حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش نورپردازی با پنجره و خلق پرتره دراماتیک

بسیاری از پرتره ها در اولین نگاه میتوانند بیننده را جذب خود کنند. قسمت عمده این جذابیت گاها نورپردازی دراماتیک و ساده این پرتره ها میباشد. قسمتهای سایه ایجاد رمز و راز میکند و تمرکز شما را بر روی نقاط نور دیده افزایش میدهد. در این مقاله میخواهیم آموزشی ساده درباره این نوع عکاسی بدهیم. برای شروع باید بگویم یک موضوع شایعی که می شنوم این است که شما برای گرفتن عکس های خوب به تجهیزات عکاسی زیادی نیاز دارید که به نظر من اصلا درست نیست. در این مقاله من چگونگی ایجاد عکس های پرتره دراماتیک عالی، تنها با استفاده از نور پنجره واقع در یک اتاق تاریک، را به شما آموزش می دهم. همه این عکس ها با دوربین سونی A7 بدون آینه قابل اعتماد من با یک لنز سونی/زایس ۳۵ میلیمتری گرفته شده اند. برای مطالعه این آموزش عکاسی پرتره با نورپردازی ساده، به ادامه این مقاله مراجعه نمایید.لطفا با ما همراه باشید.

سوژه عکاسی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که من در حال حاضر در سنت لوئیس هستم و داشتم دوستم نیک را ملاقات می کردم که یک کسب و کار آنلاین فروش کارد های آشپزخانه راه انداخته بود.

او عضو یک باشگاه به نام «اتاق پشتی» می باشد که یک باشگاه سیگار خصوصی است که شما می توانید بروید و با مشتریان ملاقات کنید، یا از یک سیگار عالی لذت ببرید، یا غذا بگیرید، و روی صندلی های چرم مجلل بزرگ بنشینید. او به جای اجاره دفتر در طول روز از آنجا به عنوان یک فضای کاری استفاده می کند و وقتی من برای بازدید آمدم، می خواست آن را به من نشان بدهد.

من فقط برای تفریح می خواستم چند عکس از او بگیرم که «عکس های تجاری» معمول نباشند. اتاق با کف چوبی تیره و دیوارها و سقف چوبی تیره اش بسیار تاریک بود، اما من متوجه یک صندلی چرمی مجلل شدم که در کنار یک پنجره کوچک قرار داشت – عالی بود!

خود پنجره تا حدی نور را پخش می کرد چرا که شیشه آن نیمه مات بود، بنابراین نور را نرم می کرد. نور نیز غیر مستقیم بود، به این معنی که مستقیما از وسط پنجره نمی تابید.

این باعث می شد تا نور نرم شود، پس درنتیجه اثری مشابه با استفاده از یک سافت باکس داشت. اگر شما در خانه یا هر جای دیگر از پنجره ای استفاده می کنید که نور را پخش نمی کند، می توانید یک ورقه سفید بر روی آن اضافه کنید تا نور را نرم کند یا پرده ها را بکشید  البته اگر پرده پارچه ای دارید، نه پرده کرکره آلومینیومی .

آماده سازی نورپردازی :

مرحله اول  : استفاده از نور پنجره برای نورپردازی از پهلو یا پشت

در ان روز نیک روی صندلی چرمی نشسته بود و پنجره در سمت چپ دوربین قرار داشت و زاویه او نسبت به پنجره مورب و روی او به سمت دور از پنجره بود (دیاگرام پایین را ببینید). اتاق واقعا تاریک بود در نتیجه من تنظمات دوربینم را بر روی ایزو ۳۲۰۰، دیافراگم f/2.8، و سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه قرار دادم. وضعیت چیزی مانند تصویر زیر بود :

 

در تصویر بالا فلش قرمز نوری را که به پهلو، شانه، و پشت نیک می تابید را نشان می دهد. این نور یک افکت مجسمه سازی ایجاد می کرد چون باریکه های نور بر کل بدن او می تابیدند و دود سیگار را نیز از پشت روشن می کردند که باعث می شد جان بگیرند و خیلی بهتر دیده شوند. تصویر زیر توسط چیدمانی که در دیاگرام بالا مشاهده کردید گرفته شده است :

 

توجه کنید که چطور نور فقط نیمی از صورت او را روشن کرده است. علت آن این است که نور در طرف مقابل هیچ راهی برای بازتاب و روشن کردن سایه ها ندارد. من این انتقال کامل از نور به تاریکی را دوست دارم.

