حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Canon PowerShot SX30 IS

در این پست میخواهیم یکی دیگر از محصولات کانن را معرفی و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

Canon PowerShot SX30 IS دوربین جدید سوپرزوم کانن به همراه لنز فوق‌العاده‌ی 24-840 میلی‌متری با توانایی زوم منحصر بفرد 35X می‌باشد. این لنز یکی از پیشرفته‌ترین لنز‌های می‌باشد که از سیستم لرزش‌گیر مکانیکی دست، اجزایی چون سیستم UD و Hi-UD برای جبران کردن اشکالات نوری بهره می‌برد. بعلاوه این دوربین مجهز به موتورهای زوم و فوکوس USM و VCM نیز برای انجام سریع‌تر و بی‌صداتر این دو وظیفه می‌باشد. این دوربین که جایگزین دوربین SX20 IS (که توانایی زوم 20X را دارد) شده است، مجهز به سنسور تصویر 14 مگاپیکسلی به همراه حالتهای عکاسی با امکان کنترل تمام دستی نوردهی می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به توانایی ضبط ویدیویی 720p HD به همراه صدای استریو با یک دکمه‌ی مجزا برای آن، پورت HDMI، نمایشگر 2.7 اینچی چرخنده، چشمی الکترونیکی و کفشک فلاش اکسترنال اشاره کرد.

دوربین دیجیتال کانن SX30 IS در زمان معرفی به بازار، نسبت به نسخه قدیمی تر (SX20 IS) در دوران معرفی خود کمی قیمت بیشتری دارد. این دوربین که بدنه‌ی آن به شکل DSLR ها ساخته شده است، بلندترین و قدرتمندترین لنز در بین دوربین‌های هم رده‌ی خود (دوربین‌های سوپرزوم) را تا به این تاریخ دارد. لنز این دوربین توانایی زوم فوق العاده‌ی 35X را دارد و در حالت واید نیز 24 میلی‌متر می‌باشد که بسیار واید است و برای گرفتن عکس از چشم‌اندازه‌های گسترده‌ی طبیعی مناسب می‌باشد. این لنز به دلیل زوم زیاد از لرزش‌گیر دست قدرتمندی نیز بهره می‌برد که لرزش دست عکاس را به صورت مکانیکی جبران می‌کند تا در عکس گرفته شده کمترین تاثیر را داشته باشد و باعث تارشدگی نشود. از جدی‌ترین رقبای این دوربین می‌توان به دوربین‌های Fujifilm Finepix HS10, Panasonic DMC-FZ40, Casio EX-FH25, Olympus SP-800UZ اشاره کرد.

در کل می‌توان دوربین کانن   SX30 IS را دوربینی نزدیک به DSLR های سطح مبتدی دانست که البته از مزیت لنز قدرتمند بهره می‌برد. بدنه‌ی این دوربین؛ پلاستیکی، ولی کاملا مستحکم و قرص می‌باشد و از دستگیره یا Grip بزرگی هم بهره می‌برد، هرچند این دستگیره؛ به بزرگی دستگیره‌ی SX20 IS نیست و دلیلش هم جایگزینی باتری جدید قابل شارژ لیتیوم-یونی به جای باتری‌های قلمی‌سایز AA می‌باشد. این دوربین در کل حدود 600 گرم وزن دارد که با بدنه‌ی به رنگ مشکی مات؛ احساس استحکام خوبی را به شما می‌دهد. پس اگر به دنبال دوربینی هستید که در جیب شما جای شود بهتر است تجدید نظر کنید چرا که SX30 IS دوربین نسبتا بزرگی است. با ابعاد 108 × 92 × 123 میلی‌متر، چندان از یک دوربین DSLR سطح مبتدی کوچکتر نیست بنابراین بهتر است بند همراه آن را نصب نمایید و یک کیف مناسب هم برایش تهیه کنید.

درون جعبه‌ی این دوربین دفترچه‌ی راهنمای کامل وجود ندارد و راهنمای کامل در یک CD موجود می‌باشد. یک دفترچه‌ی کوچک فقط برای راه‌اندازی دوربین وجود دارد. البته واسط کاربری این دوربین دارای Hints & Tips یا پیام‌های راهنمای کوچک می‌باشد که می‌تواند کاربر مبتدی را تا حدودی راهنمایی کند. به هر حال بر روی CD همراه راهنمای کامل قرار دارد و می‌توانید آن را بر روی رایانه به صورت فایل PDF مشاهده نمایید.

