حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی مشخصات دوربین عکاسی Pentax K-01

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات پنتاکس را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم در هنگام مواجه با دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 دست کم دو نکته از آن توجه ما را به خود جلب کرد. نخستین آن‌ها طراحی منحصر بفردش است که توسط Marc Newson انجام شده است و دومین آن‌ها وقتی است که به جدول مشخصات فنی مراجعه می‌کنیم و تجهیزش به سنسور تصویر APS-C را می‌بینیم. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 از لحاظ طراحی به نوعی خیلی اسپرت ساخته شده می باشد. ظاهر آن اصلا خشن نیست و هرچند که مستطیلی ساخته شده ولی در سمت راست دارای دستگیره‌ی بارز خیلی خوبی می‌باشد. همچنین بر روی آن روکشی لاستیکی با شیارهای موازی قرار دارد که سبب می‌شود با اطمینان خیلی بالایی بتوانید دوربین را در دست بگیرید.

 

خود بدنه جنسی آلومینیومی دارد که استحکام و دوام بالا را به ارمغان می‌آورد. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 دوربین عکاسی نسبتا بزرگی می‌باشد، به طوری که از لحاظ ابعاد می‌توان آن را به دوربین عکاسی DSLR مدل K-5 از همین شرکت مقایسه نمود. از قسمت بالا که به این دوربین نگاه می‌کنیم، واقعا حس زیبایی شناختی را در ما تحریک می‌نماید. دکمه‌ی شاتر، اهرم پاور، پیچ تنظیم شوتینگ مودها، پیچ تنظیم دوم، دکمه‌ی جبران نوردهی، چراغ‌های سبز و قرمز و دکمه‌ی up برای بالا آوردن فلاش Pop-up خیلی زیبا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به نظر می‌رسد که آقای Newson قصد تولید یک اثر هنری را داشته است. فلاش Pop-up بسیار قدرتمند می باشد و بردی در حد 12 متر دارد. ولی در قسمت پشت این دوربین عکاسی به نظر می‌رسد که خود ما می‌توانستیم ایده‌های بهتری برای طراحی داشته باشیم. ولی به هر ترتیب دکمه‌ها از چینش خوبی برخوردارند.

 
اگرچه دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01دوربینی بدون آینه با لنز قابل تعویض می باشد، ولی برخلاف بیشتر دوربین‌های عکاسی هم دوره ی خود، مجهز به سنسور سایز APS-C می‌باشد. این درست همان سنسور با سایز 23.7 x 15.7 میلی متر است که معمولا بر روی دوربین‌های عکاسی DSLR غیر فول فریم استفاده می‌شود و می‌تواند کیفیت تصویری بسیار بالاتر از سنسورهای کوچکتر را ارایه دهد. رزلوشن ارایه شده توسط آن 16 مگاپیکسل است که تفکیک جزئیات بسیار خوبی دارد. به همین دلیل نیز حساسیت سنسور یا ایزو از 100 تا 25,600 می‌تواند انتخاب شود.

دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 هم می‌تواند در فرمت حرفه‌ای و خام RAW عکاسی نماید. کراپ فاکتور این سنسور حدود 1.5 برابر می‌باشد. سرعت شاتر این دوربین عکاسی زیبا هم از 1/4000 تا 30 ثانیه قابل تنظیم است که گستره‌ای کاملا حرفه‌ای و همانند دوربین‌های DSLR سطح مبتدی می‌باشد. مودهای عکاسی نیز که از طریق پیچ تنظیم بالای این دوربین عکاسی جذاب قابل انتخاب هستند، به جز مود کاملا اتوماتیک iAuto شامل Program، Manual، Aperture priority و Shutter priority که مودهای عکاسی حرفه‌ای و خلاقانه هستند نیز می‌گردد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین  عکاسی زیبا داشته باشیم.

 

 

باتری پنتاکس K-01

تا جاییکه از گفته های شرکت پنتاکس منتشر شده ، باتری لیتیوم-یونیD-LI90  دوربین K-01، با استفاده 50 درصدی از فلاش تا 500 عکس و بدون 540 عکس بدون استفاده از فلاش را پشتیبانی می کند. یا می توان گفت عمر آن تا 320 دقیقه پخش ویدئو را پاسخگوست.
گفتنیست دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 از نمایشگر 3 اینچی 920,000 نقطه‌ای بهره گرفته است که نمایشگری بسیار با کیفیت می باشد. این دوربین عکاسی فوق العاده قابلیت  فیلم برداری 1080p Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو را هم داراست. با استفاده از پورت mini HDMI نیز قادر هستید عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده را بر روی تلوزیون‌های دیجیتال مشاهده نمایید. انرژی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 از باتری لیتیوم-یونی D-LI90 تامین می‌شود که در یک بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی از 540 عکس را دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند.

طراحی پنتاکس K-01

از باب طراحی نیز برای این دوربین چیزی کم نگذاشته اند. دوربین عکاسی K-01 پنتاکس با بدنه آلومینیومی زیبا که با لاستیک باکیفیتی ترکیب شده است، لقب زیباترین طراحی دوربین دیجیتال کامپکت سیستم را به خود اختصاص داده است. رنگ‌های مختلف این دوربین نیز مربوط به همین بخش لاستیکی آن است که از زرد و مشکی گرفته تا نقره‌ای و مشکی متفاوت است. این دوربین بدنه باریکی دارد و از نظر طراحی می‌توان آن را با دوربین هایی همچون X10 فوجی‌فیلم یا D-Lux 5 لایکا مقایسه کرد. K-01 حدود 560 گرم وزن دارد که چندان سنگین نیست. در این دوربین نیز از پایه لنز معمول و رایج  پنتاکس استفاده شده است. این پایه تقریبا همه انواع لنزهای موجود در این دسته که برای دوربین های SLR ساخته شده اند را پشتیبانی می کند.

