حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی تخصصی دوربین عکاسی Sony Alpha NEX-6

کمپانی بزرگ سونی که Sony Alpha NEX-6 را در 12 سپتامبر سال 2012 معرفی کرد میخواهیم در این پست به بررسی این دوربین قدرتمند این شرکت بپردازیموقتی در سال 2010 سونی دوربین های NEX-3 و NEX-5 را معرفی کرد، این کمپانی به همراه پاناسونیک و المپوس امید بسیاری برای جذب عکاسانی که از دوربین های کامپکت استفاده می کردند و اکنون به دنبال کیفیت بالاتر در عکاسی بودند داشت.

کم و بیش همینطور هم شد به خصوص اینکه دوربین های بدون آینه-با لنز قابل تعویض قابلیت تعویض لنز را دارند ولی در آن ها از جثه ی بزرگ دوربین های DSLR خبری نیست. از آن زمان تاکنون کمپانی های مختلف دوربین های زیادی را در این رده تولید کرده اند که از آن جمله می توان به Sony NEX-7، Olympus OM-D E-M5، Panasonic GX1، Fujifilm X-E1 و Canon EOS M اشاره کرد. با معرفی NEX-6 به عنوان یک دوربین High End در این رده، سونی قصد داشته که فن آوری ها و قابلیت های NEX-7 را با امکانات ارتباطی و اتصالی NEX-5R ترکیب کند. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. و NEX-7 بسیار شبیه هستند.

نه تنها از نظر ظاهری بلکه حتی از نظر ویژگی های فنی. Sony Alpha NEX-6 هم از همان چشمی الکترونیکی 2.3 میلیون نقطه ای OLED، فلاش داخلی و توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD بهره می برد. بر روی این دوربین حتی دایل مودهای عکاسی هم کار گذاشته شده است و یک کفشک ISO Standard هم در بالای آن قرار دارد. همه ی این ها علاوه بر امکانات اتصالاتی است که در NEX-5R وجود دارد. NEX-6 همانند NEX-5R دارای سنسوری هیبریدی با پیکسل های اختصاص یافته برای فوکوس خودکار Phase Detection است. پیکسل های Phase Detection فاصله ی سوژه تا دوربین را تخمین می زنند تا بنابراین دوربین مدت زمان کمتری را صرف یافتن شانسی سوژه کند. NEX-6 همانند NEX-5R مجهز به Wi-Fi DNLA-compliant و on Camera Apps نیز می باشد.

بدین ترتیب می توانید از گوشی یا تبلت هوشمند اندروید یا iOS خود به عنوان Remote Viewfinder استفاده کنید یا تصاویر را مستقیما به آن ها منتقل نمایید. با این دوربین می توانید به شبکه متصل شوید و تصاویری که گرفته اید را مستقیما ایمیل یا بر روی شبکه ی اجتماعی آپلود نمایید.اگر بخواهیم بیشتر NEX-6 را با NEX-7 مقایسه کنیم باید گفت که NEX-6 مجهز به سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی می باشد و این در حالیست که NEX-7 سنسور تصویر 24 مگاپیکسلی دارد. همچنین NEX-6 مقداری ارزان قیمت تر نیز هست. از روبرو که به دوربین ها نگاه کنیم به نظر تفاوت چندانی ندارند. این دوربین گوشه های گردتری دارد و در ضمن فاقد ساختار فلزی NEX-7 می باشد و عمدتا از پلی کربنات ساخته شده است. با این حال این دوربین همچنان قرص و محکم ساخته شده است. هر دو دوربین مجهز به نمایشگر 3 اینچی می باشند. چینش دکمه ها و کنترل ها نیز خیلی شبیه به هم است و تقریبا تنها تفاوت را می توان در جایگزاری دکمه ی Record دید که تقریبا در کناره ی سمت راست قرار گرفته است و البته زاویه ای 45 درجه ای دارد. البته دیگر سویچ AF/MF هم وجود ندارد. وجود پیچ تنظیم مودهای عکاسی در قسمت بالای دوربین NEX-6 هم می تواند خیلی مفید باشد. این در حالیست که NEX7 دارای دو دایل بود که می توانستند وظایف مختلفی را بر عهده بگیرند.

