حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی از آب

همگی ما قبول داریم که وجود آب در تصویر باعث جذابیت بیشتر آن تصویر خواهد شد. بی شک آب یک سوژه دلچسب برای عکاسی است. این سوژه دوست داشتنی توانایی و قابلیت این را دارد به اندازه یک آبشار زیاد، مانند یک چشمه قابل پیش بینی، مانند اقیانوس وسیع، یا تنها یک رودخانه هیجان انگیز پیچ در پیچ باشد. صرف نظر از منبع آن، توانایی این را دارد یک نقطه جذابیت در عکس شما یا یک المان از ترکیب بندی (کامپویشن) شما باشد. اگر شما شیفته عکاسی از آب شده اید، قادر اید از چند نکته این نوشته کوتاه لنزک برای افزایش تصویر نهایی خود از آنها استفاده کنید.

 

نکته اول : ثبت حرکت

خب اجازه بدهید کار را شروع کنیم. در ابتدای کار در مورد آنچه می خواهید منتقل کنید و چگونگی اضافه کردن آن مشخصه به تصویر خود فکر کنید. این کار امکان دارد به سادگی انتخاب سرعت شاتر خوب باشد. یک سرعت شاتر سریع حرکت را متوقف می کند و برای شکست امواج جهت نشان دادن فعالیت یک اقیانوس خوب رفتار می کند. گاهی اوقات لحظه بهره برداری از سرعت شاترهای سریع تر، دوربین شما امکان دارد نشان دهد که شما دارید نور ناکافی دریافت می کنید – این جایی است که تنظیم ایزوی شما توانایی این را دارد به کار آید. لحظه بهره برداری از سرعت شاترهای ۱/۵۰۰ ثانیه و بالاتر، زمانبندی کلید گرفتن تصویر های دلنشین و دیدنی است.

اگر بخواهیم در مقابل این نوع تصویر برداری چیزی را بگوییم در طرف مقابل تصویر های ثبت شده با شاتر سریع، تصویر های گرفته شده با نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر قرار دارند. اگر می خواهید حرکت بیشتری نشان دهید یا آن اثر ابریشمی نرم را به دست آورید، کم کردن سرعت شاترتان آن اثر را به شما می دهد. چند نکته بنیادی؛ در جستجوی نوردهی بین ۰٫۵ و ۱۰ ثانیه باشید که به این معنی است که دوربین شما باید بطور کلی ثابت و بی حرکت باشد (سه پایه ضروری است، به علاوه از طرف دیگر در صورت امکان قادر اید از یک کابل/ ریموت کنترل شاتر استفاده کنید). طلوع و غروب آفتاب لحظه های خوبی برای نوردهی های طولانی هستند با اینحال اگر یک فیلتر کاهنده نور (ND) (پایین تر در همین پست در مورد آن بحث شده است) داشته باشید، هیچ نیازی نیست که خودتان را به آن اوقات روز محدود کنید.

نکته مهم: نزدیک تر شدن بیشتر به سوژه مورد بحث یعتی آب ، اثر تاری حرکت آب را قابل توجه تر می کند.

 

نکته دوم: آینه آینه

حقیقت این است که آب یک آینه طبیعی است. برای ثبت تصاویر جالب در جستجوی بازتاب ها باشید و آنها را طبقه بندی کنید. آیا این بازتاب کیفیت تصویر شما را ارتقاء می دهد یا ذهن تماشاگر را پرت می کند؟ در مورد دوم، مقداری به این طرف و آن طرف حرکت کنید تا در صورت امکان بازتاب ها را حذف کنید یا وقتی خورشید در زاویه دیگری قرار گرفت به جای خود بازگردید. یک فیلتر پلاریزه توانایی این را دارد به حذف (از بین بردن) عده ای از بازتاب ها کمک کرده و کنتراست خوبی به شما بدهد (فیلتر را بچرخانید و بررسی کنید که چه کاری امکان پذیر است).

