حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش عکاسی ماکرو با استفاده از لنز معکوس

عکاسی ماکرو بدلیل لوازم تقریبا گران قیمتی که دارد معمولا مهجور میماند. اما گاهی میشود با استفاده از ابزارهایی که داریم این سبک عکاسی را نیز آزمایش کنیم. قبل از هر چیز باید اعلام کنم تکنیکی که برنامه ریزی شده است امروز به آن بپردازیم در حقیقت برای عکاسی ماکرو به روش حرفه‌ای و عالی نیست و مطمئن هستم هر فرد علاقه‌مند به عکاسی ماکرو خیلی زود متوجه این مسئله خواهد شد. با این حال این تکنیک کمک میکند که با بودجه کمی که در اختیار دارید عکاسی ماکرو را نیز تجربه کنید. ولی اگر میخواهید بصورت حرفه ای به این سبک عکاسی بپردازید لازم است که اقدام به خرید لنز ماکرو اختصاصی بنمائید.

همانطور که گفتیم  اگر دوست دارید به روش حرفه‌ای عکاسی ماکرو را در برنامه‌های خود داشته باشید، حتماً به یک لنز ویژه این کار نیاز دارید که هزینه و قیمت بسیار بالایی هم دارد. با اینحال اگر دوست دارید تست نزدیکی از این نمونه عکاسی داشته باشید و از جهت دیگر قصد ندارید هزینه‌ی گزافی برای این تجربه پرداخت کنید، توصیه من به شما بهره برداری از یک قطعه‌ی افزایشی به اسم آداپتور حلقه‌ی وارونه است که در فروشگاه‌های اینترنتی هزینه ای کمتر از ۱۵ دلار (۵۳۰۰۰ تومان) دارد. حلقه‌ی وارونه یک قطعه‌ی فلزی است که در یک سمت آن شیارهایی برای قرار گرفتن در دوربین تعبیه شده و در طرف دیگر آن شیارهای اتصال لنز قرار دارد. حلقه‌ی وارونه به شما این امکان را می‌دهد تا یک لنز زوم یا ثابت را به روش وارونه به دوربین خود وصل کنید و از این طریق تمام قدرت بزرگنمایی آن را در دست بگیرید.

انتخاب لنز مناسب برای لنز معکوس

خب بگذارید لنز مناسب اینکار را معرفی کنیم. در حقیقت اگر شما تنها و تنها یک لنز دارید، این قسمت کار برای شما بسیار راحت است؛ همان لنز را انتخاب کنید! با اینحال اگر برای خودتان سری‌ی جمع و جوری از لنز تهیه کرده‌اید برای انتخاب لنز خوب باید چند نکته را در نظر بگیرید. مسلماً شما میتوانید با بهره برداری از حلقه‌ی وارونه هر لنزی را به لنزی خوب برای عکاسی ماکرو مبدل کنید، با این وجود برخی از لنزها برای این کار بهتر هستند.

  • قانون اول اینکه هرچه لنز شما وایدتر (Wide ) باشد، بزرگنمایی که از آن به دست می‌آید بیشتر است. یک لنز ماکرو حقیقی با نسبت ۱:۱ که همان اندازه‌ی حقیقی است عکاسی می‌کند. یک لنز ۵۰ میلیمتری که با حلقه‌ی وارونه به دوربین وصل شده باشد، نسبتی بسیار نزدیک به همان ۱:۱ به شما خواهد داد. برای اینکه متوجه شوید دوربین شما اکنون با این کار واقعاً در چه مقیاس بزرگنمایی می‌کند، از یک خط‌کش که درجه‌بندی میلیمتر دارد تصویر بگیرید. عدد میلیمترهای ثبت شده را یادداشت کنید و عدد عرض سنسور دوربین خود (به میلی متر) را بر آن تقسیم کنید. برای نمونه اگر از دوربین نیکون DX استفاده می‌کنید که سنسور ۲۳/۶ میلی متری دارد و تصویر ثبت شده عدد ۶ میلی متر را نشان می‌دهد، از اینرو شما باید ۲۳/۶ را بر عدد ۶ تقسیم کنید که برابر با ۳/۹۳۳ می‌شود. عدد انتشار یافته به ما نشان می‌دهد که نسبت عکاسی ما ۴:۱ است.
  •  نکته دومی که باید در اینجا بگویم اینکه اگر لنزی دارید که روی آن تنظیمات گشادگی لنز دستی می باشد، حتماً آن را انتخاب کنید. یکی از ایرادات این تکنیک برای عکاسی ماکرو این است که وقتی لنز شما به روش وارونه به دوربین متصل می‌شود، تمام رابطه خود را با دوربین از دست می دهد. در کمال تاسف این یعنی شما نباید انتظار داشته باشید که تنظیمات گشادگی لنزی که روی دوربین خود انجام می‌دهید به وسیله لنز دریافت شوند. لنزها به طرز معمول روی پایین‌ترین میزان گشادگی می‌مانند که این کار شما را برای گرفتن نور کافی بسیار سخت می‌کند. با این وجود برای این سخت هم دو راه حل می باشد. یکی اینکه میتوانید محل قرار گرفتن اهرم تنظیم گشادگی لنز که معمولاً پشت آن قرار دارد را پیدا کنید و به روش دستی تیغه‌های آن را باز کنید و دوم اینکه میتوانید یک ابزار ویژه برای کنترل گشادگی لنز تهیه کنید که آن هم یک حلقه‌ی دیگر به اسم کنترل گشادگی (Aperture control) است و هزینه آن تقریباً ۱۰ دلار (۳۵۰۰۰ تومان) است.

