حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

 

عکاسی با تلفن همراه امروزه شاخه مهمی از عکاسی به شمار میرود. وجود شبکه های اجتماعی و سهولت اشتراک تصاویر باعث شده بسیاری از عکاسان به این سمت سوق پیدا کنند. در مقاله پچیش رو پنج نکته عکاسی که برای افزایش کیفیت موثر است را با شما به اشتراک میگذاریم.

در ابتدا باید بگوییم برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده با استفاده از دوربین گوشی موبایل چه چیزی نیاز داریم؟ شاید اپلیکیشن‌های عکاسی متنوع برای ویرایش عکس و افزودن جلوه‌هایی ویژه مفید باشند ولی  تنها با استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی خود و رعایت چند نکته‌ی ساده در زمینه‌ی ترکیب‌بندی هم تصاویر بسیار زیبایی خلق نمایید. در این آموزش با ۵ نکته آشنا خواهید شد که کمک می‌کند با دوربین گوشی موبایل چنان عکس‌های جذابی خلق کنید که انتشار آن‌ ها روی اینستاگرام یا نمایش دادنشان به دوستان باعث افتخارتان گردد.ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا با هم مشاهده کنیم چگونه با ایجاد برخی تغییرات کوچک در تکنیک‌های عکاسی می‌توان ابزار لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس موبایل فوق‌العاده را در اختیار داشت.

۱. تمرکز تصویر را از مرکز کادر دور نمایید

-learning-blog amazing iPhone photos 14 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

گفتنیست ما بیشتر اوقات به صورت غریزی تمایل داریم زمان گرفتن عکس با دوربین گوشی موبایل سوژه را در مرکز کادر قرار دهیم. شاید دلیل این موضوع این فرض اشتباه باشد که دوربین هم باید به همان شکل که ما از چشمانمان استفاده می‌کنیم روی سوژه تمرکز کند. عکسی که به این شیوه گرفته شود ممکن است خوب به نظر برسد ولی کاملا معمولی خواهد بود. با جابجا کردن نقطه‌ی تمرکز عکس از مرکز کادر قادر هستید به‌راحتی سوژه‌های جالب را در محلی غیرمنتظره قرار داده و عکس جذاب‌تری تولید نمایید.

-learning-blog amazing iPhone photos 13 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

در جواب اینکه چرا در عکس بالا آسیاب بادی را در مرکز عکس قرار ندهیم؟ باید بگوییم به این سبب که با قرار دادن سوژه در محلی متمایل به لبه‌ی سمت چپ کادر می‌توانید تصویر غنی‌تری بسازید که چشم بیننده را به سمت انعکاس‌های جذاب درون آب و منظره‌ی زیبای شهر بندری در پس‌زمینه می‌کشد.

قابل ذکر است که تنها با منتقل کردن نقطه‌ی تمرکز به سمت یکی از دو لبه‌ی کادر، شما به‌ صورت خودکار ابعاد جدیدی را از محیط طبیعی سوژه آشکار خواهید نمود. این روش، روشی مؤثر است که اجازه می‌دهد بیننده دید وسیع‌تری نسبت به زیبایی منبع الهامی داشته باشد که سبب شده شما دکمه‌ی شاتر دوربین گوشی موبایل را بزنید. نقطه‌ی تمرکز در عکس پایین یک مجسمه‌ی گیراست که بر فراز شهر بوداپست قرار دارد. اگر مجسمه را در مرکز تصویر قرار داده بودیم به یک سیلوئت زیبا از آن می‌رسیدیم، ولی تمام عکس در همین خلاصه می‌گردد.

-learning-blog amazing iPhone photos 15 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

شایان ذکر است ما با منتقل کردن مجسمه به سمت راست کادر، موفق شدیم شکوه سوژه را به‌طور کامل حفظ نماییم و علاوه بر آن نمایی مسحورکننده از غروب خورشید بر فراز شهر را هم در عکس بگنجانیم. تغییری به همین کوچکی اجازه می‌دهد با آشکار کردن بخش‌های بیشتری از محیط اطراف سوژه، تجربه‌ی کامل‌تری را از چنین لحظه‌های جادویی با بینندگان خود به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که کادربندی مرکزگریز تقریبا در هر شرایطی برای ایجاد یک زاویه دید نو خوب عمل می‌نماید. دفعه‌ی بعدی که قصد عکاسی با موبایل را داشتید از مرکز کادر دوری نمایید تا مشاهده کنید چه اتفاقات غافلگیرکننده‌ای در عکس‌هایتان رخ می‌دهد.

