حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی تخصصی دوربین پنتاکس Pentax Optio RS1500

باید اذعان کنیم پنتاکس Optio RS1500 یک دوربین استثنایی است. از این جهت استثنایی که شما قادر هستید کاور آن را تعویض کنید و هر کاوری به هر شکل و طرحی که دوست داشتید را بر روی آن نصب نمایید. شاید این قابلیت به تنهایی بتواند فروش خوبی را برای این دوربین پنتاکس رقم بزند.

 

از جهات دیگر باید بگویم به جز این، RS1500 از یک سنسور تصویر 14 مگاپیکسلی، لنز واید 27.5 میلی متر با توانایی زوم 4 برابر و نمایشگر 3 اینچی هم بهره می برد. به هر صورت پنتاکس Optio RS1500 یک دوربین کامپکت سبک وزن و جمع و جور از نوع Point to Shoot است که با قاب های مختلف به بازار عرضه می شود تا مورد سلیقه ی افرادی که طبع تنوع طلبی دارند هم قرار گیرد. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 720p HD هم دارد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین  عکاسی زیبا داشته باشیم.

 

اگر کاورهای ساخته شده برای این دوربین و قرار گیری آن ها را بر روی آن ها را در نظر نگیریم، ظاهر خود دوربین بسیار ساده است. این در حالی است که قسمت جلوی دوربین یک پنل پلاستیکی صاف دارد که نام Optio بر روی آن حک شده است. یک حلقه ی پلاستیکی لنز SMC این دوربین را در بر گرفته است. این لنز در حالت واید تا زوم فاصله های کانونی 27.5-110 میلی متر را پوشش می دهد. در 27.5 میلی متر این لنز بسیار واید می باشد و به راحتی میدان دید گسترده ای را پوشش می دهد تا بتوانید عکس چشم اندازهای طبیعی را به راحتی بگیرید.

حلقه ی پلاستیکی می تواند از جای در بیاید و سپس قاب دوربین از جای در می آید تا آن را با قاب های جذاب دلخواه تعویض کنید. دست کم دو کیت قالب برای آن وجود دارد که یکی از آن ها سر و سنگین تر است و الگوهای جذاب و زیبایی دارد و دیگری بیشتر کارتونی است و ممکن است بیشتر به مزاق نوجوانان خوش بیاید. قاب به راحتی بر سر جای خود جای می گیرد.

راحتی استفاده از پنتاکس Optio RS1500

در قسمت بالای دوربین دکمه ی پاور قرار گرفته است که یک دایره ی قرمز رنگ وسط آن دیده می شود. دکمه ی شاتر هم که بزرگتر و به رنگ مشکی است در کنار آن می باشد. این دو دکمه به نظر ما خیلی نزدیک به یکدیگر ساخته شده اند به طوری که ممکن است به اشتباه هرکدام را بفشارید. در قسمت پشت دوربین نمایشگر 3 اینچی بیشتر آن را در بر گرفته است و این در حالی است که در سمت راست و بالای آن راکر زوم قرار دارد. هرچند که عمل زوم خیلی سرعت زیادی ندارد ولی دوربین در عرض 2 ثانیه می تواند روشن و آماده ی عکاسی شود. فوکوس خودکار آن هم نسبتا سریع و خوب می باشد.

 

همانطور که گفتیم Pentax Optio RS1500 یک دوربین Point to Shoot یا نشانه و عکس است به طوری که وقتی آن را روی حالت Auto یا خودکار قرار می دهید کافی است به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا با کیفیت ترین عکس گرفته شود. یک شوتینگ مود Program هم بر روی این دوربین وجود دارد که بیشترین اختیار در انجام تنظیمات را به شما می دهد. از طریق آن می توانید تا حدودی بر پارامترهایی چون سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو اختیار پیدا کنید.

