حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

در مقاله پیش رو ترفندهایی از عکاسی با موبایل در منزل را برای شما دوستان گرامی جمع اوری کرده ایم. این مقاله میتواند برای علاقه مندان به عکاسی با موبایل بینهایت سودمند باشد. پس خواندن آن را به دوستان خود نیز توصیه کنید.

در ابتدا باید از خود بپرسیم چند وقت یکبار در خانه به عکاسی با موبایل می‌پردازید؟ باید بگوییم گاهی اوقات آنقدر درگیر جستجوی محل‌ها یا سوژه‌های جدید برای عکاسی با موبایل می‌شویم که آنچه درست جلوی چشمان‌مان حاضر است را ننخواهیم دید. در این مقاله‌ی دو بخشی با ۱۴ نکته‌ی خلاقانه آشنا خواهید شد که کمک می‌کند حتی بدون این که یک قدم از خانه دور شوید عکس‌هایی خیال‌انگیز با گوشی موبایل خود را ثبت برسانید.

گفتنیست اگرچه محدودیت‌های عکاسی با موبایل در خانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد ولی این محدودیت‌ها همچنین شما را وادار خواهد نمود در نورپردازی، ترکیب‌بندی و انتخاب سوژه خلاق‌تر  گردید. با کمی تخیل و خلاقیت قادر هستید محیط خانه‌ی خود را به شیوه‌ای جدید بنگرید و از این‌که تعداد زیادی از سوژه‌های موجود در خانه می‌توانند از درون لنز گوشی موبایل تا این حد جذاب به نظر برسند شگفت‌زده خواهید شد.با ما همراه باشیدتا با نکاتی که در ادامه توضیح دادیم شما را برای شروع این مسیر یاری خواهیم کرد.

 

۱. پیشنهاد اول : از زوایای غیرمعمول عکاسی کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 17@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

قابل ذکر است که یک راه ساده برای خلق تصویری جذاب از یک سوژه‌ی روزمره‌ی موجود در خانه عکس گرفتن از آن از زاویه‌ای نامانوس می باشد. هدف این می باشد که آن شی را از زاویه‌ای خاص که بیننده تا به حال ندیده بوده است نشان دهیم. سعی نمایید از سوژه با استفاده از یک زاویه‌ی بسیار پایین یا بسیار بالا عکاسی نمایید و تاثیر هرکدام را در نحوه‌ی ظاهر شدن آن در تصویر مشاهده کنید. از کناره‌های مختلف سوژه یا حتی از داخل آن عکاسی نمایید.

تصویر بالا عکسی از داخل سرپوش یک چراغ می باشد که دقیقا از زیر آن گرفته شده. به‌طور معمول ما همیشه بیرون سرپوش چراغ را مشاهده می کنیم. این تصویر سوژه را از منظری نشان می‌دهد که در حالت عادی دیده نمی‌شود و در نتیجه ذهن مخاطب را بیشتر تحریک می‌نماید.

۲. ترفند دوم: صحنه را ساده کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 26@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

شایان ذکر است یکی از مشکلات عکاسی با موبایل در فضای محدود این می باشد که احتمال حضور اشیایی نامطلوب در پس‌زمینه وجود دارد که ذهن را از سوژه‌ی اصلی منحرف می‌نمایند. زمانیکه سوژه‌ی مورد نظر خود را برای عکاسی انتخاب نمودید صحنه‌ی اطراف آن را خلوت کنید تا سوژه‌ی اصلی در برابر یک پس‌زمینه‌ی ساده و تمیز برجسته گردد.

توجه داشته باشید که ممکن می باشد برای این عمل لازم باشید سوژه را به موقعیت یا حتی اتاق دیگری ببرید. علاوه بر اینها شما قادر هستید هنگام عکاسی با موبایل از زوایای مختلف سوژه، برای از بین بردن مزاحمت عناصری که دلخواهتان نیست یک کاغذ سفید یکدست را در پشت سوژه قرار دهید. ترکیب‌بندی ساده تصویری به مراتب قوی‌تر می‌سازد که توجه بیننده را روی سوژه‌ی اصلی متمرکز خواهد نمود.

