حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش نورپردازی ساده برای عکاسی از گل

در این مقاله آموزشی تصمیم داریم شما را با ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای نورپردازی از گل آشنا کنیم . با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

 

در این مقاله ی آموزشی ویکی لویس از روش های ساده و ارزان برای گرفتن عکس های زیبا از گل ها را با شما علاقه مندان عکاسی آموزش خواهد داد. شما یاد خواهید گرفت که با استفاده از یک چراغ قوه و یک صفحه کاغذ سفید به عنوان رفلکتور  نورپردازی نموده و نور را توسط یک دستمال کاغذی نرم کنید. اگر کمی تخیل و شکیبایی نیز به آن اضافه کنید، خیلی زود عکس های گل های زیبای خودتان را خلق خواهید نمود.

ما در این آموزش عکاسی از گل ها قصد داریم از مزیت نور محیط، همراه با نور چراغ قوه برای ایجاد چند افکت عالی بهره مند شویم.

 

مرحله ی اول : آماده سازی

در مرحله نخست شما باید دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید، و یک سطح خوب نزدیک نور پنجره برای عکاسی از گل خود پیدا کنید. سرعت شاتر آهسته تر از ۱/۱۵ ام ثانیه را برای عکاسی تنظیم کنید، و اگر از یک ریموت کنترل شاتر یا ویژگی تایمر خودکار دوربین خود استفاده نمایید، خیلی راحت تر می باشد.

در عکس بالا چیدمان من را مشاهده می کنید. من یک محل آسان را عمود بر پنجره، که مقدار نور خوب ارائه می دهد، انتخاب کردم. همچنین یک شیء زیر گل قرار دادم تا بالا نگهش دارم.

و تنها با نور پنجره. نوردهی f/4 در ۱/۴ بود.

من یک عکس آزمایشی گرفتم، تا نوردهی خودم را تنها با استفاده از نور محیطی مشخص کنم. من سرعت شاتر را کمی آهسته تر کردم تا ببینم چه نتایجی به دست خواهم آورد.

و تنها با نور پنجره. نوردهی f/4 در ۰٫۴۰ ثانیه بود.

 

مرحله ی دوم : یک رفلکتور اضافه کنید

همانطور که میبینید گل در نوردهی فوق کمی روشن تر شد، اما توجه داشته باشید که سایه ها هنوز هم کاملا قوی می باشند.

توجه کنید که برای نرم کردن نور، من یک صفحه سفید را در زیر، و کنار گل اضافه کردم. این صفحه سفید به عنوان رفلکتور (بازتابنده نور) عمل می کند. تقریبا هر چیز سفیدی می تواند به عنوان یک رفلکتور مورد استفاده قرار گیرد. ایده، پُر کردن سایه ها، و نرم تر کردن نور می باشد.

نور پنجره با صفحه سفید. نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه بود.

باید توضیح دهم که نوردهی عکس بالا با صفحات سفید پرکننده در زیر و کنار گل انجام شده است. آن را با دو عکس بالاتر مقایسه کنید، و توجه کنید که روشنایی/تاریکی شبیه به نوردهی طولانی تر است. شگفت انگیز است که تنها با استفاده از رفلکتورها چقدر می توان به یک عکس نور اضافه نمود.

نکته ی بسیار مهم اینکه ، به کیفیت نور توجه کنید. منظورم این است که توجه کنید چطور سایه ها هنوز هم در سمت چپ مرکز گل وجود دارند، اما به شدت قبل نیستند. همچنین دقت کنید که سایه های پایین چطور به خوبی پُر شده اند.

 

مرحله ی سوم :احساسی ایجاد کنید که متناسب با سوژه شما باشد

در نظر داشته باشید که گل ها نرم و لطیف می باشند. وقتی ما داستان هایی درباره سوژه خود می گوییم، می خواهیم آن احساس را منتقل کنیم. یکی از روش هایی که ما احساسات را در عکس ها منتقل می کنیم، در نحوه استفاده از نور می باشد. حتما توجه کنید که چطور احساس عکس هایی که با صفحات سفید پُرکننده و بدون آن گرفته شده اند متفاوت می باشد. نوردهی دوم نرم تر و لطیف تر احساس می شود، و بنابراین، داستان یک گل لطیف را پشتیبانی می نماید.