نکته خوشایند این است که این دوربین کفشک فلاش اکسترنال دارد البته فلاش داخلی POP-UP هم دارد. نمایشگر 2.7 اینچی آن نیز کمی بزرگتر از نمایشگر SX20 IS است و از نوع کاملا چرخنده می‌باشد. این نمایشگر می‌تواند 180 درجه به جلو و 90 درجه به عقب چرخش کند درضمن می‌توان آن را به صورت بر عکس و در حالی که قسمت شیشه‌ای آن به درون قرار می‌گیرد قرار داد تا از آن محافظت بیشتری به عمل بیاید. همانطور که گفتیم این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 720p HD نیز دارد هرچند که نمی‌تواند فیلم‌برداری Full HD بکند؛ ولی 720p HD نیز هم خیلی خوب است. صدا هم به صورت استریو و از طریق دو میکروفون در دو طرف لنز ضبط می‌شود و یک دکمه‌ی مجزا هم برای ضبط ویدیو در قسمت پشت دوربین وجود دارد. در هنگام ضبط ویدیو؛ امکان زوم هم وجود دارد و در ضمن می‌توانید از بعضی فیلتر‌ها چون Miniature ,Colour Swap در فیلم‌برداری و برای بخشیدن جلوه‌های خاص به فیلم استفاده کنید. هرچند که این دوربین توانایی عکاسی در فرمت JPEG را دارد، ولی اگر می‌توانست با فرمت غیر فشرده‌ی RAW هم عکاسی کند؛ تبدیل به دوربین حرفه‌ای‌تری می‌شد.

اگر به قسمت پشت دوربین که نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که با دکمه‌ها و کنترل‌های بزرگ و مشخصی مواجه می‌شویم. در همین قسمت چشمی الکترونیکی و کفشک فلاش اکسترنال (که با کاور لاستیکی پوشانده شده است) نیز دیده می‌شوند. یک چرخ یا Dial هم در قسمت پشتی قرار دارد که با آن می‌توانید کارهای مختلفی از جمله رفت و آمد در بین منوها را انجام دهید. در قسمت بالای دوربین یک پیچ تنظیم وجود دارد که می‌توان با آن شوتینگ مودهای مختلف را انتخاب کرد. بعضی از این شوتینگ مودها شامل Full Auto, Program, Shutter Priority, Aperture Priority, Manual می‌شوند که در حقیقت حالت کاملا خودکار تا کاملا دستی را در بر می‌گیرد تا SX30 IS مناسب عکاسان کاملا مبتدی که دوست دارند تمام تنظیمات را به دوربین خود واگذار کنند تا عکاسان کاملا حرفه‌ای که می‌خواهند تنظیمات نوردهی را خود انجام دهند می‌شود. بعضی دیگر از شوتینگ مودهای نه چندان خلاقانه هم شامل Portraits, Landscapes, Night Snapshot, Sport می‌شوند. در کنار آن ها نیز دکمه‌ی پاور On/Off قرار دارد. در جلوی آن نیز دکمه‌ی بزرگ و فلزی شاتر است که با فشار آن می‌توانید عکس بگیرید. با فشردن دکمه‌ی پاور دوربین در عرض 1 ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌شود، لنز به وایدترین حالت می‌رود و نمایشگر 230,000 نقطه‌ای و چشمی الکترونیک 202,000 نقطه‌ای نیز روشن می‌شوند. عکس‌های 14 مگاپیکسلی در عرض کمتر از یک ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند. موتور USM زوم، تضمین می‌کند تا عمل زوم کم صدا، روان و سریع صورت بگیرد.

