حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان

اگر می‌خواهید از خودتان یا دوستانتان عکس بگیرید باید بدانید چه نوع ژست عکاسی بهترین نتیجه را می‌دهد. در این مقاله آموزشی در سایت عکاسی تصمیم گرفته ایم تکنیک‌های عکاسی و ژست‌های خوب پرتره برای آقایان را مورد بررسی قرار دهیم.

ژست‌های مناسب برای عکاسی از خانم‌ها و آقایان اختلاف‌هایی بنیادی با یکدیگر دارند. راهنماهای آموزشهای بسیاری وجود دارند که تنها چند ژست را معرفی می‌کنند، با این وجود ما می‌خواهیم ابتدا قانون های کلی برای ژست عکاسی خوب مردها را مورد بررسی قرار دهیم و سپس چند ژست نمونه را معرفی کنیم تا به نوعی راهنمایی برای عکاسی پرتره از آن‌ها استفاده کنید.

بی شک یک تصویر خوب از دید مردها مسائلی مانند بانمک بودن یا خوشگلی را در بر نمیگیرد، مردها دوست دارند توانمند، خوش‌تیپ، قدبلند و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند. برای پرتره‌ی مردها ژست عکاسی خوب باید بتواند زوایای صورت، قدرت، بدنی V شکل و خطوط چانه‌ی جدی و محکم را به نمایش بگذارد.

به‌طورکلی باید این نکات را در نظر بگیریم تا قادر باشید ژست عکاسی خوب را پیدا کنید:

  1. چیزهایی که به دوربین نزدیک‌تر هستند بزرگ‌تر به چشم می آیند
  2. چیزهایی که از دوربین دور هستند کوچک‌تر به چشم می آیند
  3. لنزهای با فاصله‌ی کانونی بیشتر عمق را تخت می‌کنند (به‌طور مثال اگر فردی دماغ بزرگی دارد، دماغ ایشان در لحظه بهره برداری از لنز ۱۲۰ میلی‌متری کوچک‌تر از لحظه بهره برداری از لنز ۵۰ میلی‌متری به ذهن خطور میکند)
  4. لنزهای با فاصله‌ی کانونی کوتاه، صورت را گردتر یا به‌اصطلاح پُفی نشان می‌دهند
  5. چیزهایی که به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گرفته‌اند کوتاه‌تر به چشم می آیند

با این مطالب مطرح شده به بررسی قسمت‌های مختلف آناتومی صورت و ژست عکاسی خوب برای نشان دادن آن‌ها خواهیم پرداخت:

فَک و چانه

یکی از معیارهای خوش‌تیپی در مردان خط چانه و فک است. کار عکاس پرتره این است که مطمئن شود خط فک به‌خوبی واضح و شارپ باشد. از سوژه بخواهید تا فک خود را به میزان مقداری به سوی بیرون و پایین جابجا کند تا کمی از گردن از دید دوربین خارج شود. شما میتوانید این افکت را با استفاده‌ی هوشمندانه از سایه و جداسازی چانه و فک از گردن افزایش ببخشید.

هیچ‌وقت اجازه ندهید سوژه چانه‌ی خود را عقب بکشد به‌گونه‌ای در پایین چانه‌ی ایشان غبغب ایجاد شود.

چشم‌ها

چشم‌های گرد و به‌اصطلاح آهویی برای مردها چندان دلنشین نیست و باعث ظاهری ترسناک و گیج‌کننده می‌شوند! از سوژه بخواهید که کمی پلک‌هایش را ببندد. با این وجود به میزان بسیار کم، به‌گونه‌ای که تنها پلک پایینی جابجا شود و پلک بالایی تکان نخورد.

این ژست عکاسی دلیل می‌شود که مردها ظاهری بازیگوش و عجیب بیابند.