۲. از کادرهای طبیعی خاص استفاده نمایید

-learning-blog amazing iPhone photos 18 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

باید ذکر کنیم که کادربندی اطراف تصویر سما قادر هستید به یک عکس زیبا جذابیت بصری بیشتری ببخشد. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای افزودن فریم به عکس‌های موبایلی استفاده کنید، اما بسیار جالب‌تر خواهد بود که از عناصر طبیعی یا دست‌ساز بشر در عکس به‌عنوان کادرهایی منحصربه‌فرد بهره بگیرید. کادر یا فریم ساختاری می باشد که نقطه‌ی تمرکز عکس را احاطه می‌کند. کادر می‌تواند از هر چیز طبیعی یا مصنوعی که متناسب با هدف بصری شما است ساخته شده باشد. با ساختن یک مرز کامل یا جزئی در اطراف سوژه قادر می باشید توجه بیننده را به تصویر داخل آن کادر جلب نمایید.

-learning-blog amazing iPhone photos 17 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

در عکس بالا عکاس با قرار دادن بخشی از حاشیه‌ی رودخانه در داخل یک کادر طبیعی به ما می‌گوید که این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

بنابراین چگونه می‌توانیم برای عکاسی با دوربین گوشی موبایل، یک فریم مناسب پیدا کنیم؟ ابتدا دوربین گوشی را مستقیما به‌سوی مرکز تمرکز تصویری بگیرید که قصد ثبت کردن آن را دارید. بعد از ان چند قدم عقب‌تر بروید و در لبه‌های کادر به دنبال هرگونه خط یا بافتی بگردید که می‌تواند نقش حاشیه را برای شما بازی کند. پنجره‌ها، درها و حصارها برخی از آشناترین کادرهایی می باشند که در زندگی روزمره به آن‌ها برخورد می‌کنیم. ولی در طبیعت به کادرهای انتزاعی‌تری نظیر درختان، سایه‌ها، رودها و حتی ابرهای آسمان برخورد خواهیم کرد. این کادرهای انتزاعی می‌توانند چاشنی خلاقیت را به عکس‌های شما بیفزایند و آن‌ ها را خارق‌ العاده نمایند.

توجه داشته باشید در عکس بالا کوه و منظره‌ی سرسبز اطراف آن توسط ابرهای آسمان و سایه‌های روی زمین کادربندی شده است. در عکس زیر این تنه‌ی درخت و ساقه‌های آن می باشند که سوژه‌ی اصلی که فردی است ک

-learning-blog amazing iPhone photos 20 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

ه روی چمن‌ها در حال مطالعه می باشد را در کادری طبیعی قرار داده‌اند.

فراموش نکنید که هیچ قانون سفت‌وسختی در مورد ظاهر کادرها وجود ندارد. هر چیزی که مرکز تمرکز عکس شما را تقویت نماید می‌تواند به‌عنوان یک کادر در نظر گرفته شود.

۳. کادر عکس را تا لبه پر نمایید

جالب است بدانید کادرها یا حاشیه‌های بصری تنها یک روش برای متمرکز کردن نگاه بیننده می باشند. گزینه‌ی دیگر این می باشد که به‌ کلی از حضور کادر در عکس صرف‌نظر کنید. به‌جای استفاده از حاشیه‌ها می‌توانید کادر تصویر را به طور کامل  با سوژه‌ی اصلی پر کنید تا تمرکز بیشتری روی آن ایجاد شود. با این روش چشم بیننده دیگر هیچ تردیدی در مورد سوژه‌ی اصلی عکس نخواهد داشت.

-learning-blog amazing iPhone photos 01 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

این روش به‌ویژه برای نمایش دادن مجموعه‌ای از اشیاء مشابه مناسب می باشد. زمانی که اجازه دهید سوژه از لبه‌های کادر بیرون برود در واقع به ذهن بیننده این فرصت را داده‌اید تا بخش‌هایی را که نمی‌بیند تصور کند. این موضوع می‌تواند سبب پیدایش نوعی حس کثرت، نامتناهی بودن و مرموز بودن گردد.

در ادامه باید بگوییم  برای استفاده از این تکنیک بسیار مهم می باشد که از ایجاد هرگونه فضای خالی در لبه‌های کادر خودداری کنید تا سوژه کل عکس را به‌طور کامل بپوشاند. بدین ترتیب تاثیر تصویر به بیشترین حالت خواهد رسید. تفاوت نمی‌کند یک سوژه چقدر بزرگ یا کوچک باشد، در تعداد زیاد هر سوژه‌ای می‌تواند نتایجی شگفت‌آور تولید نماید و عکس‌های موبایلی جذابی را خلق نمایید.

۴. به دنبال الگوهای تکرارشونده بگردید

-learning-blog amazing iPhone photos 113 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

در جواب اینکه حلقه‌های تنه‌ی یک درخت، امواج اقیانوس و کلیدهای پیانو در چه چیزی با هم اشتراک دارند؟ باید بگوییم همه‌ی آن‌ها از الگویی تکرارشونده پیروی می‌کنند. جهان ما سرشار از الگو و تکرار است، ولی ازآنجاییکه چشم ما به این الگوها عادت کرده ممکن می باشد به‌سادگی از زیبایی آن‌ها عبور نماییم.

