حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش نورپردازی قارچ ها

آیا تا بحال به فکر نورپردازی از قارچ هابوده اید؟ احتمالا ایده های متفاوتی برای اینکار وجود دارد اما (Daniel Laan)  روش خلاقانه ای برای اینکار یافته است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.میتوان گفت که دنیل لان (Daniel Laan) در این بین علاقه ویژه ای به دنیای عجیب و غریب قارچ ها دارد. لوازم و امکانات عکاسی، امروزه امکانات شگفت انگیزی را در اختیار عکاسان خلاق و ماجراجو قرار داده است. اگر مایلید یکی از موارد را مشاهده نمایید، در این آموزش پیشرفته با دنیل همراه شوید و ببینید این هنرمند مشتاق برای خلق قارچ های درخشان از چه تکنیک های عکاسی و پس پردازشی استفاده می کند.

 

چیزی که ما امروزه میدانیم این است که قارچ ها مسئول تمیز کردن جنگل هستند چون از لایه های درختان افتاده محافظت می کنند. در انجام این کار، برای جنگل مواد مغذی حیاتی تامین می کنند. قارچها در اندازه های مختلف یافت میشوند. این واقعیت به تنهایی مرا مجذوب می کند: چیدن و خوردن یکی از آنها ممکن است خوشمزه باشد؛

در این بین قارچ ها سمی تعداد بیشتری دارند.

پیشتر تکنیک های متفاوتی از نقاشی با نور را به شما آموزش داده ایم. در این اموزش  به کمک نقاشی با نور و چند ویرایش در فتوشاپ قارچ هایی درخشان و زیبا را به وجود میآوریم، پس لوازم خود را آماده کرده و شروع به تصور دنیای عجیب قارچ ها کنید.

تصویر شب به یاد ماندنی اثر دنیل لان | ۹۰mm | ایزو ۱۰۰ – فوکوس انباشته شده در ۱/۸ ثانیه و f/3.5

قصد عکاسی از قارچ ها

من همیشه عاشق عکاسی از طبیعتت بوده ام، تاثیری که طبیعت بر خلاقیت من دارد را به یاد می آورم. به همین دلیل است که دوست دارم یک عکاس منظره باشم؛ در مناطق بیرون شهری، زمانی که نور عالی است. تجربه این احساس، عکاسی را برای من مهم تر می کند. وقتی من زیر سایه بان درختان قدم می زنم، در شگفتم که وقتی به آنجا رسیدم می خواهم از چه چیزی عکس بگیرم. با خودم فکر می کنم که «آلیس در سرزمین عجایب» با «بیگانه ها» ملاقات می کند. من یک حس جنون آمیز و پُر از فانتزی می خواهم. من پیش خودم تصور می کنم که چه حسی دارد اگر هم قد یک حشره باشم. چه می شد اگر می توانستم در میان یک جنگل پر از قارچ های غول پیکر راه بروم؟ چه میشد اگر آن قارچ ها، مانند لامپ های خیابانی یا علائم نئون از خودشان نور ساطع می کردند؟ این مرحله پیش تصور مهم ترین مرحله برای موفقیت در عکاسی فاین آرت (هنری) است.

روشهای عکاسی از قارچ ها

حقیقت این است که اکثر قارچ ها ظریف هستند؛ و بخاطر شفاف بودن نور را از خود عبور می دهند. از این جهت من با یک چراغ قوه نقاشی با نور (Light Paint) می کنم، به طوری که آنها خودشان به منابع نور قابل رویت تبدیل شوند. بافت ظریف قارچ نور را به خوبی یکنواخت می کند؛ دیگر نیازی به ژل های فلاش یا LED های قرمز نیست.

چیزی به واضح است این است که حسابی واضح و شارپ کردن تصویر به سادگی با تنظیم دیافراگم f/32 انجام نمی شود. در عوض، من دوست دارم با یک دیافراگم باز عکس بگیرم تا اثرات بوکه دیدنی و جذابی در پس زمینه ایجاد کنم. اما این کار اثرات زیانباری برای وضوح جلو به عقب قارچ ها دارد. و اینجاست که این کار به یک نوع عکاسی چالش برانگیز تبدیل می شود. این کار از نظر فنی دشوار و گاهی اوقات کاملا خسته کننده است. من قارچ های واضح و شارپ، و پس زمینه ای نرم و محو می خواهم.

ایا با تکنیک فوکوس استکینگ آشنا هستید؟ در این قسمت بایست  انباشتن فوکوس (Focus Stacking) را انجام دهید. انباشتن فوکوس، یعنی گرفتن چند عکس در فواصل فوکوس مختلف و ادغام آنها در یک تصویر. این کار یک سوژه شارپ ایجاد می کند اما پس زمینه ماتی که ما در عکاسی ماکرو به دنبال آن هستیم را حفظ می کند. برای موفقیت در انباشتن فوکوس (در پس پردازش) ضروری است که عکس ها به طور کامل کادر و نوردهی های یکسانی داشته باشند.

