حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش تنظیمات دوربین آیفون برای عکاسی خوب

شکی نیست که دوربین آیفون اینقدر خوب و با کیفیت هستند که برای اکثر آدمها جایگزین دوربین های دمِ دستی و غیرحرفه ای بشود. آیفون توانسته با یک سنسور بزرگ، دیافراگم عالی، فیلتر مادون قرمز و البته مجموعه ی بزرگی از برنامه ها که می توانید با کمک آنها عکس های روشن و زیبایی بگیرید،  بار زیادی از روی دوش علاقه مندان به عکاسی بردارد. اما همچنان نمی تواند جانشین یک چشمِ آموزش دیده یا قلبِ حساسِ انسان بشود. در مقاله پیش رو تنطیمات عکاسی آیفون را با هم  مرور میکنیم تا نتایج عکاسی شما بهتر از پیش شود.

در ابتدا باید بگوییم دوربین آیفون تنظیمات و امکانات کاربردی زیادی را داراست ولی ممکن است پیدا کردن برخی از آن‌ها مشکل باشد. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین امکانات و تنظیمات دوربین آیفون را با هم بررسی نماییم و بیاموزیم چگونه از آن‌ها برای گرفتن عکس‌های زیباتر بهره بگیریم.

-learning-blog 2018 10 18 12 56 30 - آموزش تنظیمات دوربین آیفون برای عکاسی خوب

 

۱. فلش (Flash)

گفتنیست اگر گوشی خود را به‌صورت افقی بگیرید در سمت پایین و چپ صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون آیکن کوچکی شبیه به یک صاعقه مشاهد می‌شود. این آیکن برای کنترل وضعیت فلش دوربین به کار می‌رود. روی این آیکن ضربه وارد کنید تا سه حالت مختلف خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیارتان قرار بگیرد. در حالت خودکار، دوربین بر اساس نورسنجی محیط هر زمان که تشخیص دهد استفاده از فلش ضروری می باشد به‌صورت خودکار آن را فعال می‌ نماید.

توجه داشته باشید که در مجموع  توصیه می‌شود فلش را همواره در حالت خاموش نگه‌ دارید و تا جای ممکن از منابع نور طبیعی و مصنوعی دیگر برای عکاسی استفاده نمایید. استفاده از فلش تنها در اتاق‌های کم‌نور کوچک که نیاز به نور کمی برای روشن شدن دارند ممکن می باشد کارآمد باشد. از فلش در فضاهای خارجی یا سالن‌های بزرگ استفاده نکنید؛ نور فلش در این شرایط احتمالا عکس شما را خراب خواهد کرد ولی طبیعتا هیچ کمکی به روشن شدن آسمان تیره‌ی شب نمی‌کند.

۲. فوکوس و میزان نوردهی (Focus & Exposure)

شایان ذکر است کادر زردرنگی که در مرکز صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون مشاهده می‌شود برای تنظیم فوکوس و نوردهی به کار می‌رود. در صورت تمایل قادر می باشید محل فوکوس و نورسنجی دوربین را خودتان تعیین نمایید. سوژه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید و روی صفحه‌نمایش روی آن ضربه وارد کنید. کادر زردرنگی به نشانه‌ی فوکوس کردن دوربین روی سوژه به نمایش در خواهد آمد. اگر انگشت خود را چند لحظه روی آن محل نگه‌دارید فوکوس و نورسنجی قفل خواهد شد. در این حالت کادر زردرنگی با متن AE/AF LOCK در بالای صفحه مشاهده می‌شود و حتی اگر کادر دوربین را تغییر دهید تنظیمات فوکوس و نوردهی هیچ تغییری نخواهند کرد. برای خارج شدن از این حالت کافی می باشد که روی محل دیگری از صفحه‌نمایش یک بار ضربه وارد کنید.

فراموش نکنید که  در کنار کادر مربع زردرنگ فوکوس آیکن دیگری شبیه به یک خورشید کوچک هم مشاهده می‌شود. با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین روی صفحه‌نمایش می‌توانید این آیکن را جابجا کرده و میزان نوردهی (روشنی و تیرگی) عکس را تنظیم نمایید.