 

مر حله ی چهارم : برای به دست آوردن درام بیشتر با یک چراغ قوه نور اضافه نمایید

در این حالت، با یک چراغ قوه نور گل را از پشت نورپردازی (backlight) کنید. مطمئن شوید که چراغ قوه را طوری قرار می دهید که باعث روشنایی خیره کننده لنز یا لنز فلیر نشود  یعنی نور مستقیما به لنز برخورد نکند . مطمئن شوید که نور به طور کامل به سمت گل باشد، و به لنز دوربین شما نرسد.

همانطور که میبنید چراغ قوه با نور پشت، بدون صفحات سفید پُرکننده یا رفلکتور، نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه.

همچنین در  عکس زیر با یک نور پشت قوی گرفته شده است. توجه کنید که مرکز گل چقدر تاریک به نظر می رسد.

ذکر این نکته ضروری ایست که  ما می توانیم از یک نور ثانویه برای پر کردن مرکز گل استفاده کنیم. من استفاده از سرعت شاتر آهسته تر ۱/۲۵ ام ثانیه یا آهسته تر، و حرکت دادن چراغ قوه در حین نوردهی را توصیه می کنم. اگر شما نور را حرکت ندهید، بیش از حد قوی به نظر رسیده و سایه های شدیدی ایجاد خواهد نمود.

باید بدانید که اگر نور بیش از حد قوی و مستقیم به نظر می رسد، از یک دیفیوزر  پخش کننده نور  بر روی چراغ قوه خود می توانید  استفاده کنید. من از یک دستمال کاغذی برای نرم کردن نور استفاده کردم.

و در عکس بالا یک چراغ قوه برای نورپردازی از پشت، با یک چراغ قوه دیگر به عنوان یک نور پرکننده یا تکمیلی برای حذف سایه های جلوی گل. نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه.

در این حالت باید پاسخ دهید که  این عکس برای شما چه احساسی دارد؟ توجه کنید که من چطور نوردهی مرکز گل را تنها با انجام کمی نقاشی با نور بیشتر کردم منظورم حرکت دادن این چراغ قوه طی نوردهی است . اگر تا به حال در تاریکخانه کار کرده باشید، متوجه خواهید شد که این شبیه دستکاری یک تصویر در یک آگراندیسور یا Enlarger  به نام سوزاندن است، اما در بالا ما این کار را به طور زنده در مرحله گرفتن عکس انجام دادیم.

اکنون بیایید امتحان کنیم گل ها با یک نور پشت ضعیف تر چطور به نظر خواهند رسید. بدین منظور من روی چراغ قوه پشت گل یک دستمال کاغذی قرار دادم تا به عنوان دیفیوزر عمل کرده و نور را پخش و نرم تر نماید.

و در این تصویر استفاده از یک نور پشت نرم تر با دیفیوز یا پخش کردن نور به وسیله دستمال.

آیا می توانید ببینید نور پشتی چقدر نرم تر شده می باشد؟

من نیز در این تصویر،  کمی نور پر کننده را با یک چراغ قوه و دستمال کاغذی برای نرم کردن آن اضافه کردم.

همانطور که می بینید تفاوت بین دو عکس فوق خیلی خیلی ظریف می باشد. اما چشم خود را بین دو عکس حرکت دهید. می توانید ببینید که عکس دوم (بالایی) کمی نرم تر است؟ تفاوت بر روی صفحه نمایش کامپیوتر چندان زیاد نیست، اما در چاپ بزرگ تفاوت زیادی ایجاد می گردد.

مرحله ی پنجم : با نور و ترکیب بندی خلاق شوید

باید ذکر کنیم که  در این مرحله، وقت آن است که در مورد کادربندی خود خلاقیت به خرج داده و با نور بازی کنید.

در ترکیب بندی، شما باید تصمیم بگیرید که مرکز توجه شما در عکس چیست، و چشم بیننده را به آن سمت بکشید. توجه کنید که مرکز گل در تصویر بالا چقدر تاریک است، بنابراین بیایید کمی نور پرکننده اضافه نماییم.

در این تصویر مرکز گل اکنون (در عکس بالا) کمی روشن تر شده است. شما کدام عکس را بیشتر دوست دارید؟

به پرچم گل بالا توجه کنید. آیا تنها می توانید آن را یک لکه سیاه ببینید؟ چه اتفاقی می افتد وقتی ما تنها کمی نور پرکننده با یک چراغ قوه اضافه نماییم؟

مرکز توجه برجسته تر می گردد.

بیایید  با هم  یکی دیگر را امتحان کنیم.

