حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Canon Powershot SX280 HS

Canon دو دوربین کامپکت سال 2013 سری SX خود را با نام SX280 و SX270 معرفی کرد. این دو دوربین مدل های بعدی SX260 و SX240 می باشند.

تنها تفاوت SX280 با SX270 در این است که اولی از GPS و Wi-Fi داخلی بهره می برد، ولی دومی هیچ کدام از این ها را ندارد. همانند مدل های سال گذشته، این دو دوربین نیز مجهز به سنسور تصویر 12 مگاپیکسلی BSI-CMOS، لنز با توانایی زوم 20 برابر و نمایشگر 3 اینچی 460000 پیکسلی می باشند. البته مدل های جدید، از پردازشگر تصویر DIGIC 6 که تا به این تاریخ جدیدترین پردازشگر تصویر کانن محسوب میشد بهره می برند. بنابراین تفاوت های این دو مدل با مدل های سال گذشته آنها، یکی در اضافه شدن Wi-Fi به مدل ارزان قیمت تر است و دیگری در پردازشگر تصویر و افزایش سرعت عکاسی پیاپی به 3.8 فریم بر ثانیه. تا حدودی نیز طراحی ظاهری دستخوش تغییر شده و البته مودی جدید به نام Hybrid Auto به پیچ تنظیم مودهای عکاسی اضافه شده تا این دو، آپدیتی منطقی برای مدل های پیشین خود باشند.

دوربینهای سری SX کامپکت کانن، همواره یک سری بسیار پرطرفدار به حساب می آمده است. از SX200 بگیرید تا 210 و سپس جفت های 220, 230، و 240، 260 و اکنون 280 و 270. در مدل های جفت که توسط کانن معرفی می شده اند، همواره آنی که عدد بالاتر داشته دارای GPS نیز بوده است. در کل SX های کانن همواره به عکس های خیلی خوب و با کیفیتی که می گیرند و البته قیمت مناسب مشهور هستند تا در سطح نخست هم رده های خود قرار گیرند.

از نظر ظاهری، این دو دوربین شرکت کانن تغییرات خیلی محسوسی نسبت به مدل پیشین نداشته اند و اگر تغییراتی هم بوده مطمئنا بهبود چندانی در احساسی که به کاربر می دهد ایجاد نکرده است. کانن طبق عادت دستگیره ای بر روی دوربین کامپکت خود قرار نداده و فقط از زائده هایی برای در دست گیری شاید راحت تر استفاده کرده است. نمایشگر این دوربین درست مثل مدل پیشین از نوع 3 اینچی 460000 پیکسلی است و کاملا نمایشگر با کیفیتی می باشد. فلسفه ی چینش دکمه ها همانی است که بود، نهایتا در قسمت پشتی می توانیم شاهد جابجا شدن دکمه های Record و Playback باشیم. پیچ تنظیم مودهای عکاسی هم در همان جایی که قرار داشت جای خوش کرده است. اما بر روی این پیچ تنظیم یک مود دیگر نیز افزوده شده است. مودی سبزرنگ به نام Hybrid Auto که نشانی از عکاسی و فیلم برداری بر روی آن قرار دارد. در حقیقت وقتی که دوربین را بر روی این مود می گذارید، هر بار که عکسی می گیرید، 4 ثانیه پیش از آن نیز در رزولوشن 720p HD ضبط می گردد. این پیش از استفاده از Smart Auto برای یافتن بهترین تنظیمات جهت عکاسی است. در انتهای روز می توانید این 4 ثانیه ها را به همان متصل کنید تا ویدیویی به نام Behind the Scenes یا پشت صحنه تولید شود.

از این موارد که رد بشیم، دیگر ویژگی ها بین این دو دوربین و مدل های پیشین دست نخورده باقی مانده است. سنسور تصویر 12 مگاپیکسلی BSI-CMOS همچنان حفظ شده ولی این بار این دوربین ها از پردازشگر تصویر جدید DIGIC 6 بهره می برند. به نظر ما رزولوشن 12 مگاپیکسلی برای چنین سنسور تصویر کوچکی کاملا کافیست و بیشتر از آن تراکم را بیش از حد بالاتر می برد. پردازشگر تصویر DIGIC 6 هم باید توانایی زیادی در بهبود عکس ها داشته باشد. نکته ی جالب در مورد این دوربین ها، سرعت عکاسی پیاپی بالای 3.8 فریم بر ثانیه ی آن هاست. این در حالیست که مدل پیشین توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 2.4 فریم بر ثانیه را داشت. بنابراین نتیجه می گیریم که پردازشگر تصویر جدید تاثیر خود را به طور چشمگیری گذاشته است. قابلیت فیلم برداری هم درست مانند مدل پیشین Full HD و ضبط صدا به صورت استریو می باشد.

دوربین Canon Powershot SX280 HS هم مجهز به لنز معادل 25 میلی متری با توانایی زوم 20 برابر است تا همچنان در سطح نخست دوربین های کامپکت سوپرزوم بماند. البته که بر روی SX260 و SX240 تجربه ی خیلی خوبی با این لنز داشتیم و عیب خاصی مشاهده نمی شد. با این حال آن زمان که آن دو دوربین معرفی شدند تقریبا در رده ی خود بی رقیب بودند، ولی اکنون تولید کنندگان مختلفی دوربین های متعدد کامپکت با توانایی زوم 20 برابر را روانه ی بازار کرده اند. اگر کانن می توانست کمینه ی نسبت کانونی را از f/3.5-6.8 بر روی این مدل کاهش دهد حرکتی بسیار مثبت به حساب می آمد. ولی به هر صورت این کار را نکرده است.

منبع : دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X