آماده کردن دوربین برای لنز معکوس

حال برای وصل کردن حلقه به دوربین به سادگی آن را روی جای ویژه فیلتر که در جلوی لنز قرار دارد پیچ کنید و بعد از آن با بهره برداری از حلقه‌ی وارونه که الان به لنز متصل است، آن را وارونه به دوربین متصل کنید، درست مانند این تصویر:

اگر به لنز خود نگاه کنید تمام دل و روده‌ی لنز دوربین شما در این موقعیت پیدا است، بدین جهت من ترجیح می‌دهم در صورت بهره برداری از این تکنیک حتماً یک حلقه‌ی کنترل گشادگی هم داشته باشم که از مکانیزم داخلی لنز هم نگهداری شود. این حلقه تمام متعلقات لنز که در این موقعیت در معرض  هستند، می‌پوشاند و از آن‌ها در مقابل گرد و غبار نگهداری (خیلی کم) می‌کند.

گرفتن یک تصویر ماکرو واضح (Sharp) با لنز معکوس

خب به قسمت مهم کار میرسیم. اکنون که همه چیز سر جای خودش قرار گرفته، وقت عکاسی است. با فرض این که شما موفق شده‌اید دهانه‌ی لنز را باز نگهدارید و نور کافی وارد آن می‌شود تا شما قادر باشید دقیقاً مشاهده نمائید دوربین خود را روی چه چیزی تنظیم کرده‌اید، چند نکته می باشد که برای با کسب فوکوس خوب باید آن‌ها را بدانید.

  • بسیاری از افراد در عکاسی ماکرو با استفاده از عقب و جلو بردن بدن نسبت به تنظیم نقطه فوکوس اقدام میکنند اما بهترین روش برای فوکوس کردن نزدیک یا دور کردن دوربین به سوژه است. با استناد به عمق میدان کوچکی که در دست شما است، یک سه پایه و ریل فوکوس کمک ممتازی به شما خواهد کرد. با اینکه داشتن ریل فوکوس چندان ضروری نیست، با اینحال اگر این وسیله را در دست داشته باشید بازخورد اثر شما تصویر‌های بسیار واضحی خواهد شد.

  •  یک نکته بسیار مهم در اینمورد این است که برای عکاسی ماکرو باید به سوژه‌ی خود بطور کلیً نزدیک باشید. پس مواظب باشید که مشکلی برای نزدیک شدن به سوژه‌ای که انتخاب مي‌کنید، نداشته باشید. با استناد به تنظیماتی که انتخاب کرده‌اید، گاهی امکان دارد لنز شما تنها یک یا دو سانتی متر از سوژه‌ی مورد نظر فاصله داشته باشد.از آنجایی که حشرات خیلی با نزدیک شدن انسان‌ها راحت نیستند، پس عکاسی ماکرو از حشرات زنده کار چندان راحتی نیست. با این وجود کار خوبی هم نیست که یک حشره را بکشیم تا از آن تصویر ماکرو بگیریم! تعداد فراوانی حشره‌ی مرده در زیرزمین‌ها، گوشه‌های خلوت و تاریک خانه و حتی در تار عنکبوت می باشد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با این کار شما از گزند نیش زنبور هم در امان خواهید بود.

  اما در محیط برون و در مواقعی که نور کافی موجود است و لرزش دست شما بسیار کم باشد که قادر باشید سرعت شاتر را کنترل کنید، میتوانید بدون بهره برداری از سه پایه و با در دست گرفتن دوربین هم تصویر ماکرو بگیرید. یک نور مصنوعی حلقه‌ای برای اکثر سوژه‌های عکاسی ماکرو جواب می‌دهد.

  •  همچنین شما میتوانید از گزینه‌ی Live view دوربین خود استفاده کنید و صفحه‌ی نمایش را روی ناحیه‌ای که می‌خواهید در محدوده‌ی فوکوس باشد، زوم کنید و از این طریق تنظیمات فوکوس خود را تحت نظر بگیرید. (این تکنیک برای وقتی که عکاسی ماکرو نمی‌کنید و می‌خواهید فوکوس روی یک نقطه‌ی خاص باشد هم کار آمد است.)

عکاسی ماکرو با بهره برداری از حلقه‌ی وارونه یا هموان لنز معکوس مقدمه‌ای ارزان به جهان ماکرو برای شما است و به علاوه از طرف دیگر روش خوبی است تا قبل از خرید لنزهای پرهزینه ویژه‌ی ماکرو میزان علاقه‌ی خود به این روش عکاسی را امتحان کنید و مشاهده نمائید که آیا این همان چیزی است که به آن علاقه‌مند هستید. یک سری مسائل و مشکلات در این روش وجود دارند که اکثر آن‌ها قابل بر طرف شدن هستند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها روی کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارند. از اینرو بهره برداری از این آداپتو،ر راه حل فرضیه‌آل برای عکاسانی است که نمی‌توانند یا قصد ندارند بودجه‌ی فراوانی صرف کنند.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X