حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش ایجاد کچ لایت در پرتره با نور طبیعی

کچ لایت (: Catch light) یک منبع نور است که در عکاسی برای ایجاد حاله نور یا نور بازتابی روی چشم در عکاسی پرتره به کار می‌رود.  شاید برایتان این پرسش ها که برق چشم چیست و چرا باید آن را در پرتره های خود داشته باشید؟ پیش آمده باشد.در جواب باید بگوییم که یک روش بسیار محبوب در عکاسی پرتره به تصویر کشیدن برق چشم یا کچ لایت – catch light) در چشمان سوژه شما می باشد. این درخشش به شما کمک خواهد کرد تا توجه بیننده را به سمت چشمان سوژه خود جلب کرده، و آنها را پُر از حس زندگی کنید. در ادامه این مقاله، ایجاد برق چشم در پرتره های نور طبیعی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.با ما همراه باشید.

توضیح : برای این پرتره، که من به تازگی گرفتم، از نور خورشید در حال غروب برای ایجاد برق چشم استفاده کردم، حتی بدون این که سوژه رو به بالا نگاه بیاندازد.

پرسش :چگونه در پرتره ها برق چشم یا کچ لایت ایجادنماییم؟

پاسخ : برای ایجاد برق چشم یا کچ لایت، تمام چیزی که شما نیاز دارید یک منبع نور روشن برای منعکس شدن در چشمان سوژه است. این منبع می تواند مصنوعی، مانند یک فلاش، یا طبیعی، مانند نور خورشید باشد. در این مقاله، بر ایجاد برق چشم در پرتره ها با استفاده از نور طبیعی تمرکز می نماییم.

ایجاد برق چشم   در فضای داخلی

باید بگوییم برای ایجاد برق چشم در یک مکان سرپوشیده، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مطمئن شوید یک منبع نور قابل مشاهده وجود دارد، که در چشمان سوژه شما منعکس خواهد شد.

شما می بایستی سوژه خود را در طول روز نزدیک یک پنجره یا درب باز قرار دهید، و مطمئن شوید که یک خط مستقیم بین منبع نور و سوژه وجود دارد، بدون اشیائی مانند مبلمان که نور را مسدود می کنند. سوژه شما نباید مستقیما به منبع نگاه کند، چرا که نور آن ممکن است بسیار شدید یا ناراحت کننده باشد. و در اینجا نکته مهم این است که منبع نور باید به صورت یک انعکاس در چشمان سوژه قابل مشاهده باشد.

د

ر باره ی تصویر بالا باید توضیح دهم من نگینای دوست داشتنی را در خانه اش در یک روستای کوچک از مردم کولی، خارج از بخارا در ازبکستان ملاقات کردم. اگرچه او تنها ۱۰ سال داشت؛ مشغله زیادی برای نگهداری از برادران کوچکش، همراه با چند بچه همسایه دیگر داشت. او از من خواست تا عکس او را بگیرم، و من فورا به سمت نگاه خیره او کشیده شدم، و تصمیم گرفتم یک پرتره کلوزآپ از او بگیرم. خانه کاملا تاریک بود، به جز یک پنجره بزرگ، که در یک زاویه ۴۵ درجه با صورت او قرار داشت، که آن برق چشم را در چشمان او ایجاد می کرد.

نکته ی مهم  : باید بدانید  هرچه سوژه شما به منبع نور (پنجره یا درب باز) نزدیک تر باشد، برق چشم بزرگتر و برجسته تر به نظر می رسد.

توصیه من این است که از این هم فراتر بروید و به دقت در مورد محل سوژه خود نسبت به منبع نور فکر کنید، چون این کار نه تنها بر اندازه و دید برق چشم در چشمان سوژه تاثیر می گذارد، بلکه کل نور چهره سوژه را نیز کنترل می نماید.

ایجاد برق چشم  در فضای باز

باید بگویم برای دستیابی به بهترین نتایج در عکاسی فضای باز، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که سوژه خود را طوری قرار دهید که به بزرگترین منبع نور  یعنی آسمان   نگاه کند. هیچ گاه سوژه را مجبور نکنید که به خورشید نگاه کند، حتی برای یک لحظه کوتاه، چون این کار می تواند باعث درد و آسیب رسیدن به چشم های او شود.

