حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش ثبت تصویر های انتزاعی

تعریف عکاسی انتزاعی به هیچ وجه تعریف ساده ای نیست. نهایتا بدین شکل مطرح شده است که رسیدن به یک تعریف واحد از عکاسی انتزاعی یا آبستره (Abstract photography)، به دلیل ماهیت انتزاعی آن، ساده نیست. عده فراوانی در مورد این مسئله از دیدگاه خاص خود نوشته اند و این مقاله تلاش من برای معرفی چارچوب عکاسی انتزاعی خودم است. این چارچوب نه غلط است و نه درست، حتی چاچوبی است که شما امکان دارد بخواهید آن را در کار، روند فکری، و انگیزه های خلاق خود به کار ببرید. در این نوشته لنزک شما عزیزان با معنی انتزاعی بیشتر آشنا شده و روش هایی برای عکاسی انتزاعی خواهید آموخت.

 

انتزاع (abstraction) چیست؟

در یک تعریف کلی انتزاع، اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، فرآیندی است که به وسیله آن عده ای از معلومات به دقت حذف شده و بخش هایی باقی می مانند که بر رابطه «شیء – تصویر» تاکید فراوانی ندارند. برای نمونه، یک ورقه کاغذ و یک قلم بردارید، دست خود را با انگشتان کمی از هم جدا روی کاغذ قرار دهید و برنامه دست خود را بکشید.

خب تا به اینجای کار شما اکنون معلومات برنامه، یعنی شکل دست خود، بدون بافت پوست، رنگ، عمق، فرم و غیره را دارید. این برنامه هیچ اثر انگشتی ندارد! انتزاع اگر بخواهیم جمع بندی کنیم اینگونه رفتار می کند، ما کمی از معلومات را رها یا حذف می کنیم و قسمت هایی که می خواهیم در عکس بگنجانیم را نگه می داریم. طرحی که شما کشیده اید «تنها یک دست» است نه لزوما دست شما، که رابطه بین سوژه و تصویر کشیده شده را در هم می شکند (از بین می برد).

همچنین باید گفت فرضیه های انتزاعی، کلی تر از مدلهای خاص خود هستند. برای نمونه، غذا انتزاعی تر از میوه است، بعد از آن «سیب» می آید، و حتی توانایی این را دارد به «یک سیب سبز» واضح تر شود، و از «انتزاعی» به سمت «حقیقی» برود.

با اینحال امکان دارد بگویید، این برنامه به عنوان یک دست قابل تشخیص است. این چگونه توانایی این را دارد یک تصویر انتزاعی باشد؟ من این را به عنوان یک تله می بینم، تصویر ها انتزاعی هستند نه به خاطر این که غیر قابل تشخیص اند، حتی به این دلیل که عمدتا در مورد شیء نیستند و در مورد دیگر خصوصیت های گرافیکی مانند خط، بافت، رنگ، شکل، الگو، ریتم، و غیره هستند.

 

راه هایی برای عکاسی انتزاعی

میخواهیم یک حقیقت را در ابتدای کار به شما بگوییم. اجازه دهید بگویم که تمام تصویر ها تا حدی انتزاعی هستند! هر لحظه که شما یک تصویر می گیرید، دوربین خود را به سمت یک جهان سه بعدی گرفته و یک تصویر دو بُعدی تخت می گیرید. شما یک بُعد را از دست می دهید. این یک لایه از انتزاع است به توجه به این که ما به این مبدل عادت کرده ایم.

غیر از این، شما امکان دارد یک تصویر رنگی بگیرید و آن را به سیاه و سفید مبدل کنید، و معلومات رنگ را از دست بدهید. این لایه دیگری از انتزاع است. با اینحال معنای مورد نظر عکاسی انتزاعی فراتر از انتزاع های ساده ذکر شده در بالاست.

انتزاع با جداسازی (ایزوله کردن)، یا حذف

لحظه نگاه کردن به یک شیء، امکان دارد امکان گرفتن یک تصویر انتزاعی را تشخیص دهید، چون عده ای از بخش های آن امکان دارد خطوط، بافت، رنگ، شکل، یا فرم قوی، جدا از خود شیء داشته باشند. با کادربندی دقیق در لحظه تصویر گرفتن، یا با کراپ کردن دقیق در پس پردازش قادر اید قسمتی را که مورد توجه شماست، جدا کنید.

تصویر بالا یکی از آن انتزاع هایی است که در آن شیء اصلی، هر چیزی که امکان دارد باشد، پشت سر گذاشته شده (رها شده) و تنها دو خط قوی با لبه های تیز و بافت و درخشندگی سطح جالب آن باقی مانده است. این دیگر عکسی «از یک چیز واحد» نیست حتی یک شیء در داخل و از خودِ آن، جدا از شیء اصلی است، که به طرز کامل متکی بر محتوای خطوط، اَشکال، الگوها، بافت، رنگ، ریتم، و ساختار آن است.

انتزاع با گسترش فاصله

همانطور که ما از یک شیء دور می شویم، به تدریج معلومات آن را از دست می دهیم. این مسئله امکان دارد به ویژه در فواصل زیاد مانند عکاسی هوایی که در آن همانطور که بالا می رویم دید (نما) کوچک می شود، قابل توجه باشد.

