حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش به تصویر کشیدن شکوه و عظمت اسب ها

 شکوه و عظمت اسب همیشه سوژه خوبی را برای عکاسان محسوب می شده است. در این مقاله مجموعه از تصاویر زیبا از این جلال و عظمت به تصویر کشیده  شده است. برای شروع باید بگوییم که این مسئله بر کسی پوشیده نیست که اسب ها باشکوه ترین حیوانات سیاره ما هستند یا حداقل این چیزی است که یک اسب سوار می گوید. قدرت خالص، حرکات زیبا، یال ها و دم ابریشمی و کرکی و یک روح حساس چیزهایی هستند که سبب می شوند ما به راحتی عاشق اسب ها شویم. اما وقتی بحث عکاسی از یک اسب به سرعت در حال تازیدن یا یک پرتره ساده از چهره های زیبای آنها مطرح باشد، این ظرافت اسب مانند می تواند تبدیل به چهره های احمقانه کرگدن و زرافه مانند شود. در این مقاله ی آموزشی ویبکه هاس آلمانی، عکاس حرفه ای اسب ها، عکاسی از اسب ها را به شما عزیزان آموزش خواهد داد و تجربیات خود را با شما به اشتراک می گذارد.لطفا با ما همراه شوید.

 

مرمری اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی نخست : تجهیزات مورد نیاز

پیش از هز چیز مهم ترین چیز برای گرفتن عکس های خوب از اسب ها، استفاده از یک لنز تله فوتو با شروع از حداقل ۱۳۵ میلی متر است. اعوجاج جاسوزنی (pincushion distortion) که این لنزها ایجاد می کنند خیلی خوب بر روی موتیف (نقوش، شکل عمده) اسب عمل می کند و سبب می شود که مدل شما جمع و جور تر و زیبا تر به نظر برسد.

به تجهیزات من برای یک جلسه عکاسی از اسب توجه کنید :

لنز کانن ۱۳۵ میلی متر f/2.0: من از این لنز برای گرفتن پرتره از یک اسب و صاحب آن استفاده می کنم. این لنز بوکه واقعا خوبی ایجاد می کند و یک لنز بسیار شارپ است.

لنز کانن ۷۰-۲۰۰ میلی متر f/2.8: این لنز، ابزار من برای تقریبا هر چیز دیگری است. به خصوص برای اسب های در حال حرکت یک لنز زوم انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به یک لنز پرایم (ثابت) به ارمغان می آورد.

دوربین کانن ۱DX: به عنوان یک حرفه ای، بدنه دوربین نیز به اندازه لنز مهم است. برای یک جلسه عکاسی از اسب شما به یک دوربین سریع، عملکرد نویز خوب (به خصوص هنگام عکاسی از سوژه های متحرک در آب و هوای بد) و البته، یک سنسور خوب برای به دست آوردن تصاویر با کیفیت بالا نیاز خواهید داشت.

نکته بسیار مهم : توجه داشته باشید که اگر شما مجبورید بین یک دوربین کراپ واقعا سریع و یک دوربین فول فرمت نه چندان سریع یکی را انتخاب کنید، من قطعا سنسور بهتر را به سرعت دوربین ترجیح می دهم. شما می توانید یاد بگیرید که چه هنگام دکمه شاتر را فشار دهید اما نمی توانید یک سنسور بد را در مقایسه با یک سنسور فول فرمت بهبود ببخشید.

 

پرش اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی دوم : آماده سازی مدل

توجه داشته باشید که آماده کردن یک اسب برای یک جلسه عکاسی به طور درست، کار بسیار مهمی است و به کمی اطلاعات در مورد نژادها و سبک های سواری نیاز دارد. تمام اطلاعاتی که می توانید در اینترنت در مورد نژاد خاص مدل خود پیدا کنید را بخوانید. از دانشنامه نژاد اسب کمک بگیرید. از صاحب اسب در مورد افسار معمول و روش های پرورش دادن سوال فرمایید.

همچنین فراموش نکنید که شستن یا نظافت بدن، یال و دم برای یک جلسه عکاسی ضروری است، مهم نیست نژاد آن چه باشد. فراموش نکنید افساری که می خواهید از آن استفاده کنید را تمیز کنید. اگر قصد دارید از اسب و صاحب آن عکس بگیرید از مدل انسانی خود (صاحب اسب) بخواهید که رنگ لباس هایش را با رنگ اسب تطبیق داده و ست کند.

 

تب طلایی اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی سوم : آماده سازی تنظیمات استودیو

جالب است بدانید هنگام عکاسی استودیویی از اسب ها بهتر است که استودیوی خود را به اصطبل ببرید، به جای این که یک اسب را به اتاق کوچک استودیو ببرید. در بیشتر موارد شما می توانید از سالن سواری، انبار علوفه یا چیزی مشابه آن استفاده نمایید.