اما شما چگونه بدون چرخاندن حلقه فوکوس و سهوا از دست دادن هم ترازی کادر ها، فوکوس را تنظیم می کنید؟ انجام این کار از روی یک سه پایه محکم بسیار ساده تر است. من از سه پایه Sirui Carbon T-2204XL Traveller استفاده می کنم؛ یک قطعه تجهیزات سبک و همه کاره که می توانم ستون مرکزی آن را معکوس کرده و دوربین را آویزان کنم تا نقطه دید پایین تری به دست آورم. من یک بین بگ نیز با خودم می برم تا نقطه دید را حتی از این هم پایین تر ببرم. برای کار ماکرو، من از یک Tamron 90mm f/2.8 SP Di MACRO 1:1 VC USD استفاده می کنم.

 

یافتن قارچ برای عکاسی

باید یک قارچ مناسب برای اینکار پیدا کنید. از آنجاییکه من به این درختان بلوط عظیم با لکه های نور روز در حال محو شدن نگاه می کنم، کم کم یک پالت رنگ (مجموعه ای از رنگ ها) خاص به ذهنم می آید. من می بینم که جنگل غرق در رنگ سبز عمیق اواخر جولای می شود، اما نوعی رنگ آبی فیروزه ای رام نیز وجود دارد؛ رنگی که من نمی توانم به آن اشاره نکنم. من تصمیم گرفتم که امروز از یک پالت رنگ مکمل استفاده کنم. این کار به طرز فوق العاده ای به تلاش شما برای پیدا کردن قارچ ها کمک می کند. اگر شما توجه خود را به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز معطوف کنید، پیدا کردن آنها در میان سایه های سبز عمیق بسیار آسان تر است. آنها در تمام طول سال نیز آنجا هستند، نه فقط در طول پاییز. از آنجا که گیاهان قارچی بسیار عاشق رطوبت هستند، در پاییز فراوان تر و متنوع ترند، اما من حتی در خشک ترین ماه های سال هم نمونه های خیره کننده ای پیدا کرده ام. این گیاهان قارچی خاص با خزه ها در محیط های یکسانی رشد می کنند: قسمت های مرطوب و سایه دار جنگل با مقدار زیادی مواد مغذی برای تغذیه. شاخه های خشکیده درختان همراه با خزه در سایه یک درخت بزرگ و پر برگ، راه مطمئنی برای پیدا کردن چیزی است که به دنبال آن هستید.

ترکیب بندی و نوردهی قارچ ها

باید قبل از ثبت تصویر به فکر کادربندی خود باشید. اگر قارچ هایی پیدا کنید که در یک جای بلند و دارای ارتفاع قرار دارند، با یک تیر دو نشان می زنید. این به شما کمک خواهد کرد تا دوربین خود را در زیر، رو به بالا به سمت آنها قرار دهید. دقیقا به همین دلیل است که یک فاصله کانونی کوتاه تر ترجیح داده می شود. شما می توانید یک لنز کوتاه تر را بیشتر به سمت پوشش جنگل زاویه دهید، که اگر تنظیمات درست را انتخاب کنید بوکه زیبایی به شما می دهد. بعد از آن دیافراگم نیز اثرات شگفت انگیزی بر فضای تصویر دارد. به عکس های زیر که با دیافراگم های مختلف گرفته شده اند، نگاه کنید.

حتما بخوبی میدانید که عکاسی با دیافراگم باز به شما پس زمینه نرم و مات و هایلایت های (قسمت های روشن/بوکه) بزرگ می دهد. در f/3.5، دیافراگم در واقع کاملا باز است، اما دوربین دیافراگم موثر را بر اساس فاصله کانونی محاسبه می کند. این مسئله مرا سخت به فکر انداخت. در f/7.1 عمق میدان بزرگتر شده و اندازه هایلایت ها کاهش می یابد. در دیافراگم های حتی کوچک تر مانند f/14، پس زمینه نسبتا شلوغ و حواس پرتکن می شود.

بعد از تصمیم درباره ترکیب بندی وقت آن است که تصویر را تاریک تر کنید. جبران نوردهی را در حدود -۱EV تنظیم کرده و تنظیماتی که نوردهی خودکار دوربین پیشنهاد می دهد را یادداشت کنید. این باعث می شود جو تصویر گرفته و تاریک شود و به جلوگیری از نوردهی بیش از حد در قسمت هایی که قصد دارید نقاشی با نور کنید، کمک می کند. مطمئن شوید که ایزوی خود را بر روی ۱۰۰ تنظیم کرده اید و به مُد دستی تغییر وضعیت دهید. تنظیمات نوردهی ای که قبلا یادداشت کردید را انتخاب کنید.

