حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین فیلمبرداری Panasonic HDC-HS900

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از دوربین های فیلمبرداری موفق کمپانی پاناسونیک را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

درست در سال گذشته، کمپانی بسیار معتبر پاناسونیک با معرفی یکی از بهترین دوربین های فیلم برداری که تا آن زمان دیده بودیم به نام HS700 کاملا دنیای فیلمبرداری را شگفت زده کرد. آن دوربین قابلیت  ضبط ویدیویی 1080p Full HD را داشت و توانایی های فراوانی را در فیلم برداری در دسترس کاربر قرار  می‌داد.

 

البته باید اذعان نمود که  HS700 در طراحی دچار مشکلاتی بود و بی شک زیباترین دوربین فیلم برداری هم به حساب نمی آمد، به صورتی که Canon vixia HF S21 دوربینی رقیب برای آن به حساب می‌آمد، ولی به هر صورت کیفیت فیلم برداری آن باعث شده بود که مدل پاناسونیک یک دوربین برتر در بین فیلمبرداران باشد. امسال کمپانی پاناسونیک مدل HS900 را معرفی کرده است که به نظر می‌رسد مدلی بهبود یافته از HS700 باشد. این دوربین هم از همان فن آوری فیلم برداری 3MOS، کنترل های دستی و طراحی بدنه بهره می‌برد و در ضمن قیمت آن نیز تقریبا مثل HS700 است.

 

اما این بار پاناسونیک سعی کرده که از نمایشگری بزرگتر و لمسی بر روی این دوربین استفاده کند. البته سیستم لرزش گیر جدید Hybrid OIS و لنز بزرگتر با توانایی زوم 12 برابر را نیز باید به آن افزود. بنابراین HS900 نسخه‌ای تنها بهبود یافته و نه انقلابی می‌باشد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 نسبت به مدل پیشین خود که یکی از بهترین دوربین های فیلم برداری در رده‌ی خود در سال 2010 بوده است، و دوربینی بهبود یافته و نه انقلابی می‌باشد. در نتیجه فرصت بسیار خوبی برای کمپانی کانن است که با دوربین مدل Vixia G10 گوی رقابت را از پاناسونیک برباید. دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 از لحاظ طراحی به جز به مدل پیشین خود، به دوربین HDC-TM900 هم خیلی شبیه می باشد.

 

با این تفاوت که این دوربین عالی دارای 220 گیگابایت حافظه‌ی داخلی هارد دیسک می باشد، ولی دوربین TM900 دارای 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی خشک بوده است.

 

هر دوی آن‌ها از کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC نیز پشتیبانی می‌نمایند. یک دوربین دیگر با نام HDC-SD800 هم وجود دارد که فاقد چشمی الکترونیکی، جک هدفون و میکروفون می باشد و فیلم های آن نیز فقط بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند و حافظه‌ی داخلی ندارد.

 

اما هر مطلبی که در این نقد و بررسی درباره‌ی کیفیت فیلم برداری توضیح بدهیم، درباره‌ی سه دوربین HS-900، HDC-TM900 و HDC-SD800 صادق می باشد. تنها تفاوت دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 با SD900 که دوربین دیگری از پاناسونیک می باشد نیز در این است که دوربین SD900 حافظه‌ی داخلی برخوردار نیست.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

گفتنیست در قلب دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900  یک هارد دیسک 220 گیگابایتی وجود دارد، این در حالی است که دوربین HS700 از هارد دیسک 240 گیگابایتی بهره برده است. قسمت دستگیره‌ی این دوربین زیبا اینک دارای سطحی الیافی برای در دست گیری ایمن تر است و پیچ تنظیم یا همان mode dial نیز با سویچ dial تعویض شده است. اینک سایز نمایشگر به 3.5 اینچ افزایش پیدا کرده و از رزولوشن 460,000 پیکسلی بهره برده است که از 921,000 پیکسل دوربین کمپانی کانن کیفیت کمتری دارد.

 

دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 تنها دارای یک شیار کارت حافظه است و این در حالیست که Canon Vixia G10 دو شیار کارت حافظه داراست. در عوض مدل  شرکت کانن دارای فقط 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی خشک می باشد. خوشبختانه باتری لیتیومی دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 می‌تواند خارج از دوربین شارژ شود و نیازی نیز که در هنگام شارژ شدن درون دوربین باقی بماند.
بد نیست بدانید اگرچه که کنترل های دستی بر روی دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 و مدل پیشین یکسان باقی مانده اند، اما قابلیت زوم اپتیکال این دوربین 12 برابر می‌باشد در حالی که دوربین مدل HS700 قابلیت زوم اپتیکال 18 برابر را داشت. سیستم جدید لرزش گیر Hybrid OIS که بر روی این دوربین کار گذاشته شده واقعا کار خود را فوق العاده انجام می‌دهد. به نحوی که تا حد خیلی خوبی می‌تواند اثر لرزش دست را جبران کند. در مود عکاسی به راحتی می‌توانیم از سرعت های شاتر پایین هم استفاده نماییم.

 

این در حالی است که بر روی دوربین HS700 از سیستم Power OIS استفاده می‌شد. اما یکی از بهبودهای خیلی خوب این دوربین جذاب نسبت به مدل پیشین، نمایشگر آن می‌باشد. نمایشگر لمسی دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 اکنون کاملا بزرگتر، پاسخگو تر، روان تر و شفاف تر می باشد. به راحتی و حتی در هنگام فیلم برداری می‌توانید از طریق نمایشگر لمسی، عمل فوکوس را انجام دهید، زوم کنید و حتی تراز سفیدی را نیز تغییر دهید. البته دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 ، مشابه دوربین های دیجیتال عکاسی پاناسونیک، از فن آوری intelligent Auto نیز بهره می‌برد.

