حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین بدون آینه المپوس Olympus OM-D E-M5

بیشک دوربین عکاسی المپوس OM-D E-M5 تلاش دیگری از المپوس برای تلفیق طراحی کلاسیک دوربین‌های قدیمی، با امکانات پیشرفته‌ی دوربین‌های دیجیتال امروزی می‌باشد. در زیر به معرفی این دوربین عکاسی خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید بگوییم این دفعه المپوس سعی کرده دوربین عکاسی بدون آینه با لنز قابل تعویضی تولید کند که ظاهری مانند دوربین‌های عکاسی SLR سری OM دهه‌ی 1970 داشته باشد. قبل ازاین دوربین‌های عکاسی سری PEN را از این شرکت مشاهده کرده بودیم که همگی دوربین‌ عکاسی هایی بدون آینه با لنز قابل تعویض بودند. EM5 نیز مجهز به سنسور تصویر 17.3X13 میلی‌متر معروف به میکرو چهارسوم می‌باشد که فقط کمی از سنسورهای تصویر APS-C کوچک‌تر است.
بدنه دوربین الیمپوس OM-D E-M5
زمانیکه شما عزیزان دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 را در دست می‌گیرید، احساسی که به شما منتقل می‌کند خیلی شبیه به احساسی می باشد که وقتی دوربین عکاسی میکرو چهارسوم دیگر کمپانی الیمپوس یعنی E-P3 را در دست می‌گیرید به شما عزیزان منتقل می‌ گردد. در واقع شاید بتوانیم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 را یک دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-P3 تغییر شکل و بهبودیافته هم بدانیم. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 دستگیره‌ی بزرگ و خیلی خوبی دارد، سطح بدنه الگویی الیافی دارد که سبب می‌شود از دست لیز نخورد، در قسمت پشتی نیز برای انگشت شست جایگاه بسیار خوبی در نظر گرفته‌شده که بر ارگونومی دوربین می‌افزاید. دستگیره‌ی آن خیلی شبیه به دستگیره‌ی E-P3 است، هرچند که مثل آن قابل درآوردن از جا نمی باشد. با ابعاد 89×43×122 میلی‌متر و وزن 425 گرم نیز، این دوربین عکاسی زیبا به نسبت هم کوچک و هم سبک است.
فیلم برداری دوربین الیمپوس OM-D E-M5
دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 از قابلیت ضبط ویدیویی 1080p Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و کامپرشن MPEG-4AVC/H.264 بهره برده است. بعلاوه عکاس می‌تواند در رزولوشن 720p HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه هم فیلم‌برداری نماید. ضمنا این دوربین عکاسی زیبا قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 9 فریم بر ثانیه را هم داراست. اگر در فرمت JPEG عکاسی کنید، این کار می‌تواند تا 17 عکس و اگر در فرمت RAW عکاسی کنید تا 11 عکس ادامه پیدا کند. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 قابلیت عکاسی 3D در فرمت MPO را هم دارا می‌باشد. سیستم لرزشگیر تصویر این دوربین عکاسی جذاب هم از نوع Sesnor Shift و درون بدنه می‌باشد، در نتیجه به لنزی که بر روی آن می‌گذارید ارتباطی پیدا نمی‌کند.

لنز دوربین الیمپوس OM-D E-M5
شایان ذکر است ماونت دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 مشابه دیگر دوربین‌های عکاسی سری PEN، هم قابلیت پشتیبانی از همه‌ی لنزهای میکرو چهارسوم ساخته‌شده برای این دوربین‌ عکاسی ها را داراست. بعلاوه شرکت المپوس آداپتوری را نیز طراحی کرده که با آن می‌توان لنز استاندارد دوربین‌های چهارسوم یا همان دوربین‌های DSLR را هم به آن متصل کرد. سنسور میکرو چهارسوم 16 مگاپیکسلی نیز که در پشت آن قرار دارد پیشرفتی خیلی خوب نسبت به سنسورهای 12 مگاپیکسلی دوربین‌های قبلی به‌ شمار می‌آید.

 

مشخصات کلی

  • تاریخ معرفی به بازار: Feb 8, 2012
  • نوع سنسور : Four Thirds سنسور
  • پیکسل های موثر : 16 مگاپیکسل
  • دسته بندی دوربین : SLR-style mirrorless Sensor
  • تکنولوژی سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی: EU: € 1099
  • پردازشگر : TruePic VI