به تصویر بالا خوب نگاه کنید. تصویر بالا یکی از تصویر های سری فرار از زمین مادون قرمز من است. من این تصویر ها را از پنجره هواپیما با بهره برداری از یک دوربین اصلاح شده برای حساسیت به مادون قرمز گرفتم. جزئیات بافت مانند شامل تپه های بزرگ، کوه ها، و دره هاست. ولی باید گفت، همه چیز کوچک به نظر می رسد، شبیه به بافت پوست که بزرگنمای شده باشد. با این وجود، پوشش برف گسترده نیز با پنهان کردن جزئیات اضافی، به روند انتزاع کمک کرده است.

انتزاع با کاهش فاصله

همانطور که ما به طرز فزاینده به عده ای از سوژه ها نزدیک می شویم، جزئیاتی که در فاصله دید عادی قابل دیدن نبود امکان دارد به عنوان یک تصویر انتزاعی جدا از شیء عکاسی شده پدیدار شوند. در این تصویر، خطوط قوی ای می بینیم که به نظر می رسد از یک قوس ساطع می شوند و لبه های سیاه را سوراخ می کنند. رنگ نارنجی تک رنگ قوی حتی بیشتر بر انتزاع تاکید می کند.

انتزاع با حرکت

یک روش برای کاهش معلومات، و با این وجود ایجاد یک تصویر انتزاعی (آبستره – Abstract) با بهره برداری از حرکت است. این حرکت توانایی این را دارد حرکت سوژه، حرکت عکاس، حرکت دوربین، یا ترکیبی از آنها باشد. شما امکان دارد با حرکت دادن دوربین به سمت بالا در لحظه عکاسی از یک دسته درخت تست کرده باشید. با اینکه این کار امکان دارد کمی از معلومات را حذف کند، با اینحال هنوز هم درختان را به عنوان عنصر های غالب، با این وجود به روش امپرسیونیستی تر حفظ کند. من دارم در مورد حرکتی صحبت می کنم که معلومات را به طرز عمده از بین برده، و تنها کمی رنگ، الگو، و خط به جای می گذارد.

تصویر بالا از یک قطار در حال حرکت در انتهای بعد از ظهر گرفته شد. خطوط و رنگ ها ناشی از حرکت قطار و حرکت چرخشی عمدی دوربین به وسیله من هستند.

انتزاع با الگوهای تصادفی

شما امکان دارد آنچه که تصویر بالا نشان می دهد را تشخیص بدهید یا ندهید، این مهم نیست. چیزی که مهم است بدانید این است که من هیچ کنترلی بر ایجاد الگو نداشتم. تنها اختیار من این بود که تصمیم بگیرم چه موقع بر روی دکمه شاتر کلیک کنم، نه با استناد به آنچه که در آن لحظه می دیدم حتی با استناد به انتظار من که دوربین این موضوع را همانطور که در ۶-۵ ثانیه بعد اتفاق افتاد ثبت می کند، و هر شکلی امکان دارد به خود بگیرد. واضح است که در این روند، من فریم های فراوانی را دور انداختم چون انتزاع حاصل به بهانه هایی برای من جالب نبود.

انتزاع با تغییر

رنگ و تُن ها عنصر های قوی یک تصویر هستند. ما انتظار روابط مخصوصی بین قسمت های مختلف تصویر و رنگ ها و تن ها در آنها را داریم. یا در لحظه عکاسی یا در پس پردازش، تغییر این ساختار مورد انتظار و ایجاد نوع متفاوتی از یک تصویر انتزاعی امکان پذیر است.

تصویر بالا یکی از تصویر های سری فرار از زمین مادون قرمز من بوده و با بهره برداری از یک دوربین حساس به مادون قرمز گرفته شده است. به طرز معمول، این تصویر ها بسته به این که چگونه امکان دارد با نور مادون قرمز و سنسور دوربین تعامل برقرار کنند، با رنگ های کاذب ثبت می شوند. من رنگ ها را بیشتر تغییر دادم تا به خصوصیت های سورئال آن بیافزایم. نتیجه یک تصویر از یک مکان ناشناس و پر از جزئیات است که به سختی قابل تشخیص می باشد. بافت، الگوها، خطوط، و رنگ تغییر یافته به جای یک مکان خاص بر روی نقشه، مبدل به عنصر های ساختاری می شوند. حتی معکوس کردن ساده از مثبت به منفی نیز امکان دارد از عده ای تصویر ها انتزاع های ساده ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: عکاسی انتزاعی یا آبستره – ۴ دلیل برای عکاسی از بتن

 

نتیجه نهایی

من چارچوبم را برای ایجاد تصویر های انتزاعی به شما معرفی دادم. به علاوه از طرف دیگر وقتی کارهای انتزاعی عکاسان دیگر را می بینم نیز از همین چارچوب استفاده می کنم. امکان دارد این چارچوب در کارتان، یا در درک عکاسی انتزاعی برای شما مفید باشد یا نباشد.

نویسنده: ای. سمال اکین (A. Cemal Ekin)

منبع

برآمده از: petapixel

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X