در نظر داشته باشبد که شما به یک سیستم پس زمینه سیار (قابل حمل) و یک پتوی سیاه بزرگ (حداقل ۳ متر تا ۴ متر) نیاز خواهید داشت، هر چه بزرگتر باشد بهتر است. متاسفانه استفاده از کاغذ پس زمینه به دلیل رطوبت ناشی از شن و ماسه سالن سواری چندان آسان نیست.

همچنین شما قادر خواهید بود تقریبا از هر تنظیمات نورپردازی که از کار در استودیوهای معمولی با مدل های کوچکتر بلدید استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که سافت باکس های شما کمی بزرگتر باشند چرا که یک اسب بزرگتر از یک انسان یا یک سگ است  و ترتیب فضای کافی بین لامپ ها را بدهید. من در چیدمان های خودم معمولا مطمئن می شوم که اسب حداقل فضایی که در یک محفظه (اطاقک) اسب می گیرد را داشته باشد.

توصیه من این است که همیشه مراقب کابل ها باشید. من سعی می کنم کابل هایم را نزدیک به دیوارها قرار دهم، در این صورت خطر این که اسب به آنها گیر کند وجود ندارد. داشتن یک دستیار برای نگه داشتن لامپ های شما مفید است تا در صورتی که اسب سعی کرد فرار کند کسی بتواند وسایل فنی را جا به جا کرده و از سر راه بردارد.

حتما پیش  از شروع جلسه عکاسی به اسب کمی وقت بدهید تا با وضعیت جدید آشنا شود و به آن عادت کند. در اغلب موارد مدل های من تنها به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت نیاز دارند تا احساس راحتی کنند.

زیبایی سیاه اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی چهارم :لطفا توجه کنید!

ذکر این نکته ضروری ایست که کشش کلید گرفتن عکس های پرتره خوب از اسب هاست. سعی کنید کاری کنید که اسب گردن خود را کمی خم کند تا حیوان چالاک تر و ظریف تر به نظر برسد. ایجاد انحنا در زیبایی تصویر بسیار مهم است.  همچنین دستیار شما می تواند از درآوردن صدای خش خش کیسه ها، غذا، یک چتر، یک رفلکتور، یا صداهای گوشی هوشمند شما برای جلب توجه یک اسب استفاده کند، به همین سادگی!

حتما از قبل اطلاعاتی در مورد شخصیت و رفتار مدل خود جمع آوری کنید. برخی از اسب ها واقعا سرد هستند و نمی توان به راحتی با این چیزها آن ها را تحت تاثیر قرار داد، در حالی که برخی دیگر واقعا حساس بوده و به راحتی آشفته می شوند. معمولا هر چه کمتر بهتر (less is more). پس در نتیجه سعی کنید در حد امکان کمتر اسب را تحریک کنید به طور مثال از صدای بلند و مهیبی استفاده نکنید  که قطعا ممکن است مدل خود را بترسانید!

علاوه بر موارد بالا شما می بایست  به وضوح با صاحب اسب ارتباط برقرار کنید که دقیقا اسب را به کجا حرکت دهد تا در مقابل پس زمینه شما قرار بگیرد.

 

باسیلیو و اوونتیس اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی پنجم : آماده سازی یک مکان در فضای باز

این نکته را فراموش نکنید که آماده سازی ها برای جلسات عکاسی از اسب واقعا مهم هستند و مقدار زیادی از کار و فشار عصبی شما را کم می کنند.

همواره به یاد داشته باشید که  یک اسب یک سگ نیست. در اغلب موارد شما نمی توانید تنها آن را بر روی یک علفزار سبز قرار دهید و بعد به راحتی کاری کنید که با صدا زدن اسمش به سمت شما بتازد.

بدین ترتیب به همین سبب مراتع و علفزاها با فضاهای بی پایان محل عکاسی خوبی نیستند. در این مورد شما باید زیاد بدوید و برخی از بهترین حرکات را از دست خواهید داد. اما نگران نباشید، تقسیم یک میدان تمرین اسب دوانی تنها با ایجاد یک حصار جدید درست در وسط آن آسان تر از تلاش برای به دست آوردن فضای بیشتر در یک میدان تمرین واقعا کوچک است.

همچنین در نظر داشته باشید که محل عکس شما باید برای استفاده از فاصله کانونی ۲۰۰ میلی متر به اندازه کافی بزرگ باشد، اما نه آنقدر بزرگ که مجبور باشید در تصویر خود به دنبال اسب بگردید. مطمئن شوید که یک پس زمینه خوب بدون عناصر حواس پرتکن مانند خانه ها یا تیرهای برق انتخاب می کنید، و فضای کافی بین پس زمینه و مدل قرار دهید. این کار جدایی اسب از پس زمینه را تضمین خواهد کرد.

