حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

دوربین Fujifilm FinePix F500EXR مناسب عکاسی ماکرو

دوربین F500EXR دارای سنسور بسیار پیشرفته‌ی 16 مگاپیکسلی و لنز فوق العاده‌ی 24-360 میلی‌متر با توانایی زوم 15 برابر می‌باشد که همه‌ در بدنه‌ای بسیار جمع و جور و باریک در کنار هم جمع شده اند. لنز این دوربین در حالت 24 میلی‌متر بسیار واید است به طوری که در یک عکس می‌تواند میدان دید بسیار بزرگی را پوشش بدهد تا به راحتی بتوانید عکس چشم‌اندازهای گسترده‌ی طبیعی را بگیرید. با بزرگنمایی 15 برابر هم به راحتی می‌توانید سوژه‌های دوردست را ثبت کنید. F500 در باریک‌ترین نقطه تنها 22.9 میلی‌متر قطر دارد. وقتی دوربین خاموش است لنز درون بدنه قرار می‌گیرد ولی همچنان کاملا درون جیب قرار می‌گیرد. ابعاد این دوربین 103.5×59.2×32.6 میلی‌متر می‌باشد و با باتری و کارت حافظه 215 گرم وزن دارد. این دوربین از کارت‌های حافظه‌ی SD, SDHC, SDXC پشتیبانی می‌کند. از جلو که به دوربین نگاه کنیم در قسمت سمت چپ دستگیره‌ی واضح این دوربین دیده می‌شود که در قسمت جلوی آن روکشی لاستیکی برای در دست گرفتن بهتر مشاهده می‌شود. در قسمت بالا و سمت چپ لنز لامپ کمک فوکوس/تایمر و چهار سوراخ میکروفون‌های استریو دیده می‌شوند.

صفحه نمایش 3 اینچی 460 هزار نقطه‌ای این دوربین کیفیت بسیار بالایی دارد. کیفیت این صفحه نمایش بسیار زیاد می‌باشد به طوری که به راحتی می‌توان در استفاده‌های خارج از خانه و زیر نور آفتاب از آن استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های این دوربین فوکوس اتوماتیک بسیار سریع آن می‌باشد به طوری که فوجی فیلم ادعا می‌کند F500 توانایی فوکوس خودکار در عرض 0.16 ثانیه را دارد. این دوربین همچنین از فن‌آوری‌هایی چون عکاسی پانارومای 360 درجه (360 Motion Panorama) در حالت Landscape، فن‌آوری تشخیص و ردیابی چهره، فوکوس خودکار، مودهای عکاسی Pro Focus, Intelligent Flash و لرزش‌گیر تصویر حسگر یا CMOS Shift بهره می‌برد. از آن جایی که لنز این دوربین توانایی زوم بسیار زیاد 15 برابر را دارد و برای اینکه لرزش دست شما تاثیر کمتری بر روی عکس گرفته شده داشته باشد تا عکس تار نیفتد، فوجی فیلم در این دوربین از فن‌آوری‌های مختلفی برای کاهش لرزش دست استفاده کرده که یکی از آن‌ها لرزش‌گیر مکانیکی تصویر است که با اعمال مکانیکی سعی در جبران لرزش دست شما می‌کند. دیگری لرزش‌گیر دیجیتالی است که در صورت لزوم از آن استفاده می‌کند و دیگر اینکه با افزایش حساسیت سنسور یا ایزو تا 12800 سعی می‌کند سرعت شاتر را هم بالا ببرد تا لرزش دست شما کمتر در عکس ثبت شود.

از قسمت عقب که به FujiFilm FinePix F500 EXR  نگاه کنیم پیچ تنظیم شوتینگ مود این دوربین در قسمت سمت راست و بالا دیده می‌شود. این پیچ تنظیم از همان‌هایی است که بر روی دوربین‌های DSLR هم به چشم میخورد. ولی چیزی که در مورد آن عجیب می‌باشد این است که گویی قسمت زیرین این پیچ تنظیم بر اثر حرارت ذوب شده و به قسمت پشتی رانش کرده و بر روی لبه قرار گرفته. البته این نوع طراحی باعث شده که آرگونومی‌و کار کردن با آن راحت‌تر شود. دکمه‌ی پاور در قسمت بالای دوربین قرار دارد و به محض فشردن آن دوربین با لرزش روشن می‌شود و در همین زمان فلاش به صورت خودکار بالا می‌آید. پیش از این چنین مکانیسمی‌که به محض روشن شدن دوربین فلاش بالا بیاید را در دوربین Canon Powershot SX220 IS دیده بودیم.