۳. حالت HDR

باید ذکر کنیم که درست بالای آیکن صاعقه یا همان تنظیم فلش، آیکنی برای تنظیم حالت HDR قرار دارد. حروف HDR مخفف شده‌ی عبارت High Dynamic Range می باشند که به معنی «دامنه‌ی پویای گسترده» است. دامنه‌ی پویای گسترده به شرایطی اشاره دارد که در آن اختلاف شدت نور میان بخش‌های روشن و تیره زیاد می باشد؛ برای نمونه وقتی‌که در یک کادر واحد هم بخش‌هایی با نور شدید آفتاب و هم سایه‌هایی عمیق وجود داشته باشد. در این وضعیت به طور ممول امکان ثبت جزییات تمام بخش‌های تیره و روشن در عکس‌های عادی وجود ندارد. زمانیکه حالت HDR دوربین فعال باشد در واقع هر عکس سه بار و با سه تنظیم نوردهی متفاوت ثبت شده و سپس این عکس‌ها برای رسیدن به یک عکس واحد با نوردهی مناسب در تمام بخش‌ها با هم ترکیب می‌گردند. البته کل این اتفاقات به‌صورت خودکار انجام می‌گردد و شما متوجه هیچ‌کدام از آن‌ها نخواهید شد.

جالب است بدانید  درست مشابه تنظیم فلش، با ضربه زدن روی آیکن HDR سه حالت خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در اینجا هم اگر حالت خودکار را انتخاب نمایید، دوربین آیفون با توجه به شرایط نوری صحنه‌ی عکاسی، هرگاه که لازم باشد به‌صورت خودکار حالت HDR را فعال خواهد نمود. پیشنهاد ما این می باشد HDR را همیشه روی حالت خودکار قرار دهید. اگر در اپلیکیشن تنظیمات آیفون به انتهای بخش Photos & Camera رفته و گزینه‌ی Keep Normal Photo را روشن کنید، دوربین آیفون علاوه بر عکس HDR، نسخه‌ی عادی یا غیر HDR را هم حفظ خواهد کرد. بدین صورت حتی اگر از عکس HDR راضی نباشید همچنان عکس عادی را در اختیار خواهید داشت.

در ادامه باید بگوییم عکس بالا مقایسه‌ای می باشد که حالت HDR را با حالت عادی مقایسه می‌نماید. همان‌طور که مشاهده می کنید در عکس HDR هم بخش‌های روشن و هم بخش‌های تیره به‌خوبی نوردهی شده‌اند و جزئیات تمام بخش‌ها حفظ شده می باشد. حالت HDR، ابزار فوق‌العاده کارآمدی می باشد، ولی ازآنجاکه هنگام استفاده از آن در واقع به‌جای یک عکس، سه عکس ثبت می کنید، لرزیدن دوربین یا حرکت شدید سوژه می‌تواند عکس نهایی را دچار اشکال کند. بنابراین بهتر است برای استفاده از این حالت دوربین را تا جای ممکن ثابت نگه‌دارید یا از سه‌پایه استفاده نمایید.

۴. قابلیت Live Photos

در آیفون ۶s و مدل‌های جدیدتر، درست بالای آیکن HDR به آیکنی شبیه به چند دایره‌ی تودرتو می‌رسیم که با ضربه زدن روی آن قادر هستید روشن یا خاموش بودن قابلیت Live Photos را کنترل کنید. اگر این آیکن به رنگ زرد باشد قابلیت Live Photos روشن می باشد. در این وضعیت دوربین آیفون علاوه بر عکس ثابت معمولی، ۱٫۵ ثانیه قبل و ۱٫۵ ثانیه بعد از لحظه‌ی عکس‌برداری را هم در قالب یک فیلم کوتاه ذخیره می‌نماید. برای دیدن نتیجه‌ی Live Photos روی آیفون ۶s و ۶s Plus باید از ۳D Touch استفاده کنید. این توانایی از منظر عکاسی جدی کاربردی چندان زیادی ندارد ولی از منظر ثبت خاطرات می‌تواند بسیار جذاب باشد.

