حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش ویرایش سریع با نرم افزار موبایل Snapseed (بخش اول)

 

 نرم افزار محبوب موبایل Snapseed تنها نرم افزار عکس برای موبایل است که شما هر روز از آن استفاده خواهید کرد. این برنامه هر عکس را فوق العاده جذاب خواهد کرد و به شما امکان می دهد تا تجربه ای خوش از داشتن عکس های با کیفیت بالا داشته باشید. شما می توانید به آسانی تصاویر و عکس های خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید. نرم افزار Snapseed که محصولی از شرکت Google است، امکانات ویرایش عکس فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد. در زیر به معرفی و آموزش کار با این نرم افزار خواهیم پرداخت.

معرفی

در ابتدا باید بگوییم  «اسنپ سید» (Snapseed)یک اپلیکیشن رایگان ویرایش عکس کمپانی گوگل برای سیستم‌‌های عامل‌ اندروید و iOS می باشد. این اپلیکیشن را باید جزو ضروری‌ترین موارد در لیست ابزارهای موبایلی هر فرد علاقه‌مند به عکاسی بدانیم.در واقع Snapseed مجموعه‌ی کاملی از اصلی‌ترین ابزارهای ویرایش عکس را کنار هم جمع کرده و رابط کاربری ساده کار با آن را برای تمام عکاسان از حرفه‌ای تا مبتدی لذت‌بخش می‌نماید. ازآنجاکه توضیح تمام توانایی ها Snapseed زمان زیادی خواهد برد ما تصمیم گرفتیم طی یک راهنمای جامع دنباله‌دار یک‌ به‌ یک به معرفی و تشریح امکانات آن بپردازیم. در ادامه با ما و بخش اول این راهنما همراه باشید.

شروع به کار با Snapseed 2

گفتنیست مدتی قبل یعنی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ گوگل نسخه‌ی ۲ را که نخستین به‌روزرسانی بزرگ Snapseed بود منتشر نمود. این بروزرسانی علاوه بر تغییر کلی رابط کاربری، تعداد زیادی توانایی جدید را هم به Snapseed اضافه کرد. رابط کاربری جدید ازنظر ظاهری مدرن‌تر، تخت‌تر و مینیمال‌تر شده است. برای نمایش عکس از کل فضای صفحه‌ی نمایش بهره گرفته شده و منوها مخفی می باشند. از امکانات افزوده شده به نسخه‌ی جدید می‌توان به تاریخچه یا پشته‌ی ویرایش‌ها (Stacks)، کپی ویرایش از عکسی به عکس دیگر، فیلترهای جدید مانند Lens Blur ،Tonal Contrast و Glamour Glow، تغییر پرسپکتیو، قلم روتوش و ماسک (برای اعمال افکت یا تنظیمات به بخشی انتخابی از عکس) اشاره نمود. خوشبختانه ظاهر رابط کاربری و امکانات Snapseed در دو نسخه‌ی اندروید و iOS تا حدودی زیادی یکسان می باشد. در نتیجه فارغ از این‌که ما تصاویر و توضیحات را با توجه به کدام نسخه تهیه می‌کنیم شما مشکلی در استفاده از این راهنما نخواهید داشت. بااین‌ وجود هر زمان سوالی برایتان پیش آمد در مطرح کردن آن در بخش نظرات با ما معطل نشوید.

قابل ذکر است که با اجرا کردن Snapseed 2 نخستین چیزی که مشاهده خواهید کرد یک صفحه‌ی بزرگ با تصویری ساده می باشد. در بالای این صفحه لوگوی Snapseed و در پایین آن دکمه‌ی انتخاب عکس قرار دارد. با لمس دکمه‌ی Open photo اپلیکیشن گالری پیش‌فرض گوشی (نسخه‌ی اندروید) یا میان‌برهایی برای انتخاب عکسی که قصد ویرایش آن را دارید (نسخه‌ی iOS) به نمایش درمی‌آید. در بالاترین بخش میان‌برها فهرستی لغزنده از تمام عکس‌های گوشی یا تبلت وجود دارد تا بتوانید به‌سرعت یکی از عکس‌هایی را که قبلا گرفته‌اید انتخاب کنید. با لمس گزینه‌ی بعدی یعنی Open from Device هم فهرست‌های مختلف عکس‌های موجود در Camera Roll باز خواهد گردید. از طریق گزینه‌ی سوم یعنی Camera قادر هستید به دوربین دسترسی پیدا کرده و در لحظه عکسی را گرفته و مستقیما با Snapseed ویرایش نمایید. گزینه‌ی آخر یعنی Open latest image همان‌طور که از نامش پیدا می باشد آخرین عکس گرفته‌شده را باز خواهد کرد. این گزینه برای زمانی که بلافاصله پس از گرفتن عکسی تصمیم به ویرایش سریع آن دارد مناسب می باشد.

شایان ذکر است بعد از انتخاب عکس دلخواه به صفحه‌ی اصلی ویرایش عکس وارد خواهید شد. در این قسمت تمام صفحه‌ی نمایش در خدمت نمایش عکس قرار دارد و دسترسی به فیلترها و توانایی ها از طریق یک رابط کاربری سبک و مینیمال صورت می‌گیرد. در گوشه‌ی چپ بالا گزینه‌ی Open قرار دارد که اجازه می‌دهد عکس دیگری را برای ویرایش انتخاب نمایید. در سمت راست بالا ابتدا با گزینه‌ی Save روبه‌رو خواهید شد. در نسخه‌ی اندروید با زدن Save بی‌درنگ یک کپی از عکس با اعمال ویرایش‌های انجام‌شده در پوشه‌ای به نام Snapseed ذخیره می‌گردد. ولی در نسخه‌ی iOS زدن Save فهرستی از گزینه‌های مختلف برای ذخیره کردن عکس را نمایش خواهد گذاشت.