سرعت فوکوس این دوربین عکاسی در اغلب موارد مناسب است و کیفیت تصاویر حتی در مقدار ISO بالا نیز کاملاً راضی‌کننده خواهد بود. حالت‌هایی همچون Auto HDR و Sweep Panorama نیز با ترکیب چند عکس در خود دوربین، عکس‌های HDR و پانوراما به شما تحویل می‌دهند. بخش فیلمبرداری نیز نکته بسیار مثبت دیگری است نتایج بسیار خوبی را به ثبت میرساند. در واقع می‌توان گفت چنین دوربینی که امکان ثبت تصاویر با کیفیت بالا را داشته و وزن کمی نیز دارد، انتخابی بسیار عالی برای استفاده‌های طولانی مدت است و در مقایسه با یک دوربین DLSR همچون Canon EOS 60D  کمتر شما را خسته خواهد کرد.

این نخستین بار است که یک دوربین NEX دارای پیچ تنظیم مودهای عکاسی است. بعلاوه ی اینکه خود آن نیز بالای یک دایل دیگر قرار گرفته است که می تواند در مودهای مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشد. انرژی این دوربین را همان باتری NP-FW50 ی تامین می کند که بر روی دیگر مدل های NEX هم استفاده شده بود. این باتری 7.7 وات ساعتی می تواند انرژی گرفتن تا 370 عکس را تامین کند. طبق معمول دوربین های سونی این یکی هم از کارت های حافظه ی SD علاوه بر Memory Stick پشتیبانی می کند.همراه با این دوربین سونی لنزی جدید به نام E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS را نیز معرفی کرده است. این لنز که دارای 9 المنت اپتیکی در 8 گروه است و از سیستم لرزش گیر اپتیکال بهره می برد کمینه ی فاصله ی فوکوس 25 سانتی متر را ارائه می دهد و از فیلترهای 40.5 میلی متری نیز پشتیبانی می نماید. اما نکته ی خیلی جالبی که در مورد این لنز وجود دارد این است که همانند لنز دوربین های کامپکت در هنگام روشن شدن دوربین طول آن افزایش و هنگام خاموش شدن کاهش می یابد. بدین ترتیب به غیر از لنز E 16mm F2.8 Pancake این لنز لقب کوچکترین در بین لنزهای سونی را به خود اختصاص می دهد. ساختار پلاستیکی-فلزی این لنز خیلی مستحکم به نظر می آید. دور لنز یک حلقه وجود دارد که با چرخاندن آن اگر در مود AF باشید می توانید عمل زوم را کنترل کنید و اگر در مود MF باشید می توانید عمل فوکوس دستی را انجام دهید. در کل باید گفت که NEX-6 همانطور که گفتیم ترکیبی از NEX-7 و NEX-5R با یک سری ویژگی های اضافی می باشد. NEX-6 برای افرادی که علاقه مند به استفاده از این نوع دوربین ها هستند می تواند کاملا جذاب باشد چرا که عملکردهای کاملا پیشرفته را به همراه امکانات اتصالاتی خیلی خوب دارد. سعی می کنیم که با توضیحات بیشتر این نقد و بررسی را طولانی تر نکنیم چرا که نقد و بررسی کاملی در مورد ویژگی های مشابه در دوربین های NEX-5R و NEX-7 انجام شده است و می توانید در آن جا خوانای آن ها باشید. با این حال سعی می کنیم که در آینده آپدیت هایی را بر روی این نقد و بررسی اعمال کنیم.

به روز رسانی: در تست های انجام شده ، کیفیت عکس های NEX-6 در حد فوق العاده عادی بود. عملکرد در ایزوهای بالا حقیقتا عالیست و سیستم کاهش نویز نیز در JPEG بسیار عالی کار می کند تا بدون از بین بردن زیاد جزئیات بتوان عکس هایی کم نویز را داشت.

 

گردآوری و تالیف از دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X