اگر متوجه شدید که پیش زمینه (جلو عکس) خیلی واضح و شارپ است، همیشه می توانید یک برگ داخل هود لنز قرار دهید تا آن را نرم تر کنید:

نقاشی با نور برای عکاسی با قارچ

با تکنین نقاشی با نور آشنا هستید؟ مقالات زیادی در این زمینه در سایت وجود دارد که میتوانید جستجو کنید. حقیقت این است که در این لحظه، سرگرمی واقعی شروع می شود. نقاشی با نور یک کار دستی است. بنابراین ما به علت تغییرات در نوردهی، هنگام ثبت عکس های نقاشی با نور انباشت فوکوس نخواهیم کرد. بر روی قسمت های زیر قارچ ها فوکوس کرده و دیافراگم مناسبی انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که سرعت شاتر را جبران کنید. اکنون نور LED را بالا و کمی پشت قارچ ها قرار دهید.

نور را بر روی قسمت های مختلف قرار داده و در صورت لزوم فوکوس را تنظیم کنید. روشنایی نور را با فاصله و شدت کنترل کنید، نه با تنظیمات دوربین.

این هم از گرفتن عکس ها. من ۶۹ نوردهی را گرفتم و ۲۵ تا از آنها را در کمتر از یک ساعت نقاشی با نور کردم. برای من، ثبت همه اینها در یک تصویر هیچ ارزشی ندارد، جدا از این که اگر این کار را انجام دهید، کارتان خیلی کمتر می شود.

تبدیل RAW

همیهش توصیه میشود که از فرمت راو در عکاسی استفاده کنید. مهم ترین توصیه ای که من در اینجا می توانم به شما بکنم این است که مطمئن شوید تنظیمات خود را در میان تمام آن نوردهی ها همگام سازی کنید. تنها کافی است قبل از این که شروع به حرکت دادن هر اسلایدری بکنید، همه آنها را انتخاب کنید. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که این مرحله نهایی در روند ویرایش نیست، بنابراین در این مرحله «بسیار» مراقب اشباع (saturation) و کنتراست (contrast) باشید. منحنی تن ها را به صورت خطی رها کرده و در عوض کمی کنتراست را کم کنید به جای این که آن را زیاد کنید. اگر متوجه شدید که نوردهی های شما خیلی تاریک هستند، اکنون وقت آن است که روشنایی را افزایش دهید. همین مسئله در مورد تراز سفیدی نیز صادق است. من دوست دارم تصویر کلی را بیشتر به سمت آبی نگه دارم تا جدایی بصری خوبی بین بخش های روشن قارچ ها و محیط اطراف مرموز آنها ایجاد کنم. با توجه به کاهش جزئیات و نویز، این تنظیمات من است:

توصیه: یک پایه ایجاد کنید

من دوست دارم برای داشتن یک تصویر شارپ از یک برنامه انباشت فوکوس اختصاصی مانند Helicon Focus استفاده کنم. در حال حاضر، شما می توانید به مسیر Edit > Auto-Align Layers بروید. Projection: Collage را انتخاب کنید. هر دو چک باکس را بدون تیک رها کرده و OK کنید. بعد از این که این کار را انجام دادید، به مسیر Edit > Auto Blend Layers بروید و Stack Images with Seamless tones and colors را انتخاب کنید – به معنی انباشتن عکس ها با تن ها و رنگ های یکنواخت. نتیجه را در یک لایه جداگانه، در زیر لایه های دیگر قرار دهید. بعد از آن، وقت گروه بندی تمام آن لایه ها و کمی مرتب کردن است:

عناصر انباشت فوکوس را در داخل یک فولدر قرار دهید. از این عناصر برای اصلاح هر گونه نقصی که اکنون یا بعدا می بینید (با ماسک کردن قسمت های خاص) استفاده کنید. اینها برای این که یک پس زمینه خوب و انباشت نشده از بین آنها انتخاب کنید هم مفید هستند. من همچنین از این پس زمینه عکاسی کردم که در آن یک نهال درخت در آن نزدیکی را گرفتم و آن را پشت قارچ ها نگه داشتم. برای پیش زمینه، عکسی که در آن یک برگ را در داخل سرپوش لنز قرار داده بودم را ترکیب کردم.

این لایه بندی و ماسک کردن عمق و جذابیت بیشتری به تصویر می دهد، در حالیکه از قرار گرفتن هر یک از عناصر تار در جلوی سوژه اصلی جلوگیری می کند. وقتی این کار را انجام دادید، وقت آن است که این لایه ها را در یک لایه پایه با هم ادغام کنید. آن لایه را بر این اساس برچسب زده و قبل از مراحل بعد مطمئن شوید که در پالت لایه ها در قسمت پایین قرار گیرد.