مرحله دوم : استفاده از نور پنجره برای نورپردازی جانبی

باید بگویم برای عکس بعدی من به دنبال یک حس غیر جدی تر و راحت تر بودم. من شروع به صحبت کردن و شوخی با نیک در مورد برخی مسائل کردم. این کار باعث ایجاد یک فضای راحت شد، پس در نتیجه او توانست دوربین را فراموش کرده و خودش باشد. این بخش واقعا بخش مهمی در عکاسی از اشخاص است در واقع انجام هر کاری که لازم است تا آن ها حضور دوربین را فراموش کنند.

پس از آن نیک دوباره به صندلی خود تکیه داد و شروع به خندیدن در مورد چیزی که من گفتم کرد، درحالیکه کمی دود از دهان خود بیرون می داد – این زمان بسیار مناسبی برای آنچه که من در ذهن داشتم بود. اینجا بود که من بلافاصله عکس گرفتم.

در آن حالت نیک اکنون مستقیما روبروی من بود به طوری که یک طرف بدن او توسط نور پنجره روشن شده بود، اما از آنجا که به صندلی خود تکیه داده بود، نور می توانست به طرف دیگر صورت او نیز برسد. علت آن این است که نور به «پیچیدن» در اطراف سوژه ها تمایل دارد به عبارتی  هرچه منبع نور بزرگتر باشد، بیشتر در اطراف آنها می پیچد.

دیاگرام زیر را ببینید تا متوجه شوید که نور چگونه از مقابل پنجره پخش شد و به طرف دیگر صورت نیک رسید:

 

تصویر زیر نتیجه نورپردازی بالاست :

همانطور که میبینید او کمتر «جدی» است، چون شما می توانید طرف دیگر صورت او را ببینید؟ شما همچنین می توانستید این کار را با قرار دادن یک نوع رفلکتور (بازتابنده) در طرف مقابل پنجره، مانند یک رفلکتور سفید، کاغذ مقوایی یا کاغذ فوم سفید، یا حتی با استفاده از یک دیوار سفید انجام دهید البته اگر بر حسب اتفاق در آن طرف یک دیوار وجود داشته باشد .

مرحله سوم : استفاده از نور پنجره برای نورپردازی «پدرخوانده»

در ادامه باید بگویم برای آخرین تصویر، من می خواستم یک عکس بسیار چشمگیر با استفاده از یک نورپردازی مشابه با نورپردازی سبک فیلم کلاسیک «پدرخوانده – Godfather» ایجاد نمایم.

در اینجا بود که من تصمیم گرفتم از وسط صندلی عکس بگیرم تا یک زاویه و موقعیت جالب از نحوه نشستن نیک ایجاد کنم. حال اگر از نیک با یک زاویه مورب عکاسی کنم، این باعث ایجاد یک نورپردازی معرکه می گردد.

در اینجا من به حالت مورب نسبت به او قرار گرفتم و عکس زیر را گرفتم :

به نظرم بسیار عالی است! نه ؟ این عکسِ بسیار مورد علاقه من از یک جلسه عکس فی البداهه است. نوری که از میان پنجره می تابید، دود سیگار را نیز روشن کرد که باعث شد عالی به نظر برسد.

پس از این مراحل من عکس را در لایت روم سیاه و سفید کردم.

چنانچه با دقت به تصویر بالا خیره شوید خواهید دید که نویز زیادی در این تصاویر وجود ندارد، با وجود این که من در ایزوی ۳۲۰۰ عکس گرفتم. من در لایت روم با بالا کشیدن اسلایدر “noise” تا حدود “۴۰” این مشکل را برطرف کردم، که بدون قربانی کردن جزئیات، نویز را نرم و صاف کرد. دوربین سونی A7 که من از آن استفاده می کنم نیز در ایزوی بالا بسیار خوب عمل می نماید

جمع بندی :

به این نکته توجه داشته باشید که شما به تجهیزات عکاسی زیادی نیاز ندارید در واقع یک پنجره هم می تواند کار شما را راه بیندازد.

در حقیقت اگر شما یاد بگیرید که چطور از نور اطراف خود استفاده کنید، اغلب می توانید تصاویری بسیار عالی ایجاد کنید که چشمگیر و منحصر به فرد هستند. در این مثال، ما تنها از یک پنجره در یک اتاق تاریک و با تغییر نحوه قرار گرفتن نیک در صندلی اش نسبت به پنجره پشت سرش، استفاده کردیم. این کار را برای خودتان امتحان کنید! تنها یک پنجره خوب پیدا کنید و کمی خوش بگذرانید.نکته: نویسنده آموزش فوق مایک نیوتون می باشد که علاوه بر استعدادش در عکاسی، مهارت شگفت انگیزی در ساده مطرح کردن روش های عکاسی و آموزش عکاسی دارد.

امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی از مایک نیوتون برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع

برگرفته از: hackingphotography

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X