حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی از آسمان با نوردهی طولانی

احتمالا درباره لایت پینتینگ یا همان نقاشی با نور شنیده اید. آموزش های خوبی در این زمینه در سایت وجود دارد که میتوانید با جستجوی سایت آنها را مطالعه کنید. بطور کلی باید گفت نقاشی با نور یکی از تکنیک های عکاسی است که با حرکت دادن منبع نور مانند یک چراغ قوه مقابل دوربین یا برعکس حرکت دادن دوربین مقابل یک منبع نور ثابت مانند ماه، طی نوردهی طولانی (عکاسی با سرعت شاتر آهسته، مثلا ۱ دقیقه)، انجام می پذیرد.

 

درباره عکاس این پروژه باید بگوییم که جیسون دی پیج (Jason D. Page) عکاس حرفه ای در زمینه نقاشی با نور است و در شرح سری تصویر «اهرامی در آسمان» خود بیان میکند که در بیشتر مواقع به تمدن های باستانی علاقه داشته و بعد از مشاهده تابش نور خورشید پشت هرم ها به فکر ایجاد تصویری شبیه به با بهره برداری از تکنیک های نقاشی با نور افتاده است. پیشتر این نوشته لنزک غیر از مشاهده شماری از کارهای این سری، با شیوه عکاسی، ابزارهای و تنظیمات دوربین استفاده شده آشنا می شوید.

آموزش مراحل عکاسی

بطور کلی باید بگوییم که در این پروژه عکاسی که قصد آموزش آن را داریم همه تصویر های اهرام در آسمان به طرز بی درنگ (real-time) بوجود آمده و طی یک نوردهی در دوربین ثبت شده اند. همچنین باید گفت تنها منبع نور استفاده شده برای ایجاد این عکس ها نور محیطی موجود در آسمان لحظه غروب یا کمی بعد از آن است. این نوعی نقاشی با نور است که نقاشی با نور جنبشی یا حرکتی نامیده می شود، بدین معنی که برای ایجاد برنامه ها در کادر از حرکت دوربین استفاده می شود.

قابل ذکر است که روند ایجاد این تصویر ها بسیار ساده است، من از یک CRT (ابزار چرخش دوربین – Camera Rotation Tool) دست ساز استفاده کردم که به من اجازه می دهد طی یک نوردهی دوربین را به هر زاویه ای که می خواهم حرکت دهم.

درباره تنظیمات دوربین باید بگوییم که برای ایجاد هرم ها، من در حالت عکاسی Bulb تصویر می گیرم و از درپوش لنز برای کنترل نور ورودی به دوربین سود می برم. اولین کاری که انجام می دهم پیدا کردن زاویه ای است که می خواهم نوردهی را شروع کنم. وقتی که زاویه درست را پیدا کردم، درپوش لنز را می گذرام و نوردهی طولانی را شروع می کنم. سپس طی نوردهی به سادگی درپوش را برای ورود مقداری نور بر می دارم و سپس برای مسدود کردن نور آن را می گذارم.

در ادامه این عکاسی طی یک نوردهی تکی، دوربین را به زاویه دیگر می چرخانم و مجددا روند برداشتن و گذاشتن درپوش لنز را تکرار می کنم. اینقدر این چرخش و روند درپوش را ادامه می دهم تا جایی که عکسی دارم که شبیه به یک هرم در آسمان است که در یک کادر ثبت شده (ترکیب چند نوردهی یا کادر نیست).

ابزارهای مورد استفاده عکاسی

  • دوربین: Canon 60D
  • لنز: Tokina 11-16
  • سه پایه: Vanguard Alta Pro 263AB
  • دیگر: ابزار چرخش دوربین CRT
  • دیگر: اینتروالومتر

 


منبع: petapixel

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X