فراموش نکنید که عکس‌هایی که با توانایی Live Photos‌ ثبت شده‌اند را می‌توانید از طریق سرویس‌های خود اپل نظیر iMessage و AirDrop به‌طور کامل (با حفظ ویدیو) برای سایر گجت‌های اپل نظیر آیپد، مک‌بوک و حتی آیفون‌های قدیمی‌تر ارسال نمایید. بعضی از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک عکس مانند فیسبوک و گوگل فوتوز هم پشتیبانی از عکس‌های Live را آغاز کرده‌اند. در گجت‌هایی که از ۳D Touch پشتیبانی نمی‌کنند باید از روش‌های دیگری نظر نگه‌داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش یا زدن یک آیکن مخصوص برای دیدن عکس‌های Live استفاده نمایید. در نهایت نکته‌ی خوب در مورد توانایی Live Photos‌ این است که همیشه می‌توانید عکس اصلی را در قالب یک عکس ثابت معمولی ویرایش و روی هر سرویسی که علاقه دارید منتشر نمایید. همچنین برخی اپلیکیشن‌ها از جمله گوگل فوتوز امکان تبدیل عکس‌های Live به تصاویر متحرک GIF را فراهم کرده‌اند.

۵. زمان‌سنج (Timer)

در اینجا بعد از HDR و Live Photos به آیکن مربوط به توانایی زمان‌سنج می‌ پردازیم. این توانایی اجازه می‌دهد عکس ۳ یا ۱۰ ثانیه پس از زدن دکمه‌ی شاتر گرفته شود. برای استفاده از تایمر کافی می باشد پیش از گرفتن عکس روی آیکن شبیه به ساعت ضربه بزنید و سپس زمان مورد نظر خود را از بین دو گزینه‌ی ۳s یا ۱۰s انتخاب کنید. حال کافی می باشد کادر دوربین را تنظیم نموده و دکمه‌ی شاتر را بزنید. دوربین پس از اتمام زمان تعیین‌شده ۱۰ عکس سریع با توانایی Burst ثبت میکند تا بتوانید بعدا بهترین فریم را از بین آن‌ها انتخاب نمایید.

معمولا تصور بر این می باشد که توانایی تایمر دوربین‌های عکاسی به درد زمانی می‌خورد که دوربین را روی سه‌پایه تنظیم کرده و قصد دارید از خودتان عکس بگیرید. ولی تایمر علاوه بر این کارایی‌های دیگری هم دارد. برای مثال در شرایط نور کم که سرعت شاتر دوربین پایین است، این امکان وجود دارد که عکس حتی بر اثر لرزش جزئی دست هنگام زدن شاتر هم تار گردد. در این شرایط قادر هستید با استفاده از تایمر از ثابت بودن دوربین در لحظه‌ی گرفتن عکس اطمینان حاصل نمایید. در نتیجه هنگام عکاسی در شب حتی با وجود استفاده از سه‌پایه هم توصیه می‌شود حتما از تایمر استفاده نمایید.

۶. سوییچ بین دوربین اصلی و سلفی

همان‌طور که اطلاع دارید آیفون هم مانند اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی به دو دوربین مجهز شده می باشد. دوربین پشتی آیفون لنز و سنسور بسیار خوبی داراست ولی گرفتن عکس‌های سلفی با استفاده از آن کار سختی است. بنابراین احتمالا ترجیح می‌دهید برای گرفتن عکس‌های سلفی از دوربین جلویی استفاده نمایید که اجازه می‌دهد کادر عکس را به‌راحتی کنترل کنید. برای رفت‌ وب رگشت بین دو دوربین آیفون کافی می باشد روی آخرین آیکن که شبیه به یک دوربین عکاسی است ضربه وارد کنید.

۷. فیلترها

علاوه بر اینها اپلیکیشن دوربین آیفون به تعدادی فیلتر هم مجهز شده می باشد. در حالت افقی آیکن دسترسی به این فیلترها که به شکل سه دایره‌ی متداخل است در سمت راست بالای صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد. این فیلترها به‌صورت زنده یا لایو عمل می‌نمایند.در نتیجه وقتی روی آیکن فیلترها ضربه وارد کنید پیش‌ نمایشی از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد  که کمک می‌کند تشخیص دهید عکس نهایی چه ظاهری خواهد داشت. البته نیازی نمی باشد لزوما هنگام عکاسی از این فیلترها استفاده نماییید، چراکه امکان اضافه کردن آن‌ها به عکس پس از عکاسی هم وجود دارد.

در مجموع ۸ فیلتر مختلف شامل ۳ فیلتر سیاه‌وسفید و ۵ فیلتر رنگی برای انتخاب وجود دارد. از کادر مرکزی هم که با عنوان None مشخص‌ شده که می‌توانید برای خاموش کردن فیلترها و برگشت به حالت عادی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که اگر فیلتری فعال باشد علاوه بر تاثیر زنده‌ی آن روی نمایاب آیکن فیلترها هم به‌صورت رنگی درآمده و به شما اطلاع می‌دهد که فیلتری در حال حاضر فعال می باشد.