۳.ترفند سوم: کادر را پر کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 24@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

باید بگوییم یک راه موثر دیگر برای از بین بردن پس‌زمینه‌ی شلوغ در تصویر پرکردن تمام کادر با سوژه می باشد. این تکنیک با حذف هر عنصر دیگری که ممکن است چشم را درگیر کند بیشترین تاکید را روی سوژه قرار خواهد داد. از این‌که به سوژه بسیار نزدیک شوید هراسی نداشته باشید. البته دقت داشته باشید که دوربین گوشی هنوز قادر به فوکوس کردن کامل روی سوژه باشید. اگر بیش از حد به سوژه نزدیک شوید کل تصویر شما تار خواهد شد. نگران این که کل سوژه در عکس دیده نمی‌گردد هم نباشید.

توجه کنید که چظور پر کردن تمام کادر با این برگ کلم کل پس‌زمینه‌ی شلوغ آشپزخانه را حذف کرده است. این روش همچنین کمک کرده جزییات پیچیده و بافت سوژه به گونه‌ای ثبت گردد که اگر عکس از فاصله‌ای دورتر گرفته شده بود امکان دیدن آن‌ها وجود نداشت.

۴. از نور طبیعی استفاده کنید

 

فراموش نکنید که  در زمان عکاسی در فضای داخلی پنجره‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند؛ چراکه پنجره‌ها تنها منبع نور طبیعی برای روشن کردن سوژه‌ها می باشند. قرار دادن سوژه‌ی عکاسی داخل یا در نزدیکی پنجره روشی عالی برای نورپردازی شیئی است که از آن عکس می‌گیرید. به نورهای جذابی را که در ساعت‌های متفاوت روز از پنجره به داخل می‌آیند توجه نمایید. ساعت‌های طلایی طلوع و غروب خورشید نور زیبا و گرمی را برای عکس‌های شما ایجاد خواهند نمود.

باید ذکر کنیم که  پرده‌های نیمه‌شفاف سفید یا دارای رنگ‌های روشن قادر هستند نور شدید خورشید را به‌خوبی پراکنده کنند. بناراین مشا اگر در میانه‌ی روز عکاسی می‌کنید این نوع پرده‌ها ابزار خوبی برای نرم کردن نور خواهند بود. همچنین می‌توانید یک ورق کاغذ سفید را در برابر پنجره آویزان کنید تا کار فیلتر پخش‌کننده‌ی نور (Diffuser) را برای شما انجام دهد. پخش کردن نور باعث ایجاد نوری نرم‌تر و دلپذیرتر می‌گردد و از تشکیل سایه‌های تندی که یک منبع نور مستقیم قوی می‌سازد جلوگیری می‌نماید.

۵. از پنجره در عکس‌های خود استفاده کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 19@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

جالب است بدانید پنجره علاوه بر این‌ که یک منبع نور ارزشمند طبیعی است خودش هم می‌تواند سوژه‌ای بسیار مناسب باشد. ممکن می باشد نمایی زیبا در پشت پنجره قرار داشته باشد یا حتی خود پنجره سوژه‌ی اصلی قرار گیرد. در شب می‌توانید با استفاده از نور مهتاب یا چراغ‌های خیابان عکس‌هایی بسیار نوستالژیک و پرحس از پنجره‌ها را به ثبت برسانید.

در ادامه باید بگوییم اگر قصد دارید از منظره‌ای که بیرون پنجره قرار دارد عکس بگیرید سعی کنید بخشی از قاب پنجره یا کل آن را در عکس بگنجانید. این روش زمینه‌ای را در عکس شما ایجاد می‌کند و می‌تواند قابی را در لبه‌های عکس تشکیل دهد.

توه کنید که در این عکس ابتدا فوکوس را روی شکوفه‌های صورتی رنگ تنظیم کرده بودیم. ولی سپس متوجه بخار کردن شیشه‌ی پنجره شدیم و فکر کردیم اگر فوکوس را به‌جای درخت روی قطرات آب قرار دهیم احتمالا تصویر جذاب‌تری به دست خواهیم آورد. در آب‌وهوای بارانی می‌توانید با عکس گرفتن از قطره‌های بارانی که روی شیشه‌ی پنجره نشسته‌اند به نتایجی بسیار زیبا دست خواهید یافت.