همانطور که گفتیم بازتاب ها به علاوه از طرف دیگر می توانند کیفیت یک تصویر را ارتقاء دهند و جایی که آب آرام و ساکت است زیاد استفاده می شوند. امواج نیز می توانند جالب باشند چون به تصویر بافت و افکت می بخشند. به علاوه از طرف دیگر بازتاب های انتزاعی ای وجود دارند که در آب در حال حرکت محشر به نظر می رسند مانند نور چراغ های یک منظر شهری.

 

نکته سوم: آن را فیلتر کنید

خب ابزارها نیز گاها نقش مهمی ایفا میکنند. بهره برداری از یک فیلتر پلاریزه در بالا ذکر شد، با اینحال این چیزی است که ارزش یک لحظه تامل را دارد چون یک ابزار بطور کلی مفید لحظه عکاسی از آب است. غیر از حذف بازتاب ها (وقتی که آنها را نمی خواهیم)، یک فیلتر پلاریزه در کاهش نور دلنشین و شدید بسیار مفید است. حذف نور دلنشین، تمام جزئیات رنگ آب و آنچه در پایین سطح آن قرار دارد را بیرون می کشد.

اگر با کاربرد فیلترهای ND آشنایی داشته باشید فیلترهای کاهنده نور (ND) برای ایجاد نوردهی های طولانی در طول روز بسیار مفید هستند، چون کنترل بیشتری بر نوردهی به شما می دهند. آنها این کار را با کاهش دادن / محدود کردن نور از رسیدن به سنسور دوربین شما انجام می دهند، با این وجود به شما اجازه می دهند تا دوربین خود را با یک دیافراگم باز تر برای مدت لحظه طولانی تر رها کنید.

نکته: همیشه توجه داشته باشید که  فیلترهای ND به هیچ وجه بر رنگ در عکس شما تاثیر نمی گذارند، همزمان با اینکه این امر در مورد فیلترهای پلاریزه صادق نیست.

 

نکته جهارم : ناکافی نوردهی کردن لحظه عکاسی از آب

ثبت نوردهی محشر در داخل دوربین (قبل از ادیت) هدف تمامی عکاسان حرفه ایست.. وقتی که آب سوژه شماست، هایلایت های (قسمت های روشن) بسیار زیاد می توانند باعث شوند که سفید به نظر برسد و بازیابی جزئیات در قسمت های بزرگی که بیش از حد نوردهی شده اند ساده نیست. اگر آب سوژه غالب در فریم شماست، ناکافی نوردهی کردن به اندازه ۳/۱ تا ۲/۱ استاپ مفید خواهد بود.

نکته: این نکته بسیار حایز اهمیت است که عکاسی از آبشارها در شرایط ابری چیزی است که بسیاری از عکاسان منظره آن را پیش نهاد می کنند. چون هیچ نور خورشید مسقیمی بر روی خود آب نیست.

 

نکته پنجم: پاهایتان را خیس کنید

گاهی برای ثبت تصویر لازم است تلاش خود را بیشتر کنید. اگر قادر اید با خیال راحت و ایمن با سه پایه خود وارد آب شوید، این پرسپکتیوی است که ارزش امتحان کردن را دارد. لحظه برپا کردن سه پایه بر روی سنگ های لغزنده احتیاط کنید و مراقب محیط اطراف خود باشید.

اگر چنین قابلیتی ندارید، برای با کسب جزئیات کلوزآپ (از نزدیک) یک لنز زوم بکار ببرید. خوب است که با زوایای غیرمعمول تست کنید.

 

نتیجه گیری نهایی

همانطور که قبلا گفتیم آب در حقیقت یک سوژه دلنشین است و راه های فراوانی برای ثبت آن می باشد، به عنوان یک عکاس منظره چرا آن را امتحان نکنیم؟ شما حرکت رویایی نوردهی های طولانی را دوست دارید، یا بازتاب ها را؟ اگر موضوع دیگری برای کمک به افزایش عکاسی از آب دارید، در انتهای صفحه بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

نویسنده: نیشا رامروپ (Nisha Ramroop)

منبع

برآمده از: digital-photography-school

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X