۸. خطوط راهنما (Grid Lines)

خطوط راهنما ابزارهایی بسیار کارآمد می باشند که می‌توانند در مواردی نظیر تراز کردن صحیح خط افق، استفاده از ترکیب‌بندی کلاسیک بر اساس قانون یک‌سوم و استفاده از ترکیب‌بندی متقارن به عکاس کمک کنند. برای روشن و خاموش کردن نمایش خطوط راهنما در نمایاب دوربین می‌توانید از گزینه‌ی Grid در بخش Photos & Camera اپلیکیشن تنظیمات آیفون استفاده نمایید.

۹. حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری (Photo, Square, Pano, Video, Slo-Mo, Time Lapse)

در ادامه توجه داشته باشید که اپلیکیشن دوربین آیفون مجموعا شش حالت مختلف دارد که سه حالت آن برای عکاسی در نظر گرفته شده می باشد. در حالت عمودی نام این حالت‌ها را می‌توانید در پایین نمایاب و درست بالای دکمه شاتر دوربین ببینید. برای تغییر بین حالت‌های مختلف کافی است انگشت خود را روی هر جایی از نمایاب به سمت چپ یا راست بکشید. سه گزینه‌ی سمت راست یعنی Photo، Square و Pano حالت‌های مختلف عکاسی می باشند.

باید بگوییم حالت Photo‌ که احتمالا پرکاربردترین گزینه است اجازه می‌دهد عکسی با کادر کلاسیک مستطیلی در حالت افقی یا عمودی بگیرید. پس از عکاسی این امکان را خواهید داشت که کادر عکس را برش زده و شکل و اندازه‌ی آن را تغییر دهید. حالت Square همان‌طور که از نامش پیداست اجازه می‌دهد به‌سرعت عکسی با کادر مربع بگیرید که برای انتشار روی سرویس‌هایی نظیر اینستاگرام مناسب می باشد. البته همان‌طور که می‌دانید امکان انتشار عکس‌هایی با کادر مستطیلی هم روی اینستاگرام وجود دارد. حالت Pano‌ که مخفف شده‌ی Panorama می باشد برای گرفتن عکس‌های عریض پانوراما در نظر گرفته شده. در این حالت دوربین به‌صورت خودکار چندین عکس را به هم متصل می‌کند تا به یک عکس با نمای بسیار گسترده برسد. این توانایی کاربردهای زیادی دارد ولی به‌طور خاص قارد هستید از آن برای گرفتن عکس از مناظر وسیعی استفاده نمایید که امکان گنجاندن آن‌ها در قاب یک عکس عادی وجود ندارد.

شما زمانیکه   حالت Pano را انتخاب می‌ نمایید فلشی سفیدرنگ به سمت راست روی صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد برای گرفتن عکس باید دوربین را از چپ به راست بچرخانید. اگر ترجیح می‌دهید عکس را با حرکت از سمت راست به چپ بگیرید کافی است روی این فلش ضربه بزنید تا موقعیت آن معکوس شود. برای شروع عکاسی روی دکمه‌ی شاتر (دایره‌ی سفید پایین صفحه) ضربه بزنید و دوربین را به آهستگی در جهتی که انتخاب کرده بودید بچرخانید. تلاش نمایید تا جای ممکن حرکت دوربین یکنواخت و ثابت باشد. زمانی که به انتهای صحنه رسیدید مجددا روی دکمه‌ی شاتر ضربه بزنید. عکس نهایی شامل تمام چیزهایی خواهد بود که دوربین مشاهده کرده است. اگر در هنگام چرخاندن دوربین حرکت شما ثابت و یکنواخت نباشد ممکن است اعوجاج‌هایی در تصویر نهایی ایجاد گردد.

