حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین (Canon IXUS 230 HS (PowerShot ELPH 310 HS

در این پست میخواهیم یکی دیگر از محصولات کانن با نام Canon IXUS 230 را معرفی و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.نخست بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که Ixus 220 HS و Ixus 230 HS را نباید با Powershot 220 HS و Powershot 230 HS اشتباه بگیرید. با وجود آنکه  که سنسورهای تصویر به کار رفته در آن‌ها تقریبا یکسان است ولی باید در نظر داشت مدل‌های پاورشات مدل‌هایی هستند که قابلیت‌هایی فراتر از دوربین‌های Point to Shoot را ارایه می‌دهند. ولی Ixus‌ها کاملا برای عکاسانی که نمی‌خواهند درگیر تنظیمات نوردهی دوربین خود شوند طراحی شده‌اند. اما نخستین نکته‌ای که در Ixus 230 HS به آن بر می‌خوریم پسوند HS آن است. این پسوند مخفف واژه‌های High Sensitivity به معنی حساسیت بالا می‌باشد. بدین صورت که در Canon IXUS 230 به جای سنسورهای CCD یا CMOS معمولی از نوعی استفاده شده که به آن Backside illuminated یا Exmor R می‌گویند.

همانطور که پیش تر از این برای شما علاقه مندان گفتیم  این سنسور دقیقا همان سنسور 12.1 مگاپیکسلی است که در Ixus 220 HS و حتی Powershot SX230 HS به کار رفته اما مدارهای این سنسورها (Backside illuminated) در قسمت پشتی طراحی شده که باعث دریافت و جذب بیشتر فوتون‌های نور ورودی می‌شود، این توضیحات مشخص میکند که  عملکرد دوربین در شرایط نوری ضعیف را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد  و در کل باعث بالاتر رفتن کیفیت تصویر Canon IXUS 230 می‌شود. در تست‌های عکس انجام شده عکس‌ها تا ایزو 1600 واقعا کیفیت خوبی دارند. هرچند که کاهش نویز داخلی دوربین مقداری از شارپنس عکس‌ها نیز می‌کاهد. خطای رنگی هم در عکس‌های این دوربین خیلی کمتر از بسیاری دوربین‌های کامپکت دیگر کانن دیده می‌شود. فوکوس هم در همه‌ی فواصل کانونی خیلی خوب و سریع صورت می‌گیرد. در تشخیص خودکار نوردهی و تراز سفیدی هم به نظر مشکلی مشاهده نمی‌شود تا Ixus 230 HS به یکی از با کیفیت‌ترین دوربین‌های کامپکت در رده‌ی قیمتی خود تبدیل شود. البته همانطور که گفتیم باید هواستان جمع باشد که Ixus 230 HS را با Powershot SX230 HS اشتباه نگیرید. هرچند که به دلیل بهره‌گیری از سنسور و پردازشگر تصویر مشترک DIGIC 4 کیفیت عکس‌های هر دو خیلی بالا و تقریبا یکسان است. سرعت عکاسی پیاپی Canon IXUS 230 هم بسیار بالا و در شرایط نوری خوب تا 3.6 فریم بر ثانیه است. شما می‌توانید این کار را تا وقتی کارت حافظه‌ی SDHC به طور کاملا پر می‌شود ادامه دهید. Canon IXUS 230 از کارت‌های حافظه‌ی Eye-Fi هم بخوبی پشتیبانی می‌کند.

اما همانطور که گفتیم Ixus 230 HS همانند مدل‌های پیشین خود یک دوربین Point to Shoot یا بطور خلاصه کاملا راحت و نشانه و عکس است. این عبارت بدین معنی است که کافی است دوربین را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا خود دوربین به صورت خودکار در یک چشم به هم زدن نوع صحنه را تشخیص دهد، نورسنجی کند، نقاط فوکوس و دیگر موارد را هم تشخیص دهد و تنظیمات را بر روی بهترین شرایط قرار دهد تا با کیفیت‌ترین عکس بدست آید. چنین دوربین‌های عکاسی  به شدت مورد علاقه‌ی کاربران در سراسر دنیا قرار می‌گیرند. البته باید عنوان کرد  یک حالت عکاسی Program هم وجود دارد که به صورت خیلی محدود اجازه‌ی تنظیمات نوردهی را به شما می‌دهد ولی از مودهای عکاسی حرفه‌ای A,S,M بر روی این دوربین خبری نیست. تمام تکنولوژی‌های تشخیص چهره، تشخیص لبخند، i-Contrast و دیگر فن‌آوری‌های روز دوربین‌های عکاسی دنیا را هم باید به آن بیفزایید.

