‌تواند پس‌زمینه را محوتر کرده و تمرکز را بازهم بیشتر متوجه انعکاس سوژه در آیینه نمایید.

عکس زیر از توماسو بلینی می باشد.

-learning-blog Brendan O Se - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۷. دنیایی وارونه خلق کنید

شما قادر می باشید با برش دادن تصویر و نزدیک‌تر کردن انعکاس‌ها و توجه به نحوه‌ی برش دادن و کادربندی سوژه و سپس چرخاندن تصویر به اندازه‌ی ۱۸۰ درجه عکس‌هایی جالب بسازید. این عمل سبب خواهد شد انعکاس‌ها شبیه پنجره‌ای به‌سوی واقعیتی دیگر به نظر برسند.

عکس بالا از تیری هادسین است.

-learning-blog Jessica Andrews - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۸. از شرایط آب‌ و هوایی استفاده نمایید

باید بدانید در زمان عکاسی از انعکاس‌ها شرایط آب‌وهوا می‌تواند کمک ارزشمندی به شما بکند؛ چرا که شرایط آب‌وهوایی مناسب به بالا رفتن بار عاطفی صحنه و احساس در عکس کمک خواهد نمود.

همچنین در روزهایی که نور خورشید کنتراستی سایه‌دار روی ابرهای آسمان ایجاد کرده است به نحوه‌ی بازتاب آن‌ها بر سطح یک دریاچه دقت نمایید. شرایط آب‌وهوایی دیگر مانند مه صبحگاهی هم می‌تواند جوی مرموز و اسرارآمیز در عکس ایجاد نماید. در سوی دیگر توفانی که در حال نزدیک شدن باشد با انعکاس یافتن در آب یا هر سطح دیگری شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. ابرها با وارونه شدن در یک انعکاس می‌توانند اشکال و فرم‌های جدیدی به خود بگیرند.

عکس فوق  از اندی باتلر می باشد.

-learning-blog thierry hudsyn - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۹. از پنجره‌ها عکاسی نمایید

باید بگوییم یک تکنیک رایج دیگر برای عکاسی از انعکاس قرار دادن اشیا و انعکاس‌ها روی یکدیگر می باشد. این تاثیر را می‌توانید با عکاسی کردن از سطوحی نظیر شیشه‌ی پنجره یا ویترین که نیمه‌ آیینه‌ای می باشند به‌سادگی ایجاد نمایید. ترکیبی از اشیای پشت شیشه و اشیایی که در پنجره منعکس شده‌اند می‌تواند جلوه‌هایی غیرمعمول و انتزاعی ایجاد کند. اندکی شبیه ترکیب کردن دو عکس در یک قاب است.

شما اگر در زمان عکاسی موبایل به این شیوه قصد دارید انعکاس نقطه‌ی تمرکز اصلی عکس را تشکیل دهید توجه به تنظیم صحیح فوکوس روی انعکاس شیشه به جای اشیای پشت آن اهمیت زیادی خواهد داشت.

عکس بالا از برندان اوسه است.

-learning-blog andy butler 2 - نکات مفید در عکاسی از انعکاس

۱۰. از اپلیکیشن‌ها برای ایجاد انعکاس استفاده نمایید

علاوه بر اینها شما قادر هستید  از اپلیکیشن‌های خاصی نظیر Reflect Mirror Camera برای افزودن انعکاس به عکس خود استفاده نمایید. برای افزودن انعکاس به عکس‌هایی که قبلا گرفته بوده‌اید کافی است آن را در اپلیکیشن باز کرده، روی ناحیه‌ای از عکس که انعکاس باید از آنجا شروع شود ضربه بزنید و محل دقیق قرارگیری انعکاس را با بالا و پایین کشیدن انگشت تعیین نمایید. این اپلیکیشن حتی اجازه می‌دهد انعکاس مورد نظر خود را از میان انواع گوناگون مختلف و سطوح متفاوت انتخاب نمایید.

همچنین یک راه دیگر هم استفاده کردن از اپلیکیشنی نظیر Superimpose است که اجازه می‌دهد با قرار دادن یک عکس روی عکسی دیگر تاثیری شبیه انعکاس حاصل از شیشه‌ی پنجره را بازسازی نمایید.

در پایان باید بگوییم اکنون که این ۱۰ نکته را برای استفاده از انعکاس  یاد گرفته‌اید با در نظر داشتن آن‌ها شروع به عکاسی با موبایل نمایید.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X