حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Canon PowerShot S95

بار دیگر میخواهیم یکی از محصولات کانن را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

شرکت کانن دوربین Canon PowerShot S95 را در سال 2010 به بازار عرضه کرد. دوربین S95 همانند یک کامپکت Point To Shoot عادی به نظر می‌رسد. ولی بهتر است آن را دوربین پاورشاتی با قابلیت‌های سری دوربین‌های سری G کانن بدانیم که در ابعادی کوچکتر ساخته شده است. با اینکه وزن این دوربین تنها 195 گرم است ولی در دست کاملا مستحکم به نظر می‌رسد و با ابعاد 100 x 58 x 30 میلی‌متر از مدل قبلی خود یعنی S90 کمی باریک‌تر است بنابراین به راحتی در تنگ‌ترین جیب شلوار نیز جای می‌گیرد. بدنه‌ی این دوربین همان اندودی را دارد که دوربین Canon DSLR EOS 7D نیز دارد و باعث می‌شود که با وجود دستگیره‌ی کوچک بتوان آن را بهتر در دست نگه داشت. این دوربین همانند مدل قبلی از همان سنسور 10 مگاپیکسلی CCD بهره می‌برد و از آن دوربین‌های کانن می‌باشد که همواره درباره‌ی آن‌ها می‌گوییم، “کانن این بار مسابقه‌ی مگاپیکسل را کنار گذاشته و به عملکرد بهتر سنسور در شرایط نوری ضعیف می‌اندیشد!” بنابراین S95 توانایی عکاسی در رزولوشن کامل و حساسیت سنسور یا ایزو 3200 را دارد. همچنین بیشینه‌ی گشودگی دهانه‌ی این لنز F2.0 است که نوردهی را تقریبا دو برابر سریع‌تر از لنزهای F2.8 انجام می‌دهد و با آن می‌توان عکس‌هایی با عمق میدا بسیار کم گرفت. از دیگر ویژگی‌های لنز این دوربین همانطور که گفتیم حالت واید 28 میلی‌متری، زوم 3.8X و لرزش‌گیر تصویر Hybrid IS است که لرزش‌گیری و جبران لرزش دست را در عکاسی ماکرو (عکاسی از اجسام در فواصل خیلی نزدیک) را بهبود می‌بخشد.

در این دوربین یک نمایشگر 3 اینچی با کیفیت 461,000 نقطه هم وجود دارد که بسیار عالی است ولی چشمی ندارد. پورت HDMI برای اتصال دوربین به HDTV، پردازنده‌ی DIGIC 4 و فن‌آوری iContrast برای تنظیم نوردهی نیز بر روی این دوربین وجود دارند. در ضمن این دوربین همانند DSLR‌ها توانایی عکاسی در فرمت خام RAW را نیز دارد. فن‌آوری‌های رایج دیگر چون Face Detection, Motion Detection, Smart Auto Scene Detection (تشخیص چهره، تشخیص حرکت و تشخیص خودکار هوشمند) نیز بر روی این دوربین وجود دارد. این دوربین قابلیت ضبط ویدیویی نه چندان سریع 24 فریم بر ثانیه با کیفیت 720p HD را دارد ولی در هنگام فیلم‌برداری نمی‌توان از زوم اپتیکال استفاده کرد. در ضمن دکمه‌ی مستقل برای شروع سریع فیلم‌برداری نیز بر روی این دوربین وجود ندارد و باید ابتدا به مود ضبط ویدیو رفته و سپس دکمه‌ی شاتر را فشرد. گستره‌ی حساسیت سنسور یا ISO بسیار زیاد و متنوع می‌باشد به طوری که از 80 تا 3200 است و در ضمن اعداد میانی چون 125، 1000، 2000 و یا 2500 را دارد که این در نوع خود جالب می‌باشد. در کل عکاسی در نور ضعیف این دوربین بسیار عالیست. سرعت شاتر از 1 ثانیه تا 1/1600 ثانیه در مود خودکار و به صورت دستی تا 15 ثانیه قابل تنظیم است.

خود دوربین را که در دست بگیریم و از روبرو نگاه کنیم لنز دیده می‌شود و Control Ring (حلقه‌ی کنترل) دور آن که با صدای کلیک می‌چرخد. یکی از کارهایی که می‌توان با این Control Ring انجام داد فوکوس دستی است که برای تنظیم دقیق‌تر قسمت وسط کادر بر روی نمایشگر بزرگنمایی می‌شود تا بتوانید فوکوس را به صورت دستی و دلخواه انجام دهید. از دیگر کارهایی که این حلقه‌ی کنترل می‌تواند انجام دهد تنظیم گشودگی دیافراگم، تنظیم حساسیت سنسور یا ISO، تغییر Exposure Compensation یا جبران نوردهی، تنظیم تراز سفیدی یا White Balance و نیز زوم گام دار در گام‌های 28mm, 35mm, 50mm, 85mm, 105mm می‌باشد. iContrast و تنظیم نسبت‌های عکس‌های گرفته شده نیز با این حلقه‌ی کنترل قابل تنظیم می‌باشد. پس با حلقه‌ی کنترل واقعا کارآمدی روبرو هستیم! عملکردهای دیگری هم دارد. مثلا اگر به طور پیوسته این حلقه را به یک طرف بچرخانید تصویر شما De-Saturate یا از غلظت رنگ آن کاسته می‌شود. با چرخش کامل تصویر سیاه و سفید می‌شود. از همان جلو یک میکروفون استریو نیز دیده می‌شود و لامپ AF Assist/Self Timer (کمکی فوکوس/تایمر) نیز در همان قسمت قرار دارد. فلاش هوشمند داخلی این دوربین نیز از نوع POP-UP می‌باشد. البته این فلاش واقعا POP-UP به معنی اینکه به صورت یک دفعه یک فنر آزاد شود و محکم بالا بپرد نیست بلکه با کمترین صدا و به صورتی زیبا و آرام بالا می‌آید. هیچ دکمه‌ی مستقلی نیز برای بالا آوردن آن وجود ندارد. در قسمت بالای دوربین دکمه‌ی شاتر دیده می‌شود که کمی کوچکتر از دکمه‌ی شاتر دوربین S90 می‌باشد و اهرم زوم نیز پیرامون آن می‌باشد. عمل زوم از وایدترین حالت تا تله‌ترین حالت کمتر از 2 ثانیه طول می‌کشد و صدای بسیار کمی را نیز تولید می‌کند.