زاویه‌ی سر

هیچ‌وقت اجازه ندهید مردها سر خود را به سوی دوربین خم کنند، حتی باید آن را در زاویه‌‌ای نرمال یا کمی دور از دوربین نگه دارند. با این وجود این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید چونکه ظاهری مغرور و خشن را ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این مسئله به تصویر پایین بنگرید:

برای خانم‌ها خوب است که سر خود را به سوی شانه‌ی نزدیک به دوربین خم کنند و برای مردها خوب است که سر خود را به سوی شانه‌ی دور خم کنند. توجه کنید که در باب خم کردن سر صحبت می‌کنیم و نه چرخاندن سر.

با بررسی نکات مرتبط به ژست عکاسی خوب آناتومی چهره، سر وقت چند پیش نهاد‌ی حرفه‌ای برای لحظه عکاسی می‌رویم:

  1. امکان دارد یکی از چشم‌های عده ای از مردم از دیگری کوچک‌تر باشد. در حالت معمولی امکان دارد که متوجه آن نشوید، با این وجود وقتی دقت می‌کنید و می‌خواهید پرتره‌ای دلچسب از آن‌ها بگیرید متوجه آن خواهید شد. در این موارد ژست عکاسی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که چشم کوچک‌تر به دوربین نزدیک‌تر باشد.
  2. وقتی با فردی روبرو هستید که زیاد پلک می‌زند، از ایشان بخواهید که چشمانش را ببندد و از یک تا سه بشمارید و بر روی عدد سه چشمانش را باز کند و تصویر را بگیرید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود چند تصویر با چشمان باز از ایشان ثبت کنید.
  3. اگر فردی غبغب بزرگی دارد که نمی‌توان با تغییر فک به سوی بیرون و پایین آن را حذف کرد ژست عکاسی خوب این است که از دست ایشان به‌گونه‌ای استفاده کنید که غبغب را پوشش دهد.
  4. اگر فردی دماغ بزرگی دارد از یک لنز تله استفاده کنید و از چهره به‌صورت مستقیم تصویر بگیرید.
  5. صورت‌های چاق نیز در لحظه بهره برداری از لنز تله لاغرتر به چشم می آیند.
  6. اگر سوژه پیشانی بلندی دارد یا قسمت جلویی موهای ایشان ریخته است میتوانید کمی از پایین کادربندی را انجام دهید تا بخش کمتری از پیشانی دیده شود.
  7. اگر فردی پلک‌های افتاده‌ای دارد از زاویه‌ی بالاتری از ایشان تصویر بگیرید تا مجبور شود کمی رو به بالا نگاه کند و چشم مجبور شود کمی بیشتر باز شود.
آناتومی بدن

شکل فرضیه‌آل برای بدن مردها اصطلاحاً V شکل است: شانه‌های عریض و کمر باریک. از اینرو پیشتر به بررسی ژست خوب عکاسی برای به دست آمدن شکل V برای مردها می‌پردازیم:

شانه‌ها

برای ژست عکاسی مردها نیاز دارید تا شانه‌ها عریض به نظر برسند، بدین جهت با استناد به نکته‌ی شماره‌ی یک خوب است سوژه کمی شانه‌های خود را به دوربین نزدیک‌تر کند، با این وجود به میزان بسیار کم.

کمر

اگر می‌خواهید کمر باریک‌تر به نظر برسد نباید به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گیرد، به علاوه از طرف دیگر مورد قبلی در باب نزدیک‌تر کردن شانه‌ها به دوربین نیز به این مسئله کمک خواهد نمود.

طرز ایستادن

ایستادن صحیح بخشی مهم از ژست عکاسی محسوب میشود. از سوژه بخواهید که صاف بایستد (پشت خود را خم نکند) و شانه‌ها حالت افتاده نداشته باشند، ریلکس باشد و درعین‌حال عضلات شکم را رها نکند.