نکته ی دیگر اینکه اگر یک حصار جدید برای تقسیم محل ایجاد کردید، قبل از اینکه اجازه دهید اسب آزادانه بدود، اجازه دهید با این آیتم جدید آشنا شود.

اولین روز بهار اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

اسم من تندر است اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی ششم :هدایت اسب

شاید دوست داشته باشید بدانید که زمانیکه همه چیز برای گرفتن عکس های اکشن شما آماده شد، تنها باید به مدل خود بگویید که به کجا بدود. اسب ها حیواناتی اجتماعی هستند. آنها احتمالا سعی می کنند به گله خود برگردند. اگر اسب هایی در طرف دیگر حصار وجود دارند، می توانید از آن به عنوان نقطه ورود خود استفاده کنید  البته در صورتی که مدل شما به شدت تحت تاثیر دوستان اسب خود قرار گیرد .

شما می بایست فقط فقط از صاحب اسب بخواهید تا آن را به بهترین موقعیت شروع از جایی که کمی فضا برای دویدن به سمت «نقطه ورود» دارد، بیاورد. دو تا سه دستیار می توانند به هدایت اسب در مسیرش کمک کنند. اگر این روش کارساز نبود، خروجی میدان تمرین را به عنوان یک نقطه ورود امتحان کنید.

حتما بهتر است مطمئن شوید که مدل شما مسیر های دایره ای بی پایانی را در انتهای میدان تمرین که در آن نمی توانید عکس های خوب بگیرید، نخواهد دوید. همیشه بهتر است که اسب را در یک نقطه متوقف کنید، او را آرام کنید، و به نقطه شروع برگردانید. به این ترتیب، انرژی خود را خیلی سریع از دست نخواهد داد.

نکته ی هفتم : یادگیری مراحل

در ادامه باید بگوییم که اگر شما با ثبت مرحله مناسب یورتمه یا چهار نعل مشکل دارید، زمان واکنش مناسب را با کمک ویدئو های یوتیوب از دویدن اسب ها به چشمان خود بیاموزید. هر جایی که فکر می کنید باید دکمه شاتر را فشار دهید، ویدئو را متوقف (pause) کنید. این تمرین به شما کمک خواهد کرد هنگام عکاسی از اسب، در حال یورتمه یا چهار نعل رفتن، دکمه شاتر را زمان مناسبی فشار دهید و با مجموعه ای از عکس های ناموفق باز نگردید.

گردباد اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی هشتم :موقعیت عکاس

تتوجه داشته باشید که در بیشتر موارد، یک عکس با زاویه کم مناسب ترین نقطه دید می باشد.

و این یعنی این که: بر روی زانوی خود بنشینید. نتیجه تاثیر گذار تری به دست خواهید آورد.

و علاوه بر این: همیشه سعی کنید از یک فاصله کانونی تا حد ممکن طولانی استفاده نمایید.

باید بگویم زمانیکه  من در حال عکاسی در فضای باز هستم، همیشه از دیافراگم f/2.8 (یا f/2.0) استفاده می کنم تا به بهترین جدایی از پس زمینه برسم (پس زمینه را تار کنم تا از سوژه متمایز شود). در استودیو من سعی می کنم با استفاده از یک دیافراگم حدود f/11 عمق میدان بیشتری به دست بیآورم.

حتی در زمانی که مکان شما کاملا آماده شده است،همیشه انعطاف پذیر باشید! این یک حیوان است و وقتی اسب شما راه دیگری را انتخاب می کند این شما هستید که باید موقعیت خود را بهبود بخشید.

در اعماق جنگل اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

رقص زمستانی اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

نکته ی نهم : صبر

توجه داشته باشید که این ساده ترین و موثرترین توصیه ای است که من می توانم به شما بکنم. همیشه با مدل حیوانی خود صبور باشید. از نزدیک مراقب باشید و در مورد مدل خود بیشتر یاد بگیرید تا وقتی که یک ژست ارائه می دهد بتوانید خود به خود (به طور ناخودآگاه) واکنش نشان دهید.

نکته ی دهم : روتوش

همانطوریکه ممکن استت بدانید با آماده سازی درست یک جلسه عکاسی خوب، شما مجبور به کار روتوش بیش از حد نخواهید بود. من از لایت روم و فتوشاپ برای به دست آوردن نوردهی (exposure)، کنتراست (contrast)، اشباع (saturation) و رنگ ها در یک سطح خوب استفاده می کنم. در فتوشاپ، من افسارها و تسمه ها (اگر بخواهم آنها را حذف کنم) و حصار ها را روتوش می کنم.

و در پایان باید بگویم هیچوقت افسار اسبی که در موقعیت نشان داده شده در تصویر شما واقعا احساس می شود را حذف نکنید نظیر افسار یا چیزی از زین وقتی که یک سوار بر پشت اسب قرار دارد !

موزارت ۲ اثر ویبکه هاس در ۵۰۰px.com

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X