حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش تکنیک نوردهی چندگانه

میخواهیم تکنیکی را به شما آموزش بدهیم که بدون فتوشاپ نیز ممکن شود. باید بگوییم که نوردهی چندگانه یا مولتیپل اکسپوژر تکنیک ترکیب دو یا چند نوردهی در یک عکس است. حقیقت این است که این تکنیک بسیار قدیمی است اما به تازگی در دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده است. چه کسی به فتوشاپ نیاز دارد! اگر دوربین شما یک گزینه «نوردهی چندگانه – Multiple Exposure» داشته باشد، خلاقیت در زمینه پرتره هایتان از همیشه راحت تر است. در مطلب امروز لنزک سه تکنیک سریع، که می توانید برای ایجاد نوردهی های چندگانه با دوربین از آنها استفاده کنید را، به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

پرتره های خود را جذاب تر کنید و یاد بگیرید با یکی از جلوه های عکس جالب: نوردهی چندگانه، دوتایی ببینید.

نوردهی دوگانه، لایه بندی موثر یک عکس بر روی عکس دیگر، تکنیکی است که واقعا مناسب پرتره هاست، و اگرچه این افکت اغلب در فتوشاپ ایجاد می شود، ایجاد آن در داخل دوربین با DSLR شما به همان اندازه آسان، و بسیار جالب تر است.

در این راهنما ما به دو گزینه مختلفی که شما می توانید برای ایجاد یک نوردهی دوگانه در منوی دوربین خود از آن استفاده کنید، و نیز چگونگی یک گام جلو بردن افکت برای به دست آوردن پرتره ای با افکت برش و نور زیاد، نگاهی خواهیم انداخت.

چک کنید که آیا DSLR شما یک گزینه با نام «Multiple Exposure» به معنی نوردهی چندگانه در منوی Shooting (عکسبرداری) یا یک گزینه «Image Overlay» (روی هم قرار دادن تصاویر) در منوی Retouch (روتوش) به شما ارائه می دهد. در صورتی که این گزینه ها موجود هستند، شما آماده پیش رفتن هستید.

ما از مدل خود سَم در باغ های زیبای Kliver Court در سامرست عکس گرفتیم، و با ترکیب یک پرتره کلاسیک با بافت های طبیعی یک افکت رویایی ایجاد کردیم. در ادامه به شما نشان می دهیم که چطور این کار را انجام دادیم…

چگونه نوردهی چندگانه را در دوربین خود تنظیم کنید:

مد نوردهی چندگانه

 

اگر دوربین شما نوردهی چندگانه دارد کار شما بسیار راحت اشت. دوربین خود را بر روی مُد نوردهی دستی (M) قرار دهید، Multiple Exposure را در منوی Shooting انتخاب کرده و سپس “۲ shots” (دو عکس) را انتخاب کنید. Auto Gain را انتخاب کنید، که به دوربین شما اجازه خواهد داد تا خودش از نوردهی هر عکس میانگین بگیرد، به طوری که وقتی با هم ترکیب می شوند با هم سازگار باشند. روی ON کلیک کنید. شما می توانید هر دو سوژه ای که دوست دارید را لایه بندی کنید، البته تا وقتیکه به طور پی در پی عکاسی کنید.

Image Overlay

 

Image Overlay (روی هم قرار دادن تصاویر) به شما اجازه می دهد تا با دوربین نوردهی های دوگانه ایجاد کنید، اما شما را محدود به تصاویر متوالی نمی کند. مطمئن شوید که با فرمت RAW عکاسی می کنید. وقتی که چند عکس گرفتید، Image Overlay را در منوی Retouch پیدا کنید، دو عکس را انتخاب کنید و روشنایی نسبی آنها را برای نوردهی دوگانه خود تنظیم کنید. تصویر جدید خود را به عنوان یک فایل جدا ذخیره کنید.

بدون گزینه Auto Gain

 

حال می خواهیم پا را در این تکنیک فراتر گذاشته و یک پرتره نیم رخ بافت دار بگیریم. دوباره Multiple Exposure را در منوی Shooting انتخاب کنید، اما Auto Gain را خاموش بگذارید. شما باید پرتره خود را کمتر از حد لزوم نوردهی کنید و برای به دست آوردن یک پس زمینه روشن در مقابل آسمان عکس بگیرید. سپس، عکس دیگری از یک بافت، که باز هم کمتر از حد لزوم نوردهی شده است، بگیرید. وقتی این دو عکس با هم ترکیب شوند، نیمرخ مدل شما یک کادر برای عکس بافت دار شما ایجاد خواهد کرد.

نکته سریع

برای تاثیر بیشتر، تبدیل عکس سر مدل به سیاه و سفید را امتحان کنید. این کار حس و حالی گرفته تر را ایجاد می کند.

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X