نمایشگر و چشمی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5
باید بدانید در قسمت پشتی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 نمایشگر 3 اینچی چرخنده‌ای قرار دارد که رزولوشن 610,000 پیکسل را ارائه می‌دهد. این رزولوشن فراتر از حد نیاز می‌باشد و رزولوشن بسیار بالا و خوبیست. این نمایشگر چرخنده می‌تواند به سمت بالا و پایین چرخش کند تا بتوانید از زوایای بالای سر و پایین‌تر هم به عکاسی بپردازید. به‌جز نمایشگر می‌توانید برای کادربندی از چشمی الکترونیکی هم استفاده نمایید. این چشمی الکترونیکی کیفیت بسیار خوب 1.44 میلیون پیکسل را عرضه می‌ کند که عالی می باشد و الکترونیکی می‌تواند 100 درصد میدان دید را پوشش بدهد.
فلاش دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5
توجه داشته باشید که اما برخلاف چشمی الکترونیکی، فلاش درون دوربین عکاسی قرار نگرفته و دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 از فلاش اکسترنال FL-LM2 استفاده می‌کند که به Accessory Port قسمت بالای دوربین نصب می‌ گردد. این فلاش در هنگام خرید درون جعبه موجود است و برد آن حداکثر 10 متر می‌باشد. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 مجهز به پورت‌های AV/USB و micro HDMI است. یک کاور لاستیکی برای محافظت بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.
ضد آب بودن دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5
دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 یک دوربین ضد آب است. البته ضد آب نه به معنی Water Resistant، بلکه به معنی Splash Proof. به معنای دیگر، این دوربین عکاسی فوق العاده مشابه بیشتر دیگر دوربین‌ عکاسی ها در برابر افتادن در آب مقاوم نمی باشد بلکه در برابر پاشیده شدن آن بر روی آن مهروموم می‌باشد. بدین صورت دیگر می‌توانید در زیر باران با خیال راحت عکاسی کنید.

لرزشگیر دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5

گفتنیست دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 فوکوس خودکار فوق‌العاده سریع و دقیقی دارد که یکی از سریع‌ترین فوکوس‌ها در بین دوربین‌های با فن‌آوری فوکوس خودکار Contrast Detection است و به‌راحتی می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت نماید.شما چه در زیر نور خورشید باشید و چه در محیط‌های داخلی، در کسری از ثانیه بر روی سوژه فوکوس می‌نماید. البته باید بگوییم که بدون خطا هم نمی باشد و در مناطق با کنتراست کم‌مقداری دچار مشکل می‌گردد.

باتری دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5
در ادامه باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 از باتری لیتیومی BLN-1 برای تأمین انرژی بهره می‌برد که البته میزان دقیق شارژ دهی آن را نمی‌دانیم و باید در تست‌هایی نهایی مشخص شود. عکس‌ها و فیلم‌ها بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌ گردند که شیار آن‌ها نیز درون همان قسمت باتری قرار دارد. شارژ دهی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 برای یک دوربین عکاسی میکرو چهارسوم فوق‌العاده می باشد. به‌ نحوی که ما در تست‌هایی که انجام دادیم، توانستیم با یک بار شارژ تا 600 عکس را ثبت کنیم و همچنین 22 دقیقه فیلم‌برداری 720p HD ضبط کنیم. هرچند که نشانگر شارژ باتری روی نمایشگر خیلی نادقیق می باشد و نمی‌تواند به خوبی میزان شارژ باتری را نشان دهد. تنها وقتی می‌توانیم به‌طور کاملاً به آن اعتماد کنیم که باتری به‌طور کامل پر و یا خالی می باشد.

 

ایزو ی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5
قابل توجه است که علی رغم سایز نه چندان بزرگ سنسور تصویر، کیفیت عکس‌های الیمپوس OM-D E-M5 بسیار فوق‌العاده می باشد. حساسیت سنسور تا 25,600 بالا می‌رود و می‌توانیم به‌جرئت بگوییم که به‌راحتی می‌توانید بدون اینکه خیلی نگران نویز و از دست رفتن کیفیت تصویر باشید از ایزو 3200 استفاده کنید. اگر شما مجبور شدید نیز می‌توانید به ایزوهای بالاتر مثل 6400 و 12,800 بروید. کیفیت تصاویر برای دوربین عکاسی در این کلاس تقریباً بی‌نظیر می باشد. در اینرده تنها دوربین‌ عکاسی هایی همچون Panasonic GX1 یا Sony NEX7 توان رقابت با آن رادارند.

در نتیجه گیری باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدلOM-D E-M5 اولین دوربین عکاسی میکرو چهارسوم این کمپانی در سری OM-D می‌باشد که در واقع سبب شده اینک کمپانی الیمپوس دو سری PEN و OM-D را در رده‌ی دوربین‌های عکاسی میکرو چهارسوم خود داشته باشد. سری OM-D باهدف کاربری عکاسان حرفه‌ای‌تر ساخته‌شده می باشد.

 

مشخصات دوربین الیمپوس OM-D E-M5 :

  • دارای سنسور Live MOS 16.1 مگاپیکسل و پردازشگر تصویر TruePic VI جهت حساسیت بالا و کیفیت تصاویر فوق العاده
  • دارای اولین سیستم لرزش گیر تصویر 5 محوری در جهان برای جبران لرزش دست حین عکاسی و فیلمبرداری
  • دارای سریع ترین سیستم فوکوس جهان به علاوه ردیابی سوژه 3D جدید جهت عملکرد بهبود یافته برای سوژه های متحرک
  • دارای بدنه ی سبک از جنس آلیاژ منیزیوم.بسیار مستحکم ، ضد آب و ضد گرد و غبار
  • دارای نمایشگر چرخشی OLED 3 اینچی و افکت های فیلمبرداری جدید

خرید  الیمپوس OM-D E-M5

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X