حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین پاناسونیک (Panasonic Lumix DMC-FT2 (TS2

در این پست قصد دارزیم دوربین دیگری از پاناسونیک به نام (Panasonic Lumix DMC-FT2 (TS2 مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این دوربین از سنسور خوب CCD بهره میبرد. در ادامه بیشستر درباره این دوربین باش ما صحبت خواهیم کرد.

دو دوربین FT1 و FT2 بسیار شبیه به هم هستند. بنابراین بسیاری از نظراتی که درباره‌ی آن دوربین دادیم در مورد این یکی هم صادق می‌باشد. دوربینی که ما در دست داریم به رنگ آبی می‌باشد. قسمت جلو و پشتی دوربین کاملا از فلز ساخته شده است. درون دوربین از صمغ کربن ساخته شده و شیشه‌ی LCD نیز از نوع کاملا مقاوم شده می‌باشد. پیچ‌های فلزی دوربین در گوشه‌ها کاملا دیده می‌شوند. کاور سیلیکونی نیز بیشتر برای جلوگیری از خش‌دار شدن بدنه‌ی دوربین و حفظ ظاهر آن می‌باشد. این دوربین علاوه بر توانایی در عکاسی 14.1 مگاپیکسلی قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD در 30 فریم بر ثانیه و فرمت‌های AVCHD, Motion JPEG را دارد. شروع ضبط ویدیویی را می‌توان با فشردن دکمه‌ی قرمز رنگ Record در پشت دوربین انجام داد. فرمت اولی برای دیدن مستقیم بر روی HDTV مناسب است و فرمت دومی بیشتر به کار تماشا بر روی رایانه و وب می‌آید. بعضی ویرایش‌ها را هم درون دوربین می‌توانید انجام دهید. برای مثال می‌توانید یک کلیپ ویدیویی را به دو قسمت تقسیم کنید یا قسمتی از آن را ببرید یا حتی فریم‌هایی را از روی ویدیو به عنوان عکس جدا کنید. این امکانات را پیش‌تر از این بیشتر بر روی دوربین‌های سامسونگ دیده بودیم.

این دوربین دارای سیستم اپتیکی داخلی می‌باشد. بدین معنی که لنز کاملا درون بدنه قرار گرفته و حتی در هنگام زوم نیز بیرون نمی‌آید. این یک لنز 28-130 میلی‌متر واید با توانایی زوم 4.6 برابر می‌باشد. آنقدر واید (زاویه باز) هست که بتوان به راحتی عکس‌های چشم‌اندازهای طبیعی گسترده را ثبت کرد و در ضمن توانایی زوم خیلی خوبی هم دارد. تنها اشکالی که این لنز دارد این است که با قرارگیری در گوشه‌ی سمت چپ و بالا گاهی ممکن است به صورت ناخواسته هنگامی که دوربین را با دو دست نگه داشته‌اید انگشت شما جلوی آن قرار بگیرد و لنز را مسدود کند. در ضمن کاور لنز هم برای آن وجود ندارد تا در هنگام خاموش بودن آن کاور به صورت خودکار یا غیر خودکار بر روی آن قرار بگیرد. بنابراین به راحتی در معرض جذب اثر انگشت قرار می‌گیرد. این دوربین از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر Power O.I.S بهره می‌برد که با اعمال مکانیکی در اجزاء اپتیکی می‌تواند لرزش دست شما را تا حدودی جبران کند. به هر صورت سیستم جدید خیلی موثر‌تر از سیستم قدیمی Mega O.I.S عمل می‌کند.

دوربین عکاسی پاناسونیک(Panasonic Lumix DMC-FT2 (TS2

  • تاریخ معرفی به بازار: Jan 26, 2010
  • اندازه سنسور : (6.08 x 4.56 mm)
  • پیکسل های موثر :
  • محدوده لنز : 28–128 mm
  • نوع سنسور : CCD
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.3–5.9

 

همانطور که گفتیم ساخت کلی دوربین بسیار مقاوم می‌باشد به جزء کنترل‌های فیزیکی که از پلاستیک ساخته شده‌اند و در ضمن واقعا کوچک هستند. کاربری این دوربین اصولا در شرایط سخت و در طبیعت می‌باشد و احتمال اینکه عکاس دست‌کش به دست کرده باشد زیاد است. بنابراین با کنترل‌های این دوربین دچار مشکل خواهد شد. ولی دکمه‌ی شاتر خیلی خوب ساخته شده تا حتی با دست‌کش نیز بتوان به راحتی آن را فشرد.