همچنین در بین حالت‌های مختلف دوربین آیفون، سه گزینه‌ای که در سمت چپ قرار دارند مربوط به ساخت انواع مختلف ویدیوها می‌گردند. این گزینه‌ها Video، Slo-Mo و Time Lapse نام دارند. رزولوشن و سرعت ضبط (FPS) ویدیوها را می‌توانید با مراجعه به بخش Photos & Camera‌ در اپلیکیشن تنظیمات آیفون تغییر دهید. حالت Video پرکاربردترین حالت ضبط ویدیو است و اجازه می‌دهد از هر رخدادی که علاقه دارید به‌صورت عادی فیلمبرداری نمایید. از لحاظ نظری هیچ محدودیتی برای مدت‌زمان ویدیوها وجود ندارد ولی در عمل میزان حافظه‌ی خالی آیفون محدودیت زمان ویدیو را تعیین می‌نماید.

و اما حالت Slo-Mo که نام خود را از فیلمبرداری اسلوموشن گرفته می‌تواند با سرعتی تا ۸ برابر حالت عادی فیلم بگیرد. زمانی که این ویدیوها با سرعت عادی پخش می‌گردند ویدیوهای اسلوموشن دراماتیکی پدید می‌آید. فیلمبرداری اسلومو به‌ویژه برای ضبط حرکات سریع نظیر صحنه‌های ورزشی مناسب می باشد. آخرین گزینه که تایم لپس نام دارد برای نشان دادن پروسه‌های طولانی در عرض چند ثانیه به کار می‌رود. قطعا نمونه‌هایی از این نوع فیلمبرداری را در مستندهای تلویزیونی مشاهده کرده اید. نمونه‌ی کلاسیک این نوع ویدیوها شکفتن و پژمرده شدن یک گل را در عرض ۴ تا ۵ ثانیه تصویر می‌کند. برای ثبت این نوع ویدیو باید دوربین را در محلی ثابت کنید و سپس دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

۱۰. عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) و استفاده از هندزفری

کمپانی اپل از آیفون ۵s به بعد علاوه بر فیلمبرداری اسلوموشن حالتی به نام Burst Mode را هم برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک به دوربین آیفون اضافه کرده می باشد. برای استفاده از این حالت کافی است انگشت خود را روی دکمه‌ی شاتر نگه‌دارید تا دوربین شروع به گرفتن عکس‌هایی پیاپی با سرعت بسیار بالا کند. هم‌زمان با ثبت عکس‌ها شمارشگری روی صفحه تعداد عکس‌های گرفته‌شده را نمایش خواهد داد. با استفاده از این حالت قادر هستید شانس خود را برای ثبت سوژه در بهترین حالت ممکن بالا ببرید. پس از عکاسی قادر خواهید بود تمام عکس‌ها را در اپلیکیشن Photos بررسی کرده، بهترین آن‌ها را برگزیده و مابقی را حذف نمایید.

شما اگر پیش‌ازاین با مقالات مدرسه عکاسی موبایل همراه بوده‌اید حتما اینرا می‌دانید که آیفون اجازه می‌دهد از هندزفری ایرپاد استاندارد اپل به‌عنوان شاتر ریموت دوربین (دکلانشور) استفاده نمایید. در واقع زمانی که در اپلیکیشن دوربین می باشید قادر هستید از کلید افزایش صدای خود آیفون به‌عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده نمایید و به همین صورت با اتصال هندزفری هم کلید افزایش صدای هندزفری می‌تواند نقش کلید شاتر را بازی کند. استفاده از هندزفری به‌ویژه هنگام عکاسی در شب و محیط‌های کم‌نور می‌تواند با حذف لرزش دست به گرفتن عکس‌های بهتر کمک نماید. نکته‌ای که در اینجا باید خاطر نشان کنیم این است که امکان ثبت عکس‌های پی‌درپی یا Burst هم با استفاده از هندزفری وجود دارد. تنها کافی است کلید افزایش صدای هندزفری را چند نگه‌دارید تا عکاسی پی‌درپی آغاز گردد.

جمع‌بندی: تنظیمات دوربین آیفون

در پایان باید بگوییم  دوربین آیفون می‌تواند در عین سادگی ابزاری بسیار پیچیده باشد. تنظیمات و نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد تنها آغاز راه می باشد. پس از این‌که استفاده از این تنظیمات را به‌خوبی یاد گرفتید احتمالا باید به سراغ استفاده از ابزارهای ویرایشی آیفون بروید. شاید هم ترجیح بدهید از اپلیکیشن‌های عکاسی و اپلیکیشن‌های ویرایش عکس متنوعی که برای iOS تولید شده برای دسترسی به گزینه‌هایی حرفه‌ای‌تر  استفاده نمایید.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X