هرزمان که متوجه حضور این فرم‌ها و حرکات تکرارشونده در جهان شوید در واقع روشی کاملا جدید برای گرفتن عکس‌های جذاب با دوربین گوشی موبایل کشف کرده‌اید. خطوط ریل راه‌آهن، تیرهای چراغ‌برق، صندلی‌ها و سایه‌بان‌ها… شاخه‌های درختان، گلبرگ‌های گل و امواج ساقه‌های گندم… همه‌ی این‌ها قادر هستند سوژه‌هایی بالقوه برای دوربین گوشی شما باشند.

بهتر است کمی درنگ نمایید و به اطراف خود بنگرید. سعی کنید الگوهایی را بیابید که به‌طور مرتب با آن‌ها برخورد دارید ولی هیچ‌گاه در موردشان به‌خوبی فکر نکرده‌اید. این الگوها قارد می باشند همان عناصر بصری قدرتمندی باشند که همیشه برای گرفتن عکس‌هایی جذاب با دوربین گوشی موبایل به دنبالش می‌گشتید.

-learning-blog amazing iPhone photos 05 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

باید بگوییم هرچقدر که بیشتر به دنیای اطراف خود دقت نمایید، بیشتر الگوهای جذاب و شگفت‌انگیز برای عکاسی موبایل خواهید یافت. در عکس بالا استفاده از یک مجموعه‌ی عادی از مدادرنگی‌ها موجب ایجاد عکسی بسیار جذاب شده می باشد.

۵. از خطوط راهنما برای روایت یک ماجرا استفاده نمایید

-learning-blog amazing iPhone photos 112 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

باید بوییم هر عکاس باتجربه‌ای تایید خواهد نمود که خطوط راهنما یکی از قوی‌ترین ابزارها در عکاسی می باشند. خطوط راهنما چشم بیننده را تشویق می‌کند که در طول تصویر برای رسیدن به یک نقطه‌ی تمرکز حرکت کند. گاه ممکن می باشد این سفر بصری در تصویر با عبور از بافت‌ها و الگوهایی جذاب همراه باشد.

-learning-blog amazing iPhone photos 08 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

دقت کنید که شما می توانید خطوط راهنما را به‌عنوان مسیرهایی در نظر بگیرید که توجه بیننده را به مرکز تمرکز تصویر متصل می‌کنند. برخی از خطوط راهنما شبیه بزرگراه‌هایی عریض هستند که چشم را بدون هیچ وقفه‌ای به‌سرعت به مقصد نهایی می‌رسانند. اما در موارد دیگر ممکن است این خطوط چشم را از میان پیچ‌وخم‌هایی حرکت دهند که بیننده را دعوت می‌کنند اندکی درنگ کرده و از منظره لذت ببرد. تصویر زیر نمونه‌ ای است که از یک خط راهنمای کاملا آشکار یعنی پلکان بهره می‌برد. پلکان چشم را دعوت می‌کند تا برای رسیدن به بالای عکس مسیر آن را دنبال نماید.

عکس زیر در ابتدا تمرکز بیننده را به سمت مه صبحگاهی جنگل هدایت می‌نماید. بعد از آن نگاه به پایین حرکت می‌کند تا متوجه شیب تند پله‌ها، نرده‌های لغزنده‌ی ساخته‌شده از بامبو شود و در نهایت به جلوی تصویر برسد.

-learning-blog amazing iPhone photos 09 68581 - ۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

می توانیم هر چیزی را که کمک نماید چشم بیننده به‌سوی سوژه‌ی اصلی هدایت شود را جزو خطوط راهنما محسوب کنیم. خطوط راهنمای ساده‌ای نظیر ریل راه‌آهن، جاده‌ای در میان جنگل یا مسیر پله‌ها، همگی قادر هستند در خدمت این هدف قرار بگیرند. ولی اشاره‌ی یک انگشت یا حتی نگاه یک فرد هم می‌تواند همین کار را انجام دهد. نکته‌ی مهم این است که خطوط راهنما روایتی را طرح می‌کنند و نگاه بیننده را به جایی جذاب فرا می‌خوانند.

ممکن است پیدا کردن خطوط راهنما می‌تواند کار دشواری باشد،در نتیجه استفاده از این تمرین چندمرحله‌ای شاید به شما کمک نماید. ابتدا از سوژه‌ی اصلی خود عکسی بگیرید و آن را بررسی کنید. سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید: آیا خط یا الگویی وجود دارد که به نقطه‌ی تمرکز مورد نظر اشاره کند؟ هرگاه یک خط راهنمای بالقوه یافتید آن را در یک ترکیب‌بندی جدید به کار ببرید و عکس دیگری را ثبت کنید. این پروسه را آن‌ قدر تکرار نمایید تا به تصویری راضی‌کننده دست پیدا کنید.

در پایان باید بگوییم دفعه دیر که برای عکاسی با دوربین گوشی موبایل بیرون رفتید سعی نمایید این ۵ نکته‌ی ساده را در ذهن داشته باشید. فرقی نمی‌کند کجا قرار دارید، با استفاده از این نکات و یک گوشی خوب شما هم می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید که ارزش نگاه دوباره را دارند.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X