بدین صورت که کافی است دوربین را به هر سو که می‌خواهید نشانه روید تا به صورت خودکار همه‌ی پارامترها را بسنجد و بهترین تنظیمات را برای صحنه‌ای که در حال فیلم برداری از آن می باشید را انجام دهد. این کار فیلم برداری را برای شما بسیار سهل و آسان می‌کند.
قابل ذکر است که سیستم تصویر برداری دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 بسیار جالب می باشد.

 

به نحوی که این دوربین فوق العاده همانند مدل سال پیش، مجهز به سه عدد سنسور تصویر 1/4 اینچی می‌باشد که توانایی ارائه رزولوشن 7.8 مگاپیکسل در عکس با نسبت 3:2 را دارد. شرکت از این سیستم اصطلاحا با نام 3MOS یاد می‌کند. اما افتخار بزرگ دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 ، در قابلیت فیلم برداری 1920X1080p Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و 28 مگابیت بر ثانیه می باشد. همانطور که درباره‌ی دوربین HS700 هم توضیح داده بودیم، این دوربین تقریبا بهترین کیفیت فیلم برداری را در بین دوربین های فیلم برداری خانگی ارائه می‌نماید.

 

تصاویر فیلم برداری در روز به حدی با کیفیت می باشند، که وقتی آن‌ها را بر روی HDTV بزرگ مشاهده می‌نمایید گویی واقعی به نظر می‌رسند و می‌توانید آن‌ها را لمس نمایید. البته همانند هر دوربین فیلم برداری دیگری، تصاویر گرفته شده در شب، از مقداری نویز رنج می‌برد. اما این دوربین قابیلت عکاسی در رزولوشن 14 مگاپیکسل را نیز دارد.

 

البته قبل تر گفته بودیم که مجموع سه سنسور تصویر توانایی ارئه رزولوشن حدود 8 مگاپیکسل را دارند، ولی به هر صورت بوسیله‌ی فرایند داخلی که در دوربین صورت می‌گیرد، این عکس به یک عکس 14 مگاپیکسلی تبدیل می‌گردد. ولی به هر صورت در یک کلام می‌گوییم که انتظاری که از یک دوربین دیجیتال عکاسی دارید را نباید از عکاسی 14 مگاپیکسلی این دوربین فیلم برداری داشته باشید. کاملا ضعیف تر عمل می‌کند. کیفیت عکس‌ها کاملا ابتدایی می باشد.

باید بگویم برای بسیاری، بزرگترین ویژگی دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 قابلیت فیلم برداری 3 بعدی این دوربین می باشد. البته برای فیلم برداری سه بعدی باید لنز مخصوص به آن را انتخاب کنید که با قیمت حدود 200 دلار چندان ارزان قیمت نمی باشد. این لنز به قسمت جلوی دوربین پیچ می‌شود. وقتی آماده شد و شروع به فیلم برداری کردید، نتیجه‌ی سه بعدی کاملا واضح می باشد. البته اگر صحنه‌ای که از آن در حال فیلم برداری هستید دارای سوژه هایی واضح در قسمت پس زمینه و پیش زمینه باشد، اثر سه بعدی خیلی بهتر مشاهده می‌شود.

 

برای دیدن تصاویر سه بعدی حتما به یک تلوزیون سه بعدی احتیاج خواهید داشت. در ضمن در هنگام فیلم برداری سه بعدی امکان زوم اپتیکال و فوکوس دستی هم وجود ندارد. عکاسی سه بعدی هم نمی توانید بکنید. فیلم‌ها نیز دیگر HD نمی باشید.
در مجموع باید بگوییم  دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدلHS900 دقیقا شبیه به دوربین HS700 سال گذشته می‌باشد با این تفاوت که از نمایشگر و سیستم لرزش گیر تصویر بهتری داراست و بعضی دیگر بهبودهای کوچک در آن صورت گرفته می باشد. با اینکه در کیفیت فیلم برداری نسبت به آن دوربین تغییری نداشته ولی هنوز هم بهترین می‌باشد و فقط دوربین Canon Vixia G10 می‌تواند رقیب آن باشد.در نتیجه شما اگر به دنبال دوربین فیلم برداری هندی کمی فوق العاده با کیفیت می باشید قطعا دوربین  Panasonic HDC-HS900 انتخاب مناسبی می باشد.

قابلیت های دوربین فیلمبرداری Panasonic HDC-HS900

مشخصات کلی:ذخیره سازی بر روی هارد دیسک 220 گیگاباتی ((HDD (220GB) و کارت‌های حافظه‌ی SD, SDHC, SDXC Memory Card
مشخصات حسگر و تصویر:حسگر 3MOS با دقت 9.15 مگاپیکسل
فیلمبرداری:کیفیت Full HD با فرمت (MPEG4-AVC, H.264 (AVCHD Standard Compliant فیلمبرداری سه بعدی
لنز:پاناسونیک Leica Dicomar Lens 3.45 تا 41.4 میلیمتر – بزرگنمایی اپتیکال 12 برابر – لرزشگیر تصویر لرزشگیر هیبرید اپتیکال ((HYBIRD O.I.S. (Optical Image Stabilizer)
صفحه نمایش:صفحه نمایش 3.5 اینچ 460,800 پیکسل
ورودی و خروجی ها:خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون
سایر قابلیت ها:فلاش – فیلمبرداری در شب در حالت صحنه کم نور 1.6 لوکس و در حالت دید در شب رنگی 1 لوکس – پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – حافظه داخلی ندارد – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی – ریموت کنترل
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X