بایدبدانید یک روش بسیار خوب برای این که سوژه شما رو به بالا نگاه کند، این است که خودتان تنها کمی بالاتر از سوژه قرار گیرید. هنگامی که آنها به لنز شما خیره می شوند، آسمان  پشت سر شما در چشمان آنها منعکس خواهد شد. به همین سبب است که من بسیاری از پرتره های فضای بازم را با یک زاویه یکسان می گیرم، که کمی بالاتر از سوژه ام می باشد.

درباره ی عکس پایین  که پرتره پیرمرد نام دارد باید بگویم من برای اضافه کردن یک جرقه به آن چشمان فوق العاده به او گفتم که به لنز من نگاه کند، در حالی که خودم کمی بالاتر از او قرار گرفتم، و آسمان زیبا در چشمان او منعکس شد.

 

نکته ی مهم : خوب است بدانید  در یک روز آفتابی، من توصیه می کنم که سوژه خود را در سایه قرار دهید، چون خیره شدن به آسمان آفتابی ممکن است ناراحت کننده باشد.

و اما مرحله بعدی .باید بگویم  چه بخواهید و نخواهید، به طور حتم جدا از آن جرقه نور، تصویر خود شما (عکاس) نیز در چشمان سوژه قابل مشاهده خواهد بود. شما می توانید این واقعیت را به یک پرتره خلاقانه (از سوژه خود) و یک سلف پرتره (از خودتان) در یک قاب تبدیل کنید. فقط فراموش نکنید که دوربین را کمی جا به جا کنید، تا اجازه دهید صورت شما قابل مشاهده باشد.

ایجاد برق چشم  در هنگام استفاده از یک رفلکتور

گفتنیست استفاده از رفلکتور در عکاسی پرتره، روش فوق العاده ای است که می تواند به شما کمک کند تا تقریبا در هر موقعیتی، داخل خانه یا در فضای باز، هوای آفتابی یا ابری، برق چشم ایجاد نمایید.

جالب است بدانید رفلکتورها نه تنها به شما اجازه می دهند تا آن جرقه برق چشم را تقریبا در هر جایی ایجاد کنید؛ بلکه کنترل بسیار بیشتری بر روی شدت، رنگ، و جهت آن جرقه نیز به شما خواهند داد.

شاید دوست داشته باشید که بدانید که یک رفلکتور جیبی نقره ای بهترین ابزار برای کار در این پرتره برای من بود، که در یک بعد از ظهر بسیار گرم در ارمنستان گرفته شد.

 

 

و نکته ی تکمیلی اینکه  رفلکتورها در اندازه ها و رنگ های مختلف عرضه می شوند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، از یک رفلکتور جیبی کوجک نقره ای استفاده کنید. چرا؟ چون شما به چیز بزرگتر یا سنگین تر نیاز ندارید. آن رفلکتورهای کوچک سلاح انتخابی کاملی برای ایجاد برق چشم در پرتره های کلوزآپ می باشند. رفلکتور را درست در زیر چانه سوژه خود قرار دهید. شما قادر می باشید رفلکتور را با دست چپ خود نگه دارید، یا از سوژه بخواهید آن را نگه دارد.

و اما در مرحله بعد باید در نظر داشته باشید که  اگرچه استفاده از یک رفلکتور نقره ای قابل توجه ترین کچ لایت را به شما خواهد داد، شما می توانید با استفاده از یک رفلکتور طلائی به پرتره گرما بدهید، که نتیجه یک برق چشم طلائی خواهد شد.

شایان ذکر است که ترکیبی از سایه، کمی زاویه دوربین بالاتر، و نگاه خیره رو به بالا به سمت آسمان، به ایجاد برق چشم در پرتره های بالا کمک کرد.

تصویر از  دینا بلنکو (Dina Belenko) می باشد.شما در این تصویر مشاهده می کنید که چطور چشم ها در این پرتره ها زنده هستند؟ برق چشم یا کچ لایت به اضافه کردن آن جرقه ای که در آنجا می بینید کمک کرد، و بدون آنها پرتره ها چندان زنده و با نشاط به نظر نمی رسیدند.

 امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی از دینا بلنکو (Dina Belenko)  برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X