حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش کادربندی نگاه در عکاسی

یکی از مهمترین سوژه های عکاسی پرتره است. آیا می خواهید بدانید چگونه از قوانین ترکیب بندی کادر برای سوژه های زنده استفاده کنید؟ برای بعضی افراد بهتر می توان از این قوانین استفاده کرد، که بستگی به شخصی دارد که از او عکاسی می کنیم. همچنین میدانیم که در پرتره مهمترین عنصر نگاه سوژه میباشد. کادربندی این نگاه بنحوی که ایجاد فضا و احساس مناسب کند یکی از تکنیک های جالب عکاسی است که میتواند پیشرفت شما در این هنر را بخوبی حاصل کند. در مقاله پیش رو بیشتر دراینباره صحبت خواهیم کرد.

احتمالا با قانون یک سوم آشنایی دارید. قبل از هر چیز باید بگوییم که یکی از نخستین و اصولیترین تکنیک هایی که به عنوان یک عکاس می آموزید، قانون یک سوم می باشد و اینکه چگونه سوژه را در یک سمت تصویر قرار دهید در واقع به جای اینکه صاف آن را در وسط قرار دهید   که معمولا سبب ایجاد ترکیب بندی خوش آیند تری می شود. موضوع این مقاله نیز ایده ای مرتبط می باشد، اینکه چگونه به سوژه ای که در موقعیت درست قرار گرفته «فضایی برای نگاه کردن» بدهیم.

 

عکس از aesthetnik

1-نگاه کردن به چپ یا راست

شاید دوست داشته باشید بدانید که هر زمان که سوژه ای داشتید که به چپ یا راست می نگریست، بهترین مکان برای قرار دادن او دور از سمتی از تصویر است که به طرف آن نگاه می کند. به این معنی که اگر سوژه به چپ نگاه می کند، او را در سمت راست تصویر قرار دهید  و برعکس . اینکار باعث میشود که فضای منفی یا خالی کادر وزن بیشتری به سوژه بدهد.

نکته : بد نیست بدانید که به این تکنیک، زیر شاخه ترکیب بندی، فضای نگاه (looking room) گفته می شود. همیشه توصیه میشود که به سوژه خود فضای نگاه بدهید. همچنین در قانون فضای نگاه می گوید که همیشه باید فضای بیشتری در سمتی که سوژه به آن طرف نگاه می کند وجود داشته باشد. همانطور که از نام آن پیدا است، شما دارید فضایی برای نگاه کردن سوژه ایجاد می کنید.

در تصاویر زیر نمونه هایی را مشاهده می کنید که این تکنیک در آن ها به خوبی اجرا شده است:

عکس از Olena Zaskochenko

عکس از Evgeniy Savukov

عکس از Laurens Kaldeway

عکس از Alexey Kachan

2- هدایت کردن سوژه

عکس از Hero Images

جالب است بدانید که این ایده  برای مواردی که سوژه در حال قدم زدن، دویدن و یا شیرجه زدن به سمت ناحیه مشخصی از تصویر است نیز صدق می کند. به آن ها فضایی برای حرکت کردن به سمتش بدهید، و در این صورت مطمئن خواهید بود اکشن ها (حرکات) در عکس شما واقعی به نظر می رسند. بیننده ی تصویر می تواند سیر تکامل حرکت را تجسم کرده و در ذهنش تصویری بسازد که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

همچنین گفتنیست که در ویدیو و فیلم، این تکنیک به «هدایت کردن سوژه» معروف است. این شامل خالی گذاشتن تقریبا دو سوم فضای صفحه مقابل سوژه می شود، برای ایجاد حسی که سوژه فضایی برای ادامه حرکت در ترکیب بندی دارد.

3- قالب شکنی

توجه داشته باشید که همانطور یکه رعایت و اجرای قانون یک سوم همیشه بهترین گزینه نیست، در مورد فضای نگاه هم می توان قالب شکنی کرد. اگر شانسش را داشتید، چند عکس با فضا های مختلف بگیرید تا بتوانید بعدا گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای نمونه شاید بخواهید به جای مقابل سوژه، فضای بیشتری را در پشت او رها کنید.

عکس از Elena Elisseeva

 

عکس از Andrey Bezuglov

امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X