 

مشخصات دوربین عکاسی فوجی فیلم فاین‌ پیکس F500 EXR (FinePix F505 EXR)

  • تاریخ معرفی به بازار: Jan 5, 2011
  • اندازه سنسور : (6.4 x 4.8 mm)
  • پیکسل های موثر : 16 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 24–360 mm
  • نوع سنسور : EXRCMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.5–5.3

 

اگر نخواستید به راحتی می‌توانید با فشار دست دوباره آن را فرو ببرید. این دوربین حدود دو ثانیه برای روشن شدن و آماده شدن برای گرفتن نخستین عکس زمان نیاز دارد.  این دوربین توانایی عکاسی با سرعت 8 فریم بر ثانیه را دارد ولی در کمال تعجب می‌بینیم که هیچ کنترل اکسترنالی برای آن وجود ندارد و برای انتخاب آن باید از طریق منوها اقدام کنید. وارد منوی مربوطه که بشوید به گزینه‌های Off, Top 4, Best Frame Capture و سه نوع مختلف برکتینگ شامل Exposure, Film Simulation Mode و Dynamic Range برخورد می‌کنید. با انتخاب Top 4 می‌توانید به عکاسی 8 فریم بر ثانیه تا 8 عکس دسترسی پیدا کنید. این سرعت از بیشتر دوربین‌های کامپکت و DSLR بالاتر است.

 

تنها مشکلی که این مود دارد این است که تنها 4 عکس از 8 عکس گرفته شده بر روی کارت حافظه ذخیره می‌گردند. با انتخاب Best Frame Capture می‌توانید با سرعت 11 فریم بر ثانیه در رزولوشن 8 مگاپیکسل عکاسی کنید و تا 16 عدد آن‌ها را بر روی کارت حافظه ذخیره نمایید. پس از اینکه عکاسی پیاپی شما به پایان رسید برای دوربین 15 ثانیه زمان می‌برد تا بافر را خالی کند. در این هنگام عکس دیگری نمی‌توانید بگیرید. یک مود عکاسی پیاپی سریع‌تر 11 فریم بر ثانیه تا 32 عکس هم وجود دارد که البته عکس‌ها در رزولوشن 4 مگاپیکسل گرفته می‌شوند. عکس‌های JPEG خیلی سریع بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند. F500 توانایی گرفتن عکس‌های RAW را ندارد ولی اگر به عکس‌های RAW احتیاج دارید می‌توانید دوربین کمی‌گران قیمت‌تر F550 را انتخاب کنید.

 

بطور کلی درباره این دوربین باید بگوییم طراحی و ویژگی های اصلی دوربین فوجی فیلم F500 EXR  شباهت زیادی به دوربین فوجی فیلم F300 EXR دارد. دوربین F500 EXR  دارای آخرین امکانات یعنی سنسور CMOS  EXR با رزولوشن 16 مگاپیکسل که امکان فیلم برداری  HD  با وضوح کامل وعکسبرداری پیوسته با سرعت 8 فریم در ثانیه را میسر می کند است.  شامل لنز با قابلیت زوم اپتیکال 15x  و صفحه نمایش   3.0  اینچی است .

 

اجازه بدهید مود های دیگری برای شما معرفی کینم. باز هم به پیچ تنظیم شوتینگ حالت بر می‌گردیم و باید بگوییم که بر روی آن مودهایی مثل program، shutter priority، aperture priority و manualوجود دارند که کاملا به کار عکاسان حرفه‌ای می‌آیند. هرچند که در مود Aperture یا اولویت دیافراگم فقط سه تنظیم دیافراگم وجود دارد که این واقعا محدود کننده است. مود Full Auto هم وجود دارد که دوربین را تبدیل به یک روبوت کاملا خودکار می‌کند. به محض قرار دادن دوربین بر روی این مود کافی است که دوربین را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا دوربین با قرار دادن تنظیمات بر روی بهترین حالت با کیفیت ترین عکس را برای شما بگیرد.

مود SP1 برای تعیین تنظیمات به صورت دستی می‌باشد. می‌توانید تنظیماتی را که می‌خواهید بر روی آن ذخیره کنید تا همیشه در دسترس داشته باشید. دو شوتینگ مود دیگر هم وجود دارد که اشاره به آن‌ها ارزشمند است. EXR Auto mode در حقیقت مودی به معنی اتوماتیک بودن همه چیز است که معادل مود intelligent Auto بر روی دیگر برندهای دوربین می‌باشد. وقتی بر روی این مود می‌روید دوربین شما به یک روبات هوشمند تبدیل می‌شود و فقط کافی است که آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا خود دوربین نوع صحنه، میزان نوردهی، فوکوس، تراز سفیدی و دیگر پارامترها را تشخیص دهد و بر روی بهترین حالت قرار دهد تا بهترین عکس و با کیفیت ترین عکس گرفته شود.