چگونه میشود قارچ ها را درخشان کنیم؟

اما سوال اصلی این است که چگونه عکاسی بصورت درخشان میشود. ترفند اینکار این است که تمام لایه ها به جز تصویر انباشته شده را مخفی کنید. سپس تصاویر نقاشی شده با نور را بر روی Opacity 50% تنظیم کرده و زوم کنید. مطمئن شوید که فوکوس درست تنظیم شده است. اگر اینطور نیست، با نوردهی دیگری امتحان کنید. سپس مسائل مربوط به هم ترازی را بررسی کنید. تصویر را به این طرف و آن طرف بکشید تا وقتی که به طور کامل با مرکز قارچ هم تراز شود. بقیه تصویر مهم نیست، چون مرحله بعدی Alt-کلیک کردن بر روی آیکون «Create Mask» در پالت لایه ها برای ایجاد یک ماسک سیاه است. یک قلم موی نرم با Opacity حدود ۱۰% انتخاب کنید. با رنگ سفید به آرامی شروع به رنگ کردن بر روی ماسک سیاه کنید. به مرکز نزدیک تر، و از اطراف دورتر شوید. سعی کنید درخششی زیبا و طبیعی ایجاد کرده و برای تمرکز بیشتر نقاشی قارچ ها را یک به یک انجام دهید.

چگونه تصویر را برجسته کنید؟

در این مرحله  از ویرایش میخواهیم که تصویر را برجسته کنیم.  مباید ببینیم از اینجا به بعد چه کاری میتوانیم انجام دهیم. از این جا به بعد چه کاری می توانید انجام دهید. هنوز خیلی تا تکمیل تصویر باقی مانده است. اگر بخواهیم نشان دهیم که نور واقعا از قارچ ها بیرون می آید، بازتاب هایی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم. یک لایه جدید بسازید و آن را بر روی Soft Light تنظیم کنید. یکی از رنگ های روشن تر که در حال حاضر در نور جذب شده در زیر قارچ موجود است را انتخاب کنید. حالا به آرامی بر روی قسمت هایی که احتمالا می بینید نور بر روی آن منعکس می شود، رنگ کنید. پایه قارچ های سمی در این مرحله بسیار مهم است. کلاه ها مانند سایبان عمل کرده، و زمین را از نور LED محافظت می کنند.

از آنجا که من خیلی قبل از این که حتی این تصویر را بگیرم، به دنبال یک تضاد رنگ مکمل بودم، اکنون زمان خوبی برای بررسی این است که آیا تفکیک رنگ کافی بین سوژه و پس زمینه وجود دارد یا خیر. با تنظیمات تراز سفیدی و منحنی های (Curves) مورد نظر، من اشباع کلی را ملایم کرده و سایه ها را بیشتر به سمت آبی متمایل کردم، در حالیکه نور قارچ ها را دست نخورده باقی گذاشتم. بیایید ببینیم این تصویر با تمام این تنظیمات چگونه به نظر می رسد، قبل از این که یک عکس «قبل و بعد» نهایی را به شما نشان دهم.

مراحل نهایی ویرایش

کل تصویر به نظر من کمی بیش از حد اشباع شده به نظر می رسد، بنابراین من می خواهم آن را به رنگ های خاکستری و قهوه ای گرم تر متعادل کنم. Nik Color Efex در این موارد بسیار مفید است، اما باعث به وجود آمدن banding نیز می شود وقتی شما کنتراست را در مراحل آخر تغییر می دهید. برای مقابله با این مشکل، من معمولا فیلتری به نام Film Grain را اضافه کرده و اندازه دانه (grain size) را بر روی ۴۹۵ تنظیم می کنم. این دانه با کانال Luminosity نشت پیدا می کند و به جلوگیری از به وجود آمدن «مشکل banding» در تصویر خروجی برای وب کمک می کند.

امیدوارم نتیجه را دوست داشته باشید و از این آموزش طولانی و پیچیده چیزی یاد گرفته باشید، حتی در حد یک یا دو نکته. برای دیدن عکس های بیشتر، قارچ های درخشان دیگر، کارهای مرا در ۵۰۰px دنبال کنید.

این آموزش را با تصاویر بیشتر از قارچ های درخشانم به پایان می رسانم. ممنون به خاطر وقتی که گذاشتید!

در ادامه تصاویر بیشتری در این زمینه ببینید.

نویسنده: دنیل لان (Daniel Laan)

تصاویر بیشتر از دنیل لان در سایت ۵۰۰px

۵۰۰px.com/laanscapes

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X