پرچم تیره

کمی نور پرکننده

یک زاویه جدید بدون نور پرکننده

کمی نور پرکننده، برجسته کردن مرکز توجه

 

چند نمونه ی دیگر

در اینجا اجازه دهید به چیدمان نورپردازی ساده مان باز گردیم.

من از این چیدمان نورپردازی (lighting setup)، که ابتدای مقاله توضیح دادیم، بر روی انواع مختلف گل ها استفاده کردم و این رز سفید را بیشتر از همه دوست داشتم.

می توانید آن نور زیبا و این که رز چقدر شفاف به نظر می رسد را مشاهده کنید؟

من حس کلی این تصویر را دوست دارم، اما کنتراست یا تضاد زیادی بین مرکز گل و گلبرگ های بیرونی وجود دارد (وسط گل خیلی سایه دار شده و اطراف خیلی روشن). شما می خواهید که چشم بیننده های شما به سمت مرکز توجه کشیده شود، که در وسط گل است، بنابراین من یک رفلکتور را درست در مقابل گل قرار دادم.

می توانید مشاهده کنید نور چطور به داخل گل منعکس (بازتاب) شده، و مرکز گل را روشن تر کرده است. من این کادر را بیشتر دوست دارم چون نرم تر به نظر می رسد.

فراموش نکنید که از این تکنیک در فضای باز نیز می توانید استفاده کنید. تنها از رفلکتور و چراغ قوه خود استفاده کنید، و ببینید چه چیزی جواب می دهد.

در هنگام تصمیم گیری در مورد این که نور خود را کجا قرار دهید هیچ درست و غلطی وجود ندارد، اما به طور معمول بهتر است که نور اصلی شما از زاویه دوربین (از جلو) تابانده نشود. در این عکس، نور در سمت راست قرار دارد و برای من خیلی شدید به نظر می رسد. سایه های قوی ای بر روی گل وجود آمده که به عکس احساس خوبی نمی بخشند. من خودم را جا به جا کردم تا موقعیت منبع نور، یعنی خورشید را تغییر دهم.

در این تصویر نیز من یک صفحه سفید (رفلکتور) اضافه کردم، و می بینید که پرچم چطور برجسته شده است. این یکی خیلی بهتر است، اما من تصمیم گرفتم با زوایای دوربین بازی کنم تا ببینم هر بار چطور به نظر می رسد.

البته باید بگویم من این یکی را بیشتر دوست داشتم، به خصوص این که نور چطور بر روی گلبرگ های گل الگوهایی ایجاد کرده است، اما من می خواستم که مرکز توجه در وسط گل باشد که در حال حاضر تاریک به نظر می رسد.

همچنین در تصویر بالا، من از یک رفلکتور برای پُر کردن سایه ها و از چراغ قوه ام برای اضافه کردن کمی نور استفاده کردم.

و بعد از آن ، زاویه را کمی تغییر دادم. این عکس (بالا) بدون نور پرکننده گرفته شده می باشد.

ببینید که این همان گل با یک رفلکتور و چراغ قوه است که قسمت های تاریک را پُر می کند.

شایان ذکر است که این کار هیچ قانونی ندارد. تنها باید بازی کنید تا ببینید چه چیزی جواب می دهد. اینها چند نمونه عکس دیگر هستند که من گرفته ام، این تصاویر هیچ گونه ویرایشی ندارند. آنها مستقیما از دوربین بیرون آمده اند تا به شما کمک کنند روند کار مرا بهتر مشاهده کنید.

بدون نور پرکننده

با نور پرکننده

و در این عکس آخر از چندین رفلکتور، و به علاوه یک چراغ قوه در مرکز گل استفاده شده است.

در پایان باید بگوییم شما چند نکته عالی، و الهام برای ایجاد عکس گل های زیبای خودتان دارید. شما مشاهده کردید که چطور می توانید از صفحه های سفید پرکننده ساده برای اضافه کردن نور و نرم کردن یک تصویر استفاده کنید. یاد گرفتید که چطور نور بر داستانی که می گویید تاثیر می گذارد، و یاد گرفتید که چطور یک یا دو چراغ قوه ساده، به علاوه یک دستمال کاغذی می توانند عکس های شما را به سطح جدیدی ببرند.امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی نیز برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.همچنین عکس گل هایی که می گیرید را در اینستاگرام lenzak# برچسب بزنید و آن ها را با ما و سایر دوستان لنزکی خود به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: ویکی لویس (Vickie Lewis)

منبع

digital-photography-school و لنزک

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X