۶. نورهای مصنوعی را امتحان کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 28@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

شما قادر هستید علاوه بر استفاده از نور طبیعی برای نورپردازی سوژه‌ها   از نورهای مصنوعی هم استفاده نمایید. چراغ‌ها آشکارترین منابع نور مصنوعی هستند. چراغ‌ها هم می‌توانند به سوژه‌ی شما نوردهی کنند و هم خود سوژه‌های جالبی برای عکاسی هستند. هنگام استفاده از چراغ‌ها رنگ‌مایه‌های مختلفی را که می‌توانید با استفاده از لامپ‌های متفاوت به دست آورید در نظر بگیرید. رنگ‌مایه‌ی چراغ، رنگ کلی تصویر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در عکس بالا لامپ رشته‌ای معمولی به‌کار رفته در این چراغ مطالعه نور گرمی به رنگ نارنجی/زرد تولید می‌نماید ولی دیگر انواع لامپ‌ها رنگ‌مایه‌هایی متفاوت دارند. لامپ‌های LED می‌توانند نور سرد آبی رنگ از خود منتشر کنند و لامپ‌های فلورسنت معمولا نوری سبز رنگ دارند.

باید بگوییم علاوه بر لامپ‌ها احتمالا منابع نوری مصنوعی دیگری هم در خانه یافت می‌شود که می‌توانید از آن‌ها به شیوه‌هایی جالب برای نورپردازی سوژه‌های خود استفاده  نمایید. در  عکس بالا صورت کودک تنها توسط نور صفحه نمایش یک آیپد که روبری او قرار داشته روشن شده است. سعی کنید برای نورپردازی سوژه‌ها از گجت‌های الکترونیکی مختلفی نظیر آیفون، لپتاب، چراغ قوه یا حتی نور یخچال استفاده نمایید.

در عکس بالا شمع‌ها نوعی درخشش گرم و دوست‌داشتنی تولید می‌کنند که برای افزودن فضای گرم و صمیمی به یک عکس بسیار عالی می باشد.

۷. سوژه را از پشت نوردهی کنید

-learning-blog Home iPhone Photography 16@2x 68895 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت اول)

گفتنیست نوردهی از پشت به زمانی گفته می‌شود که منبع نور در پشت سوژه قرار داشته باشد. می‌توانید از نور پنجره یا یک چراغ برای این منظور استفاده کنید. نوردهی از پشت برای عکاسی سیلوئت ضروری می باشد. برای این کار کافی می باشد سوژه را در برابر منبع نور قرار دهید، فوکوس را روی سوژه قفل کنید و سپس تنظیم نوردهی را تا حدی پایین بیاورید که سوژه به شکل یک سیلوئت تیره در برابر پس‌زمینه‌ی روشن به نظر برسد.

در عکس بالا نور چراغ مطالعه به گوشه‌ی اتاق تابانده شده و انعکاس آن از سطح روشن دیوارها تشکیل یک منبع نورانی در پشت چراغ داده می باشد. سپس برای گرفتن عکس تنظیم نوردهی کاهش داده شده تا یک تصویر سیلوئت قدرتمند از شکل چراغ مطالعه تشکیل گردد.

علاوه بر اینها نوردهی از پشت  هم برای عکاسی از اشیای نیمه‌شفاف هم بسیار مناسب است. نوری که در پشت سوژه قرار دارد از میان جسم عبور کرده و جزییات پنهان و رنگ‌های جالبی را آشکار می‌نماید.ما برای عکاسی از این برگ آن را در برابر پنجره قرار دادیم تا نور خورشید از میان آن عبور کرده و به دوربین برسد.

در پایان باید بگوییم در این مقاله به ۷ نکته‌ی مهم برای گرفتن عکس‌هایی زیبا در خانه اشاره نمودیم. اگر فراگیری این نکات برای شما مفید بوده است در بخش دوم هم با ما همراه باشید تا با هم به بررسی ۷ نکته‌ی دیگر درباره‌ی عکاسی با موبایل در خانه خواهیم پرداخت.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

برای خواندن بخش دوم این مقاله زیبا روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X