-learning-blog 90736  14 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان

دست‌ها

مردها وقتی کاری با دستشان انجام نمی‌دهند، معمولاً بلد نیستند با آن‌ها چه‌کار کنند! پس ضروری است که دست‌های سوژه را سرگرم نگاه دارید. باید دلیلی برای دست‌ها بوجود بیاورید تا در مکان خوب قرار بگیرند. اگر اینطور نباشد سوژه معذب خواهد بود و این مسئله را می‌توان در عکس نیز مشاهده کرد. پیشتر پیشنهادهایی را معرفی می‌کنیم برای سرگرم نگاه داشتن دستان:

  • دست‌ها در جیب، یا تنها شست دست در جیب قرار گیرد یا چهار انگشت در جیب و انگشت شست به لبه‌ی جیب چسبانده شود
  • دست‌ها بر روی حلقه‌های کمربند یا سگک گیر داده شوند
  • یک دست به شکلی ریلکس همراه با و دست دیگر در جیب یا کنار کمر
  • دست‌ها به‌صورت ضربدری بر روی سینه و شانه‌ها کمی پایین
  • یک دست در حال اصلاح کراوات
  • در حال مرتب کردن سر آستین‌ها
  • دست‌ها بر روی جسمی مانند توپ فوتبال، گیتار یا دیگر لوازمی که امکان دارد سوژه به بهره برداری از آن علاقه داشته باشد قرار گیرند
  • یک دست در جیب، یک دست دیگر کت را بر روی شانه نگاه دارد
  • در حالت ایستاده، سوژه دستان خود را بر روی یک صندلی بلند، میز یا دیگر اجسام تکیه دهد
پاها

در حالت ایستاده

  • پاها به شکل ضربدری در قسمت ساق و با تکیه‌ی وزن بر روی پای عقب
  • پاها به اندازه‌ی معرفی شانه‌ها باز و یک پا کمی نزدیک‌تر به دوربین
  • در لحظه تکیه به دیوار، پای نزدیک به دوربین کمی بالا برود و زانو کمی خم شود
  • پای نزدیک‌تر به دوربین بر روی جسمی مانند سنگ یا پله قرار گیرد و قسمت بیرونی ران رو به دوربین

در حالت نشسته (بر روی صندلی، نیمکت، میز و…)

  • برای ژست عکاسی ریلکس و طبیعی در لحظه نشستن بر روی صندلی قوزک یک پا بر روی زانوی دیگری قرار می‌گیرد و از زاویه‌ی کمی بالاتر عکاسی شود.
  • تکیه به میز در قسمت کمر و دستان به شکل ضربدری بر روی سینه
  • در حالت نشسته سوژه نباید به‌هیچ‌وجه به شکل مستقیم رو به دوربین باشد

به‌هیچ‌وجه به این نوشته به شکل یک دائره‌‌المعارف نگاه نکنید و ما قصد نداشته‌ایم تمامی شیوه‌های ممکن برای عکاسی و تمام ژست‌های عکاسی را در آن شرح دهیم. حتی قصد داشتیم با توزیع راهنمایی کلی به شما کمک کنیم تا پرتره‌های بهتری بگیرید، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید تا قادر باشید در شرایط گوناگون به سرعت تصمیمات خوب را اتخاذ کنید. هر عکاسی دوست دارد که سوژه‌ی خود را به بهترین نحو در عکس به نمایش بگذارد و همه دوست دارند تصویر‌هایشان آن‌ها را در بهترین حالتشان نشان دهند و شما به نوعی عکاس میتوانید از مطالب و اصول بیان‌شده به نوعی راهنمایی کلی استفاده کنید تا آمادگی ضروری برای عکاسی از مردها با ظاهر و چهره‌های مختلف را داشته باشید.

پیشتر نیز چند ژست عکاسی را به نوعی نمونه معرفی داده‌ایم که میتوانید به نوعی نقطه‌ی شروع یا راهنمایی کلی از آن‌ها نیز استفاده کنید:

-learning-blog 90736  16 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  17 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  15 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  13 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  12 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  10 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  9 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  8 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  6 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  7 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  2 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  3 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  4 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  5 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان -learning-blog 90736  1 - آموزش کامل ژستهای عکاسی پرتره‌ برای آقایان

منبع : پیکسل

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X