حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین دیجیتال پاناسونیک DMC-FX10

در این پست تصمیم داریم یکی از دوربین های خوب سالهای گذشته شرکت بزرگ Panasonic  را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

دوربینهای پاناسونیک DMC-FX10 و DMC-FX12 دوربین های دیجیتالی هستند که علی رغم اندازه کوچک و باریکی که دارند به مشخصه های کارآمد و متعددی مجهز هستند. زوم اپتیکال 3 برابر (105- 35 میلی متر، برابر با یک دوربین 35 میلی متری) لنز Leica DC با قدرت 2.8/f و سیستم های مبتکرانه ضد محو شدگی تصویر مانند MEGA O.I.S و Intelligent ISO Control مشخصه هایی هستند که کاربران را غافلگیر کرده است.
دوربین های 7.2 مگاپیکسلی DMC-FX12 و 6 مگاپیکسلی DMC-FX10 به لنز LEICA DC VARIO-ELMARIT با قدرت 2.8/f و زوم اپتیکال 3 برابر مجهز می باشند. کیفیت بالای لنز Leica DC در بین عکاسان بسیار شهرت دارد. شهرت شرکت سازنده آلمانی این دوربین ها نیز عمدتا به علت تولید محصولاتی با عملکرد عالی و اندازه جمع و جور می باشد.

دوربین Panasonic Lumix DMC-FX10 دوربین بسیار فوق العاده ای است که به استانداردها و تنظیمات کارآمد و جدیدی مجهز می باشد. این دوربین در فوریه سال 2007 در آمریکا عرضه شد. ابعادی برابر با 24×51×94 میلی متر دارد و وزن آن نیز حدود 155 گرم می باشد. این دوربین را می توان در تنظیمات رزولوشن پایین مانند 1536×2084، 1200×1600، 960×12 و 480×640 پیکسل تنظیم کرد. حسگر داخلی DMC-FX10 یک CCD با ابعاد 2.5/1 اینچی می باشد که به فیلتر رنگی RGB مجهز است. پاناسونیک لومیکس DMC-FX10 علاوه بر زوم دیجیتال، به فلاش داخلی کارآمدی نیز مجهز می باشد.

فوکوس نرمال بین دوربین و سوژه نیز حدود 50 سانتی متر می باشد. حداقل سرعت شاتر این دوربین بر روی 60 ثانیه تنظیم شده است و حداکثر سرعت آن نیز 2000/1 ثانیه است. با این دوربین می توان کلیپ های ویدیویی خوبی را تهیه کرد. صفحه نمایش آن نیز یک صفحه نمایش 2.5 اینچی است. یک خروجی تلویزیون نیز در نظر گرفته شده است که به کمک آن می توانید فیلم ها و عکس های گرفته شده خود را بر روی صفحه تلویزیون تماشا کنید.
با بهره گیری از مشخصه «زوم اپتیکال بیشتر» می توان نسبت زوم را حداکثر تا 4.5 برابر (4.1 برابر برای FX10) در مود عکاسی با رزولوشن 3 مگاپیکسلی افزایش داد. این زوم قدرتمند با به کارگیری قسمت مرکزی CCD به کاربر امکان می دهد به راحتی عکاسی کند و از سوژه های دور نیز عکس های خوبی بگیرد.

شما هم می توانید عکس هایی ثابت و بدون لرزش داشته باشید، حتی اگر بی حرکت نیستید. به جرات می توان گفت ترس از لرزش دست بزرگ ترین علت محوشدگی عکس ها است. دوربین های لومیکس این مشکل را برطرف کرده اند. به این ترتیب که به سیستم لرزشگیر اپتیکال بسیار پیشرفته ای مجهز هستند: سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر MEGA. در این سیستم نوعی تراز در نظر گرفته شده است که کوچک ترین حرکت دوربین را تشخیص و برای جبران این لرزش، لنز را در جهت مخالف حرکت دوربین حرکت می دهد. به این ترتیب، عکس هایی بسیار شارپ و با کیفیت خواهید داشت.
آیا می دانستید تشخیص کوچک ترین حرکت ها از محو شدگی تصویر جلوگیری می کند؟ با وجود آنکه لرزش دست بزرگ ترین علت محو شدگی تصویر می باشد، اما تنها مشکل موجود نیست. مشکل دیگری که می توان به آن اشاره کرد زمانی رخ می دهد که سوژه در حال حرکت باشد. مثلا زمانی که از مسابقات ورزشی یا کودکان در حال بازی عکاسی می شود احتمال محو شدگی تصویر بسیار بیشتر است. در چنین شرایطی است که تنظیمات هوشمند ایزو به کار می آیند. این سیستم با تشخیص حرکت سوژه، میزان ایزو و سرعت شاتر را با توجه به سرعت حرکت سوژه و شرایط نوری بالا می برد. این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود. بنابراین، این تنظیمات بدون هر گونه تلاش اضافی برای تنظیم دوربین انجام می شوند.

مدل های لومیکس پاناسونیک راه حل های مناسبی را برای جلوگیری از محو شدگی تصویر ارائه کرده اند. با به کار گیری سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (O.I.S) زمانی که در حال حرکت هستید و تنظیمات هوشمند ایزو برای زمانی که سوژه در حال حرکت است به راحتی می توان عکس های بسیار خوب و زیبایی را حتی در بدترین شرایط تهیه کرد.
از دیگر مشخصه های این دوربین می توان به Venus Engine III اشاره کرد که موتور پیشرفته ای برای پردازش تصویر به شمار می رود. به کمک این مشخصه می توان در تنظیمات بالایی مانند ایزوی 1250 و با رزولوشن کامل نیز عکاسی کرد. Venus Engine III یکی از برترین قابلیت هایی است که در یک دوربین بسیار پیشرفته دیده می شود و کارآمدی بسیار بالایی نیز دارد.

آیا نسبت به عکس های خود حساس هستید؟ نگران نباشید. یکی دیگر از قابلیت های این دوربین ها وجود یک صفحه نمایش بزرگ 2.5 اینچی است که به کمک آن می توان عکس ها را مرور و تماشا کرد. از قابلیت های LCD دوربین های پاناسونیک می توان به زاویه دید باز آن (High Angle) اشاره کرد. LCD مدل های FX12 و FX10 طوری طراحی شده است که حتی از پایین نیز به راحتی مشخص می باشد. به طوری که اگر در میان جمعیت زیادی عکاسی می کنید و مجبور هستید دوربین خود را بالای سرتان نگه دارید، باز هم می توانید تصویر به نمایش درآمده بر روی LCD دوربین را مشاهده نمایید. مشکل زمانی ایجاد می شود که در فضای باز و پرنور عکاسی کنید. البته برای این مشکل هم راه حلی در نظر گرفته شده است. به این صورت که نور پس زمینه این LCD تا 40% تقویت می شود. این دو دوربین برای عکاسی در زیر آب نیز بسیار عالی هستند و به راحتی می توانید با استفاده از محفظه مخصوص زیر آب از دنیای زیبای زیر آب نیز عکس های بسیار زیبایی بگیرید.
حافظه داخلی این دو دوربین 27 مگابایت می باشد. این دوربین ها با کارت های حافظه SD، MMC و SDHC نیز سازگاری دارند. نوآوری، طراحی عالی و بدنه جمع و جور در کنار هم باعث شده اند تا دوربین های DMC-FX10 و DMC-FX12 عملکرد و کیفیت بسیار خوبی را ارائه کنند.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X