توجه داشته باشید که در آخرین نسخه‌ی iOS یعنی iOS 9 کمپانی اپل توانایی را معرفی نمود که به نرم‌افزارهای ویرایش عکس اجازه می‌دهد تغییرات خود را با حفظ نسخه‌ی اصلی ویرایش نشده روی عکس اصلی ذخیره نمایند. بدین صورت عکس ویرایش شده به‌ ظاهر روی همان عکس اصلی ذخیره می‌گردد و از شلوغ شدن گالری با نسخه‌های متعدد از یک عکس جلوگیری به عمل می‌آید؛ ولی در حقیقت عکس اصلی از بین نرفته و هر زمان که پشیمان شوید قادر خواهید بود به نسخه‌ی اصلی ویرایش نشده برگردید. نرم‌افزار Snapseed از این توانایی iOS 9 پشتیبانی می‌کند. بنابراین با زدن گزینه‌ی Save عکس ویرایش شده روی عکس اصلی ذخیره می‌شود ولی قادر خواهید بود بعدا به عکس اصلی برگردید. گزینه‌ی دوم یعنی Save a copy نسخه‌ی جدیدی از عکس ویرایش شده ذخیره می‌نماید ولی این نسخه‌ی دوم نیز قابلیت بازگشتن به عکس اصلی را خواهد داشت. در نهایت گزینه‌ی سوم یعنی Export عکس ویرایش شده را به‌عنوان عکسی مجزا ذخیره می‌نماید که قابلیت بازگشت به عکس اصلی را نخواهد داشت.

باید بگوییم ذر کنار گزینه‌ی Save به یک مربع سفید کوچک می‌رسید که ابتدا عدد صفر را نمایش می‌دهد. عدد داخل این مربع بیان‌گر تعداد مراحل ویرایش اعمال‌شده به عکس است و با لمس آن به بخش پشته‌ی ویرایش‌ها (Stacks) وارد خواهید شد. پشته‌ی ویرایش‌ها یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید Snapseed 2 است که اجازه می‌دهد علاوه بر بازگشتن مرحله‌ای به عقب (Undo) یا جلو (Redo) به لیست کامل مراحل ویرایش انجام‌شده دسترسی داشته باشید. با استفاده از این لیست قادر خواهید بود بدون نیاز به شروع مجدد ویرایش، تغییراتی یا تنظیماتی را روی هر مرحله‌ی دلخواه انجام دهید. همچنین می‌توانید مراحلی را غیرفعال یا در صورت تمایل حذف کنید. یکی از مشکلات اساسی نسخه‌ی اصلی Snapseed این بود که اگر هنگام ویرایش اشتباهی رخ می‌داد یا ترجیح می‌دادید یکی از مراحل را تغییر دهید مجبور بودید کل ویرایش را از ابتدا شروع نمایید. در نتیجه اضافه شدن پشته‌ی ویرایش‌ها در نسخه‌ی ۲ را باید پیشرفتی بزرگ محسوب نمود. پشته‌ی ویرایش‌ها حتی به شما اجازه می‌دهد که مراحل ویرایش یک عکس را در حافظه کپی نموده و به عکس دیگری اعمال نمایید. در بخش‌های بعدی این راهنما بیشتر به پشته‌ی ویرایش‌ها خواهیم پرداخت.

باید ذکر کنیم که آخرین گزینه در سمت راست بالای صفحه سه نقطه‌ی کوچک می باشد که با لمس آن منویی ظاهر شده و به شما امکان دسترسی به عملکردهای بازگشت به عقب (Undo)، بازگشت به جلو (Redo)، بازگشت به نقطه‌ی شروع (Revert)، اشتراک‌گذاری (Share) و باز کردن در اپلیکیشن دیگر (Open In…)، راهنما (Help & feedback)، تنظیمات اپلیکشن و جزئیات عکس (Settings & details) را در  اختیار خواهد گذاشت.

فراموش نکنید که با حرکت به سمت چپ پایین صفحه به یک نمودار هیستوگرام (Histogram Graph) خواهید رسید. هیستوگرام ابزاری ساده می باشد که نحوه‌ی پراکنده شدن نواحی روشن و تیره در کل عکس را به‌صورت نموداری گرافیکی نمایش می‌دهد. انتهای تیره‌ی طیف در سمت چپ نمودار و انتهای روشن طیف در سمت راست آن قرار گرفته است. در عکسی که نوردهی کمتر از اندازه‌ی مناسب بوده (Underexposed) تجمع نقاط اوج نمودار در سمت چپ قرار می‌گیرد و بالعکس در عکسی که نوردهی بیش‌ازاندازه بوده (Overexposed) اوج‌های نمودار در سمت راست تمرکز می‌یابند. نقاط اوج نمودار هیستوگرام عکسی که به شکل مناسب نوردهی شده به شکلی نرم‌تر در کل طیف پراکنده خواهد گردید.

در پایان باید بگوییم در قسمت انتها در سمت راست پایین به دکمه‌ای سفیدرنگ به شکل دایره می‌رسید که طرحی شبیه مداد روی آن قرار دارد. با لمس این دکمه جدولی از تمام ابزارها و فیلترهای موجود در Snapseed ظاهر می‌گردد. در بخش‌های آینده‌ی این راهنمای جامع Snapseed به تفکیک هرکدام از این ابزارها و فیلترها را باهم بررسی خواهیم نمود. شما اگر به عکاسی علاقه دارید خواندن بخش بعدی را از دست ندهید. اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

برای مطالعه قسمت دوم این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش ویرایش سریع با نرم افزار موبایل Snapseed (بخش دوم)

 

منبع: دیجیکالا

کلیدواژه : ویرایشویرایش عکس
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X