Canon IXUS 230 جزو نخستین دوربین‌های شرکت کانن است که از فن‌آوری لرزش‌گیر تصویر Intelligent IS به معنی لرزش‌گیر تصویر هوشمند بهره می‌برد. در حقیقت هفت نوع لرزش‌گیر تصویر در Canon IXUS 230 به کار رفته که شامل Macro IS (برای عکاسی‌های ماکرو) و Powered IS (لرزش‌گیری در هنگام فیلم‌برداری) هم می‌شوند و با ترکیبی از اعمال مکانیکی و دیجیتالی می‌توانید مطمئن باشید که در هر شرایطی که عکس بگیرید عکس شما کاملا شارپ و واضح خواهد بود.

این دوربین علاوه بر توانایی ضبط ویدیویی Full HD می‌تواند با سرعت‌های 120 و 240 فریم بر ثانیه هم فیلم‌برداری کند تا وقتی آن را با سرعت معمولی پخش می‌کنید یک فیلم اسلوموشن بسیار روان و با کیفیت داشته باشید. سرعت عکاسی پیاپی آن نیز در مود پر سرعت به 8.7 فریم بر ثانیه افزایش می‌یابد که البته این نوع عکاسی در رزولوشن 3 مگاپیکسل صورت می‌گیرد. بعضی جلوه‌های خلاقانه هم در این دوربین به کار رفته که می‌توانید آن را به عکس‌هایی که می‌گیرید اعمال کنید. این جلوه‌ها شامل Miniature Effect, Fish-eye Effect, Super Vivid و Poster Effect, Toy Camera Effect و Monochrome Effectمی شوند. همچنین این دوربین از فن‌آوری Movie Digest هم بهره می‌برد که پیش‌تر درباره‌ی آن توضیح داده‌ایم. این فن‌آوری چند ثانیه پیش از گرفتن هر عکس را در حافظه ذخیره می‌شکند و سپس همه‌ی این فیلم‌های کوتاه اماده شده را به یکدیگر وصل کرده تا یک over view از روزی که در آن به عکاسی پرداخته‌اید را داشته باشید.

در دوربین عکاسی Canon IXUS 230 سیستم قدرتمند HS  وجود دارد که در لرزشگیری تکان های دوربین در هنگام فیلمبرداری HD و عکاسی پیاپی می تواند تا 3.5 برابر تاثیرگذار باشد. این سیستم جالب با 7 نوع لرزشگیر بطور قابل توجهی از لرزش دوربین جلوگیری می کند.

 

لنز Canon IXUS 230

بعد از این توضیحات در باره خود دوربین به لنز می‌رسیم. همانطور که گفتیم، Ixus 220 HS از لنز 24-120 میلی‌متری با توانایی زوم 5 برابر بهره می‌برد. این لنز در حالت واید 24 میلی‌متر میدان دید فوق‌العاده بازی را در بر می‌گیرد. در عین حال کمینه‌ی نسبت دیافراگم آن نیز F/2.7 است. این در حالی است که Ixus 230 HS مجهز به لنز 28-224 میلی‌متری با توانایی زوم 8 برابر است. این لنز در حالت واید 28 میلی‌متر کمی زاویه تنگ‌تری را در بر می‌گیرد. مثل این است که یک لنز 18 میلی‌متر را بر روی یک دوربین DSLR غیر فول فریم با ضریب کراپ 1.6 قرار دهید. به هر صورت توانایی زوم بیشتر با فدا کردن مقداری از میدان دید در حالت واید به دست آمده است. فاصله‌ی فوکوس نزدیک این لنز نیز 1 سانتی‌متر است که عالیست.