دکمه‌ی پاور نیز در همان قسمت بالا است که با فشردن آن کمی بیشتر از 1 ثانیه به طول می‌انجامد تا دوربین روشن شود و لنز از داخل بدنه بیرون بیاید. این دوربین توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 1.9 فریم بر ثانیه را دارد که با وجود پردازنده‌ی DIGIC 4 سرعت خیلی بالایی نمی‌باشد.

نکته‌ی جالب در مورد این دوربین وجود پیچ تنظیم در قسمت بالا و سمت راست دوربین می‌باشد که با آن می‌توان شوتینگ مودهای مختلف را انتخاب کرد. شوتینگ مودها شامل Program, Shutter Priority, Aperture Priority, Manual و یک Single Custom Mode, بعلاوه‌ی Separate Smart Auto, Low Light, Scene and Movie Modes می‌شوند. مود Low Light امکان عکاسی در ایزو 12800 نیز وجود دارد ولی رزولوشن به 2.5 مگاپیکسل کاهش می‌یابد. مود Smart Auto به معنی کاملا اتوماتیک بودن دوربین می‌باشد و S95 را تبدیل به دوربینی برای کاملا مبتدی‌ها کرده است. مود HDR با ترکیب کردن سه عکس گرفته شده پشت سر هم گستره‌ی دینامیکی عکس را افزایش می‌دهد هرچند که باید از سه پایه در این مود استفاده کنید. شوتینگ مودهای Manual, Aperture Priority, Shutter Priority نیز حرفه‌ای‌ها را به خود جذب می‌کند و امکان کنترل دستی نوردهی دوربین را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. در قسمت پشت دوربین یک پد کنترل چهارجهته وجود دارد که امکان دسترسی به تنظیماتی چون Exposure Compensation, Flash Settings, Self-Timer, Macro, Manual Focus را فراهم می‌آورد.

The back side of a Canon PowerShot S95

در مرکز آن‌ها نیز دکمه‌ی Set قرار دارد. دکمه‌ی Play Back یا تماشای عکس‌های گرفته شده نیز در قسمت پشت دوربین قرار دارد. نمایشگر 3 اینچی Pure Color 2 نیز کیفیت بسیار بالای 461,000 نقطه را دارد و 100% میدان دید را پوشش می‌دهد. از پورت‌های S95 می‌توان به HDMI, USB 2.0, AV Out اشاره کرد. این دوربین مجهز به قابلیت PictBridge برای اتصال به دستگاه‌های سازگار چون پرینتر یا بعضی لپ‌تاپ‌ها (توسط پورت USB) را نیز دارد. از کارت‌های حافظه‌ی مختلف چون SD, SDHC, SDXC, MMC, MMCplus, HC MMCplus نیز پشتیبانی می‌کند. باتری قابل شارژ این دوربین با فلاش توانایی شارژدهی برای گرفتن تا 200 عکس و بدون فلاش تا 300 عکس را دارد. پیچ فلزی اتصال سه پایه در قسمت زیر دوربین و کمی خارج از مرکز قرار دارد. اگر از مدلی خاص از سه پایه‌ها استفاده شود حتما جلوی باز کردن درب باتری/کارت حافظه را خواهد گرفت.

عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین کیفیت بسیار بسیار عالی دارند. از ایزو 80 تا 400 عکس‌های گرفته شده کاملا بدون نویز هستند. در ایزو 800 کمی نویز و کم شدن از غلظت رنگ‌ها مشاهده می‌شود. در ایزو 1600 نویز به وضوح مشاهده می‌شود و از غلظت رنگ بیشتر کم می‌شود ولی همچنان عکس‌ها قابل استفاده هستند، حتی در ایزو 3200 نیز کیفیت عکس‌ها آن قدرها بد نمی‌شوند. عکس‌های گرفته شده با سرعت شاتر بسیار پایین 15 ثانیه نیز بسیار عالی هستند و از یک دوربین کامپکت کمی بعید است. سیستم لرزش‌گیر به خوبی کار می‌کند حتی اگر در شرایط نوری ضعیف و زوم زیاد باشید. عملکرد در عکاسی ماکرو نیز خوب است و می‌توان از فاصله‌ی 5 سانتی‌متری بر روی یک سوژه فوکوس کرد. در کل همانطور که پیش از این گفتیم Powershot S95 واقعا دوربین پیشتازی از حیث کاربردی بودن آن برای کاربران حرفه‌ای و مبتدی است.

امکانات بسیار عالی از جمله عکاسی در فرمت RAW، فن‌آوری‌های پیشرفته، شوتینگ مودهای دستی، قابلیت بسیار عالی عکاسی در شرایط نوری ضعیف و کیفیت بسیار عالی عکس‌ها را حتی در ISO‌ های بالا ارایه می‌کند. از بزرگترین رقبای این دوربین نیز می‌توان به Canon Powershot G11, Casio FS10, Fujifilm F200EXR و مدل قبلی خود این دوربین یعنی S90 اشاره کرد.

منبع : دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X