 

یک مود HR یا High Resolution وجود دارد که برای عکاسی 16 مگاپیکسلی با رزولوشن کامل به کار می‌رود. دیگری مود SN برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و بدون کمک گرفتن از فلاش است که رزولوشن را به 8 مگاپیکسل کاهش می‌دهد و دیگری مود DR یا Dynamic Range است که برای بدست آوردن بهترین تعادل بین سایه‌ها و مناطق روشن به کار می‌رود. توان آخری قابل تنظیم است و می‌توانید آن را بین 100 تا 1600% تنظیم کنید. یک مود عکاسی Advanced Mode هم بر روی پیچ تنظیم دیده می‌شود. این مود سه آپشن را برای عکاسان با تجربه‌تر ارایه می‌کند.

 

ثبت تصاویر بسیار عالی در تمام شرایط

این دوربین خوب فوجی فیلم با استفاده از سنسور ترکیبی، توانسته است سریع عکاسی بیشتر و نتایج با کیفیتتری را شرایط نوری متفاوت ارائه دهد. حسگر 16 مگاپیکسلی فوجی ترکیبی هوشمندانه ای از سنسور های Back side illuminated  (BSI-CMOS) و فن آوری EXR  است، عکاسی را به ویژه در نور کم بسیار عالی کرده است؛ ، به علاوه امکانات عکسبرداری با سرعت بالا و فیلم برداری با کیفیت Full HD  را میسر می کند.

نخستین آن‌ها آپشن عکاسی Panorama است که به وضوح تقلیدی از مود عکاسی Sweep Panorama دوربین‌های سونی می‌باشد. بوسیله ی این مود می‌توانید بدون نیاز به سه پایه عکس‌های پانورامایی با زوایای 120، 180 و 360 درجه بگیرید. کافی است که انتخاب کنید می‌خواهید از راست، چپ، بالا یا پایین شروع کنید. سپس کافی است که انگشت خود را بر روی دکمه ی شاتر بفشارید و نگه دارید و سپس عمل Sweep یا نشانه رفتن از سویی به سوی دیگر را انجام دهید تا عکس‌های بعدی به طور خودکار گرفته شوند و به طور خودکار به یکدیگر وصل شوند و عکس پانورامای شما حاصل شود. فقط مشکلی که وجود دارد این است که نوردهی فقط برای عکس نخست تنظیم می‌شود و عکس‌های بعدی با نوردهی عکس نخست گرفته می‌شوند که بدین ترتیب باعث می‌شود عکس‌ها زیاد نوردهی یا کم نوردهی شده باشند. یک مود Pro Level Light هم وجود دارد که از فن‌آوری Multi Bracketing استفاده می‌کند چند عکس با حساسیت بالا و سرعت شاتر زیاد می‌گیرد و سپس با ترکیب آن‌ها یک عکس با نویز کم و نوردهی مجموع بدست می‌آورد.

 

بر روی پیچ تنظیم هیچ‌گونه مود ضبط ویدیو وجود ندارد و جای آن یک دکمه در قسمت پشت دوربین وجود دارد که به محض فشردن آن فارق از این که در چه مودی باشید ضبط ویدیویی آغاز می‌شود. زوم اپتیکال هم در هنگام فیلم برداری مقدور می‌باشد منتها زوم خیلی آهسته‌تر صورت می‌گیرد تا صدای ناشی از موتور زوم کمتر در فیلم ضبط شود. هرچند که هنوز هم صدای آن در فیلم به گوش می‌رسد. همانطور که گفتیم این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD در سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو را دارد. نوردهی به طور خودکار در هنگام فیلم برداری تنظیم می‌شود.

البته هنوز دوربین‌های کامپکت زیادی در بازار وجود ندارند که توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD داشته باشند که البته F550 EXR یکی از آن‌ها است. ضبط هر کلیپ ویدیویی 720p HD و Full HD به 29 دقیقه محدود می‌شود و اگر رزولوشن را به VGA کاهش دهید مدت زمان ضبط ویدیو بیشتر می‌گردد. با استفاده از پورت mini HDMI و کابل آن می‌توانید دوربین را به HDTV متصل کنید و تصاویر را به صورت بسیار با کیفیت مشاهده نمایید. البته کابل را می‌بایست خودتان و به صورت جداگانه خریداری نمایید.