 

این دوربین همچنین مجهز به فلاش داخلی هم می باشد که بوسیله ی آن می توانید در شرایط ضعیف تر نوری عکاسی کنید. در کنار پنجره ی فلاش یک لامپ کمک فوکوس یا AF assist وجود دارد که وقتی نور محیط کم است روشن می شود و دوربین را در فوکوس خودکاری که می خواهد انجام دهد یاری کند. در کناره ی دوربین یک پورت USB/AV out وجود دارد که از آن طریق می توانید دوربین را به رایانه یا تلوزیون متصل کنید. همچنین پورت HDMI برای اتصال به HDTV برای دیدن تصاویر به صورت بسیار با کیفیت نیز دارد.

 

قسمت باتری/کارت حافظه نیز در یک جا قرار گرفته است. این دوربین توانایی فیلم برداری بسیار با کیفیت 720p HD در 30 فریم بر ثانیه را دارد که برای چنین دوربینی در این سطح عالیست. نمایشگر 3 اینچی این دوربین کیفیت 230,000 نقطه را ارایه می دهد که برای دوربینی در این سطح قیمت معمول است. با این حال این نمایشگر کاملا روشن می باشد.

 

کیفیت عکس های گرفته شده توسط RS1500 با توجه به قیمتی که دارد بسیار خوب است. هرچند که مقدار کمی نویز در ایزو 100 و فقط در مناطق تاریک به چشم می خورد ولی واقعا تا ایزو 400 اوضاع خوب است و تنها پس از آن است که نویز زیاد به چشم می آید. کیفیت رنگ های ثبت شده هم خیلی خوب است ولی در ایزوهای بالاتر از غلظت رنگ و جزئیات تصویر نیز کم می شود.

 

به نظر ما گویی سیستم کاهش نویز این دوربین دچار اشتباه می شود به طوری که مثلا از نویز رنگی که در ایزو 100 مشاهده می شود در ایزو 200 خبری نیست و این بسیار عجیب است. تا ایزو 1600 کیفیت عکس خیلی پایین می آید. از ایزو 3200 دوربین به طور خودکار رزولوشن را به 5 مگاپیکسل کاهش می دهد که باعث می شود کیفیت عکس بهتر به نظر برسد. ولی از ایزو 6400 بهتر است فقط در مواقع اضطراری استفاده کنید.

 

در مجموع همانطوریکه در بالا ذکر کردیم RS1500 یک دوربین کامپکت بسیار جمع وجور و سبک وزن است که ویژگی اصلی آن قاب های قابل تعویض و جذاب می باشد. هرچند که بدنه از پلاستیک ساخته شده ولی کیفیت خیلی خوبی را ارایه می دهد. از نمایشگر و ارگونومی هم راضی هستیم. کیفیت عکس های گرفته شده توسط آن نیز نسبت به کلاسی که دوربین در آن قرار دارد خیلی خوب است. از همه مهم تر اینکه می تواند به ضبط ویدیویی 720p HD هم بپردازد. از رقبای اصلی این دوربین می تواند به Canon Powershot A3200 IS، Casio EX-Z800، Fujifilm Finepix JZ500، Nikon Coolpix L23 و Sony Cybershot DSC-W380 اشاره کرد.

مشخصات اصلی پنتاکس Optio RS1500

  • مشخصات کلی پنتاکس Optio RS1500 – وزن بدون باتری و کارت حافظه 110 گرم و با باتری و کارت حافظه 127 گرم
  • مشخصات حسگر پنتاکس Optio RS1500:   تصویر حسگر CCD 14.5 مگاپیکسل- اندازه 1/2.3 اینچ
  • لنز 28-110 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 4 برابرلرزشگیر تصویر زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
  • فیلم پنتاکس Optio RS1500: ابعاد HD – سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • عکسبرداری پنتاکس Optio RS1500:  سرعت شاتر از 1/2000 ثانیهتا 4 ثانیه- ایزو اتوماتیک (80 تا 1600) – اتوماتیک، دستی و 80 و 100 و 200 و 400 و 800 و 1600 و 3200 و 6400 – تکنولوژی تشخیص چهره – تکنولوژی تشخیص لبخند
  • صفحه نمایشپنتاکس Optio RS1500: سه اینچ با رزولوشن 230,000 نقطهLive View
  • سایر مشخصات پنتاکس Optio RS1500:  ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC – باتری یون لیتیوم استاندارد
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X