در قسمت پشت دوربین و در بالا سمت چپ، دکمه‌ی Print قرار دارد که برای بسیاری از کاربران دوربین‌های سری پاورشات کانن دکمه‌ی آشنایی است. این دکمه در شوتینگ مودها می‌تواند به عنوان دکمه‌ی Red-Eye Reduction (کاهش سرخی چشم) و Auto Exposure Lock هم استفاده بشود. در کنار آن نیز چشمی‌الکترونیکی با پوشش لاستیکی دور آن وجود دارد که در سمت چپ آن پیچ تنظیم Diopter برای چشم‌های با توان مختلف و در سمت راست آن نیز دکمه‌ی Record برای شروع فیلم‌برداری است. در سمت راست و پشت دستگیره سه دکمه وجود دارند. دکمه‌ی اولی در هنگامی که در زوم زیاد سوژه‌ی مورد نظر را گم می‌کنید کاربرد دارد و با باز گردان لنز به حالت واید‌تر به عکاس کمک می‌کند تا سوژه‌ی از دست یافته را دوباره پیدا کند. البته این دکمه در جایی قرار دارد که ممکن است انگشت شست؛ سهوا بر روی آن فشار بیاورد. دکمه‌ی میانی دکمه‌ی Play Back برای تماشای عکس‌های گرفته شده می‌باشد و دکمه‌ی آخری نیز در مود تماشای عکس، عکس‌ها را Delete یا از روی حافظه پاک می‌کند و در مود عکاسی نقطه‌ی AF (فوکوس خودکار) را که در میان فریم قرار دارد می‌توان با این دکمه به مکان دیگری بر روی فریم منتقل کرد. جابجایی نقاط فوکوس خودکار را می‌توانید پس از فشردن این دکمه با دکمه‌های کنترل چهار جهته که در پایین قرار دارد انجام دهید. این دکمه‌های چهار جهته وظایف دیگری چون Exposure Compensation (جبران نوردهی)، کنترل ISO (حساسیت سنسور)، سویچ کردن به حالت عکاسی پیاپی یا تک فریم و زمان‌دار و تنظیم مودهای فوکوس بین Macro, Normal, Manual را انجام می‌دهند. این را هم بگوییم که ISO یا حساسیت سنسور این دوربین از 80 تا 1600 قابل تنظیم است و فوکوس نیز می‌تواند به صورت دستی (در مود Manual) انجام شود. در هنگامی که فوکوس دستی انجام می‌دهید می‌توانید با استفاده از عملکردی؛ قسمت مرکزی نمایشگر را بزرگنمایی کنید تا فوکوس دستی دقیق‌تر صورت بگیرد. در همان قسمت پشتی اسپیکر هم قرار دارد. این دوربین پورت‌های AV Out, USB, Mini HDMI هم دارد. در قسمت زیر دوربین پیچ فلزی اتصال سه پایه قرار دارد که کاملا نزدیک به درب باتری/کارت حافظه قرار گرفته است. بنابراین وقتی دوربین بر روی سه پایه است دیگر نمی‌توانید درب باتری را باز کنید. همانطور که گفتیم این دوربین از باتری لیتیوم-یونی قابل شارژ بهره می‌برد و از کارت حافظه‌ی SD,SDHC,SDXC استفاده می‌کند.

کیفیت عکس‌هایی که Canon PowerShot SX30 IS می‌گیرد فراتر از حد متوسط است. از حساسیت تصویر حدود 400 می‌توان کمی نویز و کاهش غلظت رنگ‌ها را مشاهده کرد. این وضع در حساسیتهای 800 و 1600 بدتر هم می‌شود. بیشینه‌ی سرعت شاتر این دوربین 15 ثانیه است که برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و البته بر روی سه پایه بسیار مناسب است. فوکوس ماکرو یکی از نقاط قوت این دوربین است چرا که می‌تواند از فاصله‌ای در حدود کمتر از 1 سانتی‌متر بر روی سوژه فوکوس کند و البته از چنین فاصله‌ای ابیراهی‌های فراوانی در عکس‌های گرفته شده مشاهده خواهد شد. فلاش داخلی POP-UP نیز عملکرد خوبی را به خصوص در فضاهای داخلی ارایه می‌دهد و لرزش‌گیر تصویر مکانیکی 4.5 گامی‌نیز عملکرد خوبی دارد. مورد سرعت عکاسی پیاپی بگوییم که کمی ناامید کننده است و در حالت AF و Live View توانایی عکاسی پیاپی 0.6 فریم بر ثانیه و در حالت خاموش بودن LCD توانایی عکاسی پیاپی 1.6 فریم بر ثانیه را دارد. همانطور که گفتیم دوربین Canon SX30 IS برای عکاسان حرفه‌ای و کاملا مبتدی که به توانایی زوم لنز دوربین خود خیلی اهمیت می‌دهند می‌باشد.

 

منبع : دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X