 

 

شایان ذکر است دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01محصولی از دوربین‌های با لنز قابل تعویض و بدون آینه از کمپانی پنتاکس می باشد که از طراحی هنرمندانه و زیبایی بهره می‌برد. این دوربین عکاسی خوش دست مجهز به سنسور تصویر APS-C شده که سبب می‌شود انتظارات ما از کیفیت عکس‌های آن بالا برود. امکانات و ویژگی هایی که ارایه می‌دهد نیز کاملا حرفه‌ای می باشند. از همه‌ی لنزهای ساخته شده برای دوربین‌های عکاسی DSLR پنتاکس نیز به دلیل ماونت لنز K که به آن مجهز است پشتیبانی می‌کند تا برای استفاده از آن مشکل کمبود لنز نداشته باشید. در آینده سعی خواهیم کرد آپدیت هایی را بر روی این نقد و بررسی اعمال نماییم..

صفحه نمایش پنتاکس K-01

صفحه‌نمایش K-01 پنتاکس، ال‌سی‌دی 3 اینچ 921 هزار نقطه ای است که خاصیت ضد بازتاب دارد. این ویژگی برای مواقعی که زیر نور مستقیم آفتاب هستید بسیار به کار می آید زیرا نمایشگر خوانایی لازم را دارد.

کیفیت تصاویر این صفحه بسیار عالی است. تصاویر بسیار زنده و شفاف دیده می شوند و زاویه دید نمایشگر به معنای واقعی کلمه واید و عریض است. به ادعای خود پنتاکس، این صفه‌نمایش زاویه دید 170 درجه دارد. ین نمایشگر به قدری خوب عمل می کند که به منظره‌یاب نوری نیازی نیست.
در ادامه باید بگوییم باتری لیتیوم-یونی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 در هر بار شارژ کامل قابلیت پشتیبانی برای گرفتن تا 500 عکس را دارد که بسیار خوب می باشد. در ضمن این دوربین عکاسی خوش استایل مجهز به روبنده‌ی اتوماتیک غبار بر روی سنسور تصویر نیز می باشد تا اگر ذره‌ی غبار بر روی آن نشسته باشد، با لرزش فرکانس بالای فیلتر Low Pass برطرف شود.

 

دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 مجهز به مود عکاسی HDR داخلی نیز می‌باشد که وقتی دوربین را بر روی این مود قرار دهید، سه عکس پشت سر هم با نوردهی‌های مختلف می‌گیرد و سپس آن‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌نماید تا یک عکس HDR با گستره‌ی دینامیکی بالا تولید شود. هر عکس JPEG برای ذخیره شدن بر روی کارت حافظه به 1 ثانیه زمان احتیاج دارد و البته همانطور که انتظار می‌رود در این هنگام دوربین قفل نخواهد شد. این در حالی می باشد که ذخیره‌ی هر عکس RAW بر روی کارت حافظه؛ 2 ثانیه به طول می‌انجامد. این دوربین عکاسی در مود عکاسی پیاپی با سرعت زیاد قابلیت گرفتن 6 فریم در ثانیه و در سرعت کم توانایی گرفتن 3 فریم بر ثانیه را داراست.
ما در تست هایی که انجام دادیم، کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-01 بسیار عالی می باشد. نویز نخست در ایزو 1600 به چشم می‌خورد و سپس در ایزوهای 3200 و 6400 تشدید می‌شود و در ایزوهای 12,800 و 25,600 کاملا افزایش می‌یابد. با این وجود در طول گستره‌ی افزایش حساسیت سنسور، غلظت رنگ‌ها در سطح خیلی خوبی باقی می‌ماند. در عکس‌های RAW و علی الخصوص در ایزوهای بالا، شارپنس خیلی بهتر از عکس‌های JPEG حفظ می‌گردد.

 

کلام آخر درباره پنتاکس K-01

دوربین بسیار زیبای پنتاکس K-01 با طراحی مینیمالیستی خود برای هر نوع کاربری مناسب است. بدنه این دوربین علاوه بر طراحی زیبا، استحکام و دوام بالایی نیز دارد. فقط کمی در دست سنگین به نظر می رسد. اما دستگیره ای که برای آن کار گذاشته شده است در دست گرفتنش را آسان کرده است.

K-01، جزو دوربین‌های با لنز قابل تعویض و بدون آینه است. این دوربین حسگر تصویر APS-C سیموس دارد که باعث می‌شود انتظارات ما از کیفیت عکس‌های آن بالا برود. امکانات و ویژگی هایی که این دوربین ارائه می‌دهد نیز کاملا حرفه‌ای هستند. K-01 از همه‌ لنزهای ساخته شده برای دوربین‌های DSLR پنتاکس نیز به دلیل پایه لنز K که به آن مجهز است، پشتیبانی می‌کند.

 

 

نقاط قوت پنتاکس K-01

  • دارای طراحی بسیار شیک، مدرن و یکتای صورت گرفته توسط Mark Newson
  • کیفیت ساخت کاملا با کیفیت و ارگونومیک
  • توانایی بهره گیری از فن آوری‌های پیشرفته‌ی دوربین‌های عکاسی روز دنیا
  • توانایی بهره گیری از سنسور تصویر بزرگ APS-C CMOS
  • دارای کیفیت بسیار خوب عکس‌های گرفته شده
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X