 

علاوه بر امکان فیلم برداری عادی، F500 EXR مودهای عکاسی پر سرعتی را نیز ارایه می‌کند که پیش از این بر روی دوربین‌های Casio دیده شده بود. مودهایی برای عکاسی با سرعت 320، 160 و 80 فریم بر ثانیه بر روی این دوربین وجود دارد. رزولوشن آن‌ها هم به 320×112 تا 640×400 محدود می‌شود. وقتی این ویدیوها را با سرعت عادی 30 فریم بر ثانیه مشاهده می‌کنیم حالت اسلوموشن یا دور کند رخ می‌دهد که این امکان در نوع خود می‌تواند بسیار کاربردی یا جذاب باشد. در ضمن این را هم بگوییم که در این مود صدا ضبط نمی‌شود. در قسمت سمت چپ دکمه ی شروع ضبط ویدیو دکمه ی آشنای Playback یا تماشای عکس‌های گرفته شده قرار دارد که با فشردن آن می‌توانید به تماشای عکس‌های و فیلم‌هایی که گرفته اید بنشینید.

 

 

در زیر آن کنترل چهار جهته با دکمه ی مرکزی دیده می‌شود. از این دکمه‌ها می‌توانید برای حرکت در بین منوها استفاده کنید. همچنین از بالا که شروع کنیم دکمه ی بالایی وظیفه ی تغییر جبران نوردهی یا Exposure Compensation برای اینکه تعیین کنید عکستان روشن‌تر یا تاریک‌تر گرفته شود، سمت چپ دکمه ی تنظیمات عکاسی ماکرو برای عکاسی از سوژه‌های بسیار نزدیک، پایینی دکمه ی تنظیمات تایمر و سمت راستی دکمه ی تنظیمات فلاش می‌باشد. در زیر آن‌ها هم دکمه ی DISP/Back و F یا Foto دیده می‌شود. آخری که برای کاربران فوجی فیلم می‌تواند آشنا باشد امکان دسترسی سریع به بعضی آپشن‌ها را فراهم می‌کند.

 

این دوربین به خوبی با نویز مقابله می‌کند. تا ایزو 200 نویزی در عکس‌ها وجود ندارد و در ایزو 400 و 800 مقدار نویز بیشتر می‌شود و کمی‌هم از جزئیات کم می‌شود. در ایزو 1600 و 3200 هم اوضاع بدتر می‌شود و مقدار بیشتری نویز و کم شدن از جزئیات مشاهده می‌گردد. در ایزو 6400 و 12800 دوربین به طور خودکار رزولوشن عکس را کاهش می‌دهد تا نویز در عکس‌ها کمتر مشاهده بشود. خطای رنگی هم به خوبی کنترل می‌شود و فقط در مناطق پر کنتراست مقداری رنگ بنفش مشاهده می‌گردد. عکاسی ماکرو این دوربین فوق العاده است به طوری که می‌تواند بر روی سوژه‌ای به نزدیکی 1 سانتی متر فوکوس کند و از آن عکس بگیرد. در حالت واید 24 میلی‌متر هم خطای بشکه در گوشه‌های تصویر خیلی کم دیده می‌شود. در کل همانطور که گفتیم دوربین Fujifilm Finepix F500 EXR یک دوربین کامپکت سوپرزوم خیلی خوب می‌باشد که با توجه به شوتینگ مودهای دستی علاوه بر شوتینگ مودهای کاملا اتوماتیک مناسب عکاسان حرفه‌ای و مبتدی می‌باشد. این دوربین می‌تواند به عنوان دوربین پشتیبان DSLR عکاسان حرفه‌ای نیز استفاده شود.

 

 

قابلیت های  فوجی Fujifilm FinePix F500EXR :

 

  •     دارای سنسور  EXR با رزولوشن 16 مگاپیسکلی CMOS
  •      قابلیت زوم اپتیکال 15x   لنز واید 15 میلی متری
  •    دارای صفحه نمایش 3.0 اینچی ال سی دی با 460.000 پیکسل، رابط کاربری بسیار خوب با استفاده از فونت وکتور و گرافیک های جدید
  •     توانایی فیلم برداری با کیفیت RAW
  •    دارای   سیستم پیشرفته ضد تاری
  •      1600 ٪ محدوده گسترده پویا
  •     توانایی عکسبرداری با رزولوشن و سرعت بالا با سرعت 8 فریم در ثانیه
  •     توانایی فیلم برداری FULL HD ( با فرمت H.264 MOV)
  •     قابلیت جستجوی پیشرفته خودکار 27 حالت صحنه
  •     قابلیت عکاسی پاناروما با زاویه ی 360 درجه

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X