ظاهر این دوربین برای هر کسی که دوربین دیجیتال کامپکت استفاده کرده باشد کاملا آشنا است. در پشت دوربین شاهد یک پیچ تنظیم به‌اندازه‌ی یک سکه‌ی کوچک هستیم که چند شوتینگ مود را بر روی خود جای داده است. بر روی این پیچ تنظیم شوتینگ مودهای خودکاری چون intelligent Auto و Scene Recognition دیده می‌شود که برای کاربران هدف شوتینگ مودهای بسیار مفیدی هستند. بدین طریق می‌توانید فقط دوربین را نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا دوربین خود با انجام همه‌ی تنظیمات با کیفیت‌ترین عکس را بگیرد. دو مود جدید هم به این دوربین اضافه شده. یکی از آن‌ها مود HDR است که باعث می‌شود چشم‌اندازهای طبیعی خیلی دراماتیک‌تر در عکس ثبت بشوند و مود دیگر که Happy نام دارد فقط منجر به شفاف‌تر شدن و در حقیقت شادتر بودن عکس می‌گردد. از جلو که به دوربین نگاه کنیم نخست لنز را می‌بینیم که فرو رفته درون بدنه ساخته شده تا در برابر خطرات محافظت شود. سپس به لامپ Self timer/AF assist یا تایمر/کمک فوکوس می‌رسیم. بعد از آن هم لامپ فلاش دیده می‌شود.

در قسمت بالای دوربین اسپیکر را مشاهده می‌کنیم. میکروفون هم در همان قسمت بالای دوربین قرار دارد. دکمه‌ی پاور دایره‌ای و دکمه‌ی شاتر مستطیلی شکل هم در کنار آن‌ها قرار دارد. اهرم زوم در جلوی دکمه‌ی شاتر قرار گرفته است. به محض فشردن دکمه‌ی پاور دوربین آماده‌ی عکاسی می‌شود. عمل زوم هم خیلی سریع صورت می‌گیرد و عمل زوم کامل از حالت واید در کمتر از 3 ثانیه صورت می‌گیرد. ممکن است قرارگیری اهرم زوم در جلوی دکمه‌ی شاتر کمی اذیت کننده باشد. به خصوص با دستکش به دلیل دقیق احساس نکردن این دکمه‌ها ممکن است به جای عمل زوم عکس بگیرید. عمل زوم در هنگام فیلم‌برداری نیز امکان‌پذیر می‌باشد. یک نقطه‌ی ضعف بارز از این دوربین بگوییم که پس از گرفتن هر عکس در مود عکاسی عادی، حدود 2 ثانیه مکث داریم که در این زمان عکس دیگری نمی‌توانید بگیرید.

این دوربین دارای 11 نقطه فوکوس است و سیستم فوکوس خودکار این دوربین نسبت به مدل پیشین ارتقاء خوبی یافته است و به جرات می‌توان گفت که سریع‌تر از FT1 می‌باشد. البته به معنی این نیست که واقعا عالی باشد. به خصوص در صحنه‌های شلوغ‌تر دچار اشتباهاتی می‌گردد. حدود دو سوم قسمت پشتی دوربین توسط نمایشگر 2.7 اینچی 230,000 نقطه در بر گرفته شده است. این نمایشگر دارای یک سنسور سنجش نور محیطی می‌باشد که با تغییر نور محیط می‌تواند روشنایی نمایشگر را تنظیم کند. در زیر پیچ تنظیم دکمه‌های Playback برای تماشای عکس‌های گرفته شده و در کنار آن دکمه‌ی قرمز رنگ Record برای شروع و قطع ضبط ویدیویی قرار گرفته است. در زیر آن‌ها هم کنترلر چهار جهته جای دارد. دکمه‌ی وسطی دکمه‌ی Menu/Set است. پیرامون آن را دکمه‌های جبران نوردهی، تنظیمات فلاش، تنظیمات ماکرو و تایمر وجود دارد. عملکرد ماکرو این دوربین بسیار خوب است و می‌تواند از فاصله‌ی 5 سانتی‌متری بر روی سوژه فوکوس کند.

عکاسی پیاپی در این دوربین عکاسی 1.8 fps بوده که برای یک دوربین با مشخصات مطرح شده عدد و رقم مناسبی به شمار نمیرود.

