حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آشنایی با هنر عکاسی مینیمالیستی

بطور خلاصه باید بگوییم که عکاسی مینیمالیستی یک هنر کمتر شناخته شده است. با این وجود بهره گیری از  تصاویر آرام ،  متمرکز ساختن  کادر در عناصر اصلی برای خلق ترکیبی بی نقص، صراحت بیان و سادگی از ویژگیهای این سبک از عکاسی است که علاقه مندان نوینی را جذب خود کرده است. چنانچه شما همیشه احساس می کنید که عکاسی شما کمی به هم ریخته است و یا در نقد عکستان شنیده اید که بهتر است تصاویر خود را کمی ساده کنید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به استقبال برخی از اصول عکاسی مینیمالیستی (minimalist photography) بروید.ما در ادامه این مقاله برخی از نکات مهم ساده گرایی یا مینیمالیسم در عکاسی را مطرح خواهیم کرد.لطفا با ما همراه باشید.

پیش از هر چیز باید بگوییم بسیاری از افراد این سبک را به عکس های منظره آرامش بخش مایکل کنا (Kenna Michael) که از مکتب ذن تاثیر گرفته است، ربط می دهند و این نقطه شروع خوبی است، اما خیلی فراتر از تقلید از سبک بسیار متمایز مایکل کنا (Kenna Michael) می باشد.ما در این مقاله چند نکته برای شروع این هنر برای شما فراهم کرده ایم برای مطالعه این آموزش، به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

نکته اول : شروع به فکر کردن از منظر عناصر کلیدی کنید

 

شایان ذکر است که ماهیت عکاسی مینیمالیستی، حذف تمام زیادی ها و حواس پرتکن ها برای جلب توجه بیننده بر روی یک یا دو ویژگی کلیدی می باشد.

توجه داشته باشید که این ویژگی می تواند یک درخت، شخص، حیوان، گیاه یا شیء دیگر باشد، و این یک اصل ترکیب بندی خوب است، حتی اگر شما نخواهید از روی قصد به عنوان یک «عکاس مینیمالیست» شناخته شوید.

به عنوان نمونه، دفعه بعد که شما در مقابل یک منظره وسیع و فراگیر بودید، سعی کنید به جای این که درگیر عکاسی از همه چیز شوید تنها چند عنصر به خصوص قوی را ثبت نمایید.

نکته دوم : در مورد هارمونی و تعادل فکر کنید

 

توجه داشته باشید که عناصری که شما در تصویر می گنجانید باید به طور هارمونیک و هماهنگ با هم نیز کار کنند. مایکل کنا استاد این کار است، که به شدت تحت تاثیر هنر ژاپنی سنتی قرار گرفته است. پس در نتیجه شما باید به دنبال اَشکال گرافیکی و این که آنها چطور با هم ارتباط برقرا می کنند، باشید.

جالب است بدانید مایکل کنا و طرفدارانش اغلب از نوردهی طولانی و بوکه برای انتقال یک حس نرمی و آرامش استفاده می کنند: تعبیر کلاسیک این اسکله است که در یک دریای بازتابنده همچون آینه با نوردهی طولانی پیش رفته است، که اغلب به صورت سیاه و سفید عکاسی می شود.شاید فکر کنید که این کار کمی کلیشه ای است، اما نقطه خوبی برای شروع رساندن مهارت های مینیمالیستی شما به حد عالی است.

نکته سوم : از فضا عاقلانه استفاده کنید

 

همان‌طور که شاهد هستیم تاثیر هنر سنتی آسیایی بر عکاسی مینیمالیستی را می توان در استفاده ماهرانه از فضای خالی ببینیم. هنرمندانی مانند جوزتسو و هاسه‌گاوا توهاکُو از ژاپن، از فضا برای جلب توجه چشم به ویژگی های کلیدی استفاده می کردند، اما این کار باعث انتقال تهی بودن و خالی بودن، یک مفهوم مهم در بودیسم نیز می شود .

هارت سوترای معروف می گوید: «فرم خالی است و خالی بودن فرم است».

توجه داشته باشید که، نیازی نیست که همه شما ذن یا مدیتیشن انجام دهید، اما در نظر داشته باشید که چطور اجازه می دهید فضای کادر شما درهم و برهمی و عوامل حواس پرتکن را کاهش دهد، و تمرکز بیننده را به جایی که می خواهید جلب نماید.

نکته چهارم : قالب های مختلف را در نظر بگیرید

 

شایان ذکر است که مایکل کنا از قالب یا فرمت مربع زیاد استفاده می کند چون معتقد است که این کار تصاویر او را آرامش بخش تر و هماهنگ تر می سازد، پس در نتیجه چرا این کار را نیز امتحان نکنیم. یا یک شکل دایره ای؟ همه اینها شما را مجبور به سخت تر کار کردن می کنند تا تنها قوی ترین عناصر را در تصویر خود بگنجانید و باقی چیزها را حذف نماید.

باید این نکته را گوشزد کنیم که این احساس را نداشته باشید که مجبورید به سوالات بسیار در تصویر خود نیز پاسخ دهید چرا که بسیاری از هنرهای مینیمالیستی بیننده را به تعجب یا سوال پرسیدن وا می دارند، یا بیننده آنها را پوچ و خالی می پندارد. توجه داشته باشید که این کار مانند عکاسی مطبوعاتی نیست، که در آن شما می خواهید یک «داستان» را هر چه بیشتر به تصویر بکشید.

نکته پنجم : حتما اجسام بی جان مینیمالیستی را امتحان کنید

 

باید این نکته را گوشزد کنیم که عکاسی اجسام بی جان، ژانر دیگری است که در آن یک رویکرد مینیمالیستی آگاهانه می تواند نتایجی عالی به ارمغان بیاورد. بدون درگیر شدن بیش از حد با زیبایی شناسی های سنتی ژاپنی، در نظر بگیرید که چگونه چند شاخه یا ساقه برای ایجاد یک ترکیب بندی دلپسند در گل آرایی ژاپنی، به جای روش «شلوغ تر» برخی از مدارس غربی مورد استفاده قرار می گیرند.

پس در نتیجه تنها به دنبال یک یا دو نمونه کامل از یک گیاه یا گل باشید و بر روی آنها تمرکز کنید. همچنین شما قادر خواهید بود نتایجی عالی با ابزار یا ظروف جالب به دست آورید، به خصوص وقتی که به سیاه و سفید تبدیل شده و در سه قاب عکس کنار هم قرار داده شوند. شاید سرویس کارد و چنگال آشپزخانه…

توجه :، فراموش نکنید که عکاس اجسام بی جان خلاق، می توانند نقطه شروعی عالی برای عکاسی اجسام بی جان شما باشند. پس از تمرین آن ها می توانید از مهارت های خود برای خلق ترکیب بندی هایی ساده گرایانه تر و مینیمالیستی استفاده نمایید. به عبارت ساده تر شما باید آموزش های عکاسی دینا را با اصول مطرح شده در مقاله امروز ترکیب نمایید تا یک نتیجه ی عالی را به دست آورید.

نکته ششم : به دنبال بافت ها و رنگ ها در خیابان باشید

 

شاید برای شما هم جالب باشد که حتی عکاسی خیابانی هم می تواند از یک رویکرد مینیمالیستی تر بهره مند شود.پس در نتیجه بهتراست بیرون از خانه به دنبال الگوها، اَشکال و رنگ های جالب بگردید  حتی اگر از یک درب گاراژ هم به شیوه ای درست عکس گرفته شود، می تواند از نظر بصری جالب باشد.بهترین راه امتحان کردن است!

امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X