اما از نظر ابعاد، Ixus 230 HS با ابعاد 95.8 × 56.8 × 22.1 کمی بزرگتر ولی تقریبا هم وزن Ixus 220 HS است. همانطور که اشاره کردیم جنس بدنه‌ی آن نیز از فلز آلومینیوم می‌باشد. به دلیل اینکه Ixus 230 HS از نمایشگر بزرگتری نسبت به مدل پیشین خود بهره می‌برد، تغییرات نسبتا عمده‌ای در طراحی داده شده است. به خصوص در قسمت پشتی به دلیل فضای بیشتری که برای Ixus 220 HS وجود داشته دکمه‌ها بزرگتر و بیشتر هستند. در Ixus 230 HS دکمه‌ی Menu حذف شده و مقداری هم کوچکتر ساخته شده‌اند. در قسمت دستگیره (البته همانند بسیاری دوربین‌های کامپکت دستگیره‌ی محسوس وجود ندارد)، Ixus 230 HS طراحی جالب و قوسی شکلی دارد. در لبه‌ی سمت راست کاورهای لاستیکی قرار دارد که در زیر آن‌ها پورت‌های HDMI و USB قرار گرفته‌اند. دکمه‌ی Menu حذف شده از قسمت پشتی به لبه‌ی سمت راست منتقل شده و یک سویچ هم برای سویچ کردن بین حالت‌های iAuto و Program در دوربین همان جا وجود دارد. قسمتی هم برای اتصال بند مچی در همین لبه‌ی سمت راست بوجود آمده است.

دکمه‌ی قرمز رنگ Record که برای شروع و خاتمه‌ی ضبط ویدیویی است همانند مدل پیشین درست زیر انگشت شست قرار می‌گیرد. هرچند که 220 HS یک جای لاستیکی انگشت شست دست هم داشت. به هر صورت هر دوی این دوربین‌ها توانایی ضبط ویدیویی Full HD با سرعت 24 فریم بر ثانیه را دارند. اگر می‌خواهید فیلم‌برداری 30 فریم بر ثانیه داشته باشید می‌توانید به 720p HD سویچ کنید. ضبط صدای استریو و زوم اپتیکال هم در هنگام فیلم‌برداری مقدور می‌باشد. خود نمایشگر هم علاوه بر اینکه در 230 HS کاملا بزرگتر ساخته شده و سایز آن از 2.7 اینچ به 3 اینچ افزایش یافته، کیفیت آن نیز افزایش چشمگیری داشته و از 230,000 پیکسل به 460,000 پیکسل ارتقاء یافته که عالیست. در حقیقت از 220 HS نیز انتظار چنان نمایشگر با رزولوشن پایینی را نداشتیم و بالاخره آرزوی نمایشگر با کیفیت در 230 HS به وقوع پیوست.

به هر صورت همانطور که گفتیم، Ixus 230 HS همانند مدل پیشین خود یکی از با کیفیت‌ترین دوربین‌های نشانه و عکسی است که تا به حال دیده‌ایم. این دوربین توانایی خلق عکس‌ها و فیلم‌های بسیار با کیفیتی را دارد. کاملا کوچک و سبک ساخته شده و آرگونومی خیلی عالی را ارایه می‌دهد. اگر به دنبال یک دوربین اتوماتیک خیلی با کیفیت و پیشرفته هستید، Canon Ixus 230 HS گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

 

قابلیت های اساسی دوربین دیجیتال ایکسوز 230 اچ اس / Canon IXUS 230 HS :

• رزولوشن تصویر 12.1مگاپیکسل
• زوم اپتیکال لنز  8x
• لنز واید بکار رفته 28mm
• مجهز به سیستم HS و IS هوشمند و حسگر CMOS
• دارای بدنه فلزی نسبتا مستحکم
• مانیتور 3 اینچ  از نوع  Pure Color G LCD
• قابلیت فیلمبرداری Full HD  با IS تقویت شده
• صدای استریو خوب
• دارای قابلیت 32 مود عکاسی از پیش تعیین شده  Smart Auto
• دارای قابلیت تکنولوژی تشخیص چهره و ضد قرمزی چشم
• دارای به لرزشگیر دست
• دارای ضبط فیلم با سرعت بسیار آهسته
• قابلیت عکاسی با سرعت بالا
• دارای منوی راهنما Hints & Tips که درباره هر منو توضیح مختصری می دهد
• دارای قابلیت iFrame movie / Movie Digest با قابلیت Movie Digest می توانید با فرمت VGA فیلمبرداری کنید
• دارای قابلیت حالت های عکسبرداری خلاقانه
• دارای دکمه اختصاصی ضبط فیلم
• دارای باتری لیتیومی قابل شارژهمراه با شارژر
• وزن دوربین 140 گرم

 

به نقل از : دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X