روم دیجیتال در این دوربین 4 برابر است. البته میدانیم که این زومارزش بالایی نداردو این خبر که این دوربین زوم اپتیکال 4 برابری دارد میتواند تا حدود برای علاقه مندان مهم تلقی شود. همچنین Intelligent Resolution امکان جدیدی است که با کمک موتور پردازشگر Venus Engine HD II مقدور شده است. این فن‌آوری بعضی از نویزها و کاهش کیفیت‌هایی که مثلا بر اثر ISO بالا در عکس‌ایجاد شده است را از بین می‌برد و در کل باعث می‌شود عکس با کیفیت‌تری بدست آید. در ضمن یک ویژگی i.Zoom هم دارد که می‌تواند عملکرد زوم دوربین را با یک فاکتور 1.3X افزایش دهد، بدون اینکه از کیفیت عکس کاسته شود و در کل بدین وسیله می‌توان به بزرگنمایی 6X دست یافت. عکس‌های گرفته شده بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌شوند. دکمه‌های باقی مانده شامل دکمه‌های Q.Menu و Display می‌شوند. با فشردن Q.Menu یک منو در بالای نمایشگر ظاهر می‌شود که دسترسی سریع به بعضی تنظیمات را فراهم می‌آورد. با فشردن Display می‌توان گرید یا چهارچوبی را بر روی نمایشگر دید که برای کادربندی دقیق‌تر استفاده می‌شود. با فشار دوباره‌ی آن هم می‌توان تمام آیکون‌ها و چیزهای اضافی را از روی نمایشگر حذف کرد. در قسمت سمت راست دوربین؛ قفل درب پورت‌ها دیده می‌شود که در پشت آن پورت‌های HDMI و AV/USB قرار دارند. در زیر دوربین هم درب قسمت باتری/ کارت حافظه دیده می‌شود که آن هم به خوبی قفل می‌شود. این دوربین خروجی hdmi دارد و این یک خاصیت خوب برای این دوربین است.

طبق استانداردهای CIPA با یک بار شارژ کامل باتری می‌توان تا 360 عکس گرفت که پیشرفت خیلی خوبی نسبت به FT1 محسوب می‌شود. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین (Panasonic Lumix DMC-FT2 (TS2 خوب است، البته بعضی عکس‌ها کمی نویز دارند که مشکل اصلی آن‌ها می‌باشد. از ایزو 400 نویز به وضوح در عکس‌ها مشاهده می‌شود و در ایزو 800 و 1600 اوضاع بدتر می‌گردد. حاشیه‌های رنگی هم خیلی خوب کنترل شده و فقط در عکس‌های پر کنتراست در مناطق مرزی رنگ بنفش مشاهده می‌شود. عملکرد ماکرو نیز بسیار خوب است و به شما اجازه می‌دهد که از فاصله‌ی 5 سانتی‌متی بر روی یک سوژه فوکوس کنید. به هر صورت همانطور که گفتیم این دوربین برای افراد ماجراجو که به دل طبیعت می‌روند و یا ورزش‌هایی نظیر کوه‌نوردی می‌پردازند ساخته شده است. به دلیل ویژگی‌های ضد آب، ضد ضربه و ضد غباری که دارد بسیار مناسب این نوع کاربری است. پیش از این نیز به وفور شاهد دوربین‌هایی از این نوع در سری Tough کمپانی المپوس بودیم. از رقبای اصلی این دوربین می‌توان به Canon Powershot D10, Olympus Mju Tough 6010, Olympus Mju Tough 8000, Panasonic Lumix DMC-FT1 اشاره کرد. فاصله ماکرو برای این دوربین 5 سانتی متر است. بدین منظور شما میتوانید تصاویر ماکرو خوبی با این دوربین بگیرید.

 

 

 

http://adorama.ir/product/panasonic-lumix-dmc-ts2-lumix-dmc-ft2/

مشخصات فنی (Panasonic Lumix DMC-FT2 (TS2

 

تقدم دیافراگم ندارد
مشخصات باتری Lithium-Ion rechargeable battery & charger
نوع باتری Battery Pack
فلاش داخلی دارد
ابعاد 99 x 63 x 24
تنظیمات فلاش Auto, On, Off, Red-Eye
محدوده فلاش 5.10 m
نقاط فوکوس 11
عکاسی پیاپی 1.8 fps
خروجی HDMI دارد
تصویر زنده Live View دارد
فاصله ماکرو 5 cm
رزولوشن تصویر 4320 x 3240
حداکثر سرعت 1/1300 sec
روش های نورسنجی Multi compensation
کیفیت ضبط صدا مونو
حداقل سرعت شاتر 60 sec
فرمت فیلم AVCHD Lite
حداقل فاصله 30 cm
ژیروسکوپ دارد
کنترل از راه دور فیزیکی ندارد
ضد آب دارد
عکاسی خودکار Yes (2 or 10 sec)
تقدم شاتر ندارد
خصوصیات USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
رزولوشن فیلم 1280 x 720 (30 fps),
نوع چشمی ندارد
ابعاد حسگر (6.08 x 4.56 mm)
ایزو Auto, Hi Auto (1600-6400), 80,
بیشینه دیافراگم 4.6×
پردازشگر تصویر Venus Engine
خصوصیات LCD ثابت
دقت حسگر 15
زوم اپتیکال 4.6×
زوم دیجیتال Yes (4x)
سطوح کیفیت JPEG Fine, Standard,
فاصله کانونی 28–128 mm
فرمت غیر فشرده ندارد
فوکوس دستی ندارد
نسبت ابعاد عکس 4:3, 3:2, 16:9
نوع حسگر CCD
نوع لرزشگیر اپتیکی
تاریخ معرفی Jan 26, 2010
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X