حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

عکاسی با موبایل در خانه بدلیل راحتی امکانات مورد استفاده بسیاری از علاقه مندان به عکاسی خواهد بود. خواندن ادامه این مقاله را به دوستان علاقه مند به این بخش توصیه میکنیم.

قبل از هرچیز عنوان میکنیم که  در بخش اول این مقاله با موضوع عکاسی با موبایل در خانه به ۷ نکته‌ی مفید در مورد موضوعاتی نظیر زاویه دید متفاوت، استفاده از پس‌زمینه‌های ساده، کادربندی بسته و استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی اشاره نمودیم. اگر بخش اول را از دست داده‌اید می‌توانید از لینک زیر برای خواندن آن استفاده نمایید. در ادامه و در بخش دوم مقاله به بررسی ۷ نکته‌ی ساده ولی مهم دیگر برای گرفتن عکس‌هایی زیبا در خانه خواهیم پرداخت.لطفا با ما همراه باشید.

۸.برای قدم نخست  از سایه‌ها عکاسی کنید

-learning-blog 57c883ee1e414 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

شما باید در گوشه‌ و کنار خانه به دنبال سایه‌های جالبی جستجو کنید که توسط اشیای معمولی زندگی ساخته شده‌اند. به سادگی می‌توانید با قرار دادن سوژه در برابر یک دیوار و تاباندن نور به سمت آن سایه تولید نمایید.

گفتنیست برای تغییر دادن محل قرارگیری سایه نسبت به سوژه زوایای مختلف تابش نور را امتحان نمایید. علاوه بر اینها شما می‌توانید شدت سایه را با تغییر دادن فاصله‌ی میان منبع نور، سوژه و سطحی که سایه روی آن تشکیل می‌شود کنترل نمایید.

قابل ذکر است که شما قادر هستید همانند عکس بالا هم سوژه و هم سایه را در عکس بگنجانید یا مانند عکس پایین تنها از سایه عکس بگیرید. مراقب باشید سایه‌ی خودتان یا گوشی در عکس مشخص نباشد. ممکن می باشد لازم شود برای حذف کردن سایه‌ی خودتان از عکس زوایای مختلفی را امتحان کنید.

۹. سپس به دنبال نقش‌مایه‌ها بگردید

-learning-blog 57c883f26a134 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

شایان ذکر است در اشیای خانه خود برای پیدا کردن الگوها و نقش‌مایه‌های جذاب جستجو نمایید. پر کردن کادر تصویر با یک نقش‌مایه می‌تواند موجب تولید یک تصویر انتزاعی بسیار منحصر به‌ فرد گردد.

در عکس بالا این کاسه‌ی شیشه‌ای الگوی پیچیده‌ای داشت که ما قصد داشتیم از آن عکاسی کنیم. پس از این‌که موفق نشدیم با عکاسی از چند زاویه‌ی مختلف به نتیجه‌ی مطلوب برسیم آن را به سمت پنجره گرفتیم و کادر را تنها با بخشی از آن پر کردیم. نوری که از میان شیشه می‌درخشد و ترکیب‌بندی با کادر بسته موجب برجسته شدن بافت و طرح شیشه شده می باشد.

۱۰. از رنگ استفاده کنید

-learning-blog 57c883f4456e2 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

توجه داشته باشید که رنگ تاثیر بصری زیادی در تصاویر دارد و می‌تواند واکنش‌های احساسی شدیدی را در بیننده برانگیزد. پر کردن کادر با رنگ سوژه راهی خوب برای تبدیل کردن رنگ به موضوع اصلی عکاسی با موبایل می باشد. این عکس از یک بخاری برقی گرفته شده می باشد. پر کردن کادر با طرح توری فلزی و نوارهای متقارن نارنجی رنگ موجب خلق یک تصویر انتزاعی رنگی با نوعی درخشش گرم و دوست‌داشتنی شده می باشد.

باید بگوییم یک پروژه‌ی مفرح برای عکاسی با موبایل در داخل خانه می‌تواند عکس گرفتن از تعداد زیادی اشیای هم‌رنگ باشد. پس از آن می‌توانید یک کلاژ از تمام این عکس‌ها بسازید تا مجموعه‌ای از عکس‌ها را با یک تم رنگی یکسان به نمایش بگذارید.

۱۱. عکس‌های پرتره بگیرید

-learning-blog 57c883f93a6e9 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

باید ذکر کنیم که  خانه محل خوبی برای عکاسی پرتره می باشد به این دلیل که در خانه فرصت بسیار زیادی دارید تا ترکیب‌ بندی‌ها و شرایط نوری مختلف را امتحان کنید. می‌توانید از پنجره برای نورپردازی سوژه از جهت‌های مختلف استفاده کنید و نتایج مختلفی به دست بیاورید. در غیاب نور روز سعی کنید سوژه را با استفاده از لامپ یا شمع نورپردازی نمایید. اگر کودک یا حیوان خانگی شما برای عکاسی ثابت نمی‌ایستد در خواب از او عکاسی نمایید.

فراموش نکنید که تا جای ممکن از پس‌ زمینه‌های گیج‌کننده دوری نمایید. برای این‌ کار می‌تواند موقعیت سوژه را تغییر دهید، زاویه‌ دید خود را عوض نمایید یا به سوژه نزدیک‌تر شوید. از نزدیک شدن زیاد به سوژه نهراسید؛ حتی اگر سبب شود تمام سر سوژه در عکس مشاهده نگردد. این نوع ترکیب‌ بندی معمولا برای گرفتن عکس‌های پرتره بسیار موثر می باشد.

جالب است بدانید در تصویر بالا نزدیک رفتن و پر کردن کادر سبب شده تا بافت و جزییات موی گربه به‌خوبی در عکس دیده شود. البته عکس پرتره لزوما نباید همیشه از صورت فرد باشد. دست‌ها، پاها و جواهرات هم سوژه‌هایی عالی هنگام عکاسی از افراد می باشند.

۱۲. یک پروژه یا فعالیت را به صورت مستند به تصویر بکشید

-learning-blog 57c883fbcd307 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

در ادامه باید بگوییم عکاسی با موبایل از مراحل مختلف تکمیل یک پروژه یا فعالیت می‌تواند منجر به خلق مجموعه‌ای از تصاویر گردد که روایتی را بیان می‌کنند. این پروژه می‌تواند شامل هر نوع فعالیتی باشد که به‌صورت مرحله مرحله پیش می‌رود؛ فعالیت‌هایی مانند نجاری، بازی کردن کودکان یا حتی پختن یک کیک و نمونه‌هایی دیگری شبیه این‌ها. یک روش عالی برای نمایش دادن مجموعه‌ای از عکس‌ها کنار هم قرار دادن آن‌ها و ساختن کلاژ می باشد.

کلاژ بالا که از ترکیب ۴ عکس ساخته شده مراحل مختلف رنگ زدن تعدادی قاب قدیمی را نشان می‌دهد. این مجموعه عکس‌ها پروسه و جزییات فعالیت را از ابتدا تا انتها ثبت نموده‌اند.

۱۳. از پوسیدگی‌ها و بافت‌ها عکس بگیرید

-learning-blog 57c8840146c91 - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

باید بگوییم ما به عکاسی از اشیایی که سالخوردگی و زوال را نشان می‌دهند علاقه داریم. این نوع سوژه‌ها دارای بافت‌های جذابی می باشند که به عکس شما روح بخشیده و کیفیتی لمس شدنی به آن خواهند بخشید.

توجه داشته باشید که درهای قدیمی، رنگ پوسته‌پوسته‌شده، لوله‌های زنگ‌زده و تار عنکبوت‌ها همگی سوژه‌هایی مناسب برای این نوع عکاسی می باشند. بافت این سوژه‌ها حواس انسان را تحریک می‌کند؛ به‌ ویژه اگر از نمای بسیار نزدیک عکاسی کنید و جزییات پوسیدگی و بافت سوژه را نشان دهید.

در عکس بالا ما به‌سختی متوجه حشره‌ای شدیم که در طاقچه‌ی پنجره‌ی این ایوان قدیمی بود، ولی عکاسی از آن با نمای بسته و استفاده از نور طبیعی پنجره منجر به خلق تصویری واقعا قدرتمند گردید.

۱۴. خلاقانه بیندیشید

-learning-blog 57c884040e98b - آموزش عکاسی با تلفن همراه در منزل؛ سایه، نقش‌مایه، رنگ، خلاقیت و… (قسمت دوم)

توجه داشته باشید که کلید اصلی برای گرفتن عکس‌های موبایلی خوب در خانه اندیشه‌ی خلاق و آزمودن تکنیک‌های مختلف است. اخیرا ما عکاسی با موبایل از میان اجسام مختلف شیشه‌ای را آزمودیم و به نتایج جالبی دست پیدا کردیم.

در عکس بالا  از یک گل ارکیده و از میان یک لیوان شیشه‌ای سبز رنگ گرفته شده است. این کار موجب شده تا کادری منحصربه‌فرد در لبه‌های تصویر تشکیل شود و خطوط چشم را به سمت سوژه‌ی اصلی یعنی گل بکشند که در وسط تصویر قرار دارد. همچنین شیشه به شکلی جالب باعث اعوجاج برگ‌ها شده می باشد.

در پایان باید بگوییم برای رسیدن به خلاقیت بیشتر در عکاسی باید به چیزهای غیرمعمول فکر نمایید. در خانه به‌ دنبال فرصت‌های خلاقانه بگردید و تکنیک‌های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی‌که به نتایج مطلوب برسید.

تمرین عکاسی با موبایل در خانه

توصیه ی ما این است که اگر این نکات برای شما الهام‌ بخش بوده‌اند هر زمان که در خانه بودید و کاری نداشتید سعی کنید برای خود یک چالش عکاسی با موبایل ترتیب دهید و در طول یک ساعت هرقدر که می‌تواند عکس بگیرید. می‌توانید برای استفاده از نورهای مختلف در زمان‌های متفاوتی از روز عکس بگیرید یا چالش خود را به یک موضوع یا دست‌مایه‌ی خاص مانند سایه‌ها، اشیای آشپزخانه، گل‌ها یا حتی یک رنگ مشخص محدود نمایید. تجربه کنید، زیاد عکس بگیرید